Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   3235 / 3994
(#) fsub válasza Bakman hozzászólására (») Okt 27, 2018 /
 
Természetesen nem egy egyszerű Led-et szándékozok rákötni, hanem egy teljesítmény Led-et, hiszen akkor nem választottam volna ezt a kapcsolást, pláne nem a 3A-t szolgáltatni bíró IC-vel. Viszont, hogy meg tudjam választani a kapcsolásban található L1 induktivitás értékét, ahhoz tudnom kellene az áramgenerátor kimeneti feszültségét, amit az IC adatlapjában található képletbe (22-23. oldal) behelyettesítve és ezt felhasználva a 31. ábráról le tudom olvasni, milyen értékű induktivitást is kell használnom.
Persze használhatnám a kapcsolásban látható értékű induktivitást is, csak én nagyobb árammal szeretném hajtani a Led-et, mint a rajzon szerepel és nem ugyanazt az IC-t felhasználva.
(#) Kovidivi válasza fsub hozzászólására (») Okt 27, 2018 /
 
Megválaszoltad már magadnak. Kb. a LED nyitófeszültsége lesz a kimeneten, ami hőmérséklettől is függő, szóval +-10% tűréssel rakhatsz be induktivitást. Ha jól tudom, a hatásfokot befolyásolja az induktivitás értéke, mondjuk 90% helyett 91%-ot kapsz, ha méretezed az induktivitást. Én beraknám az elsőt, amit a fiókban találok, aztán megnézném, megfelően működik-e, főleg, hogy minden mag máshogy viselkedik, az áramtól függ az induktivitás, van telítési árama is, stb.
A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2018
(#) fsub válasza Kovidivi hozzászólására (») Okt 27, 2018 /
 
Rendben, köszönöm a választ és a hasznos tanácsot! Nem voltam biztos magamban, ezért is kérdeztem meg.
(#) zeman válasza zeman hozzászólására (») Okt 28, 2018 /
 
És még annyit tanulságul: vélhetően a TP4056 védelme a ludas (van enélküli modul is, de az nekem nincs), ugyanis a B+ és OUT+ pinek simán össze vannak kötve a nyákon (azaz mindegy, melyikre kötöm az MT3086-ot), míg a B- és az OUT- nincs összekötve. Amikor a B- pinről veszem le az áramot, simán, stabilan 1.0A-t lead (lásd a képen a multiméteren), miközben a tápból jó 2.8A-t szív (jobb felső sarok) 4.7 Ohm terheléssel. Ilyenkor az 5.5V feszülséget persze már nem tudja tartani, de 4.5V-on megáll (jobb alsó sarok). Szerencsére a zene teljes hangerőn is csak pillanatokra okoz ilyen csúcsokat.

Amikor mindezt az OUT- pinről csinálom, egyből elhasal. Azaz: meg lehet csinálni a TP4056-tal is, csak a B-ra (azaz az áramforrásra) kell kötni a negatív lábat!
A hozzászólás módosítva: Okt 28, 2018
(#) Kovidivi válasza zeman hozzászólására (») Okt 28, 2018 /
 
Azt hozzátenném, hogy ez a védelem csontig merítette az akksimat, púposodásig. És jól vopt bekötve! Szóval érdemes labortápról letesztelni, működik-e, és hogy megfelelően kapcsol-e le?
(#) zeman válasza Kovidivi hozzászólására (») Okt 28, 2018 /
 
Abszolút igazad van Kovidivi. Le is teszteltem, 3.0V-nál lekapcsol az OUT- pin nekem, de valahogy a nagy áramokat nem szereti, ha jól értem (mosfet, meg egy másik chip van ott, amihez nem értek). Mivel a cella védett önmagában is, és a cella saját védelme 5A-t enged, elvileg nem lesz baj, de hamarosan ezt is tesztelem. Most az volt a fontos, hogy "labortápról" menjen jól és megtaláljam a hiba okát.
(#) aramis hozzászólása Okt 28, 2018 /
 
Azt szeretném kedves barátaim kérdezni a trafónál miért mindig a primer szakad romlik el?
(#) pipi válasza aramis hozzászólására (») Okt 28, 2018 /
 
Vékonyabb a kábel
A hozzászólás módosítva: Okt 28, 2018
(#) Gafly válasza aramis hozzászólására (») Okt 28, 2018 /
 
Az van alul
(#) aramis válasza Gafly hozzászólására (») Okt 28, 2018 /
 
mMost szétszedtem a trafót, és találtam a primer egyik végén egy hőki oldót (125 °Cfok), azt levettem, és igy a tekercset mérve nem szakadt. Aakkor ez a hőki oldó lehet a rossz? E_enélkül lehet használni?
A hozzászólás módosítva: Okt 29, 2018
Moderátor által szerkesztve
(#) Gafly válasza aramis hozzászólására (») Okt 28, 2018 /
 
Döntés kérdése.

A hivatalos válasz: Cseréld ki.
(#) BarnaPili válasza aramis hozzászólására (») Okt 28, 2018 /
 
Egy próba erejéig kiveheted a hőkioldót, de nélküle nem ajánlott használni. Pont az a funkciója, hogy a túlmelegedett trafót lekapcsolja a hálózatról. Ha ezt kihagyod, tűzveszélyessé teszed a berendezést.
(#) aramis válasza BarnaPili hozzászólására (») Okt 28, 2018 /
 
Az lehetséges ,hogy ez a hő oldó tönkremegy
?
(#) BarnaPili válasza aramis hozzászólására (») Okt 28, 2018 /
 
Abban az esetben igen,ha a trafód túlmelegedett valami oknál fogva.
Át lehet kötni,de csak próba miatt.Ilyenkor ellenőrizni kell a tekercs/trafó hőmérsékletét,és nem szabad felügyelet nélkül hagyni a berendezést.Ha jónak mutatkozik,akkor ki kell cserélni a hőkioldót.
De hőkioldó nélkül nem szabad (értsd: TILOS) üzemeltetni!
(#) aramis válasza BarnaPili hozzászólására (») Okt 28, 2018 /
 
Köszi természetesen megfogadom a tanácsot
(#) aramis hozzászólása Okt 28, 2018 /
 
Azt szeretném még kérdezni ,hogy a hőoldót sorosan vagy párhuzamosan kell kötni?
(#) kadarist válasza aramis hozzászólására (») Okt 28, 2018 /
 
Ahhoz, hogy megszakítsa a védendő fogyasztó áramát, sorosan kell kötni.
(#) morgo válasza aramis hozzászólására (») Okt 28, 2018 /
 
Igen lehetséges. Időnként a "tervezett elavulás" aktív elemének tekintem. Ha annyira fontos lenne, minden trafóba beépítenék.
(#) Domino78 válasza tbarath hozzászólására (») Okt 28, 2018 /
 
Igen, az Arduino+Vasútmodellezés témakörének valóban nagy irodalma van, első sorban a különféle protokollok adaptálásáról, buszrendszerekhez illesztésről. Amiért mégis bátorkodtam ide írni: igazából a vasútmodellezés-témától függetlenül szerettem volna valamiféle egyszerű tippet, pl. hogy egy 12V-os elektromágnest tudok csattogtatni egy szimpla BC547-tel, 2N3055-tel, 2N3904-gyel, 2N7000-rel -- a sort pont most kezdtem összeírni a Gúgiról, millió találat, mindegyik más tranzisztort/FET-et tartalmaz, és fogalmam sincs, hogy melyiknek mi az előnye/hátránya, meg egyáltalán, mi alapján kellene keresnem...
(#) tbarath válasza Domino78 hozzászólására (») Okt 28, 2018 /
 
Csak egy bolt rövid leírását nézve:
BC 547 B NPN 50V 0.1A 0.5W
2N 3055 NPN 100V 15A 115W
2N 3904 NPN 60V 0.2A 0.62W
2N 7000 FET NCh 60V 200mA 0.4W

Ezek a 3055 kivételével nem terhelhetőek azzal a 2 Amperrel, amit korábban írtál, az viszont 300 Ft.

Amit én javasolnék inkább:
IRLZ 44N FET NCh LOGL 55V 47A 110W
5 Voltnál van specifikálva egy nagyon alacsony RDSON, de jó eséllyel 3v3 esetén is eléggé kinyit. A gate és a uC lába közé 100 Ohm, és a gate és a föld közé 10k lehúzó ellenállás.
(#) Kovidivi válasza tbarath hozzászólására (») Okt 29, 2018 /
 
Kicsit félrevezető az írásod. 2A kapcsolásához nem kell 100W-ot disszipálni tudó félvezetőt használni. Példának okáért elég csak az AO3400-at megnézni, sot23 tokozással mire képes 3V gate feszültség mellett! 2A kapcsolása mellett az IRLZ44N-hez képest ugyanakkora hő keletkezik mindkét FET-ben, tehát teljesen felesleges egy óriási, TO220-as drága FET-et berakni, amikor egy pár Ft-os alkatrész, két gombostűfejnyi helyen ugyanazt tudja nyújtani.
(#) Medve741 hozzászólása Okt 29, 2018 /
 
Sziasztok!
Honnan tudnám letölteni a Sprint layout 6 ot, lehetőleg magyarul?
(#) vargham válasza Medve741 hozzászólására (») Okt 29, 2018 /
 
(#) Medve741 válasza vargham hozzászólására (») Okt 29, 2018 /
 
Ez sajnos nagyon drága...
(#) ferci válasza Medve741 hozzászólására (») Okt 29, 2018 /
 
Szia!

Küldtem privátot.... aztán vagy sikerül, vagy nem.
(#) vargham válasza Medve741 hozzászólására (») Okt 29, 2018 / 1
 
Ha neked drága, akkor keress másik szoftvert. Ha ezt szeretnéd használni, akkor vedd meg.
(#) tbarath válasza Kovidivi hozzászólására (») Okt 29, 2018 /
 
Elhiszem hogy az is jó, én nem ismertem. Ma is tanultam valamit.
(#) HoH11 hozzászólása Okt 29, 2018 /
 
Üdv minden fórumozónak!

Két napja kezdtem el építeni egy H-híd kapcsolást, de azóta is csak szenvedek vele. Ma jutottam el oda, hogy szátszedtem az egészet és részenként tesztelgetem.

Az imént raktam össze egy leegyszerűsített fél H-hidat, és már az sem működik. Arra számítottam, hogy ugyanarra a pontra kötve a két bázist a két tranzisztor eyszerre fog nyitni, ill. zárni, tehát mindkét LED szinkronban fog világítani. Ehhez képest nyitófeszültségre állítva a közös bázist, csak az alsó LED világít.

Pár átalakítás után rájöttem, hogy ennek az az oka, hogy az alsó collector mindig max feszültségen van mikor kinyitom az alsó tranisztort, így a felső tranzisztor emittere és bázisa között nem tud létrejönni a megfelelő feszültségkülönbség (lévén a felső emittere és az alsó collectora össze vannak kötve). Ezt bizonyítja az a tény is, hogy a felső emittert földre kötve, már szépen szinkronban világít a 2 LED.

Az lenne a kérdésem, hogy ennek mi az oka, ill. hogyan lehetne kiküszöbölni.

A válaszokat és minden segítő szándékú megjegyzést előre is köszönök

H.png
    
(#) nagym6 válasza HoH11 hozzászólására (») Okt 29, 2018 / 1
 
Idézet:
„a felső tranzisztor emittere és bázisa között nem tud létrejönni a megfelelő feszültségkülönbség”

Kösd +5V tápra a közös bázist, de kb.: 1K ellenállást tegyél mindkét bázis elé. Ha 0.7V-ot kap a közös bázis, ennél jóval magasabb szinten van felső tranzisztor emittere, ezért nem nyit.
(#) bbalazs_ válasza HoH11 hozzászólására (») Okt 29, 2018 / 1
 
A két tranyót külön-külön kösd a táp és a föld közé, a bázisokat közösítheted.
Ha a hidat szeretnéd megvalósítani, ahhoz PNP és NPN tranyók kellenek.
Nézd meg a neten full bridge és half bridge néven.
Következő: »»   3235 / 3994
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem