Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Ki mit épített?
Ez a téma ha úgy tetszik a mi "kiállítótermünk", nem pedig a ki mit csinált volna másképpen, mások helyett, és legfőképpen nem javítós téma.
Minden készüléknek van saját témája, ott kell kitárgyalni a részleteket!
FONTOS! A kapcsolási rajzok keresésére is van saját téma, ott keressetek rajzokat!
Ezen a fórumon a belső képek is elvártak. Én szívesen ránéznék a belvilágra is.
Az már nem olyan jó
![]()
Egy 3D nyomtatott kerettel a kijelző körül remekül fel lehet javítani a készülék pofatúráját.
A javaslatod kézenfekvőnek tűnik, de ezek a keretek viszonylag kis keresztmetszetűek, hosszú és vékony peremekből állnak. Én is próbálkoztam (kisebb méretű) keret tervezésével és gyártatásával, de a kérdés nem egyszerű. A felületek sem voltak kifogástalanok, és a torzulások is előfordultak. Végül egy fórumozó kifinomult technológiája és gyártóberendezése adta a legjobb megoldást, viszont ez bőven túlmutat az otthoni barkács-nyomtatókon.
A megfelelő helyen akár a ragasztó, akár a kötegelő életképes lehet.
Tudnál linket adni a felhasznált modulokról (rádió, kijelző, stb.)?
KoblogPerGyok kolléga segitségével már müködik egy matuzsálemi (>80 éves) amerikai modellvasut. Évtizedekig csak a vitrinekben kallodott, mert nagyon kacifántos a vezérlése és europai verzioja a vezérlésnek soha nem volt. Csak egy korabeli kapcsolási rajz létezett, de nagyon kacifántos elemekkel ráadásul szinte mindegyiknek több funkcioja volt. A gyárral is több honapig leveleztem, de nem voltak hajlandok kiadni azt az informáciot ami nekem kellett, lehet, hogy akivel leveleztem, azt sem tudta, hogy a gyár már akkor ilyesmit gyártott. Teljesen más filozofia szerint voltak a Lionel mozdonyok tervezve mint az europai rokonaik, igy egy idevalosi vezérlövel nem igen lehetett mit kezdeni.
Tavaly nyáron egy kaliforniai modellbolt turkálojában rátaláltam egy korabeli vezérlönek az utánnagyártott verziojára, el is vittem, pedig komoly dolog majdnem a koffer harmadát megtöltötte. Egy komoly bakelit gépházban egy elképesztö mechanizmus van a 2 (4) poti kezelésére ( ehhez jön még egy mechanikus „sebességválto“ ami egy másik potit hajt ( azaz oldalanként 3 fogaskerék és azzal lehet meghatározni mechanikusan a vezérlési tartományt). A mozdonyokban egy elektromechanikus szürö van, ami csak akkor kapcsol, ha DC komponens van a váltoáramu sin betápban. A mozdony motorja természetesen univerzális, azaz egyen- meg váltoáramra is megy. Az irányváltást egy 4 állásu relé kezeli, ami ellentétben az europai korabeli modellekkel az áram megszünésére ugrik. A mozdonyok még rendelkeznek egy elektromos sippal, azaz egy motorral ami egy focibiro sipjához hasonlito, de komoly hangra hangolt hangkamarába fujja a levegöt. Ezt a motort is egy elektromechanikus szürö kezeli, azaz egy váltoáramu relé ami csak akkor huz meg, ha a váltoáramban van kb 5 V DC komponens. Az eredeti vezérlés nagyon raffinált volt 2-3 csuszka szedte az áramot egy komoly pantográfra emlékeztetö szerkezet segitségével a trafo felsö meneteiröl. A sipot meg a mozdony kapcsoloját az alul láthatö vezérlöröl lehetett távirányitani. Nos ezeket a funkciokat kellett modern áramkörrel megvalositani. Azt se felejtsem el, hogy egy-egy motor üresen is kb 3-4 A vesz fel 14-18V körüli feszültségen. Azaz ha sip is van akkor az már akár 6-8 A is lehet. A tavalyi dobozt kibeleztem, ami még volt benne, csak a vezérlökarokat meg a csatlakozokat hagytam meg. A valamikori trafo terében ( ebben a vezérlöben trafo sohasem volt, mert már ök sem gyártanak vagy 40 éve olyan trafokat mint az eredeti) van a mostani elektronika 2 darab BTS7960 43 Amperes FETes H hid, a saját procival ( az a legveszélysebb része, mert az védi a FETeket, de a bementeket nem védi semmi, igy egy meg is halt menet közben. ![]() A 2 hidat egy Arduino hajtja ami a bemeneti egyenárambol elöállitja PWM vezérelt váltoáramot valamint a DC offsetet ha meg van nyomva a gomb. A vezerlést az eredeti potikbol veszem, valamint a 2 mikrokapcsolobol, amikkel a sipot vagy a kupplungot lehet vezérelni. Most már semmi akadálya a történelmi modelleket üzem közben is bemutatni.
Szívességet, szívességből akadt e kaland... A rétegek igen törékenyek, ha nem telibe nyomtatják. Akkor meg az nyomtatási idő rengeteg, és a kimenetel is problémás... 1-es képen a piros volt az első.A többi meg nyomtatási módosítás. És nem nekem van nyomtatóm.
És én még azt hittem, a Märklin rendszer impulzusra irányt váltós megoldása komplikált...
Szép munka, esetleg a járművekről is kérhetek képet? Ritkán lát az ember ilyen korú modellvasutat
Tervezéskor-nyomtatáskor fontos, hogy a fellépő erőkkel is számolj. Látszik, hogy a mellékelt alkatrészeket a sík lapjával az asztalon nyomtatták, a közbenső lapkáknál szépen látszanak a rétegek. A rétegek közti tapadás ekkora alkatrészméreteknél biztosan kérdéses lehet. Látszik is, hogy a belső fogak a rétegek közti elválással törtek ki. Ezen lehet javítani, ha például az oldalára fektetve van kinyomtatva, vagy egy adott szögben elforgatva, hogy az ébredő erők ne a rétegekkel párhuzamosan tudják az alkatrészt terhelni.
Nagyon köszönöm az információdat az ügyben. Legalább van remény, hogy használható legyen végre. Ez egy kábelleszorító akart volna lenni. Most épp saubert kellene csinálnom, hogy ki tudjam pókhálózni...
Azért itt valami nagyon nem stimmelt a nyomtatóval és/vagy az alapanyaggal. Na meg ahogy írták is mások, a nyomtatási iránnyal sem.
Hasonló projektet kerestem én is. Lehet róla bővebbet is tudni? Magánba is, ha itt zavaró. Igaz én kimondottan minimalista, arduinos projekteket kerestem.
Értem, csak én nem, és nem fogok nyomtatni a hátralevőben.
Takarítsd ki a nozzle-t és kalibráld az extrudert. Vagy dugulás van, vagy nem elég az anyag mennyisége a megfelelő tapadáshoz.
Uraim köszönöm a segítséget nyomtató ügyben! Ezzel zárnám is itt a témát.
Majd lesz, csak elöbb a sinekert kell menni. Akkor lesz a rendszer véglegesen összehangolva.
Ritkán látok ilyen apró részletekig gyönyörűen megépített DIY készüléket! Gratulálok!
Tulajdonképp többféle modul jó hozzá ott a linken, hogy mely. Esp32 ből szerintem mindenképpen az s3 és psram, mert a másikkal elég lassú tud lenni(vagy én bénáztam el valamit), rádió ebben nincs mivel ez egy internetes rádió. Webes kezelőfelület van hozzá onnan mindent be lehet állítani. De ha szeretnéd megkeresem, hogy én mit építettem be.
Komolyan mondom, amivel az amerikai gyerekek jatszottak akkoriban, az itthon hadi felszereles lett volna. Nagyon erdekes kep!
A teteje csúnya, mert festés után rögtön elejtettem és még nem volt érkezésem újrafesteni szépen, de egyébiránt elkészültem a Canamp másolatommal.
Egész jó és szép lett.
![]() Csak egy kis tanácsot szeretnék adni: - A hálózati kábelt érdemes lenne 1-2 db kábelkötegelővel összekötegelni. - A trafóhoz nem tudom, hogy hol csatlakozik a hálózati kábel. De ha, a második képen is látható felső trafó kivezetéseknél, akkor azt szigeteld le! - Én raktam volna a hálózati ágba biztosítékot. De akár a erősítő áramkör elé is. - Bekapcsolás jelző (pl. LED) nélkül csak óvatosan szereled, nehogy véletlenül bedugva hagyd! Tudod az ördög soha nem alszik. ![]() ![]() ![]()
Jogos észrevételek, még kisebb átalakításokra sor kerülhet azon a részen. A hálózati kábel a táppanel aljánál csatlakozik a trafóhoz, de ezzel együtt is tervezek valami plusz szigetelést odatenni
Fúrj be a hátlapba egy üvegcsöves biztosíték foglalatot, amit köss sorba a hálózati kábellel, "az ördög nem alszik".
Dehogy csunya. Ez muveszet.
![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |