Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Valaki meg tudja mondani mit vezérel az eltérítő IC a képcsőnél? A képjel alapján.
üdv köbzoli!
igaz nemvagyok nagy fogalmazó könnyi félreérteni Bocs, nem tudom hol a rajz amit említettél, lehet én bénázok el valamit de nemlátok semmi linket vagy rajzot
közben eszembe jutott mi a másik amit kérdezni akartam!
Elektrónikusan kellene leválasztanom egy kört a tápról, igen kevés amper (60mA alatt) és mindossze 9volt környékén. Konkrétan egy multimétert (mégpontosabban digitális panelműszert) szeretnék ugyanarról az áramforrásról hajtani aminek mérem a feszültségét és a közös föld miatt ezt nem lehet hacsak nem választom le elektromosan a két kört. Jó lenne valami kész IC ha van már ilyen célra, vagy egyszerű kapcsolás. Remélem sikerült érthetően és nem körülményesen fogalmaznom mire lenne szükség, de a konkrétumot is leírom ha az segít a megértésben: Konkrétan úgy néz ki a dolog, hogy van egy stabilizálatlan áramforrásom amiről a digitális (voltmérő) panelműszerre menne egy kör, 9volt feszkó 7809-esen keresztül (jó erős pufferkondival) és ezzel párhuzamosan lenne egy DC-DCkonverter aminek a kimenő feszkóját akarom potméterrel beállítani és a panelműszeen látnám mire állítom be 5-12volt között. Már minden készen van a panelműszer is működik meg a dc-dc is jól ha külön áramforrásról üzemelem, szal azokkal nicns gond. Sajnos a panelműszer csak akkor mér, ha leválasztom elektromosan a tápját (földjét) a mérendő feszkó földjétől. Ezt kellene megoldani és így egy kicsiny dobozban lehetne a feszkó visszajelzés a DC-DC konverterrel, nemkéne benne elemetcserélni meg egyéb trükköket csinálni pl. multiméterrel rohangálnom folyton.
köszi nagyon a segítséget és a képet!
első ránézésre olyannak tűnik mintha én is összetudnám forrasztani! biztosan jó lesz, majd nemsokára beszerzem ahozzávalókat vagy kérdezlek ha felmerül valami! Kb. mekkora ennél a veszteség és melegedés? úgylátom 7809 is van benne., abból mekkora kell? a félamperes vagy elég az a pici méret a max 100mA vagy mekkora? mert a 78XXból van az a kisméretű kisáramú sorozat a megnemmondom milyen tokozás amire nemtudok hűtőbordát tenni illetve hülye kérdés de akkor ez hagy még teljesítményt a tápon pl. hogy még maradjon 2-4watt a párhuzamosan kötött ventillátornak ha a P1-el leszabályzom
igen értem, hogy külön táp kell de ahol én használnám ott erre nincs lehetőség sajna
akkor marad a mostani megoldásom, hogy egy rakás nagy kapacitású elkót kötök be párhuzamosan és egy kapcsolóval váltom hogy melyik körre menjen az áramforrásról az áram, feltöltöm az elkókat majd megszakítom a kapcsolóval a táp közösítését és visszaadom az áramot a DC-DC körnek, pár másodpercig a panelműszer meg tud működni az elkókról addig gyorsan belövöm apotméterrel akíván kimenű feszkót. Sajna ez a módszer macerás meg a kondik nagy helyet fogalnak el de most mást nemtudok ott tenni köszi azért, hogy írtál én azt hittem van valami elektromosan leválasztó áramkör ilyen helyzetekre de lehet az egy transzformátor lenne és egyenáram _> váltóáram -> váltóáram -> egyenáram trükközéssel kéne bajlódni... ami tuti nem fér el kishelyen... még ha egy tized wattról is van szó
Hello!
Azt minden esetre elmondanám, hogy Peltier elem még nem volt a kezemben. De.. Idézet: „Lényegében nekem csak teljesítményt kellene leszabályoznom egy küszöbérték fölé sose mehessen mert túlszívja magát a peltier” Mint említettem a teljesítményt csak úgy tudod szabályozni, ha méred a feszültséget és az áramot, és ennek szorzatát tartod állandó értéken. De vajon szükség van-e erre egyáltalán? Lehet tényleges és egyszerű megoldás, az áramkorlátozása. HA ezzel nem lőnek nyulat, akkor az PC-táp esetén viszonylag egyszerűen megoldható. Csak át kell folyatni a Peltier áramát egy Schunt ellenálláson, és ha ezen eső feszültség meghaladt egy értéket, le kell szabályozni a feszültséget. Ha a PC GND-nek nem kell közös potenciálon lenni a Peltier negatív pontjával, akkor egyszerű a helyzet. A Shunt ellenálláson kívül, akár egy tranyóval és két ellenállással megoldható szerintem a dolog. Ha ezt az áramot változtatgatni is szeretnéd, akkor más a helyzet, akkor az ellenálláson eső feszültséget össze kell hasonlítani egy referencia feszültséggel,és ezzel kell a PC-tápot leszabályozni. (Itt már a PC táp rajza is kellene) Idézet: „Úgy veszem ki a szavaidból, hogy mégsem lenne egyszerű és olcsó megoldás egy áramkorlátot építeni ezek kimenetére így utólag, hanem eleve egy olyan tápot kellene vennem ami kapcsolóüzemű és áramkorlátos.” Ez nagyban függ attól, hogy milyen a táp eredeti áramkorlát kialakítása, mert az lehet egészen egyszerű is, hiszen csak a táp túlterhelését kell megakadályoznia. De minden esetre ugyan úgy meg kell változtatni a kapcsolását, mint a PC tápnak. Idézet: „Azt értem, hogy apeltier ellenállása jelentősen változik használat közben a melegedés függvényényben, de nekem nem kellene halálpontosan belőni, csak hogy ne hevülhessen túl.” Lehet, hogy Te érted, de én nem. Mert nem tudom változik-e ezért csak azt írtam, hogy "ha". Minden esetre ki kellene mérni a Peltier karakterisztikáját, minimum a feszültség/áram függvényében. De nem ártana, ha közben a hőmérsékletet is mérni + és - oldalon. Vagy esetleg a Net-en utánanézni adatoknak.(Hűtés nélkül, meg gondolom nem lehet ezeket járatni.) Minden esetre, ha azt akarod hogy ne hevüljön túl, akkor miért nem a hőmérsékletet (esetleg differenciát) figyeled és ha magas leszabályozod? Idézet: „Tehát nemkell nekem állandó teljesítmény csak egy küszöböt ne léphesen túl.” Alapvetően ez szabályozás szempontjából édes mindegy! Kivétel, ha tényleg egyszerű védelemről van szó és megfelel akár egy bimetálos hőfokkapcsoló is. Idézet: „a venti szinte alig pörgött mert mind a 60wattot elszívta a 36wattos peltier” Ennek értelme nem sok van. Ha nem olyan táppal táplálod, ami bírja a terhelést, akkor abból megállapítani semmit nem lehet, legfeljebb annyit, hogy mikor megy tönkre a táp.. Idézet: „Mert egy 85wattos peltiert veszek a jövőhéten és azt szeretném 60watt körül hajtani (a kánikulában jobb hűtés kell).” Erős a gyanúm, hogy egyszerűen csak kisebb feszültségről kel táplálni, mint a névleges feszültsége. És már is teljesül a 60W-od. Idézet: „A másik probléma, hogy ólomzselés aksiról használva még mindig nem lesz áramkorlátom rajta és néha szeretném aksiról hajtani.” Igen, az "aksisi üzemmód" már okozhat fejtörést. Ha egy DC-DC konverternél a ki és bemenő feszültség között minél kisebb a különbség, akkor a veszteségeket figyelembevéve, már nem igazán lesz jobb, egy áteresztő tranyós szabályzónál. Sőt a maradék feszültsége (Dropout) esetleg sokkal nagyobb lesz annál. Amúgy a StepUp konverternél van soros dióda a kimenettel, a SteDown konverternél, a tekercs és a kapcsoló eszköz van sorba. De természetesen azoknak ohm-os ellenállása is szintén veszteséget okoz. Minden esetre a Schottky diódánál kisebb veszteséget elérni, csak aktív Fet-es egyenirányítással lehet. De ehhez külön meghajtó cél IC kell, vagy valami trükkös kapcsolás, mert a Gate nyitófeszültségét a Drain-hez képest kell előállítani, annak feszültsége meg "ugrál". (De ezen kérdéseket a kapcsolóüzemű tápok topikjában kellene forszírozni, a szakértők, ott tanyáznak.) Idézet: „Nem tudja valaki esetleg,hogy az autóba való peltieres hűtőládákban amelyek szintén 12voltos aksiról vannak hajtva hogy oldják meg az áramkorlátozást?” Már én is gondolkodtam, veszek egy ilyen hűtőládát, mert mint ha olcsóbb lenne mint egy Peltier. Minden esetre nem hiszem, hogy ezt a kérdést túlzásba vinnék ott. Szerintem csak kapcsolgatják az elemet a hőfok elérésekor, és várják a csodát.. üdv! proli007
Hello!
De van egy megkerülő lehetőség. A múltkor valaki feltette (lehet pont TE) és kérdezett is valamit, csak elfelejtettem rá válaszolni. Ez a kis áramkör megoldja a problémát, persze némi pontossági hiba közbeiktatásával. (Mert szükség van az IC jó CMRR paraméterére, és az ellenállások pontosságára) - Alapvetően a 7106 referencia feszültsége a plusz tápfeszültsége és a Common pontok között mérhető. Ezért elsődlegesen a bemeneti feszültséget is s Common ponthoz képest várja. Ez a kapcsolás, tulajdonképpen egy különbségképző áramkört tartalmaz, melynek vonatkoztatási pontja a 33kohm-alja (alsó IC kimenete). - Tekintve, hogy a DVM IN- pontja nem más, mint a Common potenciálja, így az alsó követő erősítő, ezt a feszültséget viszi át a különbségvonó erősítő-nek. - A követő erősítőre csak azért van szükség, hogy a különbségvonó áramkör ne terhelje a Common pontot. - Mivel így a vonatkoztatási feszültsége a különbségvonónak már a Common pont lesz, ehhez a feszültséghez képest lesz mérhető a különbség kimeneti jele. - Az ábrán bejelöltem, a különbségképző kapcsolás két bemeneti pontját. (Az áramkörben ez a két pont a tápra van kötve, mert jelen alkalmazásban, pont a tápot (elemet) szerették volna mérni.) De ez a két pont köthető szinte bárhová, míg az IC a CMRR tartományán belül marad. (9V tápfesz esetén, kb GND..+20V közé) De az IC működhet magasabb tápról is mint a DVN, akkor a CMRR tartomány nőni fog. - A különbségvonó áramkör erősítése 0,33-szoros (33kohm/100kohm). Ezeknek az ellenállásoknak egyformáknak kell lenni!) Tekintve, hogy a DVM bemeneti jele +-200mV és ennél magasabb feszültséget szeretnénk mérni, erősítésre nincs is szükség, inkább "gyengítünk". A gyengítésre azért is szükség van, mert az IN- feszültsége a +9V-tól csak kb. 2,8V-al alacsonyabb. És ha az IC kimenete a méréskor felfelé megy, akkor kb. 8V környékén beleütközik a tápba. Célszerű lenne, tehát 20V mérése esetén, az erősítőnek 1/100 erősítésűnek lenni. - Viszont ebben az esetben a kimenő feszültsége az IC-nek a Common feszültségétől, csak 200mV-al lenne magasabb. Tekintve, hogy az IC-nek a kb. 3mV offset feszültsége ebben a 200mV-os méréstartományban jelentős hibát okozna, ezért inkább 1/3 az erősítés mértéke, és a kimenő feszültséget 200mV-ra tovább osszák egy passzív feszültségosztóval. Bocs, ha ezt "jól" elmagyaráztam.. De remélem nem volt haszontalan. üdv! proli007
Sziasztok!
Van egy transzformátorom és eléggé aggaszt a hőfoka. A vasmag 90 C fokra is felmelegedik míg a 230V-os tekercs 110 C fokra, és még ha belegondolok be is fog kerülni egy dobozba. Sok trafó járt már kezembe de nem szoktam hozzá a terhelés nélkül is ilyen magas értékekhez. Szerintetek ez mennyire normális? A jó hír az az hogy 30mA-nál jobban sose fog terhelődni és ez is csak időközönként. A trafó kb 300mA-s. Nem volt sose hozzányulva / áttekercselve, bontott, de nemtudom mennyire megbízható hosszú távon, és most egy áramkörömhöz pont ideális lenne. Álltalában megszoktam hogy 70 fok körül ingadoznak az értékek, de ez már foghatatlanúl forró. Tudom azt mondanátok hogy hagyjam úgy és hallám mi lesz, de nem szeretném pl éjjszakára kockáztatni az elektronikát ha esetleg elszabadúlna valami, márpedig az elektronika éveken eresztül szünmentesen fog működni. Légyszi írjátok meg hogy mennyire jelentenek rosszat ezek a szokatlanúl nagy adatok, főleg ha még bedobozolódik. Mondjuk a lakk kb 130-140 fokot is elbír de akkor is sokallom ezeket az értékeket. Köszi előre is.
Ugyanakkor sikerült egy parasztos megoldással kiküszöbölni a komparátoros problémám. Egyik elképzelésem az volt hogy visszacsatolom a kimenetet, kipróbáltam és bevált. Egy 3 kohm-os ellenállással visszacsatoltam a kimentet a nem invertáló lábra és így mikor megjelenik a logikai szintek közti átmeneti zavar akkor ezt a keveset is ráküldi a bemenetre így az egyből átsegíti ezen a fázison. Igaz így egyértelműen a visszabillentéshez is nagyobb feszültség szükséges (1-2 mV), de ez most nállam nem probléma. Köszi mindent.
Hahó!
Van olyan rádió, amihez nem kell földelés? Előre is köszi
Mennyit vesz fel a hálózatból? Lehet hogy valahol zárlatos, és sokat fogyaszt.
Hálózatról 0.01 A az áramfelvétele. Ez önmagába nem sok, nemtudom akkor mi ez az abnormalis jelenség, szerintem akkor nem lehet zárlatos. De hallám erre is megvárom válaszotok. Köszi. És mielőtt valakinek felmerülne a kérdés hogy más feszültségre tekercselődött azelőtt leírom hogy egy bontott kis asztali tápból van.
Igen , csak kérdezték mekkora az áramfelvétele, és én se gyanakodtam zárlatra a kis érték miatt, de akkor biztos nem fogom használni mivel mint írtam is évekig szünmentes elektroniká kell meghajtson. Köszi.
Sziasztok
Nekem lenne egy olyan problémám h a TV egy bizonyos időközönként magától kikapcsol:S valakinek lenne egy ötlete h mi lehet a hiba? Előre is köszönöm. Jó éjszakát mindenkinek
Van-e idozoto aktivva teve?
Ez a kkapcsolasi ido mindig ugyanannyi, ha nem nyulsz semmihez? Az utolso beavatkozastol szamitva mindig ugyanannyi? Mert akkor eselyes ez.
Sziasztok!
Adott egy clip-signal kapcsolás. Ezekhez összegyűjtöttem az alkatrészeket... Viszont nem tudom, hogy jók -e? Meghogy ezt a kapcsolást lehet -e használni tda7293-as végfokkal is ? Mellékletként csatoltam a 2 képet. (kapcs, és alkatrész lista)
Szia!
Szerintem TDA7293-hoz érdemesebb ezt megépíteni, mert ennek az IC-nek van beépített clip-detektora. Bővebben: Link
Jó, csak egy hordozható rádiót építek. Mivel hordozható, nincs földelés. Aminél meg nincs földelés, az elemes rádió. Azonban az összes kapcsolás, amit a neten találtam, ahhoz mind kell földelés, akkor is ha elemes és akkor is, ha nem. Variométeres rádiót készítek, az az, a vasrudat mozgatom a tekercsban, így változik annak induktivitása, így változik a frekvencia. Ilyen fajta rádiónak a kapcsolási rajzát keresem. A hangerő szabályozás pedig árnyékolással történne. Valahogy úgy, mint itt:
http://oldradio.tesla.hu/szetszedtem/270tollradio/penradio.htm Remélem érthető voltam. Segítsetek Kapcsolási rajzot küldjetek!
Hello!
Erről a kapcsolásról, már tárgyaltunk (ha jól emlékszem) az "Erősítőhöz való védelem, koppanásgátló!" topikban, keresd vissza... üdv! proli007
nincs. csak néztem a tv-t majd egyszerűen kikapcsolt, visszakapcsolom majd megint kikapcsol és így tovább...
Ez ugye hagyomanyos TV, nem pedig LCD?
A taviranyitobol vedd ki az elemet, a TV-n az infravevo ablakat meg ragaszd le fekete szigszalaggal vagy vastag kartonnal. Vezereld a TV sajat gombjaival. Meg mindig csinalja? Ha nem, akkor eloszor vedd le a kartont a TV-rol, ha nem csinalja, akkor a taviranyito a hibas. Ha csinalja, akkor a vevo korul lehet valami disznosag Ha igen, akkor nem az infrarendszer kapcsolgatja ki-be, valami komolyabb belso baja is lehet (pl. proci), de ahhoz mar fel kell nyitni a TV-t es azt inkabb szerviz tegye.
hat a távirányítóból már tegnap kivettem az elemet, de ebből szerintem szerviz lesz. azért köszönöm szépen az ötleteket
Sziasztok! Szeretnék építeni egy LED-es számlálót.
Találtam egy kapcsolási rajzot csak az IC-be nincs beleírva hogy mi a típusa. Mellékeltem egy linket ahol ott van a kép. Előre is köszi Bővebben: Link
Ha emlékezetem nem csal ez a CMOS 4040 IC lesz.
Hello!
Egy röpke kérdés. Valaki légyszi mondja meg mennyi kell legyen a minimum feszültségtöblet a stabilizátor ic-knél hogy azok még jól működjenek. Jelen esetbe az lm317 érdekel főként, de ha már itt tartok akkor a 78xx széria is érdekel. Az érthetőbbség kedvéjért pl egy lm317-et beállítok 5V kimenő feszültségre akkor mekkora a minimális feszültségtöbblet minél még stabilan tartja az 5V-ot? [+1V (6V), +2V (7V) vagy még több?]. Eléggé pontos válasz érdekelne s nem megközelítő hogy pl 9V biztos elég lesz. Köszi.
helló.
vlki segítsen. van egy vizes téglavágóm. vízmentes kapcsolója van a kapcsolójában fűstől vlmi fekete henger szerű mi lehet az? és honnan kaphatok
Ilyen nincs. Mielőtt írtam volna azelőtt átnéztem az adatlapot s nem láttam, azért kérdeztem rá itt, most meg egyből szememet meegszurta az adat
Motoros tolókapunyitó olyan hibát produkál, hogy a villogó lámpa nem villog, hanem folyamatosan ég akkor is, amikor nem is működik a kapu.
Megnéztem a vezérlő elektronikát, és azt láttam, hogy a 220 V-os lámpa kimenete előtt van egy TLC336B jelű triak, azelőtt meg egy MOC3041 jelű optotriak. Ha jól sejtem ezek valamelyike sülhetett ki. Az lenne a kérdésem, hogy egyszerű eszközökkel (multimeter) lehet-e tesztelni, hogy melyik romlott el. (Egyébként valszeg az okozhatta a gondot, hogy a kapu még a végálláskapcsoló jelzése előtt akadályba ütközött. Azt mértem, hogy ekkor egy pillanatra 300 V feletti feszültség jelent meg a lámpánál, amitől ki is égett.) Kösz, ha tudtok segíteni. |
Bejelentkezés
Hirdetés |