Fórum témák
» Több friss téma |
Idézet: És a polaritás-váltót is. Csak már annyi váltóról beszélek egyszerre, hogy kicsit magam is megkeveredtem. „Erre kell kötni egy relét, arra pedig a váltót.”
Az a hivatalos neve, igen.
És egy kicsit már engem is sikerült bekeverned!
Nem volt szándékos, úttörő becsületszavamra.
Szóval a Graetz lehet jó úgy, ha csak a mozdonyban van, és akkor váltunk polaritást, mikor az egész szerelvény a hurokban tartózkodik. Méghozzá nem a "bevezető pályaszakaszon" kell ekkor polaritást váltani, hanem a vonat alatt, a hurokban. Így a pálya többi részének áramellátását nem zavarjuk.
Frankye !
Vki irta régebben ültessünk "mozdonyvezetőt" a modellbe... Tudom nem sok a hely, de egy PIC mellé talán elfér 3 optikai érzékelő. Programba pedig biztos van hozzá hely... Játékos "felküldi" a jelet : menj x sebességgel, opto érzékel "v" frekis villogást PIC tudja lassítsunk le MIN sebességre,majd a jelnél álljunk meg. "V" jel megszünt: él az első parancs menjünk x sebességgel. a megállás helye jel lehet a "térköz" bemeneti infrasorompója Üdv M. PS.: Vki végezhetne kísérletet arra vonatkozóan, hogy váltódelejjel töltött sínre ráültettett pl. hangfrekis jelsorozatot egyáltalán fel lehet-e "küldeni" a mozgonyra ?
Persze, ez is megoldás, nem ezt mondom, csak az én olvasatomban inkább az lenne a célszerű, ha a mozdonyban lenne a legkevesebb önálló tevékenységet végző elem. Már csak azért is, hogy ne zavarjanak be neki a különféle elektromágneses impulzusok, amik egy modellvasútban elkerülhetetlenül jelen vannak. (Gondolok pl. az elektromechanikus váltóvezésrőkre, kocsiszétkapcsolókra, relékre, stb.)
De természetesen egy feladatnak lehet több, különböző, ámde egymással egyenértékű megoldása is. Tudomásom szerint nem végeztek még efféle kísérleteket, illetve ebben a hozzászólásban lidi írt egy már működő, gyári eszközről, azonban az ára melehetősen borsos...
Igen, ilyen elvre gondoltam! A polaritás-váltás helyének pedig olyat kell választani, ahol éppen váltania kell amúgy is!
Egy elég régi könyvben láttam egy megoldást mozdonyok vezérlésére (kb. 60-70-es évek). Ez alapján a mozdonyba nem kerülne semmilyen digitális áramkör, csak egy sávszűrő, és egy azzal vezérelt pl. tirisztoros kör. Ekkor váltóárammal kellene táplálni az egyenáramú motorokat, és a szinuszos tápra ültetett vez. freki kapcsolja a táp adott félperiódusát, vagy csak egy részét a motorra (PWM). Így a vezérlőjel időzítésével lehet a menetirányt is és a sebességet is változtatni. Ahány mozdony, annyi frekvencia.
Na! Ez nem rossz gondolat! Megvan ez a könyv? Esetleg egy szkennelést tudnál belőle?
Most komolyan, ez a topic még a probléma megoldásáról szól ?
Vagy miről filóztok itt lapokon keresztül. Ki van már találva a digitális távirányítási rendszer dcc néven. Szabványosítva is van az NMRA által.Utánépíteni is lehet, úgy nem drága. Az a Halmai féle könyv megvan bátyámnak is, érdekes az az analog távirányítós rendszer, de a dcc nek nyomába sem ér. Sokkal nagyobb hely kell neki, nem tud pl lámpát, egyéb funkciókat vezérelni, stb. Mára az már csak technikatörténeti érdekesség.
Jajj, de jó...
És most ez azt jelenti, hogy lezárhatjuk a topikot, úgyse lehet senkinek soha semmilyen további ötlete már a témában? Már filózni se lehet???
Nem kell ennyire mérgelődni, de az a helyzet, hogy amire van jó megoldás , azt szerintem felesleges újra feltalálni.
Továbbá képzeld el a lehetőséget: van egy terepasztalod, és vki rá akarja tenni a saját mozdonyát, namost ha nem szabványos akkor ugye nem igazán megy majd rajta. Amúgy legalább utánanéztél hogy mit tud a dcc ? dcc Én aztmondom, ha már építesz vmit, akkor az legalább jó legyen, és szabványos. De az elején azért kérdeztem, hogy probléma megoldás folyik-e, vagy csak filózgattok. Mert filózni egyébként jó.
Igazad van, Norberto. A lap tetején nem véletlenül virít, hogy hobbielektronika. Hobbi=nemveszemmegkészen-hanemvértizzadokésösszerakom (talánmégolcsóbbésjobbislesz). Nem azt mondom, hogy tuti ötlet, amit írtam, nem vagyok akkora ász, de hátha megmozgatja valaki agyát, továbbgondolja, megtervezi, megcsinálja és örömét leli benne. Amúgy a dcc is biztos tök jó dolog, szerintem senki nem fogja fikázni.
Frankye: Igen, lidi jól emlékszik, "Halmai-Halmai : Modellvasutak elektronikus vezérlése" Az a baj, hogy ha meg is találom, nincs scannerem, de azért keresni fogom.
Bocs ha kicsit OFF !
Modellezés fő ágazatai (szerintem): 1 Minél élethűbb megjelenés, állóképek esetleg jelképes mozgások. 2 Működés modellezése, megjelenés "kevéssé" fontos, hangok, mozgások minél élethűbb utánzása. 3 müködtetés modellezése:mindent kézzel irányitani, a logikai-biztonsági kapcsolatok modellezése. 4 a fentiek tetszés szerinti keveréke Engem személy szerint a 2-3 keveréke érdekelne, de sajna anyagi és térbeli lehetőségeim erősen korlátoznak
Esetleg digitális fényképezőgép, nagyobb felbontásban, szükség esetén több kép/oldal?
Nem ismerem a DCC-t, csak beleolvasgattam a feltett linkbe, meg kicsit rákerestem. Ami ennyiből lejött, az az, hogy a DCC a mozdonyok és a váltók/jelzők vezérlésére való. És mi van a járműérzékeléssel? És ha DCC-s rendszert akarok, vegyek drágán gyári kontrollert? Vagy építsek egyet magamnak? A számítógép szvsz többet tud, mint akármelyik hiper-szuper kontroller, ráadásul ma már szinte mindenkinek van (akinek meg még nincs, használtan nagyon olcsón hozzá tud jutni mondjuk egy PIII-ashoz). Szóval nekem az jött le, hogy a DCC "gyárilag" arra van, hogy "a gyerek játsszon vele". Aki komolyabb dolgot szeretne, pl. előre beprogramozni a pályán levő 10 szerelvényének az útját, és utána leülni az asztal elé hátradőlve és nézni, ahogy a modellek végrehajtják a feladatot, annak nem lesz elég a gyári DCC. Vagy aki a terepasztalán szeretné megtapasztalni, hogyan lehet egy vasutat egy szobából egy monitor információira támaszkodva irányítani, annak se lesz elég a gyári DCC.
Tehát eljutottunk a sokszor, sokak által leírt igazsághoz: a gyári készülékek egy bizonyos csoport igényeit elégítik ki. Ha neked többre van szükséged, akkor magadnak kell összehozni a megfelelő kütyüt. Mindez persze nem azt jelenti, hogy mondjuk az adatátvitelre nem használhatjuk a DCC protokollját. És nyugodtan javítsatok ki, ha (megint ) hülyeséget írtam!
Üdv mindenkinek!
Végigolvastam a hozzászólásokat, nagyon jók. Azt kérdezném valaki belekezdett az építésbe? Vagyis arra lennék kiváncsi, hogy sikerült-e valamennyire digitalizálni a terepasztalt? (Dekóderek, vezérlők, stb. építése). Zoli
Facsiga vasútmodellezési oldala. Ezt az oldalt javaslom minden érdeklődő számára először tanulmányozásra. Habár a szerző sajnos egy jó ideje nem folytatta az oldalt családi okok miatt, azért az ott található dolgok igen érdekesek és hasznosak!
Javaslom ezen felül DMaster oldalát is tanulmányozni. Habár DMaster nem a ma olyannyira kedvelt, PIC-es úton indult el a vezérléstechnikában, igen jó dolgokat hozott össze! Imbra! Ebből is látszik, hogy nem (feltétlenül) egyféle megközelítése van a dolognak, tehát minden konkrét, létező, megtervezett kapcsolást, vagy akár elvet külön kell kipróbálni!
Stadi!
Nem hülyeség, amit írtál! Nyilvánvaló, hogy a gyártók egy bizonyos, a nagyobb többségnek megfelelő rendszert dolgoznak ki, gyártanak, forgalmaznak. Ez alapvetően a felhasználók többségének megfelel, azonban aki többre vágyik, vagy másra van szüksége, annak bizony magának kell terveznie, alkotnia. Természetes, ha valakinek ehhez affinitása van, akkor az elektronika, számítástechnika házasítása a vasútmodellezéssel, szinte kézenfekvően adja magát, hiszen kötött pályás, viszonylag egyszerűen vezérelhető, igen kötött szabályokhoz illeszkedő,és azokat mereven be is tartó rendszerről van szó. A DCC rendszert tanulmányoz(gat)va ugyan arra jutottam, amire Te. Azonban egy lényeges különbség van az én fejemben lévő ötlet, és a DCC rendszere között: Én nem ragaszkodom a szabványosításhoz! Ugyanis már vagy 30 éve foglalkozom vasútmodellezéssel, de ezidáig egyetlen egy "kölcsönmodell" sem jelent meg a "hálózatomon". Lehet, én vagyok az egyedi, kivételes eset, de ez tény. Ezért engem (megbocsáss lidi!) hót nem érdekel, hogy a szabvány mit ír! Amiben kénytelen vagyok bizonyos mértékig alkalmazkodni a szabványhoz (pl.: motorfeszültségek, nyomtáv, építési nagyság méretaránya, kapcsolókészülékek bizonyos mértékig, stb.), azokban természetesen én sem térek el, de csak azért, hogy XY modellező-társ járműva ne csak a saját pályáján fusson, hanem az enyémen is, nem vagyok hajlandó kompromisszumokra. Ha én úgy gondolom, hogy nekem egy bizonyos vezérlés tetszik/alkalmas az elképzeléseim megvalósításához, akkor nem fogok csak azért eltérni ettől, mert a szabvány más... Vessenek meg ezért, kövezzenek meg, ha úgy tetszik, én már csak ilyen vagyok. Amúgy belegondolt már valaki, hogyan készül a szabvány? Úgy, hogy valaki kitalál valamit, megvalósítja, majd másoknak megtetszik, "leutánozzák", végül többségében elfogadottá válik, és valaki(k) rámodjá(k), hogy OK, akkor innentől ez a szabvány... Nagyon leegyszerűsítve és kisarkítva a dolgot, kb. ez a lényeg. Elnézést a kitérőért! Tehát tökéletesen egyet értek Stadival, hogy ha mi kifejlesztünk egy teljesen új adatátviteli rendszert, és azt megvalósítjuk, akkor DCC ide, DCC oda, nekünk ez tökéletesen megfelelhet. Nem azért, mert én találtam ki, hanem mert logikusnak és célszerűnek, ugyan akkor viszonylag biztonságosnak is találom, javaslom, térjünk vissza az alap problémára, a jelek átvitelére. Erre találtam ki azt az átviteli módot, ami tulképpen egy bináris kódolás, bitenkénti meghatározással. Az átvitel módját kellene kitalálni/megvalósítani/kipróbálni (ahogy imbra is kérdezte/kérte, teljesen jogosan!), hogy a kitalált rendszer egyáltalán megvalósítható-e?
Én egyelőre távolabbról közelítem meg a kérdést, nevezetesen, hogy egy, a DCC-nél többre képes rendszer egyáltalán megvalósítható-e, és ha igen, milyen feltételek mellett. Ez ugye egy elméleti(nek induló) probléma, viszont meghatározhatja (legalább részben), hogy milyen gyakorlati megvalósítást érdemes választani pl. a kommunikációra.
Egyébként azt hiszem, ha itt a Hobbielektronikán születik egy elég jó képességekkel bíró rendszer, akkor az is szabvány lesz, legalábbis itt köreinkben.
Üdv!
Csatlakozom Frankye hozzászólásához, nem konkrétan Lenz, vagy Roco DCC rendszerére gondoltam, ha azt akarnám megvenném százezerért. Egyrészt konkrétan pénzem sincs ennyi rá hirtelen, meg ugyebár a saját magunk építette dogoknál nagyobb öröm nincs is, még ha kezdetben nem is jön össze... Nekem nem jön be, hogy otthon a számítógépen a programban beállítok mindent, hátradőlök a székben és csak köröznek a vonatok a terepasztalon. Élményben valami hasonlóra gondoltam ami az Indós lapban van egy cikk, hogy modellezték le az igazi vasuti szállítást, feladatot. Pl. Még olyan apróságra, hogy a mozdony érzékeli a jelző közelségét, fényét, és annak megfelelően lassít, vagy megáll. Szóval hajrá, szerintem összejön majd! Idézet: „Nekem nem jön be, hogy otthon a számítógépen a programban beállítok mindent, hátradőlök a székben és csak köröznek a vonatok a terepasztalon.” Csak egy példát írtam arra, hogy mit lehetne pl. számítógéppel csinálni, amit gyári DCC-vel nem. Idézet: „az Indós lapban van egy cikk, hogy modellezték le az igazi vasuti szállítást, feladatot. Pl. Még olyan apróságra, hogy a mozdony érzékeli a jelző közelségét, fényét, és annak megfelelően lassít, vagy megáll.” Esetleg nincs abban a cikkben valami konkrétum a megvalósítás során alkalmazott technikákra? Egyébként ugyanezt a hatást szerintem számítógépes irányítással is el lehet érni és nem kell plusz érzékelőket és jeladókat építeni a mozdonyokba és a jelzőkbe.
Sziasztok! Állandóan figyelemmel kísérem ezt a topikot is, ez a jobbak közül való, na de a lényeg nekem is van némi "terepasztal" kezdeményem ez a régi gyerekkoromból származó vonatokból áll.A pálya az viszonylag új, egyenáramú vezérléssel megy, ha megy.Az elképzeléseitek elvben nagyon jók de a földön állva azért belegondolt valaki mibe kerül egy-egy kigondolt rendszer?Jelen pillanatban még egy mozdony, mit mozdony egy kocsi megvásárlásához is szinte hónapokig tartó spórolással jutok, a digitális vezérlés pedig egy kisebb vagyon lenne.Ráadásul szétszedtem egy gőzösömet még hely sincs benne.Tudom én, hogy másnak jobb az anyagi lehetősége, de nem mindenkié, ráadásul PIC-kel sem foglalkozik minden terepasztalépítő.A fejlesztési ötletek nekem is jól jönnének mivel tényleg jó lenne tovább lépni.Elnézést ezért a hozzászólásért, de elhihetitek vannak mások is akik ezen a szinten vannak.
Idézet: „...Még olyan apróságra, hogy a mozdony érzékeli a jelző közelségét, fényét, és annak megfelelően lassít, vagy megáll. ------------------------------------------------ ...ugyanezt a hatást szerintem számítógépes irányítással is el lehet érni és nem kell plusz érzékelőket és jeladókat építeni a mozdonyokba és a jelzőkbe.” Stadi! Ezt fejtsd ki légy szíves bővebben, hogyan érted! Ha sem a jelzőkbe (pályába, tágabb értelemben), sem a mozdonyokba nem péítesz további jeladókat (és persze a hozzájuk kapcsolt vevőket!), akkor hogyan gondolod megvalósítani a sebesség-szabályozást? Imbra! Az a gyanúm, hogy nem a jelzők fényét érzékeli (ebbe sok minden belezavarhat egyébiránt, pl.: térvilágítás, épületek világítása, de akár egy fénysorompó is, amit az emberi agy simán kiszűr, de a MI erre való megtanítása, hát, hogy is mondjam... szép feladat volna! ), szóval nem azt érzékeli a jármű, hanem a pálya egyéb jeleit... Mint pl. a DCC jeleket, vagy akár rádiós távvezérlő jeleket, vagy bármi mást, amit az adott terepasztal használ. Idézet: „Nekem nem jön be, hogy otthon a számítógépen a programban beállítok mindent, hátradőlök a székben és csak köröznek a vonatok a terepasztalon. ------------------------------------ Csak egy példát írtam arra, hogy mit lehetne pl. számítógéppel csinálni, amit gyári DCC-vel nem.” Ezzel teljesen egyetértek, bár nem állítom, hogy nem volna akár erre is jelentkező. A magam részéről én is inkább a valóságos(hoz közeli) helyzet lemodellezését szeretném, mint pl. a biztosító berendezések működése, vonatforgalom szabályozása, stb. Idézet: „Ha sem a jelzőkbe (pályába, tágabb értelemben), sem a mozdonyokba nem péítesz további jeladókat (és persze a hozzájuk kapcsolt vevőket!), akkor hogyan gondolod megvalósítani a sebesség-szabályozást?” Azért valamennyi érzékelő kelleni fog persze. Jelenleg olyan elméleten agyalok, amely a pályába épített érzékelőkkel dolgozna. Mégpedig elég lenne hozzá a vonat elejét és végét érzékelni. (Ez nem is olyan egyszerű.) Legközelebb, ha időm engedi, azon fogok töprengeni, hogyan lehetne a virtuális szakaszok hosszát kisebbre venni, mint a leghosszabb vonat hossza, mert a jelenlegi elméletem most még ezzel számol. Illetve a delta-vágányra kellene még megoldás, de semmi frappáns nem jut eszembe. A hurkot már kipipáltam. Persze mindezt egyelőre csak gondolatban. Imbra hozzászólása alapján én arra asszociáltam, hogy a jelzők adnak ki jeleket, amelyet az arra haladó jármű saját maga, közvetlenül érzékel. Ez sztem felesleges bonyolítása a feladatnak, hacsak nem az a cél, hogy a központi vezérlőrendszer minél kevesebbet tudjon és a decentralizált érzékelésen és vezérlésen legyen a hangsúly. Ebben az esetben viszont meg kell kérdeznem, vajon ha valaki kézzel átrendezi a terepasztalon a szerelvényeket, hogyan lehet értesülni erről, és megoldani az esetlegesen kialakuló, MI által kezelhetetlen szituációkat? Végignézed az egész asztalt aprólékosan, minden jelzővel együtt, hogy mit tett rossz helyre az asszony? És ha az alagútban csinált galibát a kis huncut? Szóval megint ott lyukadtunk ki, hogy szakaszfoglaltság-érzékelés kell. Kíváncsi lennék, a cikkben ezt megoldották-e, és ha igen, hogyan?
Nekem sincs lóvém huszon-harmincezerért mozdonyt venni. Múltkor direkt megnéztem, az utolsó mozdonyom (apámtól kaptam), 998 Ft volt! Plusz még vegyek dekódert 8000-ért, meg boostert meg kontrollert... PIC-hez előbb-utóbb érteni fogok, számítógépem van, miért ne lehetne ezekkel megoldani? PIC párszáz Ft, egyéb alkatrészek filléresek, számítógépe meg már majdnem mindenkinek van. Egyébként is egy mozdony mai árából már lehet venni.
Azért jók az ilyen fórumok, mert itt az ember kiegészítheti a tudását, segítenek neki, ha valahol elakadt valami kütyüvel, stb. Szóval ha összedugjuk a fejünket szerintem jó esélyünk lenne arra, hogy kiagyaljunk egy olyan rendszert, ami mindenkinek kielégítené az igényeit. Ehhez elég sok ismeret szükségeltetik, mert ugye kell elektronikai tudás, analóg és digitális egyaránt, és programozási ismeret némi számítógépes hardverismerettel fűszerezve. Ez itt a fórumon mind megvan, "már csak össze kell rakni". Márpedig ha itt születik meg a megoldás, akkor jó eséllyel minden infó meglesz itt, hogy otthoni barkácsolással bárki utánépíthesse, gondolok itt a programozható eszközökbe égetendő programkódokra is.
hogy a jelzők adnak ki jeleket, amelyet az arra haladó jármű saját maga, közvetlenül érzékel. Ez sztem felesleges bonyolítása a feladatnak, hacsak nem az a cél, hogy a központi vezérlőrendszer minél kevesebbet tudjon és a decentralizált érzékelésen és vezérlésen legyen a hangsúly. Ebben az esetben viszont meg kell kérdeznem, vajon ha valaki kézzel átrendezi a terepasztalon a szerelvényeket, hogyan lehet értesülni erről, és megoldani az esetlegesen kialakuló, MI által kezelhetetlen szituációkat?
A valóságos "nagy"vasúton nem az a megoldás, hogy a pály bizonyos szakaszai "önállóan" zárják-nyitják a jelzőiket, és a központi egységnek "csak" az állapotot küldik el? /b átrendezés után, inditáskor ha minden jármű áthaladt a következő önálló szakaszra(térköz) máris van információnk a pálya állapotáról.
Melyik járművet merre indítod? Előre vagy hátra? Hogy kerülöd el az ütközést?
YES !
"lebegő" információkkal nem sok mindent lehet kezdeni... Talán be kell vezetni szabályokat : pl.: új szerelvényt csak állomásra lehet tenni...
Huhh, de megszaladt a topic. Azért dcc hez is van vágány foglaltság érzékelő, meg irányító szoftver ha mindenképp full automatizálni szeretnél. Én is pcre kötném, de csak azért, hogy ne kelljen irányitőt építeni, inkább megirom. Ehezis kell egy kis hardvare, ami osszekoti a pc-t, a loconet-el.
Saját redszer: mondom, én is filóztam hogy hogyan lehetne jelet kuldeni, én rs232-t akartam. Alacson baud rate-el még jo is lehet. De aztán megtaláltam a dcc rendszer, és megtetszett. Ez is picekkel megvalositható! Ezért mondom hogy talán érdemes ezt építeni... de ne értsetek félre, nem akarok én senkit megtéríteni. Azt a halmai könyvet, meg megprobalom elkérni bratyótól, és akkor beszkennelem. Na nem az egészet, csak a kpacs, rajzot. |
Bejelentkezés
Hirdetés |