Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Műhelyünk felszerelése, szerszámai
Téma, a műhelyünkben előforduló készülékek, anyagok, szerszámok, eszközök bemutatására, kitárgyalására.
Nekem ugyan nem aldis, de van ilyenem és szeretem használni. A túl vékony vezetékeket annyira nem szereti (sodrott UTP inkább csak egyesével menjen bele), de ezen kívül más nyűgje nemigen van.
Köszönöm a véleményt, akkor azt hiszem beruházok rá (ha kapható lesz még). Ennyiért olyan rossz vásárt nem csinálhatok vele, villamossági boltban ennek majd kétszereséért láttam ehhez hasonló fogót. Mondjuk én pont hogy vékonyabb keresztmetszetű vezetékekhez terveznék vásárolni ilyen fogót.
A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2021
Nekem ilyen van, és elégedett vagyok. Más gyártó, de a jellege hasonló. Nem használom folyamatosan, de már bőven blankoltam vele.
Nekem a telefonvezeték volt a legvékonyabb amihez eddig kellett, de azt megoldotta (mind a 4 eret egyszerrre). Egy baja azért van. A lehúzott szigetelés több alkalommal benne marad, ami gátolja a következő csupaszítást. A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2021
Én a L*DL-ben kaphatót használom vezetékek csupaszítására. Három éve vettem, de még mindig semmi baja. Ha érdekelne, akkor éppen most van a L*DL-ben, tegnap óta kapható elvileg, ha van az üzletekben még. A képen látható típusú, az e heti katalógusból vágtam ki a képet.
Köszönöm, ez jó megoldás általánosságban. Nálam a vésésnél a kalapácsütésektől elválhat a tok mentén a csempe, ezt nem szeretném felvállalni. Másképpen gondoltam. Kézi körfűrésznem nincs, fúrószárra tehető mélységütközőm van. Azzal sűrűn kifúrnám azonos mélységekben (köszönöm a tippet). A vésőt a fent ajánlott multifunkciós gép egyenes fűrészlapjával (példa: gép, merülőfűrészlap) is ki lehet váltani?
A felsőmarós megoldásról sem tettem le. Az ajtótok maga vezetné meg, két oldalt meghagynék 5mm anyagot a megvezetésre. A végén amennyire lehet még azt is lemunkálnám a maróval, majd kalapálás nélkül, óvatosan, vésővel vagy a fent ajánlott multifunkciós gép merülőfűrészlapjával (a kimart rész elvileg pontosan megvezeti) távolítanám el. Az említett két gép (felsőmaró, multifunkciós gép) közül venném valamelyiket vagy mindkettőt. Minden ajánlásnak örülnék. A Tuson felsőmarót próbáltátok már? Vagy inkább Bosch, Makita márkákban gondolkodjak? Ha erre az egy munkára a Miele szövetporzsákos porszívóm teszem a munkagépre, nem tesz benne kárt? Úgy gondolom, a fapor nem juthat át a porzsákon.
A multifunkciós gép rezeg. Határozottan rezeg, ezért ha valami ott le akar válni a falról, az vélhetően le is fog. (Nekem már volt ilyen a kezemben. Nem mondom, hogy semmit sem ér, mert van olyan hely ahol csak ez fér el, de sokkal többre (hatékonyabbra) számítottam. Nem vennék magamnak.)
A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2021
Köszönöm neked is a megerősítést és a beszámolót! Nekem általában a 0,25 mm2 és ez alatti keresztmetszetű vezetékekkel szokott meggyűlni a bajom, olyan értelemben, hogy a blankolás megfeleljen azon elvárásomnak, hogy szépen el tudjam vágni a vezeték szigetelését úgy, hogy közben lehetőség szerint a sodrott vezeték elemi szálaiból ne metsszek el egyet se. Pontosabban a kézügyességem mond ilyen vékony keresztmetszeteknél már csődöt, ha késsel, tapétavágóval, vagy bármi más, nem automata eszközzel próbálom megcsupaszolni a vezetéket.
Ha a lehúzott és a fogóban maradt szigetelés könnyen eltávolítható a szerszámból, akkor azzal, azt hiszem, még együtt tudok élni. Olyanra emlékszem még, hogy valakinek itt problémát jelentett az, hogy ennél a fajta szerszámnál a fogó pofái nyomot hagytak a vezeték szigetelésének azon részen, ahol megfogja és megszorítja azt. Ezzel kapcsolatban mik a tapasztalatok?
Ó köszi, ez elkerülte a figyelmemet! Az ALDI-ban úgy tűnt nekem, mintha felvásárolta volna valaki ezeket a fogókat, mert a többi, vele együtt kínált szerszámból töménytelen számban volt még kitéve.
Igen, hagy nyomot, de engem ez egyáltalán nem zavar. Olyan erővel kell megfognia a szigetelést, hogy el tudja választani annak egy részét, és azt még le is tudja húzni a vezetékről. Úgy tekintek a megfogási nyomokra, mint a becsületes munka maradványára.
Nálam jellemzően 0,5-4 mm2 vezetékkel találkozik a szerszám, és ezekkel jól elbánik. Nem tartozik ide szorosan, de éppen a napokban találkoztam egy olyan puha és nyúlós szigetelésű vezetékkel, amit nem tudtam megblankolni (egészen lágy, szilikon szerű, és nagyon nyúlékony). Megfogta, de nem tudta elvágni, nem tudta elszakítani, csak mint a rágógumit nyújtogatta. Aztán egy kis rész leszakadt, de nem ott ahol én akartam. Végül a kisollómmal vágtam le róla a szigetelést.
Igen, de ha a másik üzlet már kifogyott a fogókból, akkor általad ajánlottban hátha még kapok.
Értem! Ha nem hagy durva nyomot, akkor azt hiszem, engem se fog zavarni. Köszönöm!
Idézet: Igazad lehet. A fent leírt ötletem módosítom. A felsőmarót magával az ajtótokkal vezetném meg két oldalt 5mm anyagot meghagyva a megvezetésre, majd ezt az oldalsó 5mm-t is kimunkálnám szakaszosan (ehhez elvileg még fel kell feküdjön a felsőmaró széles talpa). A szakaszok közé betett fűrészlappal levágnám a maradék 5mm-es csíkokat. Utána esetleg simára csiszolom. Működhet? Ha szükséges, akkor legalul (a küszöb felett) a Te korábban leírt módszered alkalmaznám. Az alsó néhány centihez nem kell nyúlni, ott nincs burkolat a gépen és eleve rajta lesz valamin, ami emel rajta. „A multifunkciós gép rezeg. Határozottan rezeg, ezért ha valami ott le akar válni a falról, az vélhetően le is fog.”
Mielőtt az egész ajtótokból fűrészport csinálnál, esetleg belinkelhetnéd a gép pontos típusát. Valószínűleg akármilyen nehéz szétszedni, többszöri be és kivitelnél is hamarabb meglenne. Illetve burkolat nélkül elég hajlékonyak ezek a gépek, lehet egy kicsit paralelogrammába mozdítva a gépet simán átférne.
Papíron jól néz ki a famunka, de olcsó szerszámokkal és tapasztalat nélkül nagyon meg lehet szenvedni a feladatokkal, még egy sima képkeretet sem könnyű egy kis kézi gérvágó ládában pontosan és repedezések nélkül elkészíteni, pedig papíron csak 8db 45 fokos vágás. Nyilván a felsőmarós és a befűrészelős kivésős módszer is eltávolítja az anyagot, de a kapott felület minősége a szerszámok minőségétől, a tapasztalattól és a rászánt időtől függ. Hogy legyen még több ötlet: ha ilyen sok anyagot akarsz eltávolítani, a legolcsóbb egy elfordítható pengés keretes fűrészbe egy favágó/ durva fémvágó pengét rakni, és akkor egy penge szélességű sáv kivésése után szépen végig lehet vágni. Olyan pengét válassz, aminek a fogai valamivel szélesebbek, mint a lap maga, így nem fog megszorulni az anyagban. Csak fűrésszel is megoldható a dolog, a penge szélességében 4-5 helyen befűrészeled, és akkor akármivel kipattintható a fadarab. Ha kellően hosszú a penge, hogy ne duguljon el, akkor ennek 15 perc alatt meg kell lennie. Ha nem erőlteted a fűrészt, akkor a felület is sík lesz. Ha felsőmarót akarsz, akkor arra számíts, hogy a tokkal megvezetve, annak minden görbülete és egyenetlensége át lesz másolva. Illetve a kés nagyon nem szereti a szögeket, és a csomók is erősen megdobják. Idézet: Ezt kéretik figyelembe venni felsőmaró használatánál. A kőművesek purhab előtti időkben 2-3 soronkét szöget vertek a tokba a falazás felőli oldalról, a szög fejes vége került a sorok közé merevítésként. Nagyon nem lenne jó felsőmaróval megtalálni. A kézi fűrészlapos megoldás fárasztóbb, de kíméleteseb. Oldalról belevágsz az adott mélységig több szögből, onnan függőlegesen vághatod végig. „a kés nagyon nem szereti a szögeket,”
Az előttem szólónak nagyon igaza van abban a szögelős dologban, a maró nem fogja szeretni ha megtalálja. Ha van fúrógéped ahhoz lehet kapni marásra is alkalmas fúrószárakat amivel ki lehetne naggyázni a felületet (Bővebben: Link) amit utó lehet kezelni pl. ilyen szerszámmal majd készre csiszolni ezzel, amihez adnak toldatot is amit fúrógépbe foghatsz vagy simán flexre csavarod fel megfelelő durvaságú koronggal.
Ilyen munka előtt nem árt fémkeresővel, mágnessel felderíteni a terepet.
Ezért is feszegetem, hogy be kell áldozni az a nyüves takarólécet. Olcsóbb kidobni, és kevesebb munka mellett kevesebb kosz lesz. A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2021
Helló.
Aldi/Hofer/Lidl forgalmaz néha két USB portos adaptert. Vettem magamnak, leteszteltem. SilverCrest a márka, HG06045 a típusa. 2x 5V 2A-t írnak rá. A terheletlen feszültség 4.95-5.00V. Terhelve beesik 4.60-4.70V-ra (1.65A terhelésnél = 7.67W). Megjegyzem, az átlagos telefon ekkora feszültségről, rövid, jó minőségű kábellel csak pár 100mA-rel tölt (esetemben max. 500mA). Normális töltő alapból 5.2-5.25V-ot szolgáltat, és terhelve is ennyi marad (ugyanazzal a terheléssel (ebay-es ellenállásos teszter) ilyenkor 1.88A folyik = 9,66W), hogy a kábel végén minél magasabb legyen a feszültség. A tesztet azért végeztem el, mert a telefont erre a töltőre dugva 1 óra alatt szinte alig változott a töltöttségi szint, aztán elkezdtem usb-tesztelővel méregetni, minőségi kábelt használvs, többfajta usb-doctort használva. 2x10W-tal nem teszteltem, de el lehet képzelni, hogy hogyan reagál a töltő a 4A-es terhelésre, ha 1.6A-nál ennyire ejti a feszültséget. A szekunderről nincs visszacsatolás, nincs optocsatolós feszültség figyelés. Ha lett volna, átalakítottam volna 5.30V kimenő feszültségűre... A primer oldalon egy 5-6 lábú vezérlő van, gondolom a primer áramot méri, meg van esetleg a trafón egy visszacsatoló tekercs (sajnos nem annyira látszik a sok ragacs miatt).. Nem ajánlom senkinek, hogy ilyen adaptert vegyen! Szerk: ahogy látom, az USB portok data lábaira egy smd alkatrész csatlakozik. Megpróbálom inkább rövidrezárni a data+ és data- lábakat, hátha ez az IC kavar be... Semmi változás, a telefon még mindig 0.2-0.5A-rel tölt 4.70V mellett. Pénzkidobás volt ez a töltő. A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2021
A gép típusát szándékosan nem teszem közzé, hogy megkíméljek bárkit a felesleges utánanézéstől. Több nagyon nyomós oka van, amiért nem bonthatom meg, nem a fórum témája. Ha új szárítógépet veszek, nem indíthatok burkolat leszereléssel.
Azért próbáltam többször felsőmaró vásárlásban tanácsot kérni, hogy ne egy "olcsó", gyerekbetegséges gagyiba fektessem a pénzem. A fűrészes megoldás kiváló, azzal megpróbálkozom. Megvettem az említett egyik oldalán fém, másik oldalán fafűrész lapot. Illetve egy Extol 25mm-es vésőt (szerintem szükség lehet rá), ennek a minőségéről nem vagyok meggyőződve.
Nem is feltételeztem, hogy szögek lehetnek az ajtótok oldalában belülről. A fémdetektor drága vagy ha nem, nem bízom benne. Emiatt inkább nem állnék neki felsőmaróval, egyelőre nem veszek gépet.
Idézet: Asztalos készítette az ajtókat. Szerintem nincs takaróléc, az 5cm vastag oldalanyag maga a tok. Takaróléc egy oldalon van kívül, az pont nincs útban. A tok minden része bemegy a padlóba. Fentebb írtam, hogy kétoldali járólap és küszöbbontással járna. „Ezért is feszegetem, hogy be kell áldozni az a nyüves takarólécet.”
Ha ezt akarod, akkor faragj, elég sok garanciális dolgot szedtem már szét teljesen nyomtalanul, és az utoljára szétszedett 3 mosógépből egyiken sem volt igazi garancia zárjegy, és a szárítógépen sem...
A kétoldalas penge nem biztos, hogy a legjobb választás, mert így a penge teteje is széles, de majd kiderül. Budapesten sem a legkönnyebb fához való egyoldalas lapot találni. Ha már eleget kivágtál, rókafarkfűrésszel is próbálkozhatsz, de az inkább keresztvágásra való. Keretes fűrésznél úgy érdemes a lapot berakni, hogy húzásra vágjon, és a lap teljes hosszával kell vágni, hogy hatékony legyen, és ne duguljon el. Extolnak a minősége nagyon változó, hosszú távon nem hinném, hogy sokat bírna a véső, de ennyit bírnia kell. Ha megtartandó felület mellett akarsz erezetre merőlegesen vésni, akkor sniccerrel vágd be előre a felületet, különben be fogja nyomni. Idézet: „Asztalos készítette az ajtókat.” Ezt csak akkor tudom elképzelni, ha ez volt a mestermunkája. További lehetőség, ha valamilyen fogadás tárgya volt, hogy egy darabban el tudja készíteni. Esetleg a forgácsot hörcsögalomnak hasznosította. Elképzelhetetlen, hogy közel dupla mennyiségű faanyagot használjon erre a célra. Épeszű asztalos ajtótokot nem egy darabból készít el, hacsak a szög/csavar nem volt éppen akkor hiánycikk. Az utóbbi 70 év alatt szerintem nem volt az. A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2021
Az ajtótokok nem egy darabból vannak elkészítve, minden oldaluk külön darab, a felső darabnál jól látható illesztésekkel. Az idézett mondatommal arra céloztam, hogy esetleg nem szabványos ajtótokok 5cm vastag tömör anyagból készített oldalakkal. Sosem bontottam szét egyetlen tokot sem, a kívülről látszó részekből feltételezem a felépítésüket. Azt sem tudom milyen egy korának megfelelő (1980-as) szabványos ajtótok, csak próbálom elképzelni a leírtakból.
Köszönöm a tippeket. A fúrógépet "maróként" oldalirányban nem szeretném terhelni. Fűrészlappal próbálom meg kivágni, ha nem megy, akkor mélységütközővel kifúrom ahány helyen csak tudom és újrapróbálom fűrészlappal. Remélem ezután elég lesz kézzel finoman átcsiszolni. Attól tartok ezek a gépi forgácsoló- és csiszolókorongok hirtelen sok anyagot vennének el felületsimítás helyett. Egy rezgőcsiszoló talán jobb lenne, de csak erre nem veszek.
Mindenkinek köszönöm a fáradozását a problémámon.
A fúrógépbe fogott fúrószár elvégzi a marást anélkül, hogy a gép maga bármilyen károsodást szenvedne. A legsilányabb fúrógép is elvégzi ezt a munkát és semmi baja nem lesz. Nem az örökkévalóságnak kell megvenni egy gépet hanem a feladat elvégzésére. Ki kell használni a képességeit az ésszerűség határain belül és ez vonatkozik a gépbe fogható szerszámokra is. Úgy látom mintha kissé hiányos volna műhelyfogásokból az ismeretséged. Amit említettem megoldást azt játszva elvégzi a fában az a szerszám és gép is.
Nemrég érdeklődtem effelől:
Idézet: „Fúrógéphez nincs olyan talp, feltét, amivel a felsőmaróhoz hasonló szerszámot kapok? Azzal bemarnám sűrű sávokban és a mélységet tartva a maradékot kellene már csak kiszedni.” 06smici válasza: Idézet: „A sima fúrónak nincs elég fordulata maráshoz és a csapágyazása sem az oldal irányú terhelésre lett kitalálva. Biztos létezik ilyen feltét hozzá, de szerintem annyiból már kapsz egy olcsóbb gépet is a fentebb felsoroltak közül.” Ezzel egyet kell értsek. Ha kifúrom sok helyen, az rendeltetésszerű használat, oldalirányba terhelni a fúrót (maróként) nem az. Egy új kék Bosch-t nemrég visszaküldtem amazon-nak. Betont fúrtam vele kizárólag egyenesen, ahogyan a betonszerkezet oldalirányba feszegette a fúrószárat (ne kérdezd miért, olyan volt a fal mindenhol) kotyogós lett a tokmány. Alig használtam, új állapotú volt a gép. Van helyette egy másik Bosch, erre jobban vigyázom. Van egy 30-40 éves orosz gépünk, szinte mindent kibírt (bár csapágyazni kellene, ha lehet). A Bosch keveset bír, nem érdemes erőltetni oldalirányú terheléssel. Te linkeltél egy Tuson felsőmarót 15 körül. Van ilyened, ismered a gépet vagy miért pont ezt ajánlottad? Nem ehhez a munkához érdekelne, bútorkészítéshez.
Feltettem cnc re is kényszerből fúrógépet. Kivihettem volna jó gépre is, de időben jobban jártam. Életem legnagyobb ovális marását hoztam össze alumíniumba. 0.8 mm volt benne.
De amúgy fába elmegy. Ám lehet kapni négyszög is, de nem hiszem hogy kézből működik.
A kereskedelemben kaphatók ez esetben nem fognak téged szolgálni. Vízvezetéket elég jól detektálják, de agy szöget nem nagyon tud pontosan jelezni. Keskeny vasfűrészlap kell,
tudom nem ez az ideális, de az tudja kezelni a szögeket is. Ami a visszaburkolást illeti, nem kell feltétlenül mindenképpen famunkában gondolkodni, viszonylag kulturáltan meg lehet csinálni műanyag burkoló elemekkel, elég nagy választék van ilyenekből már. Barkács és építőipari webáruházak kínálatát tanulmányozd.
"elég lesz kézzel finoman átcsiszolni"
Jó kis hétvégi program az egész családnak Viccen kívül, ha éles és elég feszes lapot használsz, akkor szép lesz a felület, de érdemes a lejövő részt 5-10 centinként levágni, hogy észrevedd, ha valami csomó eltérítette a lap közepét. |
Bejelentkezés
Hirdetés |