Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője
 
Témaindító: yokesz, idő: Máj 30, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   325 / 325
(#) szs válasza proli007 hozzászólására (») Okt 27, 2024 /
 
Arra is gondoltam, 10W-os izzó van itthon, azt is kipróbálhatom élesben.
Falkstad-ban próbálom most ezeket, de a puding próbája hátravan.
(#) Gombszem hozzászólása Szo, 15:50 /
 

Töltésvezérlő bekötés

Egy pumpában van 3 db. 18650 Li akku. Töltőt nem adtak hozzá. Az akkupack mellett van egy töltésvezérlő panel. Most 12,2 V tápról töltöm, de nem vagyok biztos, hogy ez jó így. Szétbontva furcss a bekötése. A töltő csatlakozó rámegy a panelre, és továbbmegy a kapcsoló/motor felé. A panel négy sarkára csatlakoznak az akkuk, amik nem csatlakoznak a motor felé. Azaz a motor a töltőn át csatlakozik az akkukhoz, ugyanott ahol a tápegység is van.

Jó ez így? Nekem furcsa.
A hozzászólás módosítva: Szo, 15:55
(#) pipi válasza Gombszem hozzászólására (») Szo, 16:52 /
 
Mert az elektronika figyeli az akksikat akár cellánként, és beavatkozik, ha kell...
Menedzseli a töltést, túláramnál lekapcsolhat, túlmeritésnél lekapcsolhat.
(#) Gombszem válasza pipi hozzászólására (») Szo, 20:50 /
 
Ezt értem, de azt nem, hogy az akku helyett a bemeneti töltő csatlakozó van a motorra kötve. Egy töltésvezérlőre mennyivel nagyobb feszültséget kell kötni, mint az akkué, hogy töltsön? Az akkun darabonként 4,1 V a maximum, azaz 12,3 összesen.
Hol találok valami korrekt bekötési rajzot? Mert ami most van, az szerintem nem jó.
(#) Régi motoros válasza Gombszem hozzászólására (») Szo, 22:05 /
 
Talán ha csinálnál egy rajzot a bekötésről, és a csatlakozási pontokat ráírnád, többet látnánk.
Valamint add meg az IC típusát, mert az olvashatatlan. Milyen készülék ez amúgy, gyári vagy mókolt?
(#) pucuka válasza Gombszem hozzászólására (») Szo, 22:27 /
 
Gyanítom, hogy az amit töltésvezérlőnek nézel, az csak a balanszer. Nevezhetnéd akár töltésvezérlőnek is, de az nem teljesen igaz. Csak a töltőáramot osztja el a cellák között, hogy egyik se legyen túltöltve.
(#) pipi válasza Gombszem hozzászólására (») Szo, 22:45 /
 
Kukucskálj be a panel alá... Szerintem az a piros+fekete kábel nem "szalad át" a panel alatt
(#) NGY válasza Gombszem hozzászólására (») Vas, 0:39 / 1
 
Idézet:
„Ezt értem, de azt nem, hogy az akku helyett a bemeneti töltő csatlakozó van a motorra kötve.”

- a két FET arra utal, hogy van benne akku védelem - ami általában túltöltés, túlmerítés, túlterhelés védelmet szokott jelenteni.

Ez még nem nevezhető 100%-os töltésvezérlésnek, de ennyivel már lehet biztonságosan tölteni/használni az akkukat, még "buta" töltővel is.

"Rendes" töltésvezérléshez kellene még az állandó áram / állandó feszültség jelleggörbe is - lehet, hogy ez az IC tudja is, az adatlapjából ki lehet ezt deríteni.

- a 4 db akku csatlakozási pont arra utal, hogy van kiegyenlítés is - ami "csak"annyit tesz, hogy töltés közben (és/vagy töltés után) kiegyenlíti a cellák feszültségét - legegyszerűbb megoldásoknál a cellák közé között ellenállásokkal, néhány tíz mA-rel vezeti át a magasabb feszültségű cella töltöttségét az alacsonyabb felé.

Mivel a sorbakötött cellákon átfolyó töltőáram minden cellán ugyanaz, de a cellák sohasem teljesen egyformák, ezért lesz/nek olyan cellá/k, amely/ek előbb eléri/k a teljes töltöttség feszültségét, ezért van szükség a kiegyenlítésre. Sajnos a "balanszer" önmagában édeskevés, mindenképpen kell legalább a fentebb leírt védelem.

Idézet:
„Hol találok valami korrekt bekötési rajzot?”

Alább két általános ábra, az első a védelem, a második a kiegyenlítés szokásos megvalósítása.
Ahogy mindkét ábrán látható, a töltő és a motor + és - csatlakozói páronként közösek.

Ami nem jön le elsőre a panelről (de ha az ábrák alapján jól megnézed, minden bizonnyal ennél is így van), az az hogy - általában - a negatív ágban van az akkucsomag (B-) és a töltő (P-) között a védelem (ill. a töltésvezérlés).

Idézet:
„Egy töltésvezérlőre mennyivel nagyobb feszültséget kell kötni, mint az akkué, hogy töltsön?”

Cellánként 4,3...4,5V már elég, 3S esetében ez minimum 12,9 V - "buta" töltőadapterek esetén akár 14...16V is lehet, de ez függ az adott IC-től is, hogy mennyit bír a bemenetén.
A hozzászólás módosítva: Vas, 0:46
(#) Régi motoros válasza NGY hozzászólására (») Vas, 7:46 /
 
Annyit helyesbítenék, hogy a passzív balanszer nem vezeti semelyik cellába át a töltést. A passzív balanszer annyit csinál, ha érzékeli a cellán a túlfeszültséget, hogy a +- kapcsait rövidre zárja egy feten és egy ellenálláson keresztül, és elfűti a túlfeszütséget. Mivel ezen a védő áramkörön ilyet nem látunk, feltételezném, hogy ezeket a balanszer feteket az IC tartalmazza, azért kértem én is típusszámot. Valamint abból már kiderül rögtön a kapcsolástechnikája is, úgy lehet megfelelő következtetéseket levonni. A szám nélkül semmit nem lehet konkrétan állítani. Amit te írsz, hogy a túltöltött cellából másik cellába vezeti a túlfeszültséget, azt az aktív balanszer csinálja, ahhoz pedig tekercs és kondenzátor kell.
(#) Gombszem válasza NGY hozzászólására (») Vas, 8:18 /
 
Idézet:
„Cellánként 4,3...4,5V már elég, 3S esetében ez minimum 12,9 V - "buta" töltőadapterek esetén akár 14...16V is lehet, de ez függ az adott IC-től is, hogy mennyit bír a bemenetén.”

Köszönöm. Így már értem. A második rajzon látható van nálam is.
Én eddig 12,2 V táppal hajtottam, mert féltem a túltöltéstől, robbanástól. Ha labortáppal hajtom, látszik, hogy 2,5 A a max töltőáram. Ezek szerint a tápot megemelhetem 13-14 V-ra is.

Azért szedtem szét a pumpát, mert hamar lemerült. Ezek szerint nem volt teljesen feltöltve, azért.
Szerinted mekkora legyen a tápfesz? A legkisebbre akarom beállítani, ami már elég.
A hozzászólás módosítva: Vas, 8:20
(#) szs válasza Gombszem hozzászólására (») Vas, 8:35 /
 
Úgy csinálnám én:
Először feltölteném az eddigi 12,2V-al úgy, mint eddig, majd mikor már nem tölt tovább, akkor megmérnek egy cellát, mennyivel kevesebb a kívánt 4,1-4,2V-nál. Ezután kb ennyivel emelném a táp feszültségét, töltés végeztével (biztos ami biztos) ismét cellát mérnék. És kialakul, hogy mennyire állítsd ezekutan a táp feszültségét.

De nem biztos, hogy szükseges ezt nagyon pontosan, kapcsolóüzeműnek vélem én ezt a dolgot, inkább az a lényeg, hogy a szükséges minimum meglegyen, 1V-al ha több is lesz a szüksegesnél, attól biztosan nem sértődik meg.
A hozzászólás módosítva: Vas, 8:45
(#) Gombszem válasza szs hozzászólására (») Vas, 16:49 /
 
Idézet:
„Úgy csinálnám én:”

Pont ezt csináltam, amit írsz.

Megnöveltem 13,5-re. Újra töltött, de csak 1,5 A-rel rövid ideig.
Kicsit járattam a motort, hogy legyen mit tölteni.
Tovább növeltem 14,4-re, 2,23 A-rel töltött, de kb 5 mp ütemben leállt, majd újra indult.

A 12,2 V-os töltésnél az akkukon is 12,2 V volt
A további próbáknál felment 12,4-re, és ott maradt. Tovább nem nőtt.

Abban maradtam, hogy 13,5-re növelem a tápot. Ez a végleges.

Sokat tanultam, köszi.
(#) pipi válasza Gombszem hozzászólására (») Vas, 17:00 /
 
Miért is 13,5V ?
Az akksidon lévő áramkörnek nem a szabályos töltés lekapcsolása, hanem a túltöltés megakadályozása a feladata. 3*4,2V=12,6V, ide állítsd, efelett a VÉDŐáramkör kapcsolgat periodikusan le, ez nem egészséges, nem üzemszerű állapot
(#) Gombszem válasza pipi hozzászólására (») Vas, 17:50 /
 
OK. Értem.

Azért kérdeztem itt, mert egyáltalán nem ismerem ezt a témát. De -mint írtam- sokat tanultam.
(#) Régi motoros válasza Gombszem hozzászólására (») Vas, 18:47 /
 
Idézet:
„...sokat tanultam...”

Ne haragudj, de a helyedben ennyi infó után én nem jelenteném ki ezt így konkrétan.
Eddig csak annyit csináltál, hogy egy "valamilyen" feszültséget rákapcsoltál egy "valamilyen" áramkörre. Nem véletlen kértem az IC típusát, mert az adatlapjából lehetne megérteni az áramkör működését.

Amit eddig csináltál azt kb úgy hívják próbálkozás.
A hozzászólás módosítva: Vas, 18:48
Következő: »»   325 / 325
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem