Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hegesztőtrafó egyenirányítása
aha! értem. akkor esetleg cseréljem el olyan dologra amivel tudom szabályozni a trafómat? mert én inverteset nem szándékozok csinálni és ha mást nem lehet kezdeni vele.
BÚÉK!
Mindenkinek! Az lenne a tiszteletteljes kérésem,hogy akinek sikerült egy jól működő fojtót készítenie ami kb. 60-120 amperig működik,legyen szíves tegyen fel róla rajzot,mert végig olvastam a témában írtakat és nekem így képek,és leírás alapján nem igazán egyértelmű a megfelelő vasmag-kialakítás és méret.Amim lenne alapanyagnak 50*200-as trafólemez 85mm-es köteg (nem tudom pontosan hány darab) illetve 80*160-as lemezek szintén 85 mm-es köteg,a drót pedig 3mm2 -es szálak 7szál összesodorva ~21 mm2 keresztmetszetű. Válaszokat előre is köszönöm.
BÚÉK neked is !
Ha jól értem te csk egy trafólemez tömbre gondolsz. Szerintem az első verziód jónak tűnik de az alapáramot kevesellem mert ha alupálcával (2,5) akarsz dolgozni ahhoz nem elég az áram !
Köszi a választ,úgy gondoltam,hogy vagy az adott lemeztömb valamelyike lenne a mag,vagy szabad formát is alakíthatok ki belőlük,négyzet vagy u alakot.Tehát a lemezek nincsenek rögzítve szabadon variálhatok.Csak az optimális kialakításra illetve méretre lennék kíváncsi.
Ami fix az a drót vastagsága ami rendelkezésemre áll.És nem alu miatt,csak bázikus elektródával való hegesztésre.
Az 50x200 as lemezből kialakítasz egy 50x50mm-es tömböt,és azt megtekered úgy,hogy a lehető legjobban használd ki a rendelkezésre álló 200mm hosszát. A menetszám 30-35 menet.
A lemezkötegen a felcsévélt huzalt alaposan rögzítsd lakkal,mert egyébként a huzal rezgése következtében lekopik a szigetelés a huzalról. Ne használj csévetestet. A vastestet alaposan leszigeteled prespánnal,és arra tekered fel közvetlenül a huzalt.Ha kis árammal is akarsz hegeszteni,akkor készíts egy megcsapolást a 20. menet környékén. Pontos menetszámokat azért nem tudok írni,mert nem ismerem a lemezeid mágneses tulajdonságait.
Köszi ezt kipróbálom,ha jó csak akkor lakkozom le.
Egyébként a trafóm házi készítésű,5 fokozatú 5-ös fokozatban váló áramos funkcióban 4,5 rutilos pálcát is visz.Kipróbáltam egy szintén házi,leégett primerű trafó szekunderét bekötni fojtónak,5. fokozatban 3,25 bázikus pálca nem olvad be rendesen,nem beszélve arról ,hogy a leégett primerű trafó egy kicsit nagyobb is mint a működő.Ezért szeretnék kisebb fojtót készíteni.Egyébként 4 db 350 amperes 600 voltos diódából van a graetzem. ![]()
Helló mindenkinek!
Nem bonyolult problémám van, de nagyon idegesít. 2 diódát szeretnék párhuzamosan kötni, és nem tudom hogy mekkora ellenállással és hogyan egészítsem ki hogy az áramot elossza a diódák között. (a diódáim 150 Amperesek) Ebben az a bosszantó hogy a megoldás primitív, és már kb. 20-szor találkoztam vele a fórumon, most mégse lelem már 2 órája olvasok több topic-ba. Várom a megoldást! Üdv.
Ekkora diódáknál nem szokás az áram elosztásával bajlódni. Megoldja azt a hozzávezető vezeték ellenállása.
1. Mekkora áramra akarod használni?
2. Egyformák-e a diódáid? Ha egyformák, és nem 300 A-t akarsz levenni a kettőről, nyugodtan párhuzamosan kötheted őket. 200 A-ig biztosan. Azonos hőmérsékleten a nyitóirányú feszültség elég jól kiegyenlíti a rajtuk folyó áramot. Akkor szokott kezdődni a gond, ha nem elég a hűtés, eltér a hőfok és így az átmenő áram. De az is csak névleges körüli terhelésen.
Szia,
ha szilicium diódákról van szó,elég 3mOhmos soros ellenálás diódánként... ![]() ![]() Persze lehet nagyobb ellenálás is, csakhogy akkor növekszik a teljesítménydiszipáció,ami 150Ampernél így kb.70W ellenálásonként... ![]()
Szia!
Köszönöm a válaszod! Egy kis boxba akarom rakni a dióda hidat, és vegyesen szeretném használni hegesztésre, és bikázásra. Traktor indítózás állítólag 200-300 Ampert is felvehet. Bár ez csak pillanatnyi. Hegeszteni meg 3,25-ös pálcával szoktam, gondolom azt vígan bírja akár tartósan is. A diódák egyformák, van belőle nyolc darab. Azért gondoltam hogy így kötöm őket. Gyárilag egy hegesztőben voltak, és ott is párosával párhuzamosan voltak kötve. Csak sajnos nem én szedtem szét, és nem tudom hogy hova és hogy volt rákötve az ellenállás. Betudod nekem rakni a kis rajzát annak az áramosztásnak? üdv (hűtés: baromi nagy 100x100-as bordák vannak diódánként, lehet még megfújatom hogy nagyobb legyen a biztonság)
Igen! Közös páronként össze vannak fogatva a bordák a katód oldalról. Majd kitatálom hogy legyen, csak legyen már vége a vizsgaidőszaknak, mert már eddig-eddig vagyok tőle
![]()
Ha hegesztőben ellenállásokat találsz diódák közelében, ott kondik is szoktak lenni. Nem az áramosztás miatt, hanem a feszültségtüskéktől védik a diódákat. Áramosztáshoz kb. ugyanakkora méretű ellenállások kellenének, mint a dióda hűtőbordával együtt. Ilyent meg még soha egyetlen hegesztőben sem láttam.
8 db 150 A-es diódából 2-2-t párhuzamosan kötve hidat raksz össze, az 600 A névleges terhelést képes elviselni. A sima egyenirányítás traktorbikázáshoz elegendő, de hegesztéshez szoktak kondenzátort és fojtót is beletenni. Jobb a gyújtás és egyenletesebb az ív. Bikázáshoz viszont nem szabad, mert túlhajtja az önindítót. Mekkora hegesztőtrafód van, hogy 300 A-t le tud adni?
Na látod igazad van. Az ellenállások a feszültségtüskék miatt lehettek benne.
Arra énis gondoltam hogy majd rakok rá fojtót, meg kondit (kb 20.000 µF-ot) hogy szép legyen a varrat. Ma egyébként az tünt fel hogy az összes kondi katódja össze volt fogatva aluminium lappal. Gondolom ennek az lehet az oka hogy középlágazásos trafóval használták. (én ennek ellenére ragaszkodnék a Graetz-hez, így azt fogom összerakni) A hegesztőtrafóm kb. 200 A-t nyom, (amire még én se gondoltam) szóval nem kell félni hogy lenyomja párban a diódákat. A bikázáshoz talán elég lesz, elvileg még mindíg ott van az akksi is ami kicsit merült. Máshol olvastam hogy az akksi ebben az esetben a kondiszerepébe lép. Te is így gondolod? Hogy érted hogy túl hajtja az önindítót? Körülbelül annyinál akarom lecsapolni a trafót hogy irányítás és simítás után is kb. 14-15 voltot kapjon max a traktor (nehogy az akksi bekakáljon) Mit gondolsz? Te hogy csinálnád?
Korábban még nem írtad, hogy megcsapolásról bikáznál. Azt se, hogy mekkora a traktor. 2x12-es akkuval CO2 hegesztőről szoktunk bikázni (Dutra1000-es).
Bikázáshoz nem szokták simítani az áramot. Az akku valóban részben kondiként is viselkedik. Nem szabad túl magasra választani a feszültséget, különösen így, hogy kicsi a táp belső ellenállása. Valóban tönkretehetné az akkut. 12-13 V-os megcsapolás megfelelő.
Köszönöm a válaszod, a tanácsaid megfogadom.
Az én traktorom Mtz 82. Az építést a vizsgaidőszak után kezdem (másfél hét) majd akkor beszámolok a fejleményekről. Köszi mindent! (csatolok képet a diódáimról) üdv.
A felépítés alapján valamelyik SCH gépben lehettek. Néhány éve bontottam egy 350-est, abban hasonló elrendezésben 4 db dióda volt.
Amit ezekről a gépekről tudni kell: A 3 fázist 2 egyfázisú trafóra vezették, így 4 fázist állítottak elő és azt egyszerűen lehetett egyenirányítani és szabályozni. Az is egy külön műsor.
Ez a híd egy SCH450EL-ből származik. Elég sokat javítgattam őket anno(20-25 éve)
Sziasztok!
Ma tovább léptem kicsit. Összeraktam a hidat és rámértem. Illetve leellenőriztem a szekunder feszültségem. Három részre van osztva a kis öreg trafó szekunder tekercse: - 12,5 - 14,5 - 6,6 Gondolom ez így kiadta a hegesztő feszültségem korábban: kb. 34 V Ezután ráraktam a hidat a 12,5 és a 14,5 -re külön külön. A 12,5 kb. 1 tizeddel táncolt lejjebb DC-ben. A 14,5 meg 15-re ment fel DC-ben. A lényeg, hogy a diódán levő feszültség esés körülbelül megegyezik a gyök2 -vel (amit AC>DC- nél szoktam használni ha jól tudom). Ezek után gondolkoztam a feszültségen. Szerintem a 12-t viszem Bikázni az nem veszélyes. Most jön egy rozsda kezelés, meg festés a kiskocsin, amibe belerakom a cuccot. Na meg ami még fontos, hogy a 34-el mi történik majd ha a híd rajta lesz, mert azt ugyanis elfelejtettem lemérni. Milyen határok között kell maradjon? A következőkkel később szolgálhatok. Üdv!
Szia!
Én bikázásra a 14,5V-ot javasolnám, a 12V igen kevés,ugyanis a terhelőáram növekedésével a diódákon a feszültségesés is növekedni fog. Az elektródás hegesztéshez a 34V igen kevés, annak 50V környékén kellene lenni,ahhoz,hogy az ívtartás stabil legyen minden hegesztési helyzetben.
Helló!
Tovább haladott állapotba kerültem a hegesztőberendezéssel. Összedobtam a hidat páros diódákkal (ez lesz a végleges). Kicsit hegesztettem is. A varratot szépnek nem mondanám, de ez csak attól van mert én csináltam nem olyan aki tud is hegeszteni ![]() Van itt egy pár dolog: - Rámértem a DC feszültségeimre. 34 V a hegesztő fesz. és 13,6-14 volt körül billeg a Bikához szánt feszültség. - A hegesztő feszültséggel talán annyi bajom volt hogy nehezebb ívet fogni, és könnyű azt elveszteni. (sajnos nem fér több szekunder menet az ablakba) ![]() - Két ilyen 8 centis varratot húztam, és nyoma se volt langyosodásnak a bordákon. (nyáron, a lemez burkolt kiskocsiba biztos másképp lesz egy egész óra hegesztés után, orvosolom egy ventilátorral szerintem) - Valami tök ukrán vagy lengyel pálcával(2,5) dolgoztam, semmi leírása nem volt, de azt tudom hogy bázikus pálca. Egyenes polaritásra van kötve (ami a képen látszik is) - A kis kocsi (amin azóta szárad az alapozó festék) 1 oldalon műanyag rácsot kap (régi taposó rács sertés kombinátból), a másik oldal lemez burkolatot. Vettem egy kis Prespán papírt (0,5 mm-es 1 m2-t). Arra gondoltam hogy mivel nagyon közel van a hűtőborda a lemez burkolathoz egy kis lakkal bekent prespánnal befedem a lemez oldalt belülről. - Nincs erős áramú kapcsolóm, a primert nem tudom variálni, ezért marad ez a szekunder csapolás így. Viszont, mivel szeretném a diódát bikázásnál meg hegesztésnél is használni, ezért a szekunder oldalt és a dióda bemenő szálait kihozom a trafó oldalára, és alkalmanként 10-es szárnyas csavarral átkötöm a megfelelőre. Kerestem volna jó vastag banán dugót de ilyen áramra nem adnak a kisboltba ![]() Ezek a dolgok mennek erre fele, észrevétel?
Mint korábban írtam, a 34V igen kevés,de ha tudsz szerezni 50-60000µF-nyi kondit, (63V-os már jó, kisebb feszültségűvel ne kísérletezz)akkor már sokkal jobb eredményt produkál a géped. Akkor majd az ívgyújtás is könnyebb lesz, meg az ívtartás is. A kondi segítségével az üresjárási feszültség felemelkedik 47-48V-ra, ez már talán elég lesz a folyamatos ívtartáshoz.
A kondi csak hegesztésnél kell, bikázásnál nem szükséges. A bordák melegedéséről csak annyit: erősen csodálkoznék ha ezzel a trafóval a 8db diódát meg tudnád melegíteni. Ehhez a trafóhoz a 4db dióda is bőven elég lett volna.
A diódák számával kapcsolatban hosszú volt a dilemma és be is számoltam róla itt, végül nem derült ki egyértelműen hogy mit is kéne csinálnom, így maradt 8. Amúgy meg, romoljon nálam mint másnál
![]() http://europeweld-market.unas.hu/spl/187710/EGYEB_HEGESZTOGEP_ALKATRESZEK Innen majd veszek szerintem egy kondit ha szépen akarok hegeszteni, ez tudja azt amire te gondolsz. Holnap lesz próba a bikázásra, odakészítem a kis kamerát is hátha vígjáték lesz belőle, nem tragédia ![]() üdv
Szaiasztok! Az lenne a kérdésem hogy van egy olyan trafóm, valami biatorbágyi heggesztő cég csinálja 140A tudtok e rola valamit mondani? vagy hallotatok e rola?
köszi a válaszokat ![]()
Egy fotó esetleg róla?
Nekem már megvan 25 éve az a Biatorbágyi trafó szép méretes fa / pozdorja / dobozban van és 3 fokozat van rajta . Anno már egyszer a szekunderről leégettem a szigetelést de , némi kis melóval újra szigeteltem .
Nincs fotó rola. mert hirdetésben láttam, ezért lettem volna kiváncsi rá hogy milyen, azt mondta az ürge hogy keveset használt 140A egész nap lehet vele heggeszteni, viszi a 3.2 es pálcát is. és ott csináltatta a biatorbágyi heggesztő kft nél vagy valami ilyesmit mondott!
Helló!
Ma kipróbáltam a bikázást, de nem úgy alakultak a dolgok ahogy szerettem volna. - van egy tartalék önindítóm, elsőnek azzal próbálkoztam,és talán annyit vettem észre ami nem tetszett, hogy kb. 10 másodperc kellett neki mire felpörgött (nem tudom ez miért lehet). Erről tudtam csinálni egy kis videót: http://www.youtube.com/watch?v=Vb0yK0_C5KA - utána előkerült apám, és rápróbáltunk a traktorra. Nem sikerült beindítani ![]() - Az aksi feszültsége 12,5V amikor a trafót rákapcsolom erről a feszültségről elkezd lassan nőni 14V-ig. Ekkor intettem faternak hogy tekerheti, és igazából el nem rontotta, mert könnyebben tekerte mint az aksi magában, de így se indult be, annyi lendületet nem adott neki. A multiméter közben 14-ről amint elkezdte tekerni leesett 7-8 Voltra és végül elejtette 6 volt körül a behúzót ![]() - Ezek után a videón látható önindítóra kábeleztem ismét és most már multiméterrel vizsgáltam hogy ott mi a helyzet. Sajnos az a terheletlen önindító is lerántotta a feszültséget 9 Volt-ra. Ekkor éppen meglepődtem. Mérgesen előbogarásztam a trafóból egy 18 Volt-os szekunder kört és az önindítóra raktam, megdöbbentő hogy ezt is lehúzta 9 volt-ra a terheletlen önindító! Kiakadtam már megint. ![]() Nem tudom mi lehet a nyűgje, miért húzza le a feszültséget ennyire a terheletlen önindító is. Valamennyi próbálkozás után meg közbe néztem a diódákat meg a csomópontokat, a vezetékeket, a trafót, sehol semmi melegedés, langyosodás. Elakadtam a dologgal, nem kéne mégis a kondi bele? Üdv
Erre szokták mondani, hogy ez nem trafó, ez sz@r.
![]() Már elnézést a kifejezésért! A trafónak túlságosan eső a karakterisztikája, a képek szerint talán még a belső ellenállása is túl nagy. Ne is várj tőle többet! Egy 12 V-ra áttekercselt mikrotrafó jobban megfelelne a célra.
Javaslatok, hogy azért valamit ki lehessen hozni a trafóból:
Ha nem akarod újratekercselni. Bár hegesztőként is gyengécske lesz így. Keresd meg a szekunder közepét és hozz ki róla egy szálat! A diódahidat rákötöd a két végére, mintha hegesztenél. A középpontot rákötöd a traktor testre, a diódahíd pozitívot meg az akkura. Ezzel a kétutas egyenirányítással talán nem fog annyira leesni a feszültséged. Az egyenirányítón legalábbis csak a fele fog esni, mint eddig. Ha hajlandó vagy újratekerni a szekundert: Leszedni a műanyagszigetelésű kábelt. Lefejteni róla az összes szigetelést. Betekerni bélésselyemmel vagy más vékony, de szívós anyaggal. Szigetelőszalag, teflon, ragasztószalag nem jó. Ha ezzel betekerted, ugyanabból a huzalmennyiségből több menetet tudsz visszatekerni, mert kevesebb helyet foglal, így meglesz a hegesztéshez a szükséges gyújtófeszültség. Bikázáshoz másik tekercset kell feltekerned a primer tekercs fölé, hogy ne eső karakterisztikájú legyen, hanem szorosabb csatolással. Az eddigi tapasztalatok alapján talán 15-16 V-ra megtekerve jó lehet. |
Bejelentkezés
Hirdetés |