Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   310 / 345
(#) Gafly válasza kendre256 hozzászólására (») Márc 16, 2021 /
 
Idézet:
„Akkor tiszta elmélet volt, mindenféle gyakorlati haszon nélkül.”

Szerintem ebben is meglehetősen igazad van, mert az alapkutatások értelmét nehéz felbecsülni azonnal.
Sklodowska is szerintem sokszor megkapta, hogy mi lesz a vacsora, ne azzal azokkal a világitó vackokkal szórakozzál állandóan.
(#) pucuka válasza svgyula hozzászólására (») Márc 17, 2021 / 3
 
Kedves Gyula!
Hogy mi a titka a szinkron, és az aszinkron motornak? Hát az, hogy létre kell hozni a motorban (a motor állórészében) egy forgó mágneses mezőt. Ettől kezdve matematika.
Ha a hálózati frekvencia 50 Hz az 50 fordulatot jelent másodpercenként, ami egy perc alatt 60 -szor többet.
50*60 = (a matematika mai állása szerint) 3000, azaz 3000 1/p
Ha a hálózati frekvencia nem 50 Hz, akkor a szinkron fordulatszám ennek megfelelően módosul.
A képlet: n =f*60 / p szinkron motornál, és n = 60*f -s aszinkron gépeknél.
n: a gép percenkénti fordulatszáma, 60: a másodperc- perc átváltásából, a p: a póluspárok száma, és az s a szlip.
Tehát az indukciós motor, ha fene fenét eszik, akkor sem tud ennél többet.
A szinkron motor pont ennyit, 3000 1/p, az aszinkron motor ennél valamivel (a szlippel) valamivel kevesebbet. (4 - 5 %)
Hogy mi ez a szlp?
A szinkron motor forgórészében mágnes van, a forgó mágneses mező, és a forgórész állandó mágnese kölcsönhatása következtében a forgórész szinkronban forog a mágneses mezővel.
Az aszinkron motornál a forgórészben nincs mágnes, csak rövidrezárt menetek. A forgó mágneses mező a rövidre zárt menetekben áramot indukál, aminek mágneses mezeje ellenkező a az őt létrehozó mágneses mezővel, tehát taszítani fogják egymást. Azonban áramot indukálni csak akkor lehet, ha van mágneses tér változás. Az pedig csak akkor van, ha az állórész forgó mágneses mezeje, és a forgórész mágneses meze között sebesség különbség van. Ez a fordulatszám különbség a szlip.
A forgó mágneses mező a legegyszerűbben a háromfázisú motor állórészében jönnek létre, 1, - 2, - 3, - 1, - 2, - . . .
Mivel egy mágnesnek két pólusának kell lenni, ezért ezt két tekerccsel állítják elő, amit
póluspároknak nevezünk. A legegyszerűbb esetben minden fázishoz 1 póluspár tartozik, az ilyen 1 póluspárt tartalmazó motor fordulatszáma 3000, vagy ahhoz közeli lesz. Ha több póluspárt használunk, a fordulatszám feleződik, harmadolódik, stb. Ebből az is következik, hogy a horonyszámoknak a fordulatszámokhoz semmi köze, viszont befolyásolja a gép nyomaték viszonyait.
Remélem így már érthető az indukciós motornak nevezett villamos gépek működése.
Ezen sajnos semmilyen találmány, fejlesztés nem tud változtatni.
(#) erdgab hozzászólása Márc 17, 2021 /
 
Sziasztok!
Mielőtt megköveznétek elmondom,hogy abszolút nem értek a villanymotorokhoz!
Adott két 1100W 1 fázisú villanymotor (Imi),kinézetre teljesen egyformák.Az egyik 2900n/p (ez van ráírva) a másik 1400n/p fordulatú.A kérdésem az lenne,hogy a forgórészüket fel lehet e cserélni,egyikből a másikba áttenni vagy nem? Az ok nagyon egyszerű,úgy rárakták a tengelyre az ékszíj tárcsát,hogy azt házilag valami baromi erős lehúzó nélkül (sajnos nincs) leimádkozni nem tudom.A hajtás áttételen tudok változtatni az nem lenne gond,mielőtt valaki emiatt kötne bele az elképzelésembe.
Köszönöm!
(#) kendre256 válasza erdgab hozzászólására (») Márc 17, 2021 /
 
Ha mechanikailag egyformák, szerintem át lehet szerelni. A különböző fordulatszámok az állórész eltérő tekercselései miatt vannak, te meg nem azt cseréled. Vagyis ha a forgórészt cseréled, a fordulatszám marad.
(#) Bakman válasza erdgab hozzászólására (») Márc 17, 2021 /
 
Nyugodtan cserélheted. A cégnél ahol dolgozok, hasonló és egyéb okok miatt kb. össze-vissza cserélgetjük a motorok részegységeit, minden gond nélkül működnek. A csere akkor nem lehetséges, ha a két forgórész átmérője több mm-rel eltér. Vagy nem fér bele, vagy annyira leesik a motor teljesítménye, hogy használhatatlan lesz bármire is.
(#) granpa válasza erdgab hozzászólására (») Márc 17, 2021 /
 
Ha melegítéssel nem jött le, áztasd vízben 2-3 napig, utána próbáld.
(#) erdgab válasza kendre256 hozzászólására (») Márc 18, 2021 /
 
Uraim,ma volt a próba ideje.Sajnos nem lehet átcserélni a két forgórészt méretben nem egyformák.Az 1400n/p fordulatú motoré vastagabb,kb. 1cm a különbség és 1,5cm hosszabb is.Sikerült mégiscsak leimádkozni az ékszíjtárcsát,kellő alátámasztás és az 5kg kalapács megtette amit kellett,bár nem volt egyszerű.
kendre256,Bakman,granpa köszönöm,hogy segítettetek!
(#) Bkrisz válasza erdgab hozzászólására (») Márc 19, 2021 /
 
Plusz ráadás hogy a forgórész horonyszámok sem egyeznek, jobb az ha a "sajátja" van a motorban.
(#) gömb válasza svgyula hozzászólására (») Márc 20, 2021 /
 
-Foroghat e egy hagyományos aszinkron vagy szinkron motor 50 Hz-es áramforrásról, külső visszahajtás nélkül 3000/(póluspár szám) u/min -nél többet?
Válasz NEM. Ha más eredmény jön ki, akkor a mérési eredmény hamis.
Valamilyen hiba van benne.
Semmilyen fejlesztéssel nem lehet elérni hogy ez változzon, mert az akkor már nem (a)szinkron motor.
(#) luluzulu hozzászólása Márc 21, 2021 /
 
Sziasztok!
Van egy 3f 3 fordulatu motrom, nekem csak a 2800 fordulatára lenne szükségem. Hogyan kellene bekötni?
(#) uniman válasza luluzulu hozzászólására (») Márc 21, 2021 /
 
A képek "sötétek"...a részleteket nem látjuk. A "motrod" típusazonosítója olvashatatlan.
De talán segít ez a rajz...vagy nem?
A hozzászólás módosítva: Márc 21, 2021

Sample.JPG
    
(#) luluzulu válasza uniman hozzászólására (») Márc 21, 2021 /
 
Siemens motor

Hátha ez a kép jobb,

9 kivezetés 3-as csoprtokban, áthidalók nelkül.
(#) kendre256 válasza luluzulu hozzászólására (») Márc 21, 2021 /
 
Nem tudom, hogy kell bekötni, de a vezetékeken lévő 2, 4, 8 jelölések jelenthetik a pólusok számát. Ahogy látom, 3-3 kapocs van 2-es, 4-es, és 8-as feliratokkal.
Én a 2-es jelzésű kapcsokra kötnék, mint belső csillagpontos motorra. Ha igaz a feltételezésem, ott kellene 2850-es fordulattal forognia (2 pólus = 1 póluspár, n=60*f/p képletből kijön a 3000, a szlip miatt 2850). Először minden fázist valami elég nagy fogyasztón (pl. 2-400W-os izzócsoport) keresztül kötnék a tekercsekre a biztonság kedvéért. Nyilván gyenge lenne, de a fordulatszám látszana.
(A 4, 8 pólusból ugyanígy kijöhet a többi fordulatszám.)
(#) luluzulu válasza kendre256 hozzászólására (») Márc 21, 2021 /
 
Ez volt az első ötletem, de elég határozott morgással fejezte ki nem tetszését a motor, úgyhogy biztos hogy hidalgatni kellene..
(#) kendre256 válasza luluzulu hozzászólására (») Márc 21, 2021 /
 
Új ötlet...
Itt egy doksi, (más gyártótól, de hasznos lehet), 17. oldalon van hasonló fordulatú motorok bekötése.
Nyilván ki kellene mérni a bekötést, de hátha hasonló. A doksiban olyan motorok vannak, amiknek két tekercselése van, egy sima, és egy Dahlander, és így jönnek ki a hasonló fordulatszámok, mint ami a tiedre van írva. A te motorodon a kapcsok nekem két "csoportnak" tűnnek (de lehet, hogy csak én látom bele ). Egy hármas csoportnak (a 8-as számmal jelöltek), és egy hatos csoportnak (a 2-es és a 4-es számmal jelöltek).
Két tekercselésű motort írnak a doksiban, az egyiknél a Dahlander az 1500 és 3000-es fordulatokon van, a másik tekercselésűnél a Dahlander a 750 és az 1500-as fordulatokon van.
(#) Hutty válasza luluzulu hozzászólására (») Márc 21, 2021 /
 
A fedlap belső felületén nem volt esetleg rajz?
(#) Tomi111 válasza luluzulu hozzászólására (») Márc 21, 2021 /
 
Szia! Szerintem a Dahlander nagyobbik fordulat kell neked, az YY. Itt kell az áthidalás.
Először mérd ki azt a három kivezetést, ami nincs kapcsolatban a többivel. Ez nem kell neked, ez lesz a leglassabb fordulat(Y). Utána valamelyik háromra adj három fázist! Dugd be egy pillanatra. Ha stabilan megy 1400-as fordulaton, akkor az a középső fordulat(delta). Ezt a hármat hidald össze, és a maradék háromra kösd a három fázist, így mennie kell a 2900-es fordulaton. Ha esetleg erre a háromra kerül először a három fázis, nem fog elindulni, vagy csak alacsony fordulatom morog. Pár másodpercre bedugva nem lesz baja! Tedd rá az áthidalást és kész!
A hozzászólás módosítva: Márc 21, 2021
(#) luluzulu válasza Tomi111 hozzászólására (») Márc 21, 2021 /
 
Köszi, ez alapján meg lett a helyes bekötés.

Idézet:
„Próbáltam hasonlóan korábban, akkor gondoltam hogy nem jó a bekötés mivel csak morgott, mint kiderült túl óvatos voltam és nem nyomtam be elégé sosem a dugót és egy fázis mindig hiányzott neki...”
(#) Samuka71 hozzászólása Márc 22, 2021 /
 
Sziasztok! van egy motorom, nem tudom a bekötését, van rajt egy kondi, és 2 áthidalót adtak hozzá, de nem értek a bekötéséhez.
Előre is köszi a segítséget!
(#) VIM válasza Samuka71 hozzászólására (») Márc 22, 2021 /
 
Szia! Fontos volna tudni, hogy az adattáblán mi szerepel, mert úgy látom ez egy relés motor kapocsdeknije volna csak hiányzik belőle a relé.
(#) Samuka71 válasza VIM hozzászólására (») Márc 22, 2021 /
 
Szia! Köszönöm, hogy foglalkozol vele.
(#) VIM válasza Samuka71 hozzászólására (») Márc 22, 2021 / 1
 
Az áthidalások adottak, azokat a kapocsdekni fedelében lévő rajz szerinti helyre kell tenni. A tápfeszültség az U1 és U2-re kerüljön. Az indító kondenzátor az szintén a bekötési rajz szerinti helyre kerüljön (V1-K), értéke 120µF/280V. A nyomógomb (mert ugye nincs indító relé ezért helyette) bekötése pedig az U1 és K pontok közé kell. Ha így kötöd be a kapocslécet akkor az áthidalások átfordításával lehet forgásirányt váltani. A nyomógombot azt értelemszerűen csak az indítás pillanatában kell működtetni, majd elengedni és felpörög a motor.
A hozzászólás módosítva: Márc 22, 2021
(#) granpa válasza Samuka71 hozzászólására (») Márc 22, 2021 /
 
Ha átjössz Györökre, kaphatsz relét nálam, ha azzal szeretnéd.
(#) Samuka71 válasza VIM hozzászólására (») Márc 23, 2021 /
 
Köszönöm, megy a motor
(#) Samuka71 válasza granpa hozzászólására (») Márc 23, 2021 /
 
Szia! mennyibe kerül a relé?
(#) granpa válasza Samuka71 hozzászólására (») Márc 23, 2021 /
 
Ezt már privátban, mert itt nem ildomos.
(#) c27 hozzászólása Márc 26, 2021 /
 
Sziasztok!

Egy gyors kérdés, az összes Hajdú keverőtárcsás motorhoz amelyik állandó üzemű kondit kíván 10µF-os kell?
Régi zárt rendszerű motor, adattáblán nem szerepel a kondi értéke. Esetleg típusszámot majd írhatok, de 130W 1400 1/p a vékony lemezventilátoros kivitel.
(#) gömb válasza c27 hozzászólására (») Márc 27, 2021 /
 
Valószínűleg igen. Nekem van egy olyan (az a tartály formáju), 10es kondija. Később egy sokkal kisebb vastesttel csináltak nyitott kivitelűt, de azt is 130 W-ra címkézték és úgy emlékszem annak is 10es kondija volt.
(#) luluzulu hozzászólása Márc 31, 2021 /
 
Sziasztok!

Milyen hosszú távú következménye van annak, vagy van-e ha egy 400/690V-os motor állandóan csillagban van használva?
(#) uniman válasza luluzulu hozzászólására (») Márc 31, 2021 / 1
 
Ha van hozzá 690V-od is ...hajrá!
Következő: »»   310 / 345
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem