Fórum témák
» Több friss téma |
Üdv!
Szeretnék egy cb rádiót építeni tudna ebben segíteni nekem valaki? Egy adóvevőre gondoltam mint ami pl. a kamionokban van. A segítséget előre is köszönöm.
Köszönöm a választ.Sajna nincsen mikrofontrafóm.
Építeni építhetsz , feltéve ha tudja teljesíteni a CEPT normát.
Harmonikus elnyomást, kimenőteljesítmény, üzemmód, frekvencia tartomány, csatorna lépésköz .... stb ... De kb.: 5-10 ezer forintért készen kapsz ilyet...
Ha segítség kell egy ilyen adó-vevő összerakásában akkor ne állj neki. Vevőkkel kísérletezz! Azért mondom, mert az aki szabályosan a követelményeknek megfelelő adót össze tud rakni annak nem kell segítség. Ahhoz hogy a rendőrökkel való találkozáskor ne kössön ki a rádiód a kapitányságon ahhoz HIF engedély kell (nem biztos hogy HIF-nek hívják jelenleg, de bennem ez maradt meg). Be kell vizsgáltatni a rádiót, és ha az adóhatóság rábólint akkor használhatod. Persze addig is, de illegálisan, ahhoz pedig itt segítséget ne várj! Van amúgy CB-s témánk is:CB rádiózás.
A hozzászólás módosítva: Feb 2, 2015
Köszönöm a válaszokat azzal tisztában vagyok hogy nem szabad engedély nélkül ezzel szórakozni akkor másikat kérdeznék tudna e valaki segíteni a rádiózás alapjainak elsajátításában valamint abban hogyan kell az antenna hoszt meg választani hallottam egy olyanrol hogy lamda/2 es a lamda =c/f, de nem vagyok biztos benne ,hogy jol tudom a rádiós dolgok terén teljesen kezdő vagyok.
Látogasd szorgalmasan a MRASZ (Magyar Rádióamatőr Szövetség) oldalát:Bővebben: Link. Könyveknek a Rádióamatőrök barkácskönyve, Rádióamatőrök kézikönyve 1978 és a Készüljünk a rádióamatőr vizsgára címűeket ajánlom így elsőre. Én is ezekből tanulok. Internetes oldalak:
HamWiki-a rádióamatőr Wikipédia HA8LKM oldala-sok egyszerű QRP kísérlettel és, de nem utolsó sorban a barátod:Google-akinek mindenre van valami találata. Elsőre talán ennyi. Jó tanulást! Elsőre pedig próbálj ki egy detektoros rádiót, hidd el jó móka! A hozzászólás módosítva: Feb 2, 2015
Köszönöm szépen.
Sokat segítettél.
Sajnos adót csak engedéllyel építhetsz. (már ha használni is akarod) Az amatőröknek is kell (van) engedély, csak azt a megszerzett amatőr engedély fokozata tartalmazza. Minden más adóberendezés építéséhez az NMHH -tól (nem adóhatóság) előzetes engedélyt kell kérni, és a vége az egyedi típusvizsgálati megfelelőség. Ehhez az épített adónak a használati sávjára előírt műszaki követelményeket teljesíteni kell.
És olyan amatőr engedélyt hogyan tudok szerezni vaLami vizsga szerűséggel vagy csak csináltatni kell?
Sokféleképpen szerezhetsz engedélyt, a lényege, hogy eredményes vizsgát kell tenned. ezután kapod meg a rádióamatőr engedély valamilyen fokozatát. Nézz át a Rádióamatőrök topikba, keresgélj az interneten a felkészülés, és a vizsga lehetőségeiről (MRASZ honlapja)
De ez ebben a témában OFF
Kezdőként nem kéne a mammutfenyőt kisbaltával kivágni! Házilag 10-szer annyi mintha megveszed.
Ez igaz, de megmarad az építés öröme (vagy bosszúsága ?)
A hozzászólás módosítva: Feb 4, 2015
Csakhogy egy adóvevőt utánépíteni is elég kunsztos dolog, még úgy is, hogy ismered a benne levő áramkörök működését. Még egy működő CB rádió tisztességes beállítása sem lehetséges megfelelő szaktudás, (áramkör ismeret) és műszerek nélkül. Pláne nem egy kamionosok által használt készüléknél. Az azért igen messze van a kezdő kategóriától.
Ha ezt én előre tudom, odaadtam volna ajándékba azt, amit szétszedtem. A barátom vette az amatőr vásárban, és a neve miatt ajándékozta nekem. [off](Stabo, mert a munkahelyen olyanunk volt, csak nem CB, hanem URH.) [/off]Annak idején építettem egy pár készüléket a gyerekeknek, nem éri meg. Hónapokig kínlódtam vele, végül a hulladékban kötött ki, kb annyit tudott, mint egy vezetéknélküli csengő. Pedig én 25 évig ilyeneket szervizeltem, de azt mondom, nem éri meg építgetni, kuka lesz a vége úgyis olyat, mint egy gyári, otthon sohasem raksz össze, és műszerek nélkül esélytelen beállítani bármit.
A hozzászólás módosítva: Feb 4, 2015
A kamionosokra én is kíváncsi lennék. Az ő rádiójuk milyen frekvencián megy és körülbelül mennyi a hatótávja?
0-468MHz-ig végigzongoráztam mindent. 27MHz környékén nem találtam semmit. 130MHz-környékén szerintem pilótákat hallani, de egy sem Magyar. De mintha a pozícióikat mondanák be. 160MHz környékén taxisokat hallottam. 465MHz-felé is szintén taxisokat hallani. Tűzoltókat, egyéb szerveket sehol sem lehet hallani, ők kódoltak? Igazából rádióamatőröket sem hallottam sehol. A hozzászólás módosítva: Feb 4, 2015
Ha hallgatózni akarsz a sávokban, ahhoz egy nagyon érzékeny több modulációt kezelni képes vevő, egy jó, környezetéből jól kiemelkedő telephely, jó antenna szükséges.
Kamion kamion viszonylatban az összeköttetés távolsága néhány km -től 10 - 15 km -ig terjed, kamion fix viszonylatban néhányszor 10 km, a körülményektől függően. Kamionok általában SSB üzemmódot használnak, ezt egy normál AM vevőn nem hallod. A másik, hogy egy kamion állandóan mozog, nagyon könnyen kiszalad a vételkörzetedből. Ráadásul a csatornán a forgalom sem állandó, és nem is túl gyakori. (a kamionosoknak nem a rádiózás a főtevékenységük) Taxisokat csak azért hallod, mert egyrészt iszonyatos a forgalom a csatornájukon, másrészt a kiemelkedő helyen (hegytetőn) levő bázis (átjátszó) állomás lejövő csatornáját hallod, nem közvetlenül a taxisokat. A kamionos hálózatban nincs ilyen átjátszó állomás. 110 - 136 ig légiforgalmi sáv, a repülés nemzetközi nyelve az angol, és már nincs Malév. A szerveknek pedig GSM -hez hasonló különcélú hálózatuk van. A hozzászólás módosítva: Feb 4, 2015
A taxisok mind áttértek nálunk URH-ra. Átjátszón keresztül dolgoznak, duplex üzemben 160 MHz tájékán. Kamionosokról nem tudok. Lehet, hogy ők is inkább mobiltelefonoznak manapság.
A hozzászólás módosítva: Feb 4, 2015
Egyetértek, a rádiófrekvenciák területe nem kezdőknek való. Hosszas szorgalmas tanulással lehet oda belépni, és komoly szaktudással építési gyakorlattal kell rendelkeznie annak aki ott szeretne tevékenykedni. Megfelelő műszerek szükségesek és azokat használni is tudni kell. Sokan ezeket figyelmen kívül hagyják és olyan építésekbe kezdenének amelyek meghaladják képességüket.
Persze azért megfelelő ismeret birtokában kísérletezni lehet, főleg a vevők területén, illetve egyszerű kis teljesítményű oszcillátor építésével az adás a moduláció a rezgőkör is megismerhető. A hozzászólás módosítva: Feb 4, 2015
Az építéssel egyetértek de mint utaltam rá Megfelelő szerszám(tudás) kell a kiemelkedően nagy feladathoz.
Mindenképpen, úgy gondolom aki rádióépítésbe kezd első műszere egy GDO legyen, azt is
ő maga építse, és azzal jól ismerkedjen meg a tekercsek, rezgőkörök tulajdonságaival hangolásával. Kezdők számára ez az "elektronika sötét foltja", ha ezzel tisztában van már nem lesz számára olyan ördöngös dolog egy tekercs elkészítése és nem fog olyan görcsösen ragaszkodni a menetszámhoz huzalátmérőhöz kapacitáshoz. Mert millió megoldás lehet a megfelelő L/C viszony megtartásán belül. Megpróbálok csatolni egy dokumentumot, ez minden rádióépítőnek igen ajánlatos olvasmány. A hozzászólás módosítva: Feb 4, 2015
Van még cb jük én stoppoltam Nürbergből és miután azonnal adtam az 5 sört a sofőrnek, még továbbadó fuvart is intézett azonos a parkolóból. Garantálom, hogy sima CB volt. Szerettem akkor nagyon az étert, a CB-t, és a teherautó sofőrök segítő készségét is!
Annyit javítanék, hogy aki Rf - rádiótechnikával akar foglalkozni annak egyik első dolga legyen egy jó és érzékeny frekvenciamérő építése -vásárlása, e- nélkül kevéssé lehet tudni merre kóvályognak az áramkörök. Ezzel egyben, vagy külön detektorként, RF -indikátor... Mégha ez kezdetben csak egy diódás feszültségkétszerező, kellően szűrve és digimulti vagy jobb ha analógmulti elé kapcsolva. Persze megfelelő kivitelben. Ezek mellé nem árt, ha van jó kapacitás, és induktivitás mérő az kézügyben...
Ezek után érdemes, GDO- vagy hasonló csecsebecsét építeni - venni ( szkóp, szign.gen. SA ... Fordított sorrendben növekszik az esély sikertelenségre, ez okán, rombolja a folytatást és a fejlődést. - Így lenne jobb a kép.
A GDO-nak múltja van a többinek amit soroltál és természetesen mind nagyon kell és hasznos, jövője, főleg a részben analóg részben digitális mérőműszereknek.
Nem értem..., Leideni - palacknak is jókora múltja van, de annak a kapacitását is mérni lehet, számolni kevésbé. Ha nincs valami vevőkészülék, (mert ugye- többnyire nincs még, mert az készülne...) akkor honnan tudni merre teker a GDO ? Persze vannak trükkök, amik alkalmazásával pár ponton behitelesíthető, de ez már karcolja az öreg róka effektust, amivel egy kezdő ugyebár még nem rendelkezik.
Egyszerű, elkészül a GDO cserélhető tekercsekkel moduláció bekapcsolva. Rádió műsorvevő készülékkel felveszi a skálát HH KH RH URH . Adszorpciós mérőként használva
már frekvenciamérő is van. Nagyon sokoldalú készülék a GDO és egyszerű elkészíteni.
Persze, ezt én értem. Leírva nagyon szép. De egy kezdőnek az is meredek, hogy egyáltalán rezeg- e és ha talán igen, akkor hol? Merre keresse? pl; Elkészült, tekercse - kondija 1 mega körül kellene mennie, de a szerelés kapacok miatt tápfeszültségnyi amplitúdóval gerjed 83Megán, 1.2 Megán meg jelszint 72mV... Szóval lehet buktatója ennek... Persze ez nem szerencse dolga, és nem is vitaindítás volt a célom. 30-40 évvel alapgép volt a GDO, ma is hasznos... Visszaolvasok egy kicsit honnan is pattant ki a GDO ajánlata. De nem is lényeg, mert talán félreértjük egymást.
Minden igaz amit leírtál, a tudást gyakorlatot nem pótolja semmi sem, lehet akármilyen műszer azt tudni kell használni.
A hozzászólás módosítva: Feb 4, 2015
Üdv Mindenkinek!
Ma összeraktam egy újabb egycsöves telepes rádiót. Hogy ne üljön le a topik. Még egy csatlakozó hiányzik belőle,holnap fogom beszerelni és akkor kész lesz teljesen. A Kossuth és a Dankó rádiót hozza szépen. |
Bejelentkezés
Hirdetés |