Fórum témák
» Több friss téma |
Hello! Pld. ezzel, ha mondjuk HC van benne. üdv!
Szia! Jónak tűnik a kapcsolás, köszönöm. Csatolom a másik fajtát is. A kondenzátor kisütésekor keletkező negatív csúcsnak milyen hatása van az IC-re?
Hello! A CMOS bemenetén vannak védődiódák, azok lenyelik a kondi áramát. De megkérdezném, miért nem jó , az első kapcsolás? Mert részben az 1k/1µF közelítőleg 1ms időt ad, aminek nem sok köze van a 100kHz-hez. A máik, hogy az elsőben a CMOS kimenet hajtja meg a kondit, aminek árama korlátozott, a kimenet miatt. Viszont ha a Te változatod használod, a jel felfutási meredeksége és a kondi töltőárama függ a meghajtó fokozattól.
Az első változatnál a PWM jelet hiszterézises bemenet fogadja, amely formálja a jelet, bármilyen legyen is az. Egyébként CMOS-nál nem használunk kis ellenállásokat és nagy kondikat, mert az összemérhető a CMOS kimeneti áramával, vagy is befolyásolja a kimenet a jelet. üdv!
Hello! Próbáltam magamtól is megoldást találni a problémára, aztán rájöttem, hogy te is ezt javasoltad először, de azért feltettem. Ezekre az előnyökre nem is gondoltam, de az elsőt akartam felhasználni amúgy is.
Nem azért írtam, mert én rajzoltam, hanem azért, hogy ha valamit készít az ember, minden belátható következményt át kell gondolni.. üdv!
Ez igaz, sajnos még nincs akkora gyakorlatom, mint neked. Csak gratulálni tudok, eddig minden kapcsolásod amit megépítettem, kiválóan működött és a magyarázatokból is sokat tanul az ember.
Sziasztok!
Egy olyan kérdésem lenne, hogy az alábbi linken látható motorszabályzóhoz hasonló motorszabályzó áramkör kapcsolást hol találhatok?
Arduinoval szeretnék meghajtani egy DC motort (PWM szabályzással). Ha jól sejtem, egy tranzisztorra, egy ellanállásra és egy diódára lesz szükségem. A motornak 24 Volt kell és 5 Amper. Ebben az esetben milyen alkatrészeket kell beszereznem (konkrét típus érdekel). Hogy kell ezeket bekötni? Esetleg egy 1-2 soros indoklást is jó lenne, mert pl. azt sem tudom, hogy NPN vagy PNP tranzisztor kell, esetleg valami unipoláris, nem tudom mi ezek között a különbség a gyakorlatban. Köszönöm előre is a segítséget.
Ez nem olyan egyszerű dolog. Jó lenne tudni a PWM frekijét is, mer egy sima 100-1000 Hz-es frekivel simán egy logikai szintre készített FET-el megoldható a dolog. Viszont ha nagyobb a frekvencia ott már a FET géttöltése is gondot okozhat.
Sziasztok!
LED fényerő szabályzást szeretnék megoldani PWM-mel. A kocsimban a jelenlegi hagyományos izzót szeretném kiváltani LEDre, de azt a remek funkcionalitást nem szeretném elveszteni, hogy a kikapcsolás elhalványodással történik, nem csak simán megszűnik a fény. Ehhez most az izzóhoz két szál megy, az egyik egy állandó test, a másik viszont 12-0V között mozog (nyílván, mikor elhalványul, akkor történik meg a 12-ből a 0-ba átmenet). Ez a dolog az izzónál simán jól működik, a tehetetlensége miatt egyenletesen néz ki a fénycsökkenés, azonban LEDek esetében ez már nem jó (egy bizonyos feszültségtartomány után már nem látszik a különbség), ezért szeretném PWM-mel megoldani. A problémám azonban az, hogy erre a két szálra szeretném ráültetni, ahol ugye a tápfesz egyszer csak "eltűnik" és ezzel szabályoznám a kitöltést is, míg akárhogy bújtam a netet, csak olyat találtam, ahol van állandó tápfesz, s külön van a szabályzó hozzá. A kérdésem tehát, hogy lehetne megoldani (nyílván a lehető legegyszerűbben), hogy a kívánt tartományban egyenletesen csökkenjen le a fényerő (vagyis 12V-nál maximális kitöltés, 0-nál meg 0), de ne villogjon alacsony kitöltésnél se? Idézet: „A problémám azonban az, hogy erre a két szálra szeretném ráültetni, ahol ugye a tápfesz egyszer csak "eltűnik" és ezzel szabályoznám a kitöltést is, míg akárhogy bújtam a netet, csak olyat találtam, ahol van állandó tápfesz, s külön van a szabályzó hozzá.” Sorbakötsz egy ellenállást a LED-del. Ha úgy választod meg a LED-et, hogy a nyitófeszültsége jelentősen alacsonyabb legyen, mint 12V, akkor kb. azt fogja csinálni az áramkör, amit szeretnél. Egészen pontosan 12V és a LED nyitófeszültsége között fogod tudni kb. lineárisan változtatni a fényerejét, amikor a nyitófeszültséghez érsz, akkor pedig kb. kialszik. Nyilván az ellenállást úgy kell méretezni, hogy 12V-nál legyen névleges fényerő (ill. nem is 12V-ra kéne méretezni, hanem az autóban előfordulni képes max. feszültségre, legalább 14.4V-ra). Ha túl magas nyitófeszültségű LED-et használsz, akkror külső táp fog kelleni, hiszen egy 10V-os LED már nem tud égni, ha csak 6-8V jön a betápon. A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2013
Szia!
Ha csak sorbakötök vele egy megfelelő ellenállást, mondjuk az egyszerűség kedvéért legyen 1k, akkor 12mA...0mA fog folyni az egy leden. Csakhogy a led fényereje nem egyenletesen változik a rajta átfolyó áram hatására. Nyílván én is gondoltam erre az egyszerű dologra, csakhogy ez pont nem jó semmire, csak arra, hogy kb. egyszer csak eltűnik a led fénye. De tudod hogy tűnik el? Legyen egy sima átlagos fehér ledünk, aminek a névleges állandó árama, amin járhat 16mA, 3.3V nyitófeszültséggel. Na ha ez a drágaság a 16mA helyett csak 9mA kap, akkor is már a fényerejének 90%-át kiadja. Ha pedig elkezdem csökkenteni, akkor se egyenletesen csökken a fényerő, hanem egyszercsak eltűnik, ami elég furán adja ki magát, ezért gondoltam PWM-re, ahol ilyen gond nincs.
Csatolom a rajzot amit én itt egy másik fórumon kaptam, és nálam gond nélkül működtet egy nagyobb légbefúvó ventilátort.
Hm... visszaköszönnek a dolgok...
Nem csoda! Ez egy megbízható, stabil kapcsolás. Annak idején nekem nagy segítség volt. Most talán másoknak is segít!
Idézet: „Csakhogy a led fényereje nem egyenletesen változik a rajta átfolyó áram hatására.” Ezt rosszul gondolod. A LED fényereje elég tág tartományban a rajta átfolyó árammal arányos. Ahol nem, az leginkább a felső tartomány, ahol az áram növelésére egy ponton túl már nem növekszik annyira a fényerő. Viszont jellemzően a LED-ek névleges árama ezen tartomány alatt van, azaz túl kéne terhelni ahhoz, hogy ezt megtapasztald. Idézet: „Ha pedig elkezdem csökkenteni, akkor se egyenletesen csökken a fényerő, hanem egyszercsak eltűnik” Szerintem te a rákötött feszültséget kevered az átfolyó árammal. Valóban, a feszültséget csökkentve "egyszercsak eltűnik" a fény, hiszen a LED nyitófeszültsége alatt nincs, amitől működjön. Ezért írtam, hogy a sorba kötött ellenállással a nyitófeszültségig tudod csökkenteni a feszültséget, ezen a ponton lesz nulla a fényerő. Ha egy LED-nek 20mA a névleges árama, akkor az 1-2mA-nál már halványan, de láthatóan világít. Elárulom az egyetlen baját az árammal történő LED fényerő szabályozásnak: a fehér LED-ek színhőmérséklete függ kicsit az átfolyó áramtól is. Azaz ahogy csökkented az áramot, úgy fog a színe kicsit változni. PWM esetén ez elkerülhető. Azonban azt gondolom, hogy egy autó belső világításánál ez nem annyira kritikus szempont. Meg lehet ezt PWM-mel is csinálni, csak azon gondolkodjál el, hogy hogy fog külső táplálás nélkül az a PWM jól dolgozni...
Üdv!
A fiamnak szeretnék egy pwm motor vezérlőt ('szabályzót') építeni, ehhez hasonló, csak régebbi kivitelű fémépítő játékhoz. Erre az egyszerű kapcsolásra gondoltam, de van néhány kérdésem vele kapcsolatban. - Ez a kapcsolás ha letekerem teljesen a potit, leállítja/kikapcsolja a motort? (0% kitöltés) - Mivel gyereknek készül, a rövidzárvédett tápegység túlbiztosítva adott (stabkocka+elektronikus biztosíték), de ez a kapcsolás, illetve a FET vajon mennyire fogja tűrni a rövidzárást hosszabb távon? - A BUZ helyére hasonló n csatornás FET-et tehetek? (IRF510;IRF530; vagy hasonló, amit a fiókban találok)
Szia!
Ha valóban van stabkocka, akkor a max. 1.5A áramot röhögve elbírja, nem kell aggódni. A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2013
Hello!
- A kitöltést nem tudod nullára levinni, mert azt a kondi töltési-kisütési ideje határozza meg. Ahhoz hogy az nulla legyen, végtelen gyorsan kellene feltölteni a kondit. De az 1kohm mindenképpen "útban van" a töltéskor. Vagy is maximum az 1k:50k arányában lehet leszabályozni, avagy 2% alá nem. - A BUZ helyett az IRF jó lesz. - Ha úgy szeretnéd korlátozni az áramot, ahogy Foxi írja, akkor a 470µF nem lehet a tápon, mer esetleg "beakaszt" a Fet-nek. A kondit tedd át az 555 tápjára, és a 12V-ból egy diódán keresztül tápláld az 555-öt a 12V-ból. Bár én egy 12V/20W-os izzót sorosan a Fet Drain-nel jobb zárlatkorlátozásnak tartom. Bár az meg csökkenti a motor dinamikáját, indulás-leálláskor. Ha lefogod csökken a nyomaték, de sem a motor, sem a Fet nem fog tönkremenni.. üdv! A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2013
Értem.
Ha esetleg kétpályás potit használnék, és a másikkal egy feszültségosztót képezve, egy npn tranzisztort vezérelve az 555-ös reset lábát lehúzathatnám gnd-re? Vagy inkább egy kisebb n csatornás fettel megoldva, az talán jobban 'illeszkedik' a feszültségosztóhoz. (a mellékelt rajzon csak az alap értékek vannak , csak a rajz miatt dobtam össze) Az izzós rövidzárvédelem tetszik, egyszerű és nagyszerű. Az mit jelent, hogy 'beakaszt' a kondi a FETnek?
Hello! Lehet kétpályás a poti, de ennyit vacakolni nem kell, mert a Reset láb, ha kb. 1V alá esik, akkor hat. Amúgy most meg fordítva működne, mert a most a poti állásának nagyobb részében lenne nyit a tranyó, vagy is Resetben lenne az 555.
(A 100ohm-al meg cseppet durva lenen a tranyó bázisárama, sőt a potinak sem tenne jót. Ezek persze lényegtelen dolgok, csak próbálok rávilágítani a hibákra amit elkövetsz.) Az hogy "beakaszt" azt jelenti, hogy akár tönkre is teheti. Mert ha egy Fet-et egy kondira kapcsolsz rá, akkor elvileg bármekkora áram folyhat. Gyakorlatban a kondi jóságától (ESR) szórt induktivitásoktól és a kapcsolás meredekségétől (váltás sebességétől) függ az áram értéke. üdv!
Értem, de az értékek csak amiket a tina beadott, de azt írtam is.
Jogos, akkor egy jól belőtt* feszosztót akár közvetlenül is köthetek a resetre. *Jól belőtt: amikor majdnem elérem a legalacsonyabb értéket a PWM-be, valahol ott érje el a reset a ~1V-ot. Kapcsolós potit nem szeretnék használni, mert aranyárba mérik.
Csak annyi tennivalód van, hogy beteszel egy potit a tápra, a csúszkát meg a Reset lábra. Ha a poti 1V alatti feszültséget ad, letilt az 555. Persze a potit úgy kell bekötni, hogy ne a 100% nál tegye ezt. Ekkor 8..10% környékén fog működni, de lehet a poti fölé, még ellenállást is tenni, így csökkenteni. (Általában lineáris potiknál nincs is kapcsoló.)
Valóban, csak logaritmikus potikban láttam még kapcsolót, eszembe se jutott idáig.
Úgy sem lesz hajtva a motor ennyire alacsony fordulatszámon, csak a szabályozhatóság és az egyszerűség kedvéért szeretném így megoldani. Feszültség változtatással gyorsan elvesztik a nyomatékukat ezek a kis dc motorok. A frekvenciát mekkorára érdemes beállítani?
Van erre külön topik, nézd meg ott, mit írnak akik készítettek ilyent. Egyébként messze nem lesz túl egyszerű, mert nemsokára kitalálod, hogy forgás irányt is váltanál..
Most, hogy említetted...
Lehet mégsem kell ez a leállítás, és tényleg forgásirány váltást teszek bele 3 állású kapcsolóval (bal-ki-jobb). De amúgy, ha nem ez a pwm topikja, akkor melyik? Avagy, miért kell 5 másik topik ugyan arról a témáról?
Öööm, szerintem azt még a frekvenciára írta a mester, mert csak utána említette az irányváltást.
Ezt nem könnyű eldönteni, mert PWM sok mindenben van. Ha mindent ami PWM-el dolgozik egy topikba tennénk, az sem lenne értelemszerű, mert a kapcsolóüzemű tápoktól,a motorvezérlőkön és a hőfokszabályzótól.. minden ebben a topikban lenne. De itt a topikja, amire gondoltam. Amúgy a H-hídnál is lehet PWM. üdv!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |