Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Forrasztópákák - melyik miért jó
Lapozás: OK   123 / 193
(#) Johnny0004 válasza Ge Lee hozzászólására (») Jan 9, 2018 1 /
 
Itt azt írják, hogy AC: 240V, gondolom az 24V akar lenni?
Viszont itt meg 16,5V-ot írnak, akkor most hány voltos?
(#) freddyke válasza elektroncso hozzászólására (») Jan 9, 2018 /
 
Idézet:
„Veszélyes műanyag a pákában?”
Ezt kérdezem. Más kérdés, és nyilván nem egészséges az ón és a folyatószer a gőzéből belélegezni (de létezik elszívó is). Ettől függetlenül sem mérgezném magam naphosszat tartva a nyelet, ha veszélyes műanyagokból van (pl. PVC). Minden műanyagon illene lennie újrahasznosítási jelzésnek (nem biztos, hogy látszik kívülről), ami egy háromszög benne nyilakkal és egy számmal 1-7-ig vagy egyéb jelzéssel (pl. ABS). Egy nyél többféle műanyagból is állhat és sajnos gumiból is.
(#) Ge Lee válasza Johnny0004 hozzászólására (») Jan 9, 2018 /
 
Sok helyen írnak hülyeséget róla. A 240V-ot az állomáshoz írják, az állomástól a fűtőbetét elvileg 16,5V DC-t kap. Azzal csak annyi a baj, hogy akárhogyan számolom nem jön vele össze a 80W. A fűtőszál 3,7 ohm körül van (a kábellel együtt 3,8V-nál vesz fel éppen 1A-t a labortápból), az meg 73,5W-ra jön ki. Nekem most a solomon szabályozójáról, 21V AC-ról megy.
Csinálok neki egy hordozható fetes szabályozót is DC 12V-ra, azzal csak 40W-ot tud majd de szükséghelyzetben elég lesz.
(#) goreny válasza Ge Lee hozzászólására (») Jan 9, 2018 /
 
A fűtőszál ellenállása hőmérsékletfüggő. Így szerintem kicsit csalóka a 3,8V-os áramfelvételből számolt ellenállásból teljesítményt számolni.
(#) davtsik1 hozzászólása Jan 9, 2018 /
 
Sziasztok!

Forrasztó állomást szeretnék beszerezni. Otthon eddig egy állítható hőmérsékletű fekete trafós farenheint volt, most hirtelen nem találtam róla képet. Amire eddig kellett, azt meg tudtam vele csinálni, kisebb házi javításokat.
Nézegettem wellert, de nem vagyok benne biztos, hogy 60e ft-ot ki akarok ezért adni. A yihua-ról kerestem véleményt, így találtam erre a fórumra, de csak annyit írtak, hogy valami utánzat. Ezekkel egyáltalán nem lehet normálisan dolgozni?
Illetve még az alábbiakról valakinek véleménye?
Farenheit
Somogyi
amerikai wellerben elég trafót cserélni? Ha igen, honnan lehetne beszerezni?
Külön a yihua hőlégfúvót megszabad venni?

Köszönöm
(#) elektroncso válasza davtsik1 hozzászólására (») Jan 9, 2018 /
 
Nekem ezek közül csak a Somogyihoz volt közelebbről szerencsém, ár-érték arányban szerintem megfelelő. Rendes hőfokszabályozós állomás, nem csak ál hőfok szabályozós mint sok olcsó "forrasztóállomás". Én személy szerint évek óta nyúzom, de énnekem saját vezérlés van hozzá építve (innen a fórum cikkei közül),. Amúgy a páka teljesen kompatibilis a Solomon pákával.
(#) freddyke hozzászólása Jan 9, 2018 /
 
Elvileg ez a kapcsoló a Weller TCP 24V-oshoz (úgy látom kifutó félben van). Komplett pákát 77 EUR-ért találtam. Egy csupasz 24V-os trafóm van hozzá, a kimenete direktben használva. Megéri a rossz pákára a kapcsoló + egy új hegy árát költenem (és nem biztos, hogy az a baja) vagy venni egy újat 77 EUR-ért? A 7-es hegyekkel elérhető 370°C megfelel ólmos és ólommentes forrasztáshoz? Vagy kellene 310°C-os hegy is? A hegyek 4.5 EUR körül vannak ugyanitt.
(#) BarnaPili válasza freddyke hozzászólására (») Jan 10, 2018 /
 
Először meg kellene bizonyosodni,higy biztosan kapcsolóhibás-e a pákád. Utána,ha az be tudsz szerezni hozzá itt az apróban is kapcsolót. Ha átépíted a pákát,hogy a kapcsoló ne a nagy áramot vigye,akkor mag tudod hosszabbítani az amúgy is hosszú élettartamát.
(#) Ge Lee válasza goreny hozzászólására (») Jan 10, 2018 /
 
Kicsit sem csalóka, hanem inkább teljesen pontos. Ugyanis a fűtőbetétben fűtőszál van, nem izzó meg NTC, azaz minimális a hőfokfüggése. Ráadásul pozitív, azaz melegen nagyobb ellenállása van. Hogy adatokat is mondjak, 22 fokon 3,7 ohmot mértem, 350 fokon pedig 3,8-at.
(#) Ge Lee válasza davtsik1 hozzászólására (») Jan 10, 2018 /
 
A forrólevegőssel kapcsolatban csak egy oldalt kellett volna visszaolvasni. A pákákról meg annyit hogy klónt ne vegyél csak pénzkidobás. Ha nem zavar a nagy méret akkor mindenképpen solomont vegyél, annak a saját hegyeivel is lehet dolgozni, de bele tudod tenni a kattogós weller hegyét és akkor kb. olyan mintha egy wellered lenne. A wellerek jók, viszont elég drágák, az alkatrészeik is, annál szerintem minden szempontból jobb vétel egy Ersa pico, amit ráadásul nem is feltétlenül kell egyben megvenni, ennek részleteit is az előző oldalon írtam le. Fahrenheit-em volt, yihua-t láttam másnál, egyikért sem adnék már pénzt, semennyit sem.
(#) nyuszis2 válasza Ge Lee hozzászólására (») Jan 10, 2018 /
 
Ezt így kijelenteni, hogy klónért pénzkidobás, kicsit túlzás, pláne úgy, hogy ezek szerint nem is forrasztottál még klónnal.
Én a pénzkidobás szót arra használnám, amikor egy 20 évvel ezelőtti technikáért adsz ki sok tízezer forintot, miközben teljesen modern jó forrasztóállomást tudsz venni kínából, csak ott sem a 10000Ft-osat kell nézni.

Itt egy videó egy normálisról, a kidolgozása is teljesen jó
(#) Ge Lee válasza nyuszis2 hozzászólására (») Jan 10, 2018 /
 
Képzeld forrasztottam, már amelyikkel lehetett, mert olyan is volt amelyikkel nem is lehetett. Az Ersa pl. egy teljesen más világ (nem kínai minőség), ahhoz képest is amit linkeltél, pedig csicsás vezérlőm sincs hozzá, de nem is kell. Azok már csak plusz dolgok hogy ezt tudom használni (ha kell) egy parkolóban is az autó akkujáról azt meg nem tudod, plusz én gyakran forrasztok működő készülékben is, próbáld meg azt a kapcsolóüzemű tápos kínai csodával, leginkább olyan helyen ahol nincs kiépítve védőföld mint nálam. Olyan zavart visz oda a hegy végébe hogy ihaj. Nem azt mondom hogy azt ne lehetne használni, de nálam a "normális" az kicsit mást jelent.
(#) freddyke válasza BarnaPili hozzászólására (») Jan 10, 2018 /
 
Idézet:
„Először meg kellene bizonyosodni,higy biztosan kapcsolóhibás-e a pákád. Utána,ha az be tudsz szerezni hozzá itt az apróban is kapcsolót. Ha átépíted a pákát,hogy a kapcsoló ne a nagy áramot vigye,akkor mag tudod hosszabbítani az amúgy is hosszú élettartamát.”
Hogyan tudok megbizonyosodni, szétszerelve van valami jele ennek? A tünet az, hogy néha melegít rendesen, néha nem (emlékeim szerint megdermed az ón a hegyen vagy kicsit nagyobb felületen már nem képes felolvasztani). Hogyan lehet átépíteni, hogy ne a kapcsoló vigye a nagy áramot? Olvastam egy triakos dologról, ott épp valakinek nem vált be.
(#) Ge Lee válasza freddyke hozzászólására (») Jan 10, 2018 /
 
Látatlanban nem nagyon fog kiderülni mi a baja, ezért kell szétszedni.
(#) freddyke válasza Ge Lee hozzászólására (») Jan 10, 2018 /
 
Köszönöm. Sajnos már távol vagyok a pákától. A következő alkalommal szétkapom, de tartok tőle, hogy hideg állapotban a hegyet odatéve és elvéve rendesen kapcsolni fog és ezzel a hibát nem lehet megállapítani. Talán 6-8 éve használtam utoljára. Úgy emlékszem, amikor (időnként) megdermedt az ón, nem kattant, hogy a fűtés elinduljon. Rosszul is emlékezhetek. Újra meg kellene nézni, de órákig is kellhet nyüstölni mire előjön. A hegy mágnesességének elvesztése nem okozhat aláfűtést?
(#) BarnaPili válasza freddyke hozzászólására (») Jan 10, 2018 /
 
Megboldogult TV szerelő koromban az egyik asztali páka egy kattogós Weller volt. Az is csinálta ezt. Időnként szétszedtem,és vízpapírral megcsiszoltam a kapcsolók pogácsáit. Persze mindig akkor csinálta,amikor a legjobban kellett volna. Ez a páka AC 24V-ról ment,annyi extra volt benne,hogy egy LED volt rákötve a fűtőbetétre,visszajelezni,hogy mikor fűt.
(#) freddyke válasza BarnaPili hozzászólására (») Jan 10, 2018 /
 
Ha a kapcsolóház könnyen szétszedhető, meg lehet próbálni megcsiszolni az érintkezőket, de ahogy kiérzem a mondataidból, visszatérő hiba lesz. A csiszolásból eredő tökéletlen felületminőség sem biztos, hogy annyira előnyös kapcsoló érintkezőnél. Jobbnak látom az egyszeri alkatrészcserét, mint a folyamatos küszködést a kapcsolóval. Másodlagosan a fűtőbetétre és a hegyre gyanakszom. Leginkább két ilyen pákát kellene tartani, ha más nem használtan venni mégegyet (amire szintén nem lesz garancia) vagy tartalék alkatrésszel berendezkedni a hasonló esetekre (minimum kapcsoló, fűtőbetét). Ha így nézzük, ez egyáltalán nem olcsó dolog ennek a pákának a fenntartása (pláne nem örökös a páka maga). Az aprót folyamatosan figyelni kell, és leginkább csak vadi új kapcsolót vennék, amire nem sok esélyt látok. Köszönöm a segítségeteket, egyelőre elment a kedvem ettől a pákától még újban is.
(#) Ge Lee válasza freddyke hozzászólására (») Jan 10, 2018 /
 
A saját példányomnál soha nem találkoztam semmilyen hibával, így nem tudok mit mondani az esetre. Amit régebben másoktól hallottam az kondi hiba szokott lenni amitől aztán beég a kapcsoló.
Egyébként mintha nemrég hirdetett volna itt valaki kapcsolót (is). Én is hirdettem (már másodszor) egy komplett működő pákát egy új fűtőbetéttel együtt, olcsón. Az eredmény három, ilyen olyan kifogást kereső vagy alkudozó érdeklődő. Úgyhogy nem hirdetem többet, megmarad... Ami pákákat meg 5000Ft alatt hirdettem azt mindet megvették vagy még aznap, vagy 1-2 napon belül, úgy látszik arra van igény. A másik véglet meg aki megvesz újban pl. egy WSP80-at, na azt se nagyon értem, de ez már legyen az én bajom.
(#) BarnaPili válasza freddyke hozzászólására (») Jan 10, 2018 /
 
Ha már szétkaptad,meglátszik a kapcsolók,hogy milyen állapotban vannak a pogácsák. Nekem 2db Weller kattogós van otthon,meg egy Solomon SL10. Amit leírtam sztorit,az kb 15 éve volt,azon a pákán is segített volna egy kapcsolócsere. Az enyémeket 9 és 12 ezer Forintokért vettem. Szerintem megérte mindkettő.
(#) freddyke válasza BarnaPili hozzászólására (») Jan 10, 2018 /
 
Bíztató, hogy nektek jó tapasztalataitok vannak. Annyit még megér, hogy belenézzek. Adok neki mégegy esélyt, de lenne néhány kérdésem.

Külön kitérve az ólmos és ólommentes forraszanyagra a 6-os (310°C) vagy 7-es (370°C) jelzésű hegy felel meg jobban? Mennyire zavaró, hogy 310 és 370°C között nincs köztes hőmérséklet érték?
Mire elég az 50W teljesítmény? Jó referencia nálam P4-es alaplapból GND oldali kondi kiforrasztás (már nem divat ilyesmit csinálni, a P4 eleve kikopott). Az alaplap sokrétegű nyák, a kondik körül a GND mindkét külső felületen nagy, a kondik mindkét oldalon + a furatban forrasztva vannak. A feladat csak a láb átmelegítése, hogy felolvadjon az ón és ki lehessen húzni (vagy egyet billenteni a kondin egyik irányba). Minden korábbi pákám elvérzett a feladaton, és emlékeim szerint a szóban forgó 50W-os Weller teljesen alkalmatlan volt (gondolom az aláfűtés miatt főleg). Jobb volt a teljesítményszabályozós 60W-os gagyi páka magas hőmérsékletre állítva (csak a nyák-nak nem). Némelyik alaplapnál forrólevegős állomással elő kellett melegítenem a nyákot és még úgy is vért izzadtam.
(#) Johnny0004 válasza freddyke hozzászólására (») Jan 11, 2018 /
 
Szia! Nekem van LR21-es pákám is, nagy forrpontoknál, ahol mondjuk sok vezeték van beforrasztva pl. pc táp, bizony behűl akár 20 fokot is, persze megolvasztja simán, meg ugye utána felfűti magát. Meg sokat nem számít, mert ha nem lenne a kijelző nem is érzékelném, csak a kérdésedre írom, hogy egy 80W-os az egész más. A WSP80 max 5 fokot hűl le, ha nagyon nagy a felület, de azonnal rátud fűteni, van tartalék bőven.
Egyébként a TCP Wellerbe bele lehet tolni az LR21 érzékelőjét, és egy állomással szabályozható a hőfok, persze ET hegy is kell akkor hozzá, viszont érzékelőt szinte lehetetlen használtban találni, újban meg nagyon drága.
Szóval a lényeg akár elég is lehet az 50W, csak szabályzás nélkül fix hőfokot tudsz csak választani, nyílván itt sokan használnak 50W-os pákát, én mindenképp nagyobbat javasolok, de ugye ez saját döntés, és sokszor főleg anyagi kérdés is. Egyébként érdekes úgy emlékszem a Solomon ugye 48W-os, és az nem hűlt vissza ennyire, nem tudom miért, talán lomha az öreg Weller. (Persze az is hozzá tartozik, hogy az öreg Wellerek hihetetlen élettartammal rendelkeznek, az enyémet múlt héten bányásztam elő a fiókból, a fűtőbetét vezetékei el voltak törve, így rövidek voltak, összepakoltam, megtoldottam vezetékkel, és zsugorcsővel, bele a termisztort, és kitudja mennyi sok üzemóra, és év után működik még mindig, pedig nagyon elhasznált mindene. )
A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2018
(#) Ge Lee válasza freddyke hozzászólására (») Jan 11, 2018 /
 
A nagy mérete mellett ez a másik hátránya a kattogósnak, hogy csak a hegy cseréjével tudsz hőfokot állítani. Mindenhez jobb a 7-es hegy, de vannak a vacak bakelit alapanyagú nyákok azokon nem lehet vele dolgozni mert a melegtől feljön róla a fólia. Nekem is van ilyen itthon még úgy 0,25m2, a próbanyákokat ezekből szoktam készíteni hogy ha el kell dobni akkor inkább ezt kelljen mint a jó minőségű üvegszálast. Viszont ezen csak 280-300 fokos pákával lehet dolgozni mert ha melegebb akkor felszedi a páka a fóliát. Ezért jobb egy szabályozható állomás, annál csak odanyúlok a potihoz és oda tekerem a hőfokot ahova akarom. Viszont a kattogóstól valóban nem lehet elvitatni azt, hogy az egyik legstrapabíróbb páka ami valaha létezett.
Mire elég 50W? Majdnem mindenre. Viszont amióta megvan az Ersa, a 80W más dimenziókat nyitott meg a forrasztásban. Mondjuk ehhez az is hozzájárul hogy akár 10mm széles hegy is kapható hozzá, amivel szerintem a hegesztő munkakábel végét is fel lehet ónozni. Ilyet még nem vettem hozzá, de az 5mm-es heggyel és a 80W-tal teljesen más kiemelni akár egy tranzisztort, a nyák teleföldes részén forrasztani, vagy vastagabb kábeleket, lemezeket forrasztani. És utánaolvasva a többrétegű nyákon is sokkal könnyebb vele boldogulni. Ami még szerintem nem utolsó szempont, hogy általában a pákák hegye (az olcsóké szinte kivétel nélkül) vasból van, ami nem éppen jó hővezető. Az Ersa hegye elvileg rézből, és csak a hegy végében a bevonattal ellátott részben van vas, tehát sokkal jobb a fűtőbetét hőjének odavezetése a hegyhez amit tapasztalok is. A mérete miatt pedig olyan helyeken is könnyebben boldogulok vele ahol a hagyományos méretű pákákkal nehezen vagy körülményesen, szóval kényelmetlenebb volt dolgozni. Ezzel csak azt akartam mondani hogy nem volt nehéz az Ersa-t megszeretni.
(#) Johnny0004 hozzászólása Jan 11, 2018 /
 
Megsajnáltam így kapott egy újszerű házat, van egy SPI27-es pákám 230V-os, a hegye tönkrement, a háza ugyanaz, mint az LR21, csak a kábel kivezetésnél a lukat fel kellett fúrnom 10mm-esre, hogy kiférjen a kábel törésgátló.
A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2018
(#) freddyke válasza Johnny0004 hozzászólására (») Jan 11, 2018 /
 
Köszönöm a sok infót mindkettőtöknek. A teljesítményszabályozós 60W-ost használtam az utóbbi években. Sokkal magasabb hőmérsékleten kell dolgozni vele, hogy hőelvonás után is megfelelő hőmérséklet maradjon az ón megolvasztásához, ami a nyáknak nem jó (jött is fel vezető réteg emiatt). Kínszenvedés volt ez is, de sokkal jobb mint a hibás Weller, amivel képtelen voltam kicsit nagyobb felületeken bármit is csinálni. Már azon is gondolkodtam, hogy cseh pillanatpákával kellett volna kondikat cserélni. (Sajnos a gyerekkori, elpusztíthatatlan pillanatpákámat cseréltem el erre a Weller-re.)
A fentiek miatt nincs "jó" referenciám, saját tapasztalatból nem tudom mennyi az 50W (egy hibátlan páka esetén). Nekem is az volt a gyanúm, amit leírtok: 80W egészen más (pláne réz heggyel). Ebből a szempontból hasonlóan jónak gondolom az Aoyue és Hakko modelljeit, amelyekbe fűtőbetáttel és szenzorral egybeépített ceruzaformájú hegyek mennek. Ezeknél a gyors hőátadás és érzékelés miatt mehet gyorsabban a gyors utánfűtés.
A Weller javítását még meglátom, de jelenleg egy Ersa i-CON nano-nak örülnék a leginkább (ESD védelem miatt nano és nem a pico). Alternatív megoldásokat nem keresek a meghajtásra (és a nyelet sem vágnám szét), kb. 180 EUR lenne kompletten a gyártótól. Leginkább csak javításra kellene vagy nagyritkán hobbi projekthez. Évek után most forrasztottam nemrég valami kábelt. Talán sosem hozná vissza az árát.
(#) Ge Lee válasza freddyke hozzászólására (») Jan 11, 2018 /
 
Nem szeretnék belekotyogni mert az Ersa gyári vezérlőjét nem ismerem, de a Pico ugyanúgy ESD-s kell hogy legyen mint a Nano, ugyanis a betétben ott van, és a kábel is végigmegy a vezérlőig.
Tulajdonképpen nagy különbség nincs is a kettő között, az állomás is ugyanúgy néz ki, csak a Nano állomása többet tud, plusz a Nano-ban nem 80 hanem 150W-os fűtőbetét van. Létezik hozzá 60W-os is de olyat nem nagyon láttam kínálatban.
A Pico fűtőbetétje és a Nano-é. Árban is van különbség. Elvileg ugyanez a 150W-os betét van az I Con 1-es és 2-es pákában is, a képen látszik hogy csak a Pico fűtőbetétje más.
(#) freddyke válasza Ge Lee hozzászólására (») Jan 11, 2018 /
 
Itt alul (a videót nem kell megnézni): "i-CON PICO for regular, i-CON NANO for ESD save environment." Gondolom safe-t akartak írni. A nano és a pico adatlapja. A nano-nál van egy plusz pont: "ESD-sichere Ausführung". Lehet a vezeték ott van, nem tudom mivel trükköznek. Abban úgy néz ki igazad van, hogy a nano-ban 150W-os a fűtőbetét, de nem értem mi értelme van ennek. Az ersa-shop-ban elég megnézni az ajánlásokat alul: pico (013100J ERSA Ersatzheizkörper für Lötkolben i-tool PICO 80W), nano (010102J ERSA Ersatzheizkörper i-Tool, 150W). Ezek ránézésre ugyanazok, mint amiket küldtél a farnel-es oldalon. Az utolsó képeden én csak egy hegyet látok. A nano ára jól felment, emlékeim szerint 176 EUR volt, most 210. A német Amazonon 167 EUR (direktben az Amazon árulja, nem seller).
(#) Ge Lee válasza freddyke hozzászólására (») Jan 12, 2018 /
 
Csatolom a képet nézhető méretben. Ezen látszik felülről lefelé az I Tool 1, az I Tool 2, a Nano és a Pico. A nyél és a menetes rész közötti hézagban látszik hogy mindegyikben a fém menetes fűtőbetét van kivéve a Pico-t mert abban a 80W-os műanyag menetű. A felső nyelén látszik is a 150-es felirat ami a 150W-os betétre utal. Vagy a kép csalóka, vagy olyan mintha a két középsőben vékonyabb nyakú betét lenne, de nem találtam Nano-t 60W-os betéttel csak a 150-essel pedig elvileg létezik. A nagyobb fűtőbetét miatt drágább a Nano állomás, meg van 1-2 plusz funkciója a Pico-hoz képest, hogy mik azt meg nem mondom, de abban mintha mozgásérzékelő is lenne.
Az viszont biztos hogy a Pico betétjének ESD-je elmegy az állomásig mert kiméregettem mielőtt szétvágtam. Az 5 szálból 3 van ami végigmegy a nyélben, a 2 szál fűtés és az ESD, a hőelem 2 szála már nem, azok a nyélben lévő elektronikára mennek. Hogy aztán a Pico állomásában mit csinálnak vagy mit nem az odavezetett ESD szállal azt csak ők tudják, de hogy oda van vezetve az 1000%.

e.jpg
    
(#) freddyke válasza Ge Lee hozzászólására (») Jan 12, 2018 /
 
A túlméretes teljesen fém fűtőbetét miatt tartósabbnak hangzik a nano. Csak nem értem mi értelme 80W-os állomásba a 150W-os fűtőbetétnek (talán nem éri meg nekik külön gyártani egy külön fajtát). Az is lehet, hogy a pico páka anyaghasználata miatt hivatalosan nem lehet ESD védett. Meg lehetne kérdezni a gyártót, de én inkább a nano-t venném most, akkora különbség nincs.
(#) latyakosa válasza freddyke hozzászólására (») Jan 12, 2018 /
 
A német amazolos nano csak 80W-s, nem a 150W hegy és feltételezem a tápegység sem az erősebb fajta...
(#) freddyke válasza latyakosa hozzászólására (») Jan 12, 2018 /
 
Az amazon-os állomás 80W-os. (A nano-ból csak 80W-ost láttam, ezért nem értettem miért jó 150W-os fűtőbetétet beletenni.) Bár az is lehet, hogy az eredeti fűtőbetét 80W-os és pótalkatrészként már csak 150W-os kapható? Láttál 150W-os nano-t egyébként vagy létezik?
Következő: »»   123 / 193
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem