Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autó-generátor nem tölt rendesen
Isuzu motoros opel astrámban tönkrement a generátor, volt tartalék, csak az eredeti 4 kivezetéses a másik csak 3. Töltés van, megy a fordulatszámmérő, csak a töltés jelző lámpa nem alszik el, mert azt nem tudtam bekötni sehová. Mit csináljak, hogy kialudjon a lámpa?
Itt nézelödj!
A bal oldalon kiválaszthatod a generátor tipusát (gondolom Hitachi mindkettö) , és meglátod a csatlakozok jelöléseit. A föoldalon a táblázatban meg ott vannak, hogy melyik betü mit jelent. Ez alapján valoszinüleg be tudod kötni rendesen.
Szevasztok,
ha a fizikai méretbeni különbséget nem tekintjük, egy autó generátor teljesítménye csak az állórésztől függ, vagy függ a forgórésztől is? eik, ivicz
Mindkettőtől függ. Ha a forgórész nem tud elég erős gerjesztést, akkor hiába tudna az állórész akár 100A-t, ha már 25A-nél az armatúravisszahatás legerjeszti és átmegy áramgenerátoros üzembe. A generátor névleges teljesítménye (árama) is így jön ki. Adott fordulatszámon növeled a terhelést, egy darabig a szabályzó növeli a gerjesztőáramot, tehát tartja a feszültséget. Amikor a szabályzó már állandóra bekapcsolja a gerjesztést, akkor érted el a maximális áramot annál a fordulatnál, onnan már átmegy áramgenerátor üzembe.
Sziasztok!
Nem nagyon vagyok járatos az autó generátor működésében. Van nekem egy Bosch generátorom és egy hozzá tartozó EL 14V 4C (Bosch) Feszültségszabályzóm kérdésem az lenne ezzel kapcsolatban, hogy ez pontosan minek a feszültségét szabályozza mert az egyik fele a szénkefére megy (3 lába van 2 + a burkolat) ami meg ugye az elektromágnesre a másik meg egy vékony vezetékre ami meg valahova a motor térbe.(Az elektromágnes feszültségét szabályozza, hogy így az állórész tekercsének kimenetein állandó feszültséget kapjunk?) A másik kérdésem meg az, hogy ezt ki lehetne e mérni valahogy, hogy működik e.(Olyan mint egy 7805, tehát bemenet-test-kimenet ) ha igen akkor melyik lába melyik lehet? Ui:ez a típus Bővebben: Link Köszönöm a segítségeiteket. Üdv:
Írd már le ezt mégegyszer írásjelekkel tagolva és több mondatba szedve, mert ez így elég keszekusza. Nem világos, hogy milyen drótokról van szó, mert erra a szabályzóra nem megy drót sehová.
Bocs
Szóval van ez a feszültségszabályzó EL 14V 4C (Bosch) Ez itt és van 3 lába 2+ a burkolata, kb olyan, mint a TO3-as tokozású tranzisztorok. Ennek az egyik lába a szénkefére megy a szénkefe meg ugye az elektromágnesre. A másik lába ennek a feszültségszabályzónak meg egy vékony vezetékkel valahova a motor térbe megy. A harmadik pedig a burkolat ami kollektor szokott lenni TO-3 esetén az meg a másik szénkefére megy (gondolom test) Na kérdésem, hogy ezt ki lehet e mérni valahogy? (Olyan mint egy 7805, tehát bemenet-test-kimenet ) ha igen akkor melyik lába melyik lehet?
Az a vékony vezeték ami a motor térbe megy az közvetve kapcsolódik rá feszültségszabályzóra két csatlakozón keresztül. És menetes száron jön ki a generátor burkolatából.
Na így már világosabb, a három csatlakozási pont volt zavaró, mivel összesen négy kivezetése van a szabályzónak (két kefe, egy a burkolat, egy meg a generátor felé). Az a vékony vezeték a töltésjelző lámpához megy, ami bent van a műszereknél. Ez a pont tulajdonképpen a segéddiódahíd kivezetése a generátor állórészéből. Azon az érintkezőn, ami a generátor felé megy, azon keresztül kapja a szabályzó a segéddiódahídról az áramot a gerjesztéshez, illetve innen jön az izzón keresztül az előgerjesztés, hogy a generátor felgerjedjen indulás után.
Kimérni úgy lehet hogy a generátor felé menő kivezetés és a burkolattal érintkező kivezetés közé egy szabályozható feszültségű tápról feszültséget vezetsz, a két kefe közé pedig bekötsz egy 5-10W-os izzót. Ha a feszültség a tápon 14V felett van, akkor az izzónak nem szabad világítania, míg ha alatta, akkor világítania kell. Egyik kefe valóban testelve van, tehát lehet három kivezetésként is felfogni. A szabályzás is így történik, ha a feszültség 14V fölé megy, akkor lekapcsolja a gerjesztést, ha alá megy, akkor bekapcsolja. Tehát a gerjesztőáram nagyságával állítja be a feszültséget. Persze ez a ki-bekapcsolás menet közben másodpercenként több száz vagy akár több ezerszer lejátszódik. A forgórész induktivitása viszont nem engedi az áramot hirtelen változni, ezért a kimenő feszültség állandó marad, és a szabályzás gyakorlatilag a háromfázisú egyenirányító kimenő hullámossága alapján szabályoz.
Bocs, csak egy apro megjegyzés.
A Bosch-nál nincs testelve az egyik kefe. Az egyik fix pozitivot kap, a negativ oldal van szabályozva a feszszab által, tehát fix test nincs egyik kefén sem. Persze olyan generátor is van, amin fix test van a gerjesztésnek, és a pozitiv oldal van szabályozva, nincs sok jelentösége.
Hm. nekem van Bosch generátorom, aminél testelve van az egyik kefe. Muszáj neki, én csináltam hozzá szabályzót, és ha nem testelve lenne az egyik kefe, hanem testet kellene kapcsolgatnia a szabályzónak, akkor nem működne a szabályzás, mert a segéddiódahidat kapcsolgatom a másik kefére. Ezzel szemben kb. három éve működik. Vagy erre a konkrét generátorra gondolsz, amihez VRubenX szabályzója való?
Sikerült kimérnem működik köszi még egyszer csak nem ártana szegényembe két új csapágy (mármint a generátorba), de holnap már lesz az is.
Erre a jo öreg K1-es Bosch-ra gondoltam, de ez is müködne ugy is, ahogy te irod, pl. egy külsö szabályzoval. Volt ennek egy elödje, maga a generátor ugyanaz volt, viszont a kefére nem volt ráépitve a szabályzo, az kivül volt, hagyományos elektromechanikus. Na ennél, ha jol emlékszem, pozitiv szabályzás volt.
A tied is müködne ugy is, hogy az egyik kefére menne direktben a segéddiodák D+-ja és a visszajelzö, a másik kefére meg a szabályzo adagolná testet. Milyen generátor a tied? Külsö szabályzot csináltál hozzá, vagy a kefetartoba van épitve?
Külső szabályzós az, amire én gondoltam, azthiszem pont a K1-es tipus. Szegény generátor már lassan 12000 üzemóránál tart, a szíjtárcsája is elég kopott, csúszógyűrűin már legalább 1mm-es mélyedés van, de ezen csapágyon meg kefén kívül más még nem volt cserélve. Meg persze a szabályzó, de az első két szabályzója elektromechanikus volt, azok nemis meglepő, hogy elhullottak (bár azért azok is eldolgoztak 2-3000 órát). Aztán volt egy Renault 4-ből származó (asszem ott se gyári, de abból vettük ki) elektronikus szabályzója, azzal nemtudom, mi történt, szerintem kontakthibás lett valahol, mert néha működött, néha nem. Azután csináltam a szabályzót neki. Érdekes, hogy akkoriban még tudtak rendes diódahidat is csinálni, mert mostanában elég gyakran találkozni vele, hogy autókban tönkremenő akku magával viszi a diódahidat is, meg hogy Astrakban ilyen 120000km környékén tipikus meghibásodás a diódahíd. Ez egész életében durván be volt rakodva porral, takarítva kb. kefecserekor van, akkor is csak nagyjából, meg 30 év alatt néhány akku is kilehelte a lelkét alatta, ennek ellenére vígan üzemel, bár kezd megint csapágyhangja lenni...
A legjobb generátorok voltak. Tényleg nagyon jol birják a diodák is, talán ha 3-ban cseréltem eddig. A csuszogyürü külön cserélhetö, rendelhetö, el ne dobd miatta a forgorészt. A kefetarto helyére meg berakhato az ujabbak beépitett szabályzoja. Persze abbol is csak eredetit érdemes, inkább legyen bontott Bosch, mint uj u.gy.
A csúszógyűrűjét most cseréljük mert az egyik kicsit bemaródott már.
Ha csak kicsit kopott, fel lehet szabályozni, nem kell cserélni. Ha nagyon sokat futott, elfogy a réz rola, akkor csere.
Maradt még rajta egy kevés réz kb 3mm ment le a közepén, gondoltunk a szabályoztatásra de akkor már kicseréljük (megérdemli) kb 18 éves szegényem.
De miért csak az egyik kopott el a másik az tiszta jó?!
Lehet, hogy előző kefecsere előtt az egyik jobban kopott, aztán amikor már nagyon elkopott, akkor kibillent a helyéről és beleszántott a gyűrűbe.
Szinte mindig igy szokott.
Itt is megfigyelhetö egy hasonlo jelenség, mint a megszakitoknál az anyagvándorlás. Ott az egyik érintkezön kráter keletkezik, a másikon meg lerakodik az anyag. Itt persze lerakodás nincs, csak erösebb meg kevésbé erös kopás. De a keféken is észrevehetö az egyenletlen kopás. Öninditoknál nem ritka, hogy a testelt kefék elfutnak (vagy elfutnának) kétszer annyit, mint a pozitiv kefék. A pontos elméleti magyarázatot másra biznám, rég jártam iskolába.
Én is valami ilyesmire gondoltam, de azért megkérdeztem jól gondoltam e.
Kefecsere meg szerintem nem volt, valószínű, hogy ez még a gyári.
Az egy szabványos Bosch feszültségszabályzó.A generátorban van három kicsi dióda ami a saját gerjesztőfeszültségét állítja elő.Ez megy rá a szabályzóra és az adja tovább a keféken keresztül a forgórészre.A vékony vezeték a töltésjelző lámpára megy.Ez nagyon fontos,mert a lámpán keresztül egy előgerjesztést kap a generátor.Van amelyik lámpa nélkül is felgerjed a benne maradt remanens mágnesesség miatt de a legtöbb csak lámpával hajlandó felgerjedni.Igazán pontosan nem lehet kimérni a müködését beépítés nélkül.Sok autóba egyszerüen bele lehet próbálni a generátor kiépítése nélkül.Ha gyanús,hogy hibás nem érdemes vergődni vele mert kb.1500-2000 Ft-ért újat lehet kapni.A kefe majdnem annyiba kerül és az újban új kefe is van.
Köszi, de kefecsere most sem lesz mert még sok van rajta simán eléri főleg az új csúszógyűrűt.
Idézet: „kb.1500-2000 Ft-ért újat lehet kapni.” Ez igaz, de csak gagyi utángyártottat. Nem szivesen raknám az automba. Egy pár jo minéségü kefét meg 5-600 Ft-ért lehet venni. Van olyan eredeti Bosch szabályzo is, amivel visszajelzö nélkül is felgerjed a generátor, ezekben van egy plusz ellenállás. Ilyennel szerelték a LED-es müszerfalas VW-ket. Ha ezt kicserélik valami u.gy.-ra, valoszinüleg csak egy nagygáz után lesz töltés.
Sziasztok, az én generátorom tölt de keveset
akkufesz ha motor áll:12,1-12,3V -"- ha jár a motor:13,1-13,3V ez azt eredményezi egy 8 éves autón,hogy 1 nap nemhasználat után nem indul az autó!ű Az akksi 8 hónapos jászakku Ok ,hogy szénkefe meg minden de amit nem értek: Reggeli indításkor(12fok) nem hogy nehezen forog az önindító hanem max egyszer átfordítja a motort és annyi nyekk.Majd 5 perc töltés 8A-en és egyből indul a gép.Ill egész nap áll majd du.indul megint. Kérdésem:tud-e 1 ilyen 8 hónapos akku ilyet produkálni? Sose volt nagyon intenzív az indítása még megvásárlásakor sem. Ezt úgy írom most,hogy hétvégén leugrik a generátor mert még nem láttam.
Sajnos a halálán levő akku így viselkedik. Pár percre rámegy a töltő, akkor fordít tizet a főtengelyen, ha erre a motor beindul, akkor jó, ha nem indul be, akkor ennyi volt, lehet ismét töltőre rakni.
Ha már régóta így használtad, akkor az akku már eléggél el lehet szulfátosodva. Lehet, hogy még használhatod egy darabig (míg nem lesz nagyon hideg az idő) rendes feltöltés után (tedd rá azt a töltőt egy éjszakára), de lélekben készülj fel másik akku vásárlására, illetve vigyázz, hogy pl. ha leállítod, akkor ne maradjon bekapcsolva semmi rövid időre se, mert azzal kockáztatod, hogy nem fog beindulni legközelebb. Terhelés hatására (fényszórók, hátsóablak melegítő, fűtőventilátor) hogyan alakul a feszültség? Ha stabilan marad a 13,1-13,3V, akkor jó eséllyel csak a feszültségszabályzó a hibás. Ha viszont esik terhelés hatására, akkor máshol is lehet a probléma, nem csak a szabályzóban.
Szóval az akksival visszamentem az eladó céghez ma és ember szerint nem tölt a generátor eleget.De rendi volt,mert azt mondta felteszi próbapadra az akksit és meglátjuk.Az én tippem:Az akksi belső ellenállása valamiért(helytelen formázás?)megemelkedett ami belső önkisüléshez vezet(het)1-2 cellánál.
Egyszer így jártunk:Új Banner akksi vásárlása majd gari éppen lejár,(1 év) autó nem indul. Akksi feltölt 1 hét után nem indul.Bontott generátor fel akksi feltölt 1 hét után nem indul.Végül új akksi: pepec. Ezért szeretném ráfogni a hibát a jászság kiváló termékére. Egyébként ha rárakom a világítást járó motornál akkor valamit esik a fesz de nem sokat:marad kb 13V.
Elöször a töltést kéne rendbeszedni, utána hibáztatni az aksit. Töltés nélkül az uj Bosch Silver is lemerül.
Amugy milyen tipus?
a generátor? az Bosch
a fesszabályozó viszont 14k és nincs kedvem venni |
Bejelentkezés
Hirdetés |