Fórum témák
» Több friss téma |
Ha szkóp-képet teszel fel, legyen látható a kezelőszervek beállítása, vagy add meg a beállításokat!
Lehet, hogy macska pisilte le. Annak is sokáig van szaga, bár az elég jellegzetes. Nincs benne sehol folt vagy elszineződés?
Öreg, kopott jószág, látni nem igen lehet semmi különöset.
A hozzászólás módosítva: Máj 19, 2015
Ha olyan ivós, dohányos, lakásban kutyatartós helyről származik, akkor simán lehet efféle szaga. Ha jártál már ilyen helyen akkor tudod hogy miről beszélek, a falból is az a bűz árad. Régi rádiót illetve magnót is javítottam ilyet, a poron kívül semmilyen szennyeződés nem volt benne, de a szagot nem lehetett semlegesíteni, úgy is mondhatnók belediffundált már az egész készülékbe.
Ahol a bezárt lakásajtó ellenére kívülről már 2-3m-ről lehet érezni hogy ott kutyát tartanak, ott nincs min csodálkozni.
Szia!
Végül is sikerrel jártam a BK Precision szkóp javításával, mert a függőleges erősítőben volt a hiba. Egy 2SA1538-as tranyó volt félig elszállva benne, nehezen lehetett megtalálni. A B-E diódája 600mV körül nyitott, a B-C diódája pedig 400mV körül kinyitott már. CE zárlat nem volt. Én ezt jónak gondoltam, mert mindkét oldalon tudtam mérni nyitófeszt. Aztán ezt a gyanús tranyót egy alkatrész teszterrel is megvizsgáltam, és az kimutatta, hogy hibás ez a tranyó. Aztán rendeltem 15db-ot belőle, és párba válogattam őket bétára. Az ellenoldali párját is cseréltem, mert annak meg 4 volt a Bétája, amit meg be akartam ültetni annak meg 118. Úgyhogy két egyforma Bétájú került bele, és a szkóp teljesen rendbe jött. Pontos is lett, nem kellett semmit utánállítani, a jelalakhűség is rendben van. A tesztnégyszögjellel próbáltam ki, ami a szkópba be van építve. Az volt az érdekes, hogy ez a kis hiba nagyon elrontotta a viszonyokat a KS csövön belül. A hozzászólás módosítva: Máj 23, 2015
Gratulálok. A kis hibából erősítve nagy hiba lesz.
Sziasztok!
Van egy Hameg 203-as szkópom és egy furcsa hibát kezdett el produkálni. Időnként eltűnik az elektronnyaláb, vagyis kiáll szélre a képernyőn kívülre és csak egy pontba világít. Az x pozíció állító potival tudom mozgatni ide-oda, de akkor is csak egy pontba világít. Sajnos egyáltalán nem értek a szkópokhoz és annyira gyakran nem használom hogy rájöjjek mi válthatja ki a hibát. Inkább akkor jellemző amikor már bemelegszik. Ha csavargatom a időalap állító kapcsolót nem igazán javul így nem gyanakodnék a kapcsoló kontakt hibájára. Amit viszont észrevettem, hogy az időalap állító potiját csavargatva visszajön a vízszintes vonal, de a beállított időalaphoz képest sokszor lassabb ha sokat forgatom a potit ide-oda és várok egy kicsit helyreáll a szkóp. Szerintetek mi lehet a hiba? Próbáljam meg kicserélni a potit? Igaz hogy ritkán használom, de sokszor jól jön és mint említettem nem igazán értek a szkópjavításhoz. Remélem el tudtok látni pár jó tanáccsal hogy is tudnám megtalálni és kijavítani a hibát. A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2015
Szia,
ha egyértelműen poti hibának tűnik, akkor próbált meg ideiglenesen kicserélni egy másik potival vagy akár egy fix ellenállással tesztelni.
Helló!
Én egyértelműen nem tudom. Ezért is tettem fel a kérdést. Annyi a kiindulópont, hogy ha mozgatom a potit akkor legalább van valami változás, ha bármi mást kapcsolok, mozgatok semmi. Ettől függetlenül simán lehet bármilyen más ic, tranzisztor hiba is. Csak gondoltam hátha valaki találkozott már ilyen hibával vagy van itt a fórumon egy szkóp mágus aki ezt nagyon vágja. Ettől függetlenül lehet kicserélem van itthon ugyan olyan értékű, ha addig valaki nem ad egy jobb ötletet. A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2015
Poti vizsgálható úgy is, hogy a csúszka kivezetésen mérünk multiméterrel, és forgatva a két végpont között, a poti két végpontján lévő feszültségek közötti elfordítással arányos feszültséget kell mérni a csúszkán. Hosszú mondat lett.
Értem csak ezt hiba közbe kéne mérni, ugyan járathatnám szétkapva is, de amikor hibakeresés történik akkor sose jelentkezik a hiba.
Ki lehet vezetni a poti csúszka pontjáról egy drótot házon kívülre. Így már bármikor mérhető a testhez képest feszültsége jó, és rossz állapotban. Csak nehogy valamihez hozzáérjen a drót, pld. testhez.
De a poti ha jó szétszedett szkópnál, akkor az mindig jó. A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2015
A hullámzás valószinűleg hálózati beleszórás, nézd meg pld. 10ms/Div eltérítésnél, ha ekkor látod az 50Hz-et, akkor az. Ha mérőfej kihúzva, vagy bemenet GND-re kapcsolva megszűnik, akkor mérőfej veszi.
Alaphelyzetben nem vízszintes vonal a "Trace Rotation" feliratú -magyarul sugárforgatás- feliratú potméterrel állítható vízszintesre. Ez trimmer, vagy kívülről valahol egy lukon lehet benyúlni, vagy szétszedett szkópnál valahol a panelon a ks. cső áramköreinél van ez a beállító trimmer. A szélek nem ugyanúgy fókuszáltak, "Asztigmatizmus" nevű trimmerpotit kell keresni. Vagy kívülről lukon, vagy belül panelon ks. cső áramköreinél van. Ezt a fókusz és asztigmatizmus potik megfelelő egymásutáni állítgatásával lehet optimálisra belőni, azaz a fókusz a széleken, és középen is jó legyen. Idézet: „CHII feszültség potiját tekerve nem szimmetrikusan változik a jelalak” Ez pontosabban mit jelent? Mérőfej milyen 1/1, vagy 1/10 -es? Vigyázat, szkópban ks. cső áramköröknél több ezer volt feszultségek is lehetnek. A hozzászólás módosítva: Jún 9, 2015
Valamint szerintem magát a mérőfejet is (1/10 állásban) be kellene állítani.
Helló!
"a négyszögjel "alsó" felének nagyobb az amplitúdója " Az AC állásban egy kondi van a bemeneten. Ez a "nullvonalat" a jel átlagából képzi. Vagy is a négyszög csak akkor lesz egyforma csúcsértékű alul-felül, ha kitöltése pont 50%- Ha nem, akkor úgy oszlik meg, hogy a jel alsó-felső területe lesz egyenlő, nem a csúcsértéke. Avagy négyszögjelet, csak indokot esetben vizsgálunk AC állásban. Különben nem tudjuk mi a valóság..
Nem értem igazán, pontosítsunk. Mi a "CHII fesz potija", és a "0,2V cal." A piros tetejű "Cal" potikat sosem kell bántani, legalábbis ellenőrzésnél most nem. Egyik véghelyzetben kiiktatódnak, ott legyenek.
Ha ac csatolású a bemenet, és a kalibráló jel nem 50% kitöltési tényezőjű, akkor a jel nélküli alapvonaltól természetes, hogy nem azonos távolságra lesznek a négyszög felső és alsó csúcs. A bemenet dc csatolásban legyen, ekkor alsó csúcs helyben marad, csak felső csúcs megy fel. Kalibráló jel nem pontosan 1KHz frekvenciájú sok komoly szkópnál sem, nem hiba. 1ms/div eltérítésnél kell 1 teljes négyszög periódusnak lenni egy osztásban (1div), tehát teljes képernyőn -10div- 10 periódus.. Előző képeken kis négyszögjel túllövéses, ha 1/1 mérőfejjel készült, akkor a szkópot kalibrálni kellene. Ez már bonyolultabb dolog. Ha 1/10 fejjel készült, akkor a mérőfejet kell beállítani. Erre utalt itt gkari kolléga is.
Értem most már okosabb vagyok köszönöm mindhármótoknak. A 0,2V cal. a 0,2V-os kalibráló négyszögjelét értettem volna. Nem 50%-os a kitöltése szóval így már értem, az eltolódás okát. Szóval a kondi így integrál.
A piros tetejű potikat tudom h az esetek 99%-ban nem használjuk és a kalibrált helyzetben kell lenniük, igaz nagyon ritkán, de akkor kellhetnek, csak kíváncsi voltam mennyire lehet eltolni a jelszintet a 2. csatornánál akkor is kicsit fura, esetleg majd csinálok róla videót úgy talán jobb lesz. Az előző képekben van 1/10-es fejjel mért jel is (x10 névvel) ott láttam én is, hogy van egy kis elhajlás-túllövés. Mérőfejet hogy lehet beállítani? Az előző hozzászólásomban a képen (cal. négyszög) 0,5ms/cm van beállítva és ott 1 cm egy periódus, ott mit néztem el?
Nem is figyeltem a képek nevét, pedig ügyesen nevezted. Tehát mérőfej 1/10 állásban, bemeneti osztó 5mV/cm állásban cal kimenetre csiptetve, 4cm magas négyszögjelnél -jobban látszik, csak azért- kalibráld a fejet. Vagy a fej egyik végén amit fogsz, vagy a másik dugó végén van egy kis luk. Itt trimmerkondenzátor van, ezzel kell beállítani a négyszőgjelet tökéletesre, mint amilyet 1/1 állásban ad. A csavarhúzó jobb műanyag, ha csak fém van, akkor kivenni, úgy nézni az eredményt. És óvatosan, mert érzékeny parányi trimmer van ott.
Egy periódus a négyszögjel egy teteje, és egy alja. Ez a kettő együtt kb. 2cm a szkópodon, 05ms/cm esetén a 2cm egy periódus, azaz 1ms.
Kimaradt. 1/1 állásban jó mindig, csak az 1/10 állást lehet és kell kalibrálni a mérőfejen.
Ok, köszi. Tényleg rengeteget segítettél!
Igen a periódust tényleg benéztem. Majd csinálok videót arról a zizegésről is. Akkor már csak arra nem derült fény, bár tényleg ritkán csinálja és mindkét csatorna, földre kapcsolva is. Lényegében kicsit fentebb ugrik a vízszintes jel kb 1-2mm-t időalaptól és fesz. osztástól függetlenül, majd vissza az x tengelyre (mintha az y pozíció potit mozgatnám nagyon picit ide-oda, de csak felfele mászik kb 2mm-t a vízszintes nyaláb majd vissza alaphelyzetbe). Egyébként ha mégis valamikor potit kéne cserélni pl. a piros tekerős potik közül ha jól láttam többségük fémházas, műanyag házast is lehet használni? A fémház földre volt kötve gondolom ez zajvédelem miatt van. A hozzászólás módosítva: Jún 9, 2015
Idézet: Nálam is volt ilyen hiba, itt a videó róla, igaz az enyém 204-2-es. Nekem egy Graetz hídban az egyik dióda halt meg, meg a puffer kondenzátorok gyengélkedtek. „A CHII alaphelyzetben néha hullámzik kicsit nem túlságosan, de észrevehető, a CHI kevésbé szinte alig láthatóan.”
Helló!
Nálam megközelítőleg sem ilyen drasztikus inkább minta pici szinusz lenne és állandó hullámzással, de attól tartok ha csinálok is róla videót lehet nem fog rendesen látszódni. Annyira nem jelentős hiba. A vízszintes vonal ugrálása fel-le az kicsit zavaróbb.
A fémházas poti árnyékolása szerintem nem jelent sokat itt. A nyákon az ide tartozó vezetékek és egyéb áramköri elemek sincsenek árnyékolva. Tehát a poti fémház csak egy pici részt árnyékol ebben az áramkörben. Szerintem nem poti probléma.
Szkóphibáknál első a tápfeszültségek értékének és szürésének ellenőrzése, ide másik szkóp jó lenne. Vagy multiméter acV mérés, ha tudja külön csak a dc-n lévő ac-t mérni. Idézet: „minta pici szinusz lenne és állandó hullámzással” Nem 50Hz lesz ez mégis? Próbáld a szkópon "Trigger Selection" -nál a "Line" állásban. Ekkor 50Hz-re szinkronizál, amit a belső tápból vesz. Ha megáll a hullámzás, álló színusz látszik, akkor az 50Hz. Lehet szűretlenség, mint ztsoft kolléga is írta.
Hasonló hibám volt Nekem is, mint Neked a négyszögjellel, csak nekem sokkal durvább. Innen olvasd át a hozzászólásokat, jól ki lett tárgyalva. Hátha neked is segít.
Na de - ha az a jel 50 Hz, akkor szerintem "sánta" az egyenirányító, de ha 100 Hz, akkor van (graetz - nél) szűretlenség, vagy rosszul tévednék?
Graetz után 100Hz hullámzás az egyenszinten kondigyengeségnél. Lényeg, hogy 50Hz szinkronra megáll-e a jel, ha igen, lehet elemezni a jelalakot tápegység tekintetében. És a tápegységet.
De általában a szkóp differenciál erősítő a tápszűretlenséget (+ és - táp) nem szokta tökéletesen azonos jelalakban megjeleníteni. Ez a jel mégsem a bemenetre megy. A hozzászólás módosítva: Jún 10, 2015
Lehet nem a poti a probléma, de van 1-2 ami elég viseltes már, mintha jégen csúszna. A 2. csatorna y pozíció állító potija nagyon rossz, ha csak megérintem már akkor mozog a jel fel-le és a piros végű potik majdcsak mind. Azért kérdeztem ha valamikor cserélném és nem fémházasra az baj? Bár most nem is ez a lényeg.
A hibákra visszatérve: Ma nem sikerült előcsalni a hullámzást. Próbáltam a trigger választót line állásban is. Korábban készítettem egy videót elég rossz minőségű de sztem kivehető rajta állandó jellegű a hullámzás és nagyon pici az amplitúdója ez lesz az. A fel-le ugrálást az majdnem minden bekapcsoláskor csinálja, de néha későbbiekben is. Nem jöttem rá, hogy mi okozhatja. Annyit hozzátennék, mindkét csatornánál előjön, de a 2. csatornánál akkor is lehet ilyet csinálni, ha az ac-dc-gn kapcsolóhoz odanyomom az ujjam és nagyon picit mozgatom. A trigger választó kapcsoló pedig tényleg cserés az előző tulaja befújhatta kontaktsprével vagy valamivel látszik h csillog benne valamilyen nedvesség és rettentően nehezen mozog. A fel-le mozgásról most csináltam egy videót. Van egy pillanat amikor a jel eltűnik akkor csatornát váltottam azért. És végül egy itt duálba megy és tekerem az 1. és 2. csatorna piros kupakú potijait egyáltalán nem egyforma a két csatornáé osztástól függetlenül. A 2. csatornánál van hogy teljesen eltűnik a jel a poti bizonyos állásában. A videó végén azok a fura jelalakok pedig azért voltak mert kapcsoltam valamelyik kapcsolót talán az ac-dc-gd-t. Lehet mégis csak ki kell majd cserélni pár kapcsolót vagy potit, de ezen kívül mik az észrevételek? A hozzászólás módosítva: Jún 11, 2015
A hullámzás lehet belső szórt mágnesség pld. trafó, külső 50Hz hatás is, nem akkor hullámzik, amikor bekapcsolsz mellette valami más készüléket, lámpát, vagy 230-as kábel mozdul a szkóp felé?
Fel-le mozgás mintha enyhe fényerő változással is járna, de nem látni biztosan. Tehát felmozduláskor picit erősebb fény lenne, visszamozdulásnál halványabb. Ha igen, akkor a ks. cső nagyfesz. áramkörében van valami gubanc, nagyfesz ingadozás okozza. Nem gondoltam, hogy ennyire rosszak a potik, kapcsolók. Nem szoktak szkópokban ezek elkopni. De lehet, mégiscsak erről van itt szó, akkor sok problémát okozhatnak, talán ezek is lehetnek a hibák okai. 1 és 2 csatorna piros kupakú potikat jellel, pld. négyszögjellel kell vizsgálni. GND bemenetnél vonal középre, utána dc bemenetnél kalibráló négyszögjelnél. Amit írtál, hogy duálban és hozzá a videó, nem derül ki semmi, vagy nem tudom mire jelenik meg második vonal, mikor tekered.
Majd kipróbálom, hátha fény derül a hullámzásra.
A fel-le igen kis fényerőváltozással is jár sőt a vonal vastagsága is változik picit. A nagyfesz részt pedig nem szeretném piszkálni, még a multi kábelére is 1000V van írva nem hiszem h jó ötlet 2k-val játszanom (csak ha minden kötés szakad). Sajnos a potik és néhány kapcsoló elég rossz, nem tudom h mit műveltek vele mielőtt nálam kötött ki, de a 3 állású kapcsolók és sima potik cseréje inkább időigényes mintsem veszélyes, bár a szétszedés is elég macerás. Amitől tartok az a trigger választó kapcsoló 5 állású és eddig hasonlót sem találtam a neten. Az utolsó videóban csak azt akartam mutatni, hogy teljesen kitekert állapotában meddig mozdul a 2 csatorna vonala. Az egyik pár mm-t a másik elmegy az aljáig. Nem ugyanannyit kéne változtatnia mindkét csatornánál? (véghelyzetig volt tekerve mindkét poti) Majd négyszögjelnél is csinálok egyet vagy egy szinuszosat, bár ettől függetlenül mint írtam a 2. csatorna potiját tekerve van olyan helyzet h eltűnik a 2. csatorna sugara, kicsit ki van kopva a poti. Ezért is kérdeztem hogy jó e műanyag házas poti. Főleg hogy ilyen 470 vagy 500R potik vannak benne, legalább 1k-s lett volna.
Részletesebben. Az 1 és 2 csatorna piros kupakú potikra a jel nélküli alapvonalnak-pozíciónak nem szabad elmozdulni. Amelyik elmozdult sokat, ott be kell állítani. Csak erősítést változtat ez a poti, tehát pld. -dc csatolt bemenetnél- csak a jel mérete változik. Valószinűleg az"Input dc bal." trimmeren kellene állítani úgy, hogy ne menjen el a vonal a piros potira, és a bemeneti osztó különböző állásaiban sem, bemelegedett szkópnál. De ha már ilyen gond van, az egészet kellene beállítani, kalibrálni. Komolyabb hozzáértést igényel.
Ha potitekeréskor egy helyzetben eltűnik a vonal, poti rossz. Sok poti szétszedhető, lehet, hogy a tengelye kenése, és csúszkarész tisztítása megoldaná a gondot. Vagy így beszerelt állapotban izopropil alkohollal meg lehet próbálni, résen befújva átmosni a csúszkát. És a trigger kapcsolót is. Úgy tűnik, komolyabb átvizsgálásra javítgatásra és kalibrálásra szorulna ez a masina. |
Bejelentkezés
Hirdetés |