Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Annyira azért nem akarok rágörcsölni erre a dologra.
Köszönöm a tanácsokat!
Te kérdezted: "a gyári USB kábelek mind alul vannak méretezve a 3A-es..." Erre jött a válaszom, hogy okosan használják ki a kábel összkeresztmetszetét. Ami neked nem mindig elérhető, az nagy tételben olcsó, kifizetődő és hatékony.
Vágtam már el egy-két gyári USB kábelt, biztos, hogy egyik ér sem volt 0,5 mm², de még csak 0,34 mm² sem. Már csak a külső átmérő alapján sem.
Pl. eredeti, gyári Samsung Quick Charge 2 gyorstöltős dugaszolható USB táphoz adott kábel külső átmérője 2,6 mm. És vidáman tölt vele a telefon gyorstöltő módban. Miközben a Quick Charge 2 specifikációi szerint a legnagyobb feszültség / áramerősség értékek 12V és 3A. Erre gondoltam, hogy a gyári kábelek mennyire alul vannak méretezve. De beláttam nedudgi tanácsát, bőven elég lesz nekem is a vékonyabb átmérő azon a 60 cm-en. A hozzászólás módosítva: Máj 1, 2019
Idézet: „gyakorlatilag akkor a gyári USB kábelek mind alul vannak méretezve a 3A-es gyorstöltési csúcsáramhoz?” Attól függ, melyik gyár. A Hazudokgyári? Az USB szabvány 500mA (5VX0,5A=2,5W), az USB3 esetleg 900 mA (5VX0,9A=4,5W). Ha ráírták, hogy USB, azt a szabványt biztosan teljesíti (... higgyük most el...). A 3A-t maximum impulzusszerűen, mint ahogy a kismegszakítóm is kibír löketszerűen 25A-nél többet is. Ha 3A-t 60cm hosszú 0,34mm2 keresztmetszetű vezetéken (oda-vissza 1,2m) vezetünk, akkor az 0,185V feszültség(esés), az szorozva 3A-rel 0,55W teljesítmény, -a 2,5W(usb3-nal 4,5W)-ból. (És a csatlakozókat a két végén még nem is számoltuk, pedig azok sülnek meg leghamarabb.) Hihető, és valóban tartósan használható az a 3A?
Riasztó kábelből is van olyan, ahol a "táp" vastagabb...
Üdv.Legegyszerűbben hogyan lehet megtalálni ha rossz egy ellenállás szakadt?Ha rámérek kiforrasztatlanul,az úgy mennyire pontos mérés?Van más módja hogy ne kelljen a lábához nyulni kiszedni mérni?Az egyik lábát ki kell forrasztani ugy helyes ahogy tudom.
Egészen biztosan. De ő arról írt:
Idézet: „Milyen átmérőjű vezetékeket/kábelt használjak, hogy stabilan, megbízhatóan működjön a töltés? 4 x 0,34mm² elég lehet? Elvileg az pont a 3A-es limit körül van, ami csúcsban átmehetne.” Később: Idézet: „a gyári USB kábelek mind alul vannak méretezve a 3A-es gyorstöltési csúcsáramhoz?”” Idézet: „Vágtam már el egy-két gyári USB kábelt, biztos, hogy egyik ér sem volt 0,5 mm², de még csak 0,34 mm² sem.” Erre szólt az "agymenésem" Természetesen, ha a tápvezeték biztosan vastagabb, hát más a helyzet.
Jól tudod, az egyik lábat ki kell forrasztani a méréshez.
Erre a kérdésre a válasz egy bizonytalan "talán". Lehet, hogy párhuzamosan van kötve azzal az ellenállással valami, ami becsap. A biztos az, ha egy lábát kiforrasztod.
Idézet: „Hihető, és valóban tartósan használható az a 3A?” Nem igazán. De egy szabványos USB kábelnek ugye maximum csak 2 A-t kell tudni átvinnie 5 V-on. Előbb egy kicsit olvasgattam erről a gyorstöltésről, és azt írják, hogy a magasabb - 9-12 V-os feszültség egyik haszna az, hogy minimalizálja a vékonyabb USB kábelen a veszteséget a 5 V-hoz képest. Valószínűleg úgy van ez az egész kitalálva, hogy szépen működjön a vékonyabb kábeleken is és ezt a gyakorlat is igazolja. A hozzászólás módosítva: Máj 1, 2019
Értem,de nagy munka minden ellenállást megbontani mérni..Gondoltam van egyszerűbb megoldás is.
Ha csak az a kérdés, hogy szakadt-e, akkor első körben meg lehet mérni beültetve is szerintem. Ha a mért ellenállás nagyobb a ráírt értéknél, akkor biztosan szakadt. Ha kisebb, akkor muszáj lesz egyik lábat kiforrasztva is megmérni. Így talán nem kell mindegyik kiforrasztgatni.
Sajnos nincs. Az áramkör ismeretében lehet kivétel.
Az USB csatlakozót eredetileg nem arra találták ki, hogy tölteni lehessen vele. Pusztán arra, hogy a rácsatlakoztatott egységnek ne kelljen külső tápot használni. Pl. merevlemez, kártyaolvasó, külső hangkártya, stb.
A hossza is limitálva van, úgy tudom max 5 m, de ennek nem a vezetéken eső feszültség az oka, hanem az alapsávi meglehetősen gyors impulzusok átvitele, egy lezáratlan tápvonalon, ahol reflexiókkal is számolni kell. A mobil telefonomhoz tartozékként adtak egy kis dobozkát, (4 USB csatlakozó, és egy HDMI csatlakozó) és egy ehhez való "töltőt", no annak igencsak vastag, és merev az a kb fél méteres kábele, USB A, és USB C csatlakozóval a végein.
Ezért kaptam fel a vizet, amikor kijött, hogy a mikrousb-t nyilvánították "szabvány"nak. Bedrótozott elavulás a készülékekbe. Átlagosan 1000 dugásra készülnek ezek a csatlakozók adatlap szerint. A DC koaxiális csatlakozó már valamivel jobb, de a dizájn győzött...
A hozzászólás módosítva: Máj 1, 2019
Ezek a számítógépesek mindig kitalálnak valami marhaságot, aztán sok év múlva kiderül, hogy szorul a hurok, és jöhet az új kábel, új csatlakozó. Lásd ETHERNET hálózati kábel, csatlakozó.
A hozzászólás módosítva: Máj 1, 2019
Sziasztok, újabb kezdő kérdésem lenne. I2C eszközt készítettem (mcp23017 IC-vel), a problémám az, hogy Arduino Nano-val és Uno-val tökéletesen működik (TTP223B-ket vizsgál), viszont ESP32 DEVKITV' - DOIT-tel nem működik, azaz folyamatosan "kapja a jeleket", mintha meg lennének nyomva a gombok (érintők). Mi lehet a gond? Már külön 5V-ról (közös GND-vel) is működtetem az I2C eszközt és az ESP32-t is, de így sem jó (mert arra gyanakodtam, hogy nem kapja meg az 5V-ot és azért működik hibásan). A "jel" vezetékeknek sima vezetékeket kell használni vagy olyasmit kéne, mint a fülhallgatóknál, árnyékoltat? Vagy csak túl hosszú lenne a 40 cm-es vezeték? De akkor miért működik a másik két Arduinoval?
A pullup rendben van?
És az ESP ha jó tudom 3,3V, az Arduino pedig 5V szokott lenni (OOTB legalábbis), az okozhat problémát.
A Google kereső: "USB cable cross section" ---> PoweredUSB_V08g, Universal Serial Bus Type - C Cable and Connector Specification...
3A -hez 0.58" azaz 1.473 mm átmérőjű, közepesen hajlékony kábeleret ír elő a szabvány.
Az SLC és 5V, valamint az SDA és 5V közé tegyek egy-egy ellenállást? Hány Ohm-osat? Az ESP32 valóban 3,3V, de a tápról kapja az mcp23017 IC a tápot. Vagy az probléma lehet, hogy az ESP32 SDA-SLC kombó csak 3,3V? Bőven van még mit tanulnom, tudom, de ezért is vagyok itt. A pullup azt jelenti, hogy 3,3V-ról az ellenállással felhúzzuk a "jelet" 5V-ra?
Ellenállás nem jó megoldás.
Én is belefutottam egy hasonló problémába nemrégen, ott RS-232 kapcsolatot használtam egy Arduino Nano (5 V) és egy Orange Pi (3,3 V) között. Én ezt a kétirányú logikai szintillesztőt tettem a kettő közé, ezzel tökéletesen működik a kapcsolat: Bővebben: LS-BIDI-4 Illetve találtam még egy kifejezetten I2C-hez valót, de szerintem ez ugyanaz mint az előző, csak négy helyett kettő csatornája van: Bővebben: LS-I2C-2 Konkrétan Arduino és I2C-vel meg olyanba futottam bele, hogy hiába volt az Arudino megfelelő lábain bekapcsolva a belső felhúzó ellenállás, nem működött a kommunikáció. Mindenképp kellett külső, hardveres ellenállás is. Én egy-egy 15 k-s ellenállást tettem az SCA és +5V illetve az SCL és +5V közé, így már rendben volt. A hozzászólás módosítva: Máj 2, 2019
I2C-nél kell mind a 2 vonalra kell felhúzó ellenállás 2K-4K környéki.De mivel 3V3,és 5V-os rendszerben vagy,így a 3V3-asra tedd. Általában a 3,3V-os rendszerben az I2C be-kimenetei 5V toleránsak,adatlapon meg lehet nézni.
Igen, az SCL és SDA lábakat 1-1 ellenállással VCC-re kell húzni. Tipikusan 1k-10k közötti felhúzó ellenállást szokás használni, a konkrét érték meghatározása elég macerás bonyolultabb i2c hálózatoknál, de ha csak 1 master és 1 slave van, akkor kb. jó az amit találsz a fiókban.
És a szintillesztés is fontos általában. Ha az ESP lábai 5V toleránsak, akkor nem lesz baja, egyébként az 5 Volttal garantáltan kinyírod.
Ezt az adatlapot találtam az ESP32-höz, remélem ez van Pumucklinak is:
Bővebben: Link Ez az 5.3 DC karakterisztikák bekezdésben azt írja, hogy a I/O lábak magas szintű bemeneti feszültsége maximum VDD + 0,3 V lehet. I2C-hez pedig a leírás alapján nincsenek dedikált lábak, hanem bármelyik GPIO láb lehet. És hiába 5 V-al van megtáplálva a modul, csak van benne egy stab IC, ami 3,3 V-ot ad a processzornak, a VDD táp feszültség abszolut maximuma 3,6 V az adatlap szerint. Ha már így próbálkoztál 5 V-ot közvetlen ráadni az ESP32 lábaira, akkor nagy valószínűség szerint már ki is nyírtad. A felhúzóellenállás méretezés tényleg bonyolult dolog, én inkább 10-15 k közötti ajánlásokról olvastam. A fentebb írt 2-4 k-t túl alacsonynak gondolom. Nekem 15k-val stabilan működik, egy Phillips gyári áramkör egy részét másoltam le és ott is 15k volt, azért tettem annyit. A hozzászólás módosítva: Máj 2, 2019
Remélem nem nyírtam még ki, annyira nem volt olcsó mulatság... ha mégis, akkor tanulópénz. Kipróbálom a szintillesztőt. Tulajdonképpen a Wifi miatt használom ezt, lehet jobban jártam volna, ha sima Arduino-hoz használok WiFi modult? Próbálkozom kicsit, aztán jelentkezem.
Az a kábel átmérője, amiben az erek vannak, nem az (1) éré!
A hozzászólás módosítva: Máj 2, 2019
A felhúzó annyira nem bonyolult,csak ha sok minden van rajta. Amúgy minél magasabb a sebesség annál kisebb ellenállás kell..Általában 10K környéki szokott kelleni 100kHz-hez ,2-3K 400kHz-re.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |