Fórum témák
» Több friss téma |
Jaaaaaaa! Mint ha pont erre számítottam volna.
Hogy is mondta simpi? Értékes, építő jellegű hozzászólás...valami ilyesmi.
Még lehetett volna: A tekercselőgépet így megépíteni nem kell félnetek jó lesz ha mindenki beleegyezik és nem ellenzem. Érdemben még ajánlott ezt a gépet megtekinteni. A huzalfeszítés az, ami figyelemre méltó, ez minden szempontból jó kis barkácsgépnek látszik. A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2014
Én olyat mutattam, ami kis költségvetésű, egyszerű, sokan, kevésből megépíthetik és még programozni se kell, csak mechanika. Sok embernek nincs pénze komolyabb gép elkészítésére, megelégszenek egyszerűbb megoldásokkal is.
Akkor ez most ugyanaz a szituáció mint tegnap csak forditva nem?
Tehát érdemben folytatva:
Azért alkalmas egy csigahajtású , önreteszelő motort felhasználni - gépkocsibontó, ócskapiac - mert vastagabb huzalnál a leálláskor nem tud a huzal belazulni. Egyéb hajtásnál előfordulhat, amikor megállás után a feszítőerőt továbbra is fenn kell tartani, hogy ekkor a hajtás elindul ennek hatására visszafelé és hirtelen 3. kézre is szükségünk lenne. A mechanikus - magnó számláló pl. - szintén egyszerűvé teszi a menetszámolást és ha valamilyen okból vissza kell pár menetet tekerni, a számlálás reális marad. Szintén olcsó és praktikus megoldás. Egy 12V-os egyenáramú motort PC tápról is tudunk működtetni, 555-ös IC, teljesítmény tranyó, FET és máris megvan a PWM hajtás, lábkapcsoló és perfekt... meg még pár dolog... A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2014
Ha jobban megnézed a videómat láthatód, hogy ablakörlő motor van benne, ez ugye csigahajtású, laállás után az nem tekeredik sehova sem, maximum ha eltöröd a fogaskereket. Nem sima villanymotor....mindazonáltal, mivel dc motor, frekiváltó helyett olcsó pwm-lesz.
De ezeket irtam is. A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2014
Én nem a te gépedről beszélek, hanem a főcímről: Menetszámolós tekercselőgép házilag.
Tehét a témához: A frekvenciaváltós hajtásnál annyival könnyebb a dolgunk, hogy kommersz 3 fázisú kismotort használhatunk, valamint kihasználhatjuk azt az előnyt, hogy a frekiváltó lassú felpörgésre programozható, leálláskor pedig beállítható idejű egyenáramú fékezés valósítható meg. Valamint kismotorokat a névleges fordulatszám duplájával is tudunk működtetni. Sokan gyártanak gyári építőelemekből frekiváltót, viszonylag olcsón, de mindenképpen kedvezőbb egy kész egyenáramú motort használni. A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2014
Én sok lehetőséget számba vettem, szerintem a legolcsóbb az a DC-motor PWM vezérelve. Frekiváltó szerintem 10-alatt nem nagyon van használtan, épiteni szerintem sok hűhó semmiért dolog. Érdembe nem lesz jobb mint egy DC. De jó lehet a stepper is csak erősebb kell. Ebayen 2-3000Ft tól már vannak 1Nm-es motorok, ezek rendesen megfogják a csévét. Ha épitek legközelebb inkább ebből. A 3 fázisu motorokkat az a bajom, hogy nincs huzaltartása amit emlitettél. Megáll, és visszafelé lelazul. A stepper tud nyomatékot tartani is.
A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2014
Próbáltam több megoldást is javasolni, valamennyit kipróbáltam.
Kezdve a kézzel hajtott tekercselőgéptől, természetesen.
Sziasztok! "Doncso" kollégának ígértem, természetesen akinek kell, próbálja ki. (A rajzban enm szerepel, de természetesen a PIC Vdd-Vss lába közé kell 1db 100n.)
A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2014
Köszönet érte. Nem vagy túl messze
A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2014
Most hogy mondod megnéztem, tényleg. (Bocs az offért.)
És a végfok, megtaláltam. Annyi a különbség, hogy a 6-11 láb a PWM-re megy.
Ezt akármikor megtekerem itthon, ez nem nagy szám.
Ok. csak azért tettem fel, mert én ezt a minimálkoncepciós megoldást választottam.
Alufólia, WC papír kell csak hozzá.
A 70-es évek elején az elektró tanárom (Győri Antal tanár úr Szentesen) elmélkedett hasonlón. Ő a szigetelést az alumínium oxidra bízta volna. Az éleknél átütött. A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2014
Sziasztok.
Ma is haladtam a kis tekercselővel. Elkészült a stepper 24v-os és 5v-os szűrt stabil tápja, illetve a főmotor PWM szabályzása is, ez 12v-os tápot kapott. Mindegyik táp egymástól földfüggetlen, és teljesen külön szekunderről járnak, hogy ne zavarják egymást. Megérkezett a stepper vezérlés végfokozata, az L298-as, már csak a PIC hiányzik, és lassan elindul a szálvezetés is. Egy rövid VIDEO a működésről. Természetesen még van munka bőven, és ez nem a végleges állás. Kell majd egy vezérlőpanel, dobozolás, festés.... van még mit reszelni. A hozzászólás módosítva: Okt 3, 2014
Ha nem akarod, hogy elpusztuljak, leméred nekem a főtengely hosszát... Kb. M8-as menet van rajta, vagy M10?
Igaz, hogy majdnem szemre esztergálok, de nyomtatókból kioperált tükrös tengelyből van egy szekérderékkal. Küldenék egyet menettel, meg furattal a végén az opto tárcsa részére...vagy ott egy pl. M4-es menet. Mióta a jó csapágyrögzítő ragasztókat kitalálták, tudok jó dolgokat alkotni vele... A csapágyakat a megfelelő helyen rögzíteni lehetne így, a fogaskereket ugyan fel kéne cserélni, hogy a kicsi legyen a motoron, de egy stifttel kell rögzíteni mindenképpen, mert egy vastag huzallal úgy megforog az a műanyag kerék, mint a huzat. Oszt elküldök egy ilyen vasat, mert a mostani tengellyel a sírba teszel...
Látom megöllek vele totál. Rendes tőled. Köszönöm. Ez még a fejlesztési stádium. Most az imbolygás egyenlőre mellékes. Bár már vakarom a fejem, miért nem M12-essel kezdtem, ez az M8 nem lesz jó hosszútávon. Még vakarózok hogy legyen. Az elektronika miatt egyenlőre meghagyom igy, azt szeretném fejleszteni, az most érdekesebb számomra. Ha konkretizálódik a dolog, akkor lehet, hogy igénybe venném a felajánlásodat nagy köszönettel.
Életet mentesz... A D=10mm-er már jó lehet, talán 12mm-es nincs a kollekcióban.
A kerékcserén még törpölhetnél, komoly csavaró erő van azon a tengelyen, ha 1mm-es huzalt meg akarjuk feszíteni. Vagy közvetlenül a motor kihajtást használni, maga a motor az tudja az erőt. A hozzászólás módosítva: Okt 4, 2014
A kihajtást eredetileg 1:1-be akartam, de úgy nagyon lassú volt, ezért oldottam meg igy. De már kezd ez sem tetszeni. Sőt az M8 sem. Igazából már az egész nem tetszik ahogy van. Lehet, hogy több sebből vérzik. Még gondolkodom rajta, lehet, hogy átépitem. Nem szégyen belátni ha valami nem jó konstrukció. Az előző tekercselőm felépitése jobbnak bizonyult, ott megfelelt az M8, mert mindkét oldalt volt feltámasztva, középen két függőleges lap, bal oldalt a meghajtás és középen a szálvezetés. Ez igy nem annyira tetszik már. Talán érdemesebb lenne átépiteni. Van egy régi varrógép motorom, biztosan ismered, Bővebben: Link ez a pedál tartozott hozzá. Azt hiszem lengyel. Pedál is megvan tulajdonképpen hozzá. Elég pörgős és halk motor, de szerintem nagyon gyors, dupla áttétel kellene, de a méretet nem akarom eltúlozni. Még gondolkozom mi legyen a dologgal. Tanulásra mindenképp hasznos eddig. Pár kép a tégi tekerőről : Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Okt 4, 2014
Ha lenne egy kis csapágyház, pl. 100mm hosszú, az teljesen masszív lehetne, persze a megfelelő megtámasztással. Nagy fordulat egyébként nem kell szerintem, hiszen nem teljesítménybérben hobbizunk, 120-150-es fordulat már biztosan elmenne.
Igen, ezt most kéne félretenni, mert a kiegészítő elektronika is jobbat érdemel. Az egyik öreg modellező társamhoz odavitt egy másik modellező egy elkészült repülő szárnyat, olyan 3-4 hetet dolgozott rajta. Az öreg ránézett a darabra és a térdén kettétörte. Azt mondta, rengeteg időt, ideget megspóroltam neked, hogy nem a berepnél a kész gép lett lezúzva. Csinálj másikat és jót, ez csavarodott és nem szimmetrikus, stb.. És igaza volt. A hozzászólás módosítva: Okt 4, 2014
Az ablaktörlő moci nem rossz, mert erős. Csak lassú. 50-60 fordulatot tud, ez azért nekem kevés. Igy ezzel az áttétellel és pwm-el olyan 0-120-at, még ez sem túl sok, de már megteszi. Egyébként a fogaskerék áttétel nagyon jól sikerült, nem tekeredik meg, mert a kis fogaskerék belső részébe vágtam menetet, tehát nem a csavar összeszoritása tartja, hanem a belső szűkös menet. (kettesig vágtam csak) Elég jól rászorul. Ezzel igazából nincs probléma, érzésre elég jól fogja. Áramkorlátos tápról hajtottam a motort, igy le tudtam fogni a motort, anélkül, hogy bármi tekeredett volna, és elég erősnek éreztem. De a tengelyt gyengének érzem, nem elég merev, attól félek, hogy ha be is állitom egyenesbe, ha komolyabb huzalt ráfeszitek, az fogja meghúzni maga felé úgy, hogy elgörbül majd.
Nekem volt egy próbálkozásom, nem a FUT2-vel, hanem a TUR2-vel, ami szintén varrógépmotor.
Nagy a fordulata. Pedállal csökkentve meg nagy a nyomatékvesztesége... Ezen úgy segítettem, hogy egy kézi köszörűt hajtottam meg vele fordítva, tehát a motor hajtotta a kő tengelyét és a hajtókar tengelyvége a tekercstartó tengelyt. De még így is gyors volt, ha teljes fordulaton működött a motor, de már nyomaték is volt. Így még egy kétlépcsős áttételt fabrikáltam egy R-123-as tankrádió hangolómechanikájának fogaskerekeivel. Ezeknek előnye, hogy 9 mm-es tengelyre simán felrakhatók a saját csavaros szorítós megoldásukkal, ahogy a rádióban is voltak. A motor tengelye meg pont ekkora. Így teljes motorfordulaton is kicsi marad a tekercs forgása, de a nyomatéka jó nagy.
Egy sima gumiáttétellel vigan felgyorsithatod, annyi erö van abban a motorban.
Olyanba még nem gondolkozott senki, hogy két léptető motor? Szépen szabályozhatók, az egyik "tekercselne", a másik meg a huzal vastagságának megfelelő lépésekkel pakolná egymás mellé a meneteket.
Azt már sokan sokszor elmondtuk, hogy miért nem jo a tekercselö motorban a léptetö motor. A szál vezetésre jo, de az orso forgatására nem.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |