Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szobatermosztát bekötése
Lapozás: OK   2 / 127
(#) VIM hozzászólása Máj 17, 2009 /
 
Heló! L=3, L2=1. L=barna, L2=kék. A középső nem tudom mi célt szolgált a Junkersnél, de 1-2 azonos pontról kapott táplálást. Üdv.:VIM
(#) coyote válasza VIM hozzászólására (») Máj 18, 2009 /
 
Szia VIM, köszönöm a gyors választ. Kipróbáltam, de sajnos a kazán olvadóbiztosítéka kiment. Még szerencse, hogy volt itthon tartalék. Úgy kötöttem be, ahogy írtad, nem tudom, mi lehet a hiba. Csatoltam a cirko és az új termosztát szerelési rajzát. A cirko bekötésénél 2-Kék, 1-Barna, 4-Sárga. Hálás lennék a további segítségért!
(#) Tomi111 válasza coyote hozzászólására (») Máj 18, 2009 /
 
Üdv!

Hogyan próbáltad?
Így kösd be:
A cirkón a 163/1-es csatlakozó 1-es pontja(Barna) menjen a siemens L pontjára. A cirkón a 4 pont(sárga) menjen a siemens L1 pontjára. A többi nem kell. A kék vezetéket szigeteld le!
A cirkón a csatlakozó a mellékelt doksidban a 9. oldal 6-os ábráján látható!

Szerintem így menni fog.

Üdv! Tomi
(#) coyote válasza Tomi111 hozzászólására (») Máj 19, 2009 /
 
Így már tökéletes! Nagyon szépen köszönöm a segítséget!
(#) Tomi111 válasza coyote hozzászólására (») Máj 19, 2009 /
 


Szívesen!
(#) VIM hozzászólása Máj 19, 2009 /
 
Most hagyom abba, míg nem késő!
(#) totti91 hozzászólása Szept 29, 2009 /
 
Sziasztok
Olyan problémám van, hogy van egy Hőterm 25 ESB gázkazánom és eddig MMG AM termosztátom volt, de szereztem egy Computherm 093-ast.Ki szeretném őket cserélni, az MMG AM-en 1,2,3 csatlakozások vannak a 093ason viszont NC,COM,NO és hogy melyikhez milyen színű vezetéket kell kötni?Sajnos először cselekedtem és aztán gondolkoztam és kiszedtem az MMG-ből a vezetéket mielőtt leírtam volna hogy hova mi volt kötve.
A válaszaitokat előre is köszönöm
(#) otto54 válasza totti91 hozzászólására (») Szept 29, 2009 /
 
Szia!
A régi szoba termosztát egyik szála a "nulla" volt. Ezt a kis "delta T" elérésének érdekében használták. Az elektronikusnál erre nincs szükséged,sőt ennek bekötése még zárlatot is okozhat.
Szerintem ne a színekre koncentrálj,hanem azt próbáld meg kideríteni,hogy melyik vezeték hova csatlakozik.
A keresgélés közben szerintem áramtalanítsd a rendszert.
(#) VIM válasza totti91 hozzászólására (») Szept 29, 2009 /
 
Helló!
A bekötést nézd meg itt Bővebben: Link a 30. oldalon van a Tiéd. A termosztát leírása meg kéznél van.
VIM
(#) humigeri hozzászólása Okt 4, 2009 /
 
Sziasztok!

Van egy Saunier duval themaclassic kazánom, rákötve egy hagyományos vezetékes termosztát. A termosztát a nappali részen van, ami olyan jellegű, hogy lassan melegszik fel (ez azért is lehet mert radiátorilag alul van tervezve) és lassabban hűl le (gondolom a nagyobb méret, meg elhelyezkedés miatt), mint a kisebb hálószobák. Ezért a hálószobákban jobban le tud esni a hőmérséklet, mint kellene, a nappaliban közben még jó az idő, a termosztát nem kapcsol be, hiába van fél fokra véve az érzékenysége.

Arra gondoltam, hogy tennék a gyerekszobába is egy termosztátot, rádiósat, hogy ne kelljen fúrni-faragni. Pl. egy Computherm Q7 RF modellt. Nem kellene semmi trükk, csak annyi, hogy bármelyik termosztát jelzi, hogy fűteni kell, akkor a kazán fűtene.

Meg lehet azt tenni, hogy simán rákötöm a második termosztátot is a kazánra, az eddigi mellé? Vagy ezzel valami biztosítékot kiverek?
(#) bgsf válasza humigeri hozzászólására (») Okt 4, 2009 / 1
 
Simán párhuzamosan kötheted a kettőt, de akkor a nappaliban a radiátorokat vedd lejjebb. Amúgy ha a radiátorokat jól beszabályozod akkor egyforma hő lesz az egész lakásban.
Én a héten csináltam egy kétszintes (padlófűtés/radiátor mindkét szinten) lakás fűtésvezérlését. Hátránya hogy ahány fűtőkör annyi keringetőszivattyú kell. Előnye hogy csak oda küldi a meleget ahová kell!
(#) bgsf válasza bgsf hozzászólására (») Okt 4, 2009 /
 
Még a fentebb említet rendszer lesz kiegészítve egy automata fagázosító kazánnal és annak a vezérlésével. Az automata kazán nem tudja leszabályozni magát csak 8kW-ig (a 40kW-ról) így a puffertartály vezérlését is meg kell oldani.
(#) humigeri válasza bgsf hozzászólására (») Okt 4, 2009 /
 
Köszönöm szépen a választ!

A radiátorok beszabályozásával az a helyzet, hogy nálam a nappalit kivéve mindenhol termofejes szelepek vannak. Ha fűtés van, akkor ezek be is állítják a megfelelő hőfokot. Az a baj - ami más szempontból persze jó -, hogy nem fűt túl gyakran a kazán. A termosztát egyszerűen nem érez fél fokos csökkenést a nappaliban és órákig nem kapcsol be. Külön rossz a helyzet éjszaka, amikor is úgy van beállítva, hogy este 10-től kezdve egy fél fokkal kisebb hőmérsékletet kérünk. Ha este 9, fél 10 körül van egy fűtési roham, akkor a következőre normál esetben hajnal 4, 5 körül kerül sor. De egy -10 fokos hidegben is legalább 2-ig várni kellett rá. Ezzel nem is volt baj a nappaliban, de a kisebb szobákban eközben érezhetően nagyobb volt a hőmérséklet esés. (Ja, az ablakok párásodása miatt is jó lenne, ha nem lenne ilyen hosszú ideig fűtésszünet)

Szóval ezért szeretném ezt a plusz termosztátot beépíteni, azzal pedig úgy gondolom nem lesz bajom, hogy mi történik közben a nappaliban, hiszen ott arányaiban annyira kevés lett a radiátor, hogy azt a ráfűtést, ami a kis szobában elég a termosztát "kielégítéséhez" szerintem a nappali meg sem érez.

Gondolom most arra szisszenhetnek fel néhányan, hogy olyan szobába akarok termosztátot, ahol termofejes szelep is van. Hát igen. Majd vigyázok, nehogy túlságosan kicsire legyen véve a termofej.
(#) Gafly válasza humigeri hozzászólására (») Okt 5, 2009 /
 
Sajnos a "termofej" ki fogja szabályozni az éjszakai hőmérséklet süllyesztést. Ebből a szempontból felesleges a programozható termosztát. Erre jó és olcsó megoldást még nem sikerült találnom...
Ha jól értem az a gondod hogy a nappalid egyrészt jól szigetelt, másrészt nagy a hőtehetetlensége. Szerintem is tehetsz fel másik termosztátot, de ahogyan irták már előttem is, a nappali túl lesz fűtve. Ugyanakkor vannak már olyan jobb digitális termoszátok (pl. CM67 ), ahol a fűtési rendszer paramétereit is be lehet programozni (mondjuk olyan fűtésszerelőt még nem láttam aki értené ennek a mélységeit ) ilyesmivel talán elkerülheted a túllövést. Bővebben: Link
(#) merlin29 hozzászólása Okt 13, 2009 /
 
Sziasztok!

Me vettem egy Computherm Q7 szoba termosztát, de a bekötéséről gőzőm nincs, ha valaki segítene hálás lennék!



leírás
(#) otto54 válasza merlin29 hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Hello!

A leírás 2-es pontjában van szó a bekötésről.
Ha fűtést akarsz vele "vezérelni",akkor az 1-es és 2-es sorkapocsra kell kötni a kazánból jövő erre a célra szolgáló vezetéket. Amennyiben a kazánból még nincs erre a célra kiépítve vezeték,akkor azt építsd ki.
Fontos!
A kazán termosztáthoz kialakított sorkapcsain több típusnál is megjelenik a fázis! Ezért az erősáramú szerelés szabályait figyelembe kell venned.

Üdv. Ottó
(#) merlin29 válasza otto54 hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Szia!

Először is köszönöm a segítséged! Már évek óta használunk egy gagyi 1200 Ft termosztátot, ami némi kívánni valót hagy, ezért beszereztem egy komolyabbat, illetve pontosabbat. Tehát a vezetékek adottak, viszont gőzöm nincs, melyiket hová, van egy kék, illetve barna, és egy sárga vezeték. A sárga nem volt bekötve a korábbi gagyi termosztátba sem, tehát marad a barna illetve kék. Hogy tudom akkor eldönteni, hogy melyiket hová, nem akarok kárt csinálni!?
(#) Gafly válasza merlin29 hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
A régebbi "analóg" termosztátok és hagyományos kazánok/cirkók tipikusan három vezetékkel voltak bekötve:
- Fázis
- Kapcsolószál (szivattyú/szelep)
- Nulla
Ebből a digitális termosztáthoz már csak a "fázis" és "kapcsoló szál" kell (ahogyan Otto54 is mondta), mert a saját működését szárazelem ferdezi, az ún. előfűtést pedig a belső digitális algoritmus oldja meg...
Jó lenne ha megmondanád a kazán/cirkó tipusát...
Ha én kötöttem volna be annó a kazánt, akkor most a barna/kék vezetéket kellene termosztát 1/2 pontjaira kötni, a sárga (sárga???) pedig marad szabadon. De praktikusan meg kellene nézni a kazánt, és az ottani bekotést is előtte...
(#) merlin29 válasza Gafly hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Igen a sárga vezeték még a régebbi gagyi termosztáton sem volt bekötve, de ugye Én nem értek ehhez ezért kértem a Ti segítségeteket, mivel vágjátok a témát. Mi van akkor ha elkezdem próbálgatni melyikkel működik, leégetem?, mert egy ilyen bekötés miatt szerelőt azért nem fogok hívni.
(#) Gafly válasza merlin29 hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
A kazán tipusát szándékosan titkolod?
Mellesleg a "hagyományos termosztát/kazán" kombinációnál ha a harmadik "nulla" vezeték nincs bekötve, akkor az előfűtés nem működik és ebben az esetben szépen kapcsolgat ki és be a termosztát, csak éppen négy-öt fok ingadozással (lehet hogy le sem kellett volna cserélni a "gagyi" termosztátot?)...
Az általad elmondottak alapján ahogyan Otto54 is elmondta, termosztát 1/2 pontja megy a barna/kék vezetékhez. Sárga marad bekötetlenül. Elvileg bajt nem okozhatsz vele. Bekötés előtt áramtalanitani kell. A kazán villásdugót is kihúzni. Erősáram (230V) van/lehet a termosztát vezetékein!
(#) vision61 válasza merlin29 hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Szia!

Nem fogod leégetni, nyugodtan bekötheted úgy, ahogyan az előzőekben már leírták.
Azok a kimenetek nincsenek kapcsolatban a termosztát belső elektronikájával. A kézikönyvben erre utalnak a potenciálmentes megnevezéssel. Az elektronika csak a bistabil relé tekercsére kapcsol feszültséget a vezérlés függvényében.
(#) merlin29 válasza Gafly hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Szia!

Nem titkos, csak az irodába ülők, és nem itthon. De délután mondom, és köszönöm a segítséget!
(#) Gafly válasza merlin29 hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Már nem kell mondani, csak kösd be (áramtalan állapotban)...
(#) homeoffice76 hozzászólása Okt 17, 2009 /
 
Sziasztok!

Előre bocs, ha láma lesz a kérdés, nem értek hozzá... MMG AM típusú termosztátot szeretnék lecserélni Computherm Q7 RF típusúra, csakhogy előbbibe 3 vezeték fut bele, utóbbi bekötési rajzán pedig négy (nulla, fázis, NO, COM) szerepel... Tudnátok segíteni?

Kösz előre is!

Ja, és természetesen visszaolvastam, és láttam, hogy van szó iyen típusú termosztátról, mint amit le szeretnék cserélni, de nem tudtam kibogarászni a számomra szükséges választ.
(#) x31 hozzászólása Okt 18, 2009 /
 
Bejelentkezési idő lejárt!
A hozzászólásod nem került be a fórumba!
Ezt írtad:

Hello!

Termosztát ügyben lenne egy látszólag egyszerű, de számomra fejtörést okozó probléma.
A fűtési rendszeremben van egy plusz keringető szivattyú, mely a kőcserélő szekunder körét keringeti. A kazánt egy digitális termosztáttal vezérlem, aminek egy reteszelt relés záró kontakusát használom a kazán vezérlésére. Azt szeretném, hogy ha a termosztát bekapcsolja a kazánt, akkor induljon el a második keringető is, ha llekapcsoloja, akkor pedig álljon le. A kazánból 24 volt jönn le amit ez a záró kontaktus rövidre zár, a keringetős szivattyú pedig 230V-os, tehát két áramkört kellene kapcsolni szinkronban.Először arra gondoltam, hogy kicseélem a termosztátban a relét két áramkörösre, de egyrészt az adott omron nyák relének nincs két áramkörös változata, más gyártótól sem találtam ilyet. Itt a kép a reléről, rárajzolva , hogy nekem milyen kellene. Tudtok-e ajánlani valami erre a célra alkalmas és ilyen méretű relét? Ha relé csere nem oldható meg, akkor arra gondoltam, hogy az egyik kontaktust ami jelenleg ellentétes (tehát bekapcsoláskor nyit) lehetne felhasználni vagy a kazán vagy a motor vezérlésére? Valami egyszerű megoldást keresek, amihez nem kell külön táp. A szobatermosztát 3V-os, elemekről megy. A relé reteszelt azaz áramot csak az átváltáskor fogyaszt aztán úgy marad. A nyitást vagy zárát az dönti el, hogy a tekercsre milyen polaritású feszültség kapcsolódott. Van-e valami egyszerű 3V-al vagy 230V-al működő áramkör, relé akármi ami képes invertálni a relé jelenleg nem használt nyitó kontaktusának állását, és az vagy direktben tudna kapcsolni egy 230V-os keringetőt, vagy a kazán vezérlés 24V-os , minimális áramú körét rövidre zárná nyitott állapotban?

rele.png
    
(#) humigeri válasza homeoffice76 hozzászólására (») Okt 19, 2009 /
 
Szia!

A Q7 RF vevőegységében valójában nem is négy, hanem öt bekötési pont szerepel, "N"; "L"; "1" ("NO"); "2" ("COM") és "3" ("NC"). De a "3"-as csak hűtésvezérlés esetén játszik szerepet, úgyhogy tényleg nem kell vele foglalkozni.

Számodra Galfy 531310-ös hozzászólása érdekes, ahol elmondja, hogy az új típus típusú termosztátoknál csak két szálra van szükség, a saját működést a szárazelem fedezi. Tehát a harmadik, "nulla" vezetéket ki kell hagyni. Hogy a három közül melyik a "nulla", azt én nem tudom megmondani.

A Te esetedben amúgy nem szárazelemről van szó, amikor saját működésről beszélünk, hanem hálózati feszültségről. Az "N" és "L" -be kell bekötni a 220-at. ("N" - nulla, "L" - fázis) Én vettem dugvillát+vezetéket, így rádugható konnektorra, de közvetlenül a falban futó vezetékekre is lehet kötni. Előbbi azért jobb megoldás, mert könnyen áramtalanítható a termosztát vevőegysége. Ha ez be van kötve, akkor már működik a termosztát, csak még a semmit kapcsolgatja, ezért kell az "1"-es és "2"-es végekre rákötni a kazánból jövő két kábelt.
(#) lapose válasza x31 hozzászólására (») Okt 19, 2009 /
 
Szia!

Gondolom a kazánban a keringető szivattyú 230V-os. Köss vele párhuzamosan egy 230V-os mágneskapcsolót és az tudja indítani a második szivattyút. Azt nem írom, hogy kösd párhuzamosan a két szivattyút, mert nem tudom a kazán elektronikája elbirná-e, bár ezek a szivattyúk nem nagy teljesítményűek.

Remélem jól értettem a problémádat.
(#) x31 válasza lapose hozzászólására (») Okt 19, 2009 /
 
Ezzel a megoldással az a gond, hogy a kazán és a második keringető között kellene 220V -os kábelt kiépíteni. Egyszerűen nincs hozzá már hely, mert a termosztát és a kazán közt kisfeszültségű vezérlő kábelt is alig tudtam behúzni, egy vastagabb 230V-os kábelt képtelenség lenne behúzni. falat vésni fúrni pedig rendkívül bonyolult lenne a nagy távolság miatt és födémet is át kéne törni, mert a kazán az emeleten a keringető a földszinten van.Csak a termosztátot és a második szivattyút tudom összekötni, annak meg van a hely. A tervezéskor egyértelmű volt, hogy a termosztátnak kell majd kapcsolni a második szivattyút is. Sajnos a termosztát egy siemens digitális mindent tud, csak két áramkört vezérelni nem.
Odáig más eljutottam, hogy a második szivattuval párhuzamosan köték egy relét, ami egy zárókontakt lenne a kazánhoz. Sajnos nem találok 230V os (tekercs oldalon). Hely az nem sok van, az egésznek gyufásdoboznyi hely van csak a falban, a termosztát háza tele van oda már semmi sem fér. kis feszültségű relét pedig nem tudom, hogy lehet biztonságosan nagyfesszel vezérelni.
Nem akarom kinyírni a kazán vezérlését, kicsit drága mulatság lenne.
(#) x31 válasza x31 hozzászólására (») Okt 19, 2009 /
 
Ja és még egy kis gong, ami miatt nem igazán jó a két szivattű szinkronban kapcsolása: ha a kazán szivattúja melegvíz termelés miatt indul be, ekkor a fűtés szekunder köre (Szivattúja) is beindulna. Amit most itt nem részletezett okból nem akarok.
(#) lapose válasza x31 hozzászólására (») Okt 19, 2009 /
 
Így sincs semmi gond, de mivel a érintkező ellentétesen kapcsol minimális elektronika kell, de azt a második szivattyú mellé is lehet telepíteni, ahol gondolom van 230V. Ha a termosztátod tud 230V-ot kapcsolni az érintkezőn, elég egy 230V-os behúzó tekercsű relé. Ha kisebb feszültséget szeretnél kapcsolni vele, akkor a relé lehet 12 vagy 24V-os, de ekkor kell hozzá egy transzformátor is.
Következő: »»   2 / 127
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem