Fórum témák
» Több friss téma |
De az csak ha minden kötél szakad!!! És mire írtad hogy vegyek? A belinkeltre vagy gyárira? Gyári 180körül van sajna.
Szükséges magokat kapsz a ret-nél.
A 24/400 inverter hasonló egy autóhifis táphoz érdemes ott körülnézni.
Van ilyen mag a ret-nél?? Meg is nézem...
A felépítéssel tisztában vagyok, csak igazából arra akartam választ, hogy mennyivel volna rosszabb hatásfokú, ha egy 50hzes 24/230as trafót hajtok meg vagy szinusszal, vagy négyszöggel és utána a H-híd... Mivel ilyen volna is itthon. költségkímélés címen...
Szia!
Ha a súly és a méret nem számít, akkor szinte semmi különbség. Csak négyszögjelben gondolkodjál, és fet vagy tirisztor legyen a kapcsolóeszköz.Amikor még nem voltak porvasmagok, tirisztoros inverterek is voltak, a tirisztorok kioltására a trafóval párhuzamosan kondenzátort kötöttek, amikor bekapcsolt a másik tirisztor, a kondi egy pillanatra negatívba vitte az egyiket, mire az kikapcsolt.
Súly és méret abszolút lényegtelen, akkupakk mellett elfér. Lényegesen egyszerűbb lenne 50Hz, nem kell a nagy áram mellett nagyfrekivel is macerálni. Fetes meghajtást tervezek. Vagy egy öregnél láttam a boltjában ökölméretű tirisztorokat, lehet megnézem mit tudnak. Trafó után egyenirányít, és sok fettel szinuszosítani.
Azért még várok érveket-ellenérveket mindkét verzióra. Köszi mindenkinek! :worship:
Moduláld meg 24V PWM szinusszal a primer oldalt.
A bemutatott 3 KVA-s szünetmentes azon az áron nagyon kedvező. Ekkora méretet megfelelő minőségben nehezen hoznál ki.
50 Hz szinuszos inverter hagyományos (analóg) módon optimális esetben valahol 75% körüli hatásfokú lehet. Nagyon sok a kapcsolóeszközökön eső veszteség a lineáris működés miatt. A szünetmentesek 2 módszert használnak a jó minőségű szinusz előállítására. Már a kisfeszültségről PWM-mel hajtják a böhöm nagy trafót, ami a kimeneten szinuszos jelet ad. Néhány mikrofarad kondival, esetleg fojtóval is szűrve. Ahogy te is írtad, "legyártják" a csúcsközeli feszültséget. Ehhez pici kis trafó is elég. Ebből teljes híddal PWM-mel állítják elő a szinuszos kimenőfeszültséget, a kimeneten megint kiszűrve a nagyfrekis komponenst. Ez nagyon jó hatásfokú módszer, a kettős átalakítás ellenére is 90% fölött lehet. Ha PWM helyett lineáris meghajtást használnál, megint 75%-nál tartanál.
Engem is csábít kicsit a kész táp, csak félek, hogy a módosított szinusz rossz hatással lenne a készülékeimre. Szerinted ettől mennyire kell tartani?
Mert ha mindenképp szinuszos kell, az azért drágább, 60körül láttam. Másrészt az sem volna hátrány, ha építek egyet, mert elmondhatnám, hogy "én építettem". Ha építeném, a PWMes verziót H híddal csinálnám. Igaz ehhez nem sok cuccom lenne, 70%át venni kellene. Ja és folyamatos 1300-1500W már elég volna nekem, néztem hozzá magot, 2000huf lenne az ETD59, az tuti elég.
Vannak olyan 40V-os fetek, amiknek nagyon kis csatorna ellenállásuk van 2,5mOhm, lomexben lehet kapni őket. Abból csinálni egy hidat 24V-ra.
Ezt a hidat meghajtani a színuszos PWM jellel. Ráakasztani a nagy 50Hz-es trafódat a kimeneten L-C szűrővel kicsit megsimítani esetleg visszacsatolni a referenciajelre valami optón keresztül és van is stabil 230V színuszos feszültséged.
Na a 2,5mOhm az már komoly érv, kíváncsi vagyok erre az értékre 100fokon. De minden esetre ez jó elgondolásnak tünik, nem volna túl nagy a veszteség.
Amit még nem tudok elképzelni, az a PWM szinusz jel. Az én gondolataimban nem jön össze a két fogalom. Olyat hogy csinálnak? Milyen a jelalak moduláció közben?
Ja, ok! Hűtés és kész.
És még valami: a linken a 2. jel lesz a kimeneti jel? Mert akkor 1hz alatt 20 kapcsolás megy végbe, tehát a frekvencia 1khz, ha 50hz szinuszt akarok. Igaz hogy a kimeneti fesz 50hz lesz, de maga a trafó 1khzes jelet kap, ha jól gondolom. Ami egy 50hzre méretezett trafónak nem igazán jó. És akkor ez nem valódi szinusz, hanem módosított szinusz, ugye? Bocsi a sok kérdésért, de ilyen aspektusban sosem foglalkoztam a szinusszal.
Ezt a jelet megkapja a H híd.
A H-hidat megszűröd egy L-C taggal és akkor arra teszed a trafó primerjét így megkapja a majdnem tisztán 50Hz-színuszt.
Akkor rendben. Első lépés meló után hogy megmérem a trafóm terhelhetőségét, de biztos 1 kva felett lesz.
A komoly nagy szünetmentesek valódi szinuszt adnak. Már csak azért is, mert nem 1-1 gép táplálására használják őket, hanem nagyobb belső hálózatra teszik, amin nem csupán számítógépek, hanem trafóról táplált mindenféle eszközök lehetnek, ami nem biztos, hogy elviseli a négyszögjelet.
A "módosított szinusz" jelzéssel illetett tápok jelalakjának kb annyi köze van a szinuszhoz, mint a nyuszinak a húsvéti tojáshoz. Ha megírod a trafód méreteit, megadjuk a terhelhetőségét.
Jelentem, a nagy trafót még keresem, az öreg elrakta valahová biztos. Mániája a pakolás.
Találtam két kisebb trafót. 11*12*5,5cm 16*13*4,5cm De én a teljesítményüket 3-400Wra saccolom, nem sokat érnek. Remélem a nagy is előkerül estig...
Haha, megvan, 18*20*12cm a vasmag!!! Ez mit bír?
És a többi amit írtam? Köszi
Bár nem teljesen ilyen méretekre számítottam (valamivel több méretre, pl vasmagkeresztmetszet), de nagyjából:
11*12*5,5cm > 200 VA 16*13*4,5cm > 250-300 VA 18*20*12cm > 1000-1500 VA
Bocsi, de nem gondoltam hogy ilyen adat is kell, meg a felfedezés örömében csak a külsejét mértem.
Köszi az infót! Akkor elkezdem a tervezést.. Keresek kisellenállású fetet, meg megfelelő vezérlőICket, TL494et terveztem, de a fűrészjel miatt nem lesz jó. Na majd találok valamit....
"a fűrészjel miatt nem lesz jó"
Milyen fűrészjel?
Bővebben: Link
Ez, amit cimopata belinkelt. Én a dolgot úgy értelmezem, hogy a szinusz jelet kell ráültetni a fűrészre. Vagy nem? Most már én sem tudom. Bár józanul gondolkozva nem kell ide fűrész, csak a négyszög kitöltési tényezőjét kell változtatni a szinusz függvényében. Vagy nem tudom.. Most összezavarodtam, minr vasorrú bába a mágneses viharban...
Új fejlemény: haver ígért egy 2kw körüli trafót. Neki 60Vra volt tekerve, de hegesztett vele sokáig. Nem légréses. Azt mondta 2xakkora mint az enyém...
Alig várom hogy megkapjam....
"csak a négyszög kitöltési tényezőjét kell változtatni a szinusz függvényében."
Sziasztok!
2000w-os láncfűrészemet szeretném meghajtani: vagy ~120m hosszabbitóval, vagy egy jókora inverterrel. Készitettem egy 100m-es 1,5mm2-es hosszabbitót, de pillanatok alatt amperszaga lesz a motornak - nyilván leesik a fesz. Első kérdésem az lenne, hogy bármilyen egyszerű trükkel megoldható-e a fesz esés (hülye kérdés?)? Hogyan kellene számolnom a kábelben a négyzetmillikkel? 2000w =~ 10A, ha vennék 2,5-es kábelt (aranyért, réz-árak ugye elég magasak), akkor jó lenne, avagy csak kicsit lassabban égne le a motorom? Mivel a kábel ára magában tizen-sok-ezer lenne, felmerült, hogy kb mennyiből lehetne összehozni egy invertert 24V-ról. Láttam itt ilyesmire többféle megoldást, a kérdés csak a költség: Vegyek 120m 2,5-es kábelt és jólesz, avagy pénzkidobás? 4-es kéne villanyórától? Avagy úgy sem lesz jó, mert eleve a hossza túl nagy? (nem) Valaki tudja, hogy kb mibe fájna egy ~2,5kW invertert épiteni? Gondolom mindenképp sinus kell: egy marék fet, stb. Nem árajánlatot kérek, csak a drágább alkatrészeket kb. 2db autóakkum és töltőm van, és a 2-3 perc kinti fűrészelés is elég lenne egy-egy alkalomra. Pláne klassz lenne nem függeni a 120 métertől...
4-es kábellel kel csinálni a hosszabbítót minimum, akkor jó lesz.
Szerintem sokkal egyszerűbb a megoldás. Az áramfelvételt úgy tudod csökkenteni, ha azonos teljesítmény átvitel esetén, ha növeled a feszültséget. A villamos távvezetékeknél is ez történik, kétszeresére emeled a feszültséget, fele áram folyik. Ehhez csak két transzformátor szükséges, mondjuk 2 db 230/400 V, 2 kW. Az egyikkel fel, a másikkal le transzformálod a feszültséget, és elég a fele rézkeresztmetszet.
Gyanitom ez okozza a fejfájást, mivel egy kb. 120 méteres darab Mtk 3x4 -es kábel nagyságrendileg 50 ezer. Valamint azt le és feltekerni
De próbálom elképzelni ahogy talicskával kitolod két autó akkut Vegyél egy benzines láncfűrészt, sokkal jobban jársz vele, szerintem...
Köszi minden eddigi választ!
Igen, az ár probléma. Évi pártizezer forintot költök tüzelőre, ezért most vettem 11ért egy láncfűrészt, 7ért kábelt (ami szerencsére jó lesz másra : ). Ráadásul nem is kéne 3x4, mivel egyik ilyen kültéri csodaszerszám sem földelt! Benzinest nem akarok, nem csak az ára miatt meg hogy tegnap vettem a villanyt, hanem mert üdülőövezetben lakunk, és itt nem illik zajongani (senki se teszi). Emellett napelem tölti az akkukat, utálom a benzint, az árát, még a szagát is, de ez már magánügy ugye Kicsit off a benzin vs elekro, de a használatkészség és a karbantartás is egész más a kettőnél. Amúgy a trafós megoldás sem hangzik feltétlenül rosszul, csakhát pl 880V-ra vagy 2kV-ra megintcsak más szabályok vonatkoznak, pl nem dobhatom csak úgy le keresztbe az úttesten...? Marad tehát a kérdés: lehet 10-20-50kHUFból ekkora invertert épiteni?
Szia! Inverternél, főleg nagy távolságnál mindenképpen szükséges az árnyékolt kábel, tehát a sima Mtk-t nem használhatsz, ráadásul ez nem földkábel, ezért talajba nem is rakhatod . Üdv.:Yoe
Sziasztok!
erre 1 megoldás lenne ; kiskocsin az akkuk+ az inverter és a helyszinekre tologatni.......mert mindegy melyik oldalon akarod bekábelezni ,IGEN húzós ára van ! +a fémgyújtők ! szeretik a rezet..... |
Bejelentkezés
Hirdetés |