Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   76 / 152
(#) proli007 válasza _vl_ hozzászólására (») Szept 11, 2013 /
 
Hello! Pld. ezzel, ha mondjuk HC van benne. üdv!
(#) SKY válasza proli007 hozzászólására (») Szept 12, 2013 /
 
Szia! Jónak tűnik a kapcsolás, köszönöm. Csatolom a másik fajtát is. A kondenzátor kisütésekor keletkező negatív csúcsnak milyen hatása van az IC-re?
(#) proli007 válasza SKY hozzászólására (») Szept 13, 2013 /
 
Hello! A CMOS bemenetén vannak védődiódák, azok lenyelik a kondi áramát. De megkérdezném, miért nem jó , az első kapcsolás? Mert részben az 1k/1µF közelítőleg 1ms időt ad, aminek nem sok köze van a 100kHz-hez. A máik, hogy az elsőben a CMOS kimenet hajtja meg a kondit, aminek árama korlátozott, a kimenet miatt. Viszont ha a Te változatod használod, a jel felfutási meredeksége és a kondi töltőárama függ a meghajtó fokozattól.
Az első változatnál a PWM jelet hiszterézises bemenet fogadja, amely formálja a jelet, bármilyen legyen is az.
Egyébként CMOS-nál nem használunk kis ellenállásokat és nagy kondikat, mert az összemérhető a CMOS kimeneti áramával, vagy is befolyásolja a kimenet a jelet.
üdv!
(#) SKY válasza proli007 hozzászólására (») Szept 13, 2013 /
 
Hello! Próbáltam magamtól is megoldást találni a problémára, aztán rájöttem, hogy te is ezt javasoltad először, de azért feltettem. Ezekre az előnyökre nem is gondoltam, de az elsőt akartam felhasználni amúgy is.
(#) proli007 válasza SKY hozzászólására (») Szept 13, 2013 /
 
Nem azért írtam, mert én rajzoltam, hanem azért, hogy ha valamit készít az ember, minden belátható következményt át kell gondolni.. üdv!
(#) SKY válasza proli007 hozzászólására (») Szept 13, 2013 /
 
Ez igaz, sajnos még nincs akkora gyakorlatom, mint neked. Csak gratulálni tudok, eddig minden kapcsolásod amit megépítettem, kiválóan működött és a magyarázatokból is sokat tanul az ember.
(#) knobor válasza proli007 hozzászólására (») Szept 13, 2013 /
 
Köszi Szépen!
(#) Mdavid hozzászólása Okt 21, 2013 /
 
Sziasztok!

Egy olyan kérdésem lenne, hogy az alábbi linken látható motorszabályzóhoz hasonló motorszabályzó áramkör kapcsolást hol találhatok?
(#) holex hozzászólása Okt 29, 2013 /
 
Arduinoval szeretnék meghajtani egy DC motort (PWM szabályzással). Ha jól sejtem, egy tranzisztorra, egy ellanállásra és egy diódára lesz szükségem. A motornak 24 Volt kell és 5 Amper. Ebben az esetben milyen alkatrészeket kell beszereznem (konkrét típus érdekel). Hogy kell ezeket bekötni? Esetleg egy 1-2 soros indoklást is jó lenne, mert pl. azt sem tudom, hogy NPN vagy PNP tranzisztor kell, esetleg valami unipoláris, nem tudom mi ezek között a különbség a gyakorlatban. Köszönöm előre is a segítséget.
(#) JZoli válasza holex hozzászólására (») Nov 1, 2013 /
 
Ez nem olyan egyszerű dolog. Jó lenne tudni a PWM frekijét is, mer egy sima 100-1000 Hz-es frekivel simán egy logikai szintre készített FET-el megoldható a dolog. Viszont ha nagyobb a frekvencia ott már a FET géttöltése is gondot okozhat.
(#) bbb hozzászólása Nov 2, 2013 /
 
Sziasztok!

LED fényerő szabályzást szeretnék megoldani PWM-mel. A kocsimban a jelenlegi hagyományos izzót szeretném kiváltani LEDre, de azt a remek funkcionalitást nem szeretném elveszteni, hogy a kikapcsolás elhalványodással történik, nem csak simán megszűnik a fény. Ehhez most az izzóhoz két szál megy, az egyik egy állandó test, a másik viszont 12-0V között mozog (nyílván, mikor elhalványul, akkor történik meg a 12-ből a 0-ba átmenet).
Ez a dolog az izzónál simán jól működik, a tehetetlensége miatt egyenletesen néz ki a fénycsökkenés, azonban LEDek esetében ez már nem jó (egy bizonyos feszültségtartomány után már nem látszik a különbség), ezért szeretném PWM-mel megoldani.
A problémám azonban az, hogy erre a két szálra szeretném ráültetni, ahol ugye a tápfesz egyszer csak "eltűnik" és ezzel szabályoznám a kitöltést is, míg akárhogy bújtam a netet, csak olyat találtam, ahol van állandó tápfesz, s külön van a szabályzó hozzá.

A kérdésem tehát, hogy lehetne megoldani (nyílván a lehető legegyszerűbben), hogy a kívánt tartományban egyenletesen csökkenjen le a fényerő (vagyis 12V-nál maximális kitöltés, 0-nál meg 0), de ne villogjon alacsony kitöltésnél se?
(#) _vl_ válasza bbb hozzászólására (») Nov 2, 2013 /
 
Idézet:
„A problémám azonban az, hogy erre a két szálra szeretném ráültetni, ahol ugye a tápfesz egyszer csak "eltűnik" és ezzel szabályoznám a kitöltést is, míg akárhogy bújtam a netet, csak olyat találtam, ahol van állandó tápfesz, s külön van a szabályzó hozzá.”

Sorbakötsz egy ellenállást a LED-del. Ha úgy választod meg a LED-et, hogy a nyitófeszültsége jelentősen alacsonyabb legyen, mint 12V, akkor kb. azt fogja csinálni az áramkör, amit szeretnél. Egészen pontosan 12V és a LED nyitófeszültsége között fogod tudni kb. lineárisan változtatni a fényerejét, amikor a nyitófeszültséghez érsz, akkor pedig kb. kialszik. Nyilván az ellenállást úgy kell méretezni, hogy 12V-nál legyen névleges fényerő (ill. nem is 12V-ra kéne méretezni, hanem az autóban előfordulni képes max. feszültségre, legalább 14.4V-ra).
Ha túl magas nyitófeszültségű LED-et használsz, akkror külső táp fog kelleni, hiszen egy 10V-os LED már nem tud égni, ha csak 6-8V jön a betápon.
A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2013
(#) bbb válasza _vl_ hozzászólására (») Nov 3, 2013 /
 
Szia!

Ha csak sorbakötök vele egy megfelelő ellenállást, mondjuk az egyszerűség kedvéért legyen 1k, akkor 12mA...0mA fog folyni az egy leden. Csakhogy a led fényereje nem egyenletesen változik a rajta átfolyó áram hatására. Nyílván én is gondoltam erre az egyszerű dologra, csakhogy ez pont nem jó semmire, csak arra, hogy kb. egyszer csak eltűnik a led fénye. De tudod hogy tűnik el? Legyen egy sima átlagos fehér ledünk, aminek a névleges állandó árama, amin járhat 16mA, 3.3V nyitófeszültséggel. Na ha ez a drágaság a 16mA helyett csak 9mA kap, akkor is már a fényerejének 90%-át kiadja. Ha pedig elkezdem csökkenteni, akkor se egyenletesen csökken a fényerő, hanem egyszercsak eltűnik, ami elég furán adja ki magát, ezért gondoltam PWM-re, ahol ilyen gond nincs.
(#) holex válasza JZoli hozzászólására (») Nov 3, 2013 /
 
500 Hz a freki.
(#) JZoli válasza holex hozzászólására (») Nov 3, 2013 /
 
Csatolom a rajzot amit én itt egy másik fórumon kaptam, és nálam gond nélkül működtet egy nagyobb légbefúvó ventilátort.

Motorhajt.PDF
    
(#) (Felhasználó 46585) válasza JZoli hozzászólására (») Nov 3, 2013 /
 
Hm... visszaköszönnek a dolgok...
(#) JZoli válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Nov 3, 2013 /
 
Nem csoda! Ez egy megbízható, stabil kapcsolás. Annak idején nekem nagy segítség volt. Most talán másoknak is segít!
(#) _vl_ válasza bbb hozzászólására (») Nov 3, 2013 /
 
Idézet:
„Csakhogy a led fényereje nem egyenletesen változik a rajta átfolyó áram hatására.”

Ezt rosszul gondolod. A LED fényereje elég tág tartományban a rajta átfolyó árammal arányos. Ahol nem, az leginkább a felső tartomány, ahol az áram növelésére egy ponton túl már nem növekszik annyira a fényerő. Viszont jellemzően a LED-ek névleges árama ezen tartomány alatt van, azaz túl kéne terhelni ahhoz, hogy ezt megtapasztald.
Idézet:
„Ha pedig elkezdem csökkenteni, akkor se egyenletesen csökken a fényerő, hanem egyszercsak eltűnik”

Szerintem te a rákötött feszültséget kevered az átfolyó árammal. Valóban, a feszültséget csökkentve "egyszercsak eltűnik" a fény, hiszen a LED nyitófeszültsége alatt nincs, amitől működjön. Ezért írtam, hogy a sorba kötött ellenállással a nyitófeszültségig tudod csökkenteni a feszültséget, ezen a ponton lesz nulla a fényerő.
Ha egy LED-nek 20mA a névleges árama, akkor az 1-2mA-nál már halványan, de láthatóan világít.
Elárulom az egyetlen baját az árammal történő LED fényerő szabályozásnak: a fehér LED-ek színhőmérséklete függ kicsit az átfolyó áramtól is. Azaz ahogy csökkented az áramot, úgy fog a színe kicsit változni. PWM esetén ez elkerülhető. Azonban azt gondolom, hogy egy autó belső világításánál ez nem annyira kritikus szempont.
Meg lehet ezt PWM-mel is csinálni, csak azon gondolkodjál el, hogy hogy fog külső táplálás nélkül az a PWM jól dolgozni...
(#) BEMcorp hozzászólása Nov 4, 2013 /
 
Üdv!

A fiamnak szeretnék egy pwm motor vezérlőt ('szabályzót') építeni, ehhez hasonló, csak régebbi kivitelű fémépítő játékhoz.
Erre az egyszerű kapcsolásra gondoltam, de van néhány kérdésem vele kapcsolatban.
- Ez a kapcsolás ha letekerem teljesen a potit, leállítja/kikapcsolja a motort? (0% kitöltés)
- Mivel gyereknek készül, a rövidzárvédett tápegység túlbiztosítva adott (stabkocka+elektronikus biztosíték), de ez a kapcsolás, illetve a FET vajon mennyire fogja tűrni a rövidzárást hosszabb távon?
- A BUZ helyére hasonló n csatornás FET-et tehetek? (IRF510;IRF530; vagy hasonló, amit a fiókban találok)
(#) foxi63 válasza BEMcorp hozzászólására (») Nov 4, 2013 /
 
Szia!
Ha valóban van stabkocka, akkor a max. 1.5A áramot röhögve elbírja, nem kell aggódni.
A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2013
(#) proli007 válasza BEMcorp hozzászólására (») Nov 4, 2013 /
 
Hello!
- A kitöltést nem tudod nullára levinni, mert azt a kondi töltési-kisütési ideje határozza meg. Ahhoz hogy az nulla legyen, végtelen gyorsan kellene feltölteni a kondit. De az 1kohm mindenképpen "útban van" a töltéskor. Vagy is maximum az 1k:50k arányában lehet leszabályozni, avagy 2% alá nem.
- A BUZ helyett az IRF jó lesz.
- Ha úgy szeretnéd korlátozni az áramot, ahogy Foxi írja, akkor a 470µF nem lehet a tápon, mer esetleg "beakaszt" a Fet-nek. A kondit tedd át az 555 tápjára, és a 12V-ból egy diódán keresztül tápláld az 555-öt a 12V-ból. Bár én egy 12V/20W-os izzót sorosan a Fet Drain-nel jobb zárlatkorlátozásnak tartom. Bár az meg csökkenti a motor dinamikáját, indulás-leálláskor. Ha lefogod csökken a nyomaték, de sem a motor, sem a Fet nem fog tönkremenni.. üdv!
A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2013
(#) BEMcorp válasza proli007 hozzászólására (») Nov 4, 2013 /
 
Értem.
Ha esetleg kétpályás potit használnék, és a másikkal egy feszültségosztót képezve, egy npn tranzisztort vezérelve az 555-ös reset lábát lehúzathatnám gnd-re?
Vagy inkább egy kisebb n csatornás fettel megoldva, az talán jobban 'illeszkedik' a feszültségosztóhoz. (a mellékelt rajzon csak az alap értékek vannak , csak a rajz miatt dobtam össze)
Az izzós rövidzárvédelem tetszik, egyszerű és nagyszerű.
Az mit jelent, hogy 'beakaszt' a kondi a FETnek?
(#) proli007 válasza BEMcorp hozzászólására (») Nov 5, 2013 /
 
Hello! Lehet kétpályás a poti, de ennyit vacakolni nem kell, mert a Reset láb, ha kb. 1V alá esik, akkor hat. Amúgy most meg fordítva működne, mert a most a poti állásának nagyobb részében lenne nyit a tranyó, vagy is Resetben lenne az 555.
(A 100ohm-al meg cseppet durva lenen a tranyó bázisárama, sőt a potinak sem tenne jót. Ezek persze lényegtelen dolgok, csak próbálok rávilágítani a hibákra amit elkövetsz.)
Az hogy "beakaszt" azt jelenti, hogy akár tönkre is teheti. Mert ha egy Fet-et egy kondira kapcsolsz rá, akkor elvileg bármekkora áram folyhat. Gyakorlatban a kondi jóságától (ESR) szórt induktivitásoktól és a kapcsolás meredekségétől (váltás sebességétől) függ az áram értéke.
üdv!
(#) BEMcorp válasza proli007 hozzászólására (») Nov 5, 2013 /
 
Értem, de az értékek csak amiket a tina beadott, de azt írtam is.
Jogos, akkor egy jól belőtt* feszosztót akár közvetlenül is köthetek a resetre.

*Jól belőtt: amikor majdnem elérem a legalacsonyabb értéket a PWM-be, valahol ott érje el a reset a ~1V-ot.

Kapcsolós potit nem szeretnék használni, mert aranyárba mérik.
(#) proli007 válasza BEMcorp hozzászólására (») Nov 5, 2013 /
 
Csak annyi tennivalód van, hogy beteszel egy potit a tápra, a csúszkát meg a Reset lábra. Ha a poti 1V alatti feszültséget ad, letilt az 555. Persze a potit úgy kell bekötni, hogy ne a 100% nál tegye ezt. Ekkor 8..10% környékén fog működni, de lehet a poti fölé, még ellenállást is tenni, így csökkenteni. (Általában lineáris potiknál nincs is kapcsoló.)
(#) BEMcorp válasza proli007 hozzászólására (») Nov 5, 2013 /
 
Valóban, csak logaritmikus potikban láttam még kapcsolót, eszembe se jutott idáig.
Úgy sem lesz hajtva a motor ennyire alacsony fordulatszámon, csak a szabályozhatóság és az egyszerűség kedvéért szeretném így megoldani. Feszültség változtatással gyorsan elvesztik a nyomatékukat ezek a kis dc motorok.

A frekvenciát mekkorára érdemes beállítani?
(#) proli007 válasza BEMcorp hozzászólására (») Nov 5, 2013 /
 
Van erre külön topik, nézd meg ott, mit írnak akik készítettek ilyent. Egyébként messze nem lesz túl egyszerű, mert nemsokára kitalálod, hogy forgás irányt is váltanál..
(#) BEMcorp válasza proli007 hozzászólására (») Nov 5, 2013 /
 
Most, hogy említetted...
Lehet mégsem kell ez a leállítás, és tényleg forgásirány váltást teszek bele 3 állású kapcsolóval (bal-ki-jobb).
De amúgy, ha nem ez a pwm topikja, akkor melyik? Avagy, miért kell 5 másik topik ugyan arról a témáról?
(#) BEMcorp válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Nov 5, 2013 /
 
Öööm, szerintem azt még a frekvenciára írta a mester, mert csak utána említette az irányváltást.
(#) proli007 válasza BEMcorp hozzászólására (») Nov 5, 2013 /
 
Ezt nem könnyű eldönteni, mert PWM sok mindenben van. Ha mindent ami PWM-el dolgozik egy topikba tennénk, az sem lenne értelemszerű, mert a kapcsolóüzemű tápoktól,a motorvezérlőkön és a hőfokszabályzótól.. minden ebben a topikban lenne. De itt a topikja, amire gondoltam. Amúgy a H-hídnál is lehet PWM. üdv!
Következő: »»   76 / 152
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem