Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Frekvenciaváltó 1-ről 3 fázisra
Témaindító: gabor.szecsenyi, idő: Aug 18, 2007
Témakörök:
Meg lehet venni tölle.De én erre a alapra itt fent lévő 628 IC raktam bele és működik.
Hát igen de én akartam volna az egészet összerakni egy programozott pic-re nem adnék ki 5K-sem.
Hali!
Nem tudom mekkora teljesítményre kell, Nekem most érkezett meg: Bővebben: Link ennyiért nem álltam neki barkácsolni, eddig elégedett vagyok vele
Nekem 1-2KW között kéne, ezért is inkább nekiállok barkácsolni....
230V-ról üzemelne a frekiváltó 3 fázisú motorral? Bár lényegében mindegy mert a költségeken nem nagyon változtat.
Ha 230V a betáp: 1-2kW kb. 2200µF kondi (3300µF még jobb). Ehhez már nem árt egy egyszerűbb lágyindító. 3300µF kb. 10A 10% fesz eséssel számolva, ha jól emlékszek rá. Ha a programot te írod akkor olyan lesz amilyet szeretnél és később is úgy fejleszted ahogy te akarod. Hátránya hogy sok időt fog elvenni tőled mire jól fog működni. Attól függ mik az elvárások. Ha pl. odahúzod a potit és nincs benne gyorsulásszabályozás akkor ránt ha pedig letekered azt már nem is említem főleg egy 2kW motornál. Amikre még érdemes odafigyelni elvileg lassulásnál lehetséges visszatáplálás ami a dc feszültséget emeli. Nem hátrány ha valamilyen áramkörrel figyeled a kondi feszültségét és ha túl alacsony vagy túl magas akkor inkább lekapcsol a vezérlő. Áramvédelem szintén nem hátrány. A meghajtóáramkörhöz is elég sokféle megoldás létezik bootstrap, gate trafó, opto. Kinek mi van kéznél vagy épp melyik a szimpatikus, akarsz e galvanikus leválasztást vagy sem. Összességében elég sok munka van vele és nem éppen költséghatékony, viszont sokat lehet belőle tanulni. A hozzászólás módosítva: Máj 22, 2018
Valójában nem nagy feladat. Hat mosfet-et, vagy IGBT-t kell hajtani, néhány alapvető feltétel szerint. Aztán a céleszköz lehet intelligens modul is, a lényeg ugyanaz. Ha az algoritmus tiszta előtted, akkor neki kell álnni. A végeredményt szkóppal ellenőrizd le, mielőtt élőben próbálod.
valójában 6 PWM kimenet. A hidal alsó-felső gate-jét külön kell hajtani. Félhullám fönt félhullám lent. Váltáskor egy kis várakozás. A félhullám effektív értékét a PWm "sűrűsödése", "ritkulása" adja. Ez valójában a kimeneti frekvencia. Hosszabb félhullám (2x) alacsonyabb frekvencia, rövidebb félhullám nagyobb frekvencia. Ezt is a Pwm állítja elő. Ha ez megy, akkor ezt még két- szer meg kell ismételni, (a hullámismétlésekre vetitve) 120 fokos eltolásokkal. igy már megvan a három fázisod. Ha ez is megy , akkor jöhet a forgásirány előállítása. Ha ez is megy, akkor a felfutás, lefutás...nyomatékerősítés... stb... egy két védelem... stb... Az IGBT-k vagy modul bemenetein egy integráló tag kell a PWm simítására, hogy a kimeneten szabályos hullám legyen. Ez Pl a PS21564 modul adatlapjáról lemásolhatod, meg egy két jó dolgot... Idézet: „Az IGBT-k vagy modul bemenetein egy integráló tag kell a PWm simítására, hogy a kimeneten szabályos hullám legyen.” Ez nekem új. Integráló tag pl. kondi az IGBT-k/MOSFET bemenetére? Pontosan hova kéne? Vagy most a pufferkondira gondolsz ami a 3 félhíd "tetejéhez" és "aljához" kapcsolódik, ami lényegében az egyenirányított dc feszültséget stabilizálná?
Szerintem sem szabad simítani, "integrálni" azt a pwm-et ... szétégne az igbt.
Nem véletlenül kellenek a sok amperes meghajtók a gate előtt.
Hello Altivar 11 es 1 fazisbol 3 fázist kreváló jószág folyamatosan az infet irja ki mi lehet a baja ?
"InFE" üzenet: belső mikroprocesszor hiba.
Hogy tudom helyrehozni ?
Kidobja a 3 vonalat es egy15 mputan inf
Keress 1 nyulat és próbáld megdobni vele.
Idézet: Van egy ezresem, ha 0-ról indulsz míg elérsz a valahogyan működő hajtásig, az alkatrésztemetőd ára eléri az új frekvenciaváltó árát, ha mindent megveszel. De! sokat fogsz belőle tanulni. Hajrá csináld! Azért előbb olvass irodalmat és ne írj zöldségeket.„Valójában nem nagy feladat.” Idézet: A motor egyébként "elsimitja" a PWM jelet. „Az IGBT-k vagy modul bemenetein egy integráló tag kell a PWm simítására, hogy a kimeneten szabályos hullám legyen.”
Azért nem feltétlen fogja elérni egy új frekvenciaváltó árát. Ha az elején kicsiben kezdi, legalább is, a kapcsolóelemek olcsók legyenek az elején, amíg nem működik üzembiztosan. A meghajtással és a vezérlővel nem érdemes nagyon spórolni, bár egyik sem egy költséges tétel. Pl. TLP250 sem annyira veszett drága, de lehet már kapni TLP350 352 és megannyi új változatot melyek elég komolyak már (pl. 6A csúcsba és +-15-25kV/usec), bár a TLP350-is elég jó cucc és még a tlp250-el is szépen el lehet játszani, pláne 1 fázison. Én is TLP250-eket nyúztam és még egy se ment tönkre 1 fázis 19,5kHz-en. Az IR21xx meghajtók sem drágák, a mikrovezérlők szintén olcsók. Ha az ember képben van és először csak 12-30V-tal tesztelgeti a gépet pl. labortápról, akkor simán ki lehet jönni 10-15k-ból, mert általában a pótalkatrész nyomja meg a költségeket.
Persze az ár változhat az igényeknek megfelelően, vagy ha van otthon kéznél pár trafó, lcd kijelző, és még pár apróság. A hozzászólás módosítva: Máj 28, 2018
Én ebből a modul kapcsolásból indulok ki. Rajz a mellékletben. Ezt csak azért mertem leírni, mert megcsináltunk több száz db "házi" frekiváltót" ezzel a modullal és a "testvéreivel". Amig lehetett kapni MC3PHAC PWM meghajtót. Utóbbit lehet helyettesíteni a fentebb taglalt (PIC, Arduino,...stb..)a megfelelő PWM jelforrás céljából. A PS21564P modul pár ezer forintért ideszállítva megvan. 0,55kW motort simán elvisz. Nagyobbhoz meg PS21869P. Azért javaslom "inteligens modul" használatát, mert a sokirányú elektronikai jártasság kell egy ilyen rendszer sikeres összeállításához. A 320V számára nincs "kerülőút", az tönkretesz mindent, ha valamit elhibázunk. Ha ez eddig megy, akkor lehet végfokot is csinálni házilag, ha többet akarunk tanulni, meg rákölteni...Ezen hozzászólást mindhárom hozzám szóló válaszára szántam.
Én csupán a modul eleji "pwm simítását" reklamáltam., hogy azt nem szabad.
A többi másra tartozik.
Én is csupán az IGBT-k előtti PWM jel simításán akadtam fenn. Nyilván egy modullal könnyebb dolgozni, de részben meg is köti az embert, későbbi teljesítménynövelés esetén modulcsere kell. A kérdés mindig ugyan az kinek mi a célja amikor építeni akar egy ilyet. Ha adott motorhoz kell és olcsón hozzá lehet jutni egy modulhoz nyilván akkor az célszerűbb. Főleg, hogy a modulok többségében van némi védelem is.
Egyébként 320V-ot is meg lehet fogni, pl. IRG4PC30KD "Short Circuit Withstand Time 10us" ha elég gyors az árammérő és 2-3usec után elkezdődik a beavatkozás akkor simán menthető csak a meghajtóval gyorsan ki kell kapcsolni az összes IGBT-t. Épp egy ilyen megoldás következne majd nekem is, ha eljutok odáig. Szikorapéter: Egy szó mint száz, meg kell nézni minél több megoldást, kiválasztani ami a legszimpatikusabb és szépen sorban haladni, minden részegység működést külön és az egészet egyben is ellenőrizni. A hozzászólás módosítva: Máj 29, 2018
Sziasztok. Szétnéztem mostanában a Mitsubishi kínálatában egész jó power modulok vannak viszonylag elérhető áron. Amit viszont nem találtam az olyan modul amivel maximum 10KW-os motort tudnék tesztelni persze témánál maradva (1-ről 3F de már helyhez telepítve ipari aljzattal). Esetleg tud valaki ilyen power modult? Találtam olyat ami 60KW-os motort is meg tud hajtani.... de az már 50K Huf /db...
Itt egy segítség...(melléklet) Ha egy fázisról akarsz 10 Kw (11KW) motort hajtani az elég rendes megtáplálást igényel. Ilyen nagy teljesítményre már leginkább 1200V-s modulok vannak. A másik leküzdeni való feladat a 230V betáp 63-75A(?) Aztán a 11 kW-os motor alapból delta kapcsolású és így 3x400V, csillagba meg 690V. Már láttam Baldor gyártmányú 60kW motort, ami egy fázisú frekiváltóról ment, de ez elég ritka. (u-i. szerintem ez a modul egy huszasért itt van Kinából)
A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2018
Kimaradt: PM100CSA060 jó lehet...(?) 100A(!), -előtte szerintem tapasztald ki egy kisebb hasonló modul tulajdonságait, leginkább egy jó PWM meghajtót. Ha nagyon körülnézek, Van MC3PHAC még a "láda mélyén egy-két darab" ez tuti, hogy viszi...Először tapasztald meg, hogy saját magad, egy saját frekiváltóval meghajtasz egy motort, Utána ráérsz végfokot építeni, meg PWM meghajtót, ...azaz "durrogtatni", hogy a lendület megmaradjon...
A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2018
Tranzisztorokkal szeretnék frekiváltót építeni. BU326A 400V, 10A, 2Mhz (van vagy 500 db).
A végfok kialakítására van valami javaslat ? (gondolok itt valahogy sorba kapcsolni, hogy a feszültség tűrése magasabb legyen )
Többe kerül a meghajtása meg a visszáram dióda mint egy 700Ft-os IGBT.
Napokban megadta magát az XSY-AT1 típus jellel ellátott frekiváltóm.
"Err 4" hibaüzenet. A manuáljában az áll, hogy "Driving circuit failure". A kimeneti feszültségek értékei a 170V és 190V között "lebegnek". A rákötött motor csengő lett. (A motor tesztelve 3 fázison és hibátlanul működik) A képen a már kiforrasztott meghajtó IC, PS21997-AST, a cseréje már rendelés alatt.
Üdvözlet mindenkinek!
Nem akartam abba a hibába esni, hogy "beesek" a fórumba és felteszek egy olyan kérdést, ami előtte már százszor ki lett vesézve. Ezért becsülettel nekiálltam a topicnyitástól kezdve elolvasni a kommenteket. Bevallom, hogy olyan sok a hsz., hogy végül csak úgy döntöttem, megkockáztatom a kérdést az összes hsz. végigolvasása nélkül is. (Ahogy látom, az én problémám is előkerült már vagy féltucat alkalommal, de ameddig eljutottam a kommentekkel, nem érkezett rá megnyugtató válasz.) A lényeg: szép téma a VFD, de én (részben) mást keresnék. Nekem egy klasszikus háromfázisú inverter kellene, ami NEM VFD; nekem tökéletesen elég, ha 50 Hz-et tud, nincs szükség a frekvencia változtatására. Az persze nem hátrány, ha a VFD-k egy-két szolgáltatását tudja (pl. "lágy" indítás vagy túlterhelés esetén áramkorátozás stb.), de nem kell változtatható frekvencia és változó feszültség. Mindössze stabil 3 × 230 V / 400 V kellene 50 Hz-en, amit egy jól terhelhető egyfázisú hálózat szolgálna ki. A jelalaknak annyira kellene jól megközelítenie a szinuszt, hogy olyan készülékek is gond nélkül működjenek róla, amik pl. rakva vannak kondenzátorokkal. Én naivan azt gondolnám, hogy egy ilyen cucc műszakilag jóval egyszerűbb, mint egy igényesebb VFD és ebből következőleg olcsóbbnak is kellene lennie; ennek ellenére ha a neten keresek, csak VFD-ket találok meg jóféle szinuszos invertereket (pl. napelemekhez), de ez utóbbiak mind egyfázisúak. Ha valakinek van ötlete (konkrét gyártó, típusjel stb.), az ossza meg! Köszi előre is.
Akkor neked egy lágyinditó kell 1 röl 3f ra.Vagy 3-3F ra,egy kis átalakitással,hogy 1F menjen.Nem olyan nehéz.Akkor te nem épiteni akarsz hanem hanem venni arra meg ott a kugli.Már miért is lenne olcsobb mikor ua a rendszer benne,csak nincs freki állitás.Miért akarsz a 3F kimenetre kondit kötni?Mekkora teljesitményre kell?Miért irod álandóan hogy VFD?
Na, kösz a gyors reagálást; akkor menjünk sorban...
– A lágyindítás nem kötelező, csak azt gondoltam, hogy az olyan hasznos dolgok, amik a frekiváltós cuccokban megvannak, itt sem hátrányosak. (Pl. a fesz. legyen állandó, ez OK; de ha azt érzékeli, hogy egy új terhelés belépése miatt drasztikusan nőne az áram – pl. egy indukciós motor bekapcsolási áramlökése miatt – akkor ne restellje csökkenteni a kimenő fesz.-et, ha így mérsékli a túláramot. Ha a túláram túl sokáig tart, tehát nem tranziens jellegű, akkor meg kapcsoljon ki.) – Igen, megvenném, mert nincs annyi gyakorlati tapasztalatom a pákázásban, hogy egy ilyennek nekiugranék. – Hiába ott a gugli, csak VFD-ket meg egyfázisú invertereket találok (vagy én vagyok nagyon béna). – Az jogos, hogy nem biztos, hogy olcsóbb, hiszen a "hardver" gyakorlatilag azonos. Csak a vezérlés egyszerűbb, az meg "szoftveres" különbség, a végső árban elhanyagolható különbség. – Nem akarok rá feltétlenül kondit kötni; azzal csak arra akartam utalni, hogy ennek a cuccnak illene tudnia bármilyen szabályos háromfázisú terhelést elhajtania a megadott teherbírásig. A kondival arra akartam utalni, hogy – ha infóim nem csalnak – az egyszerűbb frekvenciaváltós hajtások gyakorlatilag impulzusszélesség-modulált négyszögjelet adnak, hiszen az ilyen hajtásokkal szinte kizárólag indukciós motorokat hajtanak, ott meg a nagy induktivitás miatt pont nem gond. De mondjuk egy, az ideálistól kissé távolabbi kondenzátor esetén a négyszögjel igen komoly felharmonikustartalma miatt elég komoly lehet a veszteség. Szóval arra menne ki a játék, hogy azért "ne túl rossz" szinusz legyen a kimenet, ha lehet. – A teherbírás a szokásos 1,0; 1,5 vagy 2,2 kVA környékén elegendő; csak hogy adott esetben egy nem túl nagy teljesítményű 3f eszköz működhessen egy olyan helyszínen, ahol csak egyfázisú bekötés van. – Azért írom állandóan, hogy VFD, mert nem akarom mindig leírni, hogy "változtatható frekvenciájú hajtás" és azt látom a neten, hogy ha inverterre keresek, akkor száz találatból hetven VFD, huszonöt autóba/kamionba való 12/24 V-ról 230 V-ra inverter, a maradék meg "solar technology".
Úgy kell keresni hogy lágyinditó,vagy frekvencia váltó,mert az inverterre sok mást is kidob ami inverter technologia de más alkalmazás.Végülis mit akarsz működtetni vele?Pedig neked egy frekiváltó kell csak nem fogod a frekit állogatni.
Ha nem tévedek neked frekvenciaváltó + dU/dt v. színuszosító szűrő kell, ami egy jól méretezett LC szűrő. De ha nem titok megoszthatnád mi a bánatot akarsz táplálni. Lágyindítók fázishasogatással működnek az nem jó.
Pont az a lényeg, hogy nem lehet tudni előre, mi lesz a terhelés. Persze a 3f cuccok zöme motoros cucc (kihasználandó a 3f indukciós motor jó tulajdonságait), de pont azért írtam, hogy bármi szóba jöhet. De ha mindenképp példát akartok: kínai gyártmányú nagy méretű krimpelő gép (olyan hosszú hajtóspirálokra lehet vele a fém végeket rároppantani, amivel pl. szivattyút hajtanak de betontömörítő tűvibrátorokon is ilyen hajtóspirál van). Szóval a gépen van egy nagy indukciós motor, ami a hidraulika szivattyúját hajtja, de van benne elektronika is: 1f táplálás kis trafóval. Nem bogarásztam még át részletesen az elektronikus részt, de nem 'tom pl., hogy a trafó hogy reagálna a négyszögjelre. (Bár a krimpelő gép tkp. hordozható, de nem gondolom feltétlenül, hogy ide-oda akarná vinni valaki, csak annyira kértétek, hogy mondjak egy értelmes példát, ami 3f gép, de nem egy pucér indukciós motor, mint pl. egy bakköszörű... )
Amúgy valamilyen szinten igazatok van, persze vehetek egy elfogadható árú VFD-t és nem kötelező tekergetni a frekit, csak én naivan azt gondoltam, viszonylag könnyen találok majd fix frekis invertert... :-/ |
Bejelentkezés
Hirdetés |