Fórum témák
» Több friss téma |
Szerintem köbzoli arra gondolt, hogy állandómágneses motorok forgórészeit köti sorba, és a motorok számával arányosan sokszorozza a tápfeszültséget.
Ha mégsem, akkor majd kijavít...
a soros gerjesztésűt miért nem lehet terheletlenül indítani?
köszi
Ott a mondat eleje: "nincs üresjárási fordulatszáma". Ha nincs rajta terhelőnyomaték, eltekintve a csapágyak súrlódásától, és van elég teljesítmény a tápban, akkor addig pörög, míg szó szerint "szét nem száll", mechanikailag sérül.
Jármű indítómotorok ilyenek, próbáld meg kiszerelve egy jól feltöltött, bika nagy akksira rátenni. Azaz inkább ne próbáld meg, mert tényleg tönkre tud menni.
Szia!
Tudom,hogy arra gondolt, de az állandó mágnesű motorok akkor sem jók ilyen célra, mert nincs forgatónyomaték induláskor! Próbáld ki egy 300W-os párhuzamos motort lefogsz nem tud elindulni, egy soros kicsavarja a kezed!
Egyszerűen fogalmazva minden motor olyan fordulattal forog hogy a forgórészben indukált feszültség megegyezzen a rákapcsolt feszültséggel.
Hogy mekkora feszültség indukálódik a forgórészben függ a gerjesztéstől! Mivel ez soros motornál sorba van kötve a forgórésszel belátható minnél gyorsabban forog a motor annál jobban csökken az áram >> csökken a gerjesztés, csökkenő gerjesztés hatására a fordulatszámnak növekedni kell, hogy az indukált feszültség növekedjen! Ez így megy a végtelenségig, illetve a motor szétszakadásáig!
Lehet, hogy én akkor most el vagyok kavarodva...?
Egyenáramú, állandómágneses állórészű, kefés motorról beszélve: fordulatszáma a rákapcsolt feszültséggel, nyomatéka pedig a rajta átfolyó áramerősséggel arányos. Lefogott forgórésszel az áramérték maximális, csak a forgórész Ohm-os ellenállása határozza meg, így a nyomatéka maximális. Én erre gondoltam...
Szia!
Nem! Ugyanis itt két erőtér egymásra hatása adja a nyomatékot. Hiába nő a forgórész árama, ha az állórész gerjesztése kicsi! Mechanikai példával: Ha egy 1000LE-s motorra rárakok egy bicikli kereket nem fog gyorsulni mert a kicsi tapadó felület miatt nem tud energiát átadni. A párhuzamos motor gerjesztése csak a feszültségtől függ, az indító áramtól nem! Ha lefogod a motort az áramfelvételenagy lesz, de ezzel csak azt éred el, hogy leég. Ezzel szemben a soros motor két tekercse sorba van kötve, tehát induláskor a nagy áram a gerjesztő tekercsen és az armatúrán is átfolyik, mind a kettő erőtere nagy lesz, nagy lesz az indítónyomaték. Visszatérve a biciklis hasonlatra, itt úgy néz ki indításkor nagyon széles a kerék, a fordulatszám növelésével pedig keskenyedik!
Szerintem teljesen mind1, hogy mekkora áram folyik a motoron, az a lényeg, hogy a legjobb legyen a hatásfoka. Egy jó elektronikával le tudod korlátozni a max. áramot annyira amennyire szeretnéd, igaz így gyengül a motor is. A állandómágneses motorok biztosan jobb hatásfokúak, mint az elektromos gerjesztésűek, mivel nem nyeli az energiát a mágneses mező létrehozása.
De hogy a soros gerjesztésű motor miért megy tönkre üresen, azt nem értem. Percekig járattam egy trabi önindítót terheletlenül, a csapágyak langyosak lettek, és ennyi...
Lapose korábbi hozzászólásában ott a magyarázat. Az, hogy nem tudtad szétpörgetni a motort, azért volt, mert nem volt elég energiád hozzá (az akkunak is van belső ellenállása, véges kapacitása). Ha mértél volna közben, akkor valószínűleg látod, ahogy esik az akku feszültsége, és csökken a fordulatszám is.
Lehet csalni, és a trabant önindító csal!
Van benne egy vékony huzalból tekercselt segédtekercs, ami a motorral párhuzamosan van kötve(vegyes gerjesztésű motor), ez nem engedi egy bizonyos fordulat fölé a fordulatszámot.
Lehet, hogy egy kicsit alulméretezted amikor a tranyókat kiválasztottad, gyenge volt a FET meghajtód, túl nagy frekiről ment a cuccod. Az önindítómhoz 12 db egyenként 70A-es tranyót szereztem, ez összesen 840A. Talán így bírni fogja. A kapcsolási frekit pedig 0,1-1kHz közé választom, és külön FET meghajtó áramkört használok. Eddig mindenki azt írta, hogy nem sikerült a vezérlés. Megpróbálom én is, hátha. Majd megírom a tapasztalatokat.
Az IGBT-t azért nem ajánlom, mert annak nagy a drain-source ellenállása(0,1 ohm nagyságrendű), és 15-20 V-ra van szüksége, hogy normálisan kapcsoljon, a maradékfeszültsége 3-4 V! 20 V alatt gyakorlatilag használhatatlan. Ezzel szemben egy "sima" FET 10-12 V-ról már kapcsol, és az átmeneti ellenállása 0,01 ohm-okban mérhető.
Behúzó tekercsel/golf/működtetve a fűkasza kuplungja.
elektromos üzemben menet közben lehet beindítani a benzin motort,és így tölt a villany motor vissza az aksiba.tehát a benzinmotor a villany motort hajtja a villany motor meg a kereket.Ha a benzin motor nem megy akkor a kuplung mivel röpsújjos nem igen fogja vissza a villany motort.
Valaki készített már megbízhatóan működő stabil PWM motorvezérlő áramkört? Ha igen, érdekel minden infó, előre is köszi.
Szia!
Azokkal kell egyetértsek akik óvnak a trabant önindító használatától! Mivel ezt nagy áramra tervezték és ráadásul a többsége 6V-os nagyon kicsi a belső ellenállása, nehéz lesz megbízhatóan szabályozni!
Sziasztok! Régi Suzuki robogómat tervezem "átépíteni" elektromossá! Elképzelésem, h szinte kéznél levő alkatrészekből, "olcsón". Nem tervem, h tökéletes, legyen, h megérje stb. csak imádok bütykölni és ezen felül még az innovatív, alternatív és környezetkímélő dolgokat is! 1. lépés a motor. Közhasználatban fellelhető villanymotort keresnék ha lenne még más területről ötletetek légyszi jelezzétek.
Amire én jutottam: akkumulátoros fűnyíró motorja ( kb. 1500W ), régi IFA dinamó ( kb 800W ), esetleg szervó motorok. Mik jöhetnének még szóba?? :miaz:
Igazatok volt srácok! Egy önindító télleg nem jó. Kipróbáltam zsír új akksival, és kb. 2 km után tojást lehetett volna sütni rajta. Az ékszíj sem volt jól felmelegedett, és egyre jobban csúszott, amitől mégjobban felmelegedett. Szóval ezek a megoldások kilőve. Sajnos nem hiszek el senkinek semmit, mindent a saját szememmel kell látnom megyek is, veszek pár kiló venti mocit Viszont így ebben a formában kreálmányom elérte a 45km/h-ás álomsebességet
Mindenkinek jó barkácsolást kívánok!
A villanytrabimban a második PWM vezérlő 12db IRFP250-el ment... A FET-eknek elvileg max 30A-t kellene bírniuk, én csak 15-öt vártam el tőlük! Ez 180A, asztalon tekerte gyönyörűen a 6,5kw-os mocit 72v-ról... De amikor élesben nekiindultam, nagy füst lett..
Az is igaz, hogy a szabadonfutó dióda nagyon alul lett méretezve, és ez is okozhatta a halálát. A jelenlegi legújabb , egy tirisztoros, csak bazi bonyolult, és teljesítményérzékeny/szívás az egész/!
Helló!
Nekem van egy 12/110-es motorom (12V/110W). 26"-os bringát szeretnék vele hajtani. Valaki tudja hogy mekkora áttétel kell hozzá hogy menjen max. 30km/h-val? Amúgy a motor egy lada hűtőventillátorból szedtem ki.
30 km/h ekkora kerékkel kb. 4 fordulat másodpercenként, ebből már tudsz áttételt számolni.
De elég lesz az a 110W?
Remélem elég lesz. Egy 55Ah-s autó akksiról akarom hajtani.
De akkor a 110W 1/33-as áttétellel fogja hajtani? Amúgy az sem baj hogyha csak 20km/h-val megy.
Kevés lesz a nyomaték... Nem minden a teljesítmény. És ha a motor gyenge, akkor mindegy, mekkora kapacitású akku hajtja, erősebb nem lesz, csak tovább bírja.
És egy kemping kereket hajtana ezzel az áttétellel?
De azért fogja hajtani? Amúgy füvön, meg erdőben göröngyös terepen nem akarom használni.
De amúgy a 110Watt miért kevés, hiszen Maffiozo 42Wattal akar hajtani?
Kedves Pityu! Nem próbáltad úgy a FET-es vezérlést, hogy legalább 5x-en túlméretezted az áramot? Mert mindenhol azt hallani, olvasni, hogy induláskor 5x nagyobb áram folyik át a motoron. Nem lehet, hogy ez okozza a problémát? A te motorod 90A-t vesz fel elvileg. Szóval 450A... Próbálkoztam egy picike fúrómotorral. 1A-t vesz fel 12V-ról, és a gyári tranyó 5A-es. A védődiódája 1A-es. Álló helyzetben bekapcsolva 4,5 A-t vett fel. Nem tudom össze lehet-e így hasonlítani a kettőt.
Elektromos kerékpár 0,3-0,5 kW 30-40 km/h
Jawa Mustang 1,5 kW 50km/h Simson 2,7 kW 65km/h Pannonia 10 kW 110km/h Egy kis összehasonlítás. Így nagyjából láthatod mire lesz elég 110 W. Egyébként a sebesség növekedésével, nem lineárisan növekszik a motor teljesítmény, hanem sokkal jobban(légellenállási veszteség). Ezért van az, hogy egy 60 LE körüli autó 160 km/h-val tud menni, egy 120 LE-s pedig 200 km/h.
Az a 110w igen karcsú, a tornádókban, ahol a bicaj 40kg, és az utas max 80kg, úgy megy frissen töltve 30-at, hogy 300w-os a motorja!
Az a 42w pedig max egy rollert visz el 5km/h-val... Nekem a trabiban /akksistul k.b.800kg/ gyorsuláshoz 15kw, 60km/h-n tartáshoz 5kw kellett! |
Bejelentkezés
Hirdetés |