Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akkumulátor töltő
 
Témaindító: josephx, idő: Jan 18, 2006
Lapozás: OK   39 / 299
(#) pucuka válasza dolfin hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
Bátor vagy.
Ahhoz hogy egy automata töltő programmját megírjad, kelle ismerned a megcélzott akkomlátorok töltési és kisütési diagramját, legalább irodalomból, de jó lenne ha saját méréseidből.
A méréshez le kell választani az akkut a töltésről, terhelést kell adni (kapacitás függő) és a mérést a terhelési idő végén végezni. (az idő terhelés és kapacitás függő) Ha 13,8 nál magasabb feszt mérsz, a töltés befejezhetö. (savas ólomakkumlátoroknál)
(#) minmax válasza dolfin hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
Én semmi értelmét nem látom, dehát nem én vagyok a konstruktőr. Szerintem a fordított polaritású csatlakozás elleni védelemre hivatott, de az ellen pont nem véd. Kövesd végig az áramutat fordított polaritású akkuval
(#) dolfin válasza pucuka hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
A töltés vége az akku karakterisztikája alapján mérhető. Töltés közben az akku feszültsége emelkedik, majd a 100% után csökkenő. A csökkenést a PIC érzékeli és átvált csepptöltésre. A csökkenés kb 5mV de az előző értékekkel való összehasonlítással jelezhető.
(#) dolfin válasza minmax hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
A kapcsolással nincs bajom, viszont azt a diódát én se értem. Talán védi az akkut a kisütéstől amikor a tranzisztor a földre húz.
(#) minmax válasza dolfin hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
Talán igen, bár egy 1 kohmos ellenállás nem túl komoly terhelés...
Az lesz a baj ezzel a diódával, hogy a rajta eső feszültség egyedileg változik, ezt hogyan viszed be a programba?
(#) dolfin válasza minmax hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
Igen ezen én is gondolkoztam, azért mondom hogy azzal van ott bajom. Lehet hogy kimarad a kapcsolásból. Először úgyis régi akksival lesz tesztelve, amivel a digitális fényképezőm be se akar kapcsolni.
(#) pucuka válasza dolfin hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
Ezzel a csökkenés dologgal csak annyi bajom van, hogy miért kell egy viszonylag bizonytalan mérés miatt mindíg egy picit, mégha kicsit is, tönkre teszegetni az akkukat, persze ez egy 120 Aó -s akkunál nem annyira lényeges, dehát vannak érzékenyebb akkuk is. Az is rendben van, ha töltésvezélőknél lehet nem annyira kíméletes a töltés, nincs lehetőség a töltés és a terhelés leválasztására, de gondolom, inteligens töltőt csinálsz.
(#) ferzoo válasza dolfin hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
Ami az Lm317et illeti ez igy van.A töltés vége felé,ahogy megnő a cella fesz.g,úgy nő az ic.ref.fesz.g értéke is.Igy Uki is nagyobb lesz,az adatlapon feltüntetett 1,25V al.Ha ez nem lenne igy,az akku sosem töltödne fel teljesen.Feltöltődés után Iki=néhányszor 10mA,tehát nem vesz fel áramot,és nem is melegszik 20-25C felé.Vagyis nem károsodnak a cellák.
(#) ferzoo válasza minmax hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
Ami a ráírt kapacítást illeti,igazad lehet.Pl.Duracell,Gp,vagy más ceruza akksikra ráírják 2600mAh.Aztán mikor 5ödjére feltöltőm,majd ismét kisűtöm,zsebizzóval akkor sem tud 1900-2000mAh nál többet leadni.Lásd 80mA,24órát bírnak max.de néha ennyit sem.A másodpercek,a vonat lekésése hogy jön ide?Ez nem szakmai tény,nem is ide tartozik.Mindenki úgy kési le ahogy tudja.
(#) skoda120 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
Hali.Fárasztalak megint kicsit Lehetne valami olyat csinálni a töltőmhöz,hogy megtudjam mikor van feltöltve az akksi vagy túltöltve?Pl LED villogna vagy világitana folyamatosan pl 2-3 fokozatba.Olvasgattam már róla,de érdekelne mit tudsz ajánlani ami egyszerű.Köszi.
(#) skoda120 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
Ha kikapcsolja a töltést,de én lentebb veszem az Ampert akkor ujra kezdheti tölteni?
(#) dolfin válasza ferzoo hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
Üdv

Akkor ezek szerint túl nagy hülyeséget nem csinálok, mivel ez a kapcsolás PIC nélkül is védi az akkut, ez a 317 működéséből adódik, tehát ha csak simán PIC nélkül csinálnám, akkor se lenne semmi baj. A PIC csak annyit tesz hogy a töltődés után cseppre rakja, de ez ezek szerint PIC nélkül is menne, akkor a PIC feladata csupán a kijelzés. Az hogy minden töltésnél picit tönkretenném az aksit az szerintem nem igaz, mivel mindenhol ahol olvastam 105%-ig töltik, és ez a kapcsolás elvileg 100% és 101% között érzékel és leáll, mivel a töltöttség elérése után a feszültségesés azonnali.

Üdv
(#) skoda120 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
Tudod,hogy ezeréves a töltöm és úgy tudom ez nem kapcsol le.Attól függ megtudom-e csinálni,ha nem -csak segit valaki megcsinálni.Ezzel a kiegészitő automatikával már lekapcsolna akkor és töltené ha merül.Igy teljesen feltölthető lenne az akkumulátor?
(#) pucuka válasza dolfin hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
Nem véletlen, hogy ennyi kever, kavar van az akkumlátorok töltésével kapcsolatban. Ez a "delta volt" töltő úgytudom, csak a Cd, és NiMH töltőknél működik, ott is csak azért, mert állandó áramú töltés esetén, a töltés végén a gázképződés kicsit tönkreteszi (zárlatba viszi) a depolarizátort, ami előbb utóbb tönkremegy. A savas akkut ha állandó áram mellett túltöltöd, nincs a töltőfeszültség csökkenés a karakterisztikában, vidáman folyik tovább az áram, és forralja, bontja a vizet.
A töltöttség állapotát az elektrolit fajsúly változása mutatja (minden akkumlátornál), ami csak nehezen, vagy zárt akkumlátorok esetében egyáltalán nem lehet mérni. A másik lehetőség az akkumlátorok belső ellenállásának mérése, ez az adat pontos képet ad az akkumlátor állapotáról, bár elég ritkán láttam hogy ezt mérték volna.
Amit mondasz a százalékokról, az nem feszültség, hanem az Aó kapacitásra vonatkozik, kb. 105 % töltést kell bevinni az akkumlátorba, hogy a veszteségek ellenére feltöltött legyen.
Ezért kíméletesebb, de hosszadalmasabb az Aó töltés 1/10 Aó kapacitásnak megfelelő árammal 14 órán át (104%). Az ún. gyorstöltésnél amit a nagyáramú töltésekkel, áram-, és feszültséghatárolós karaktarisztikákkal valósítanak meg, erősen ajánlott az akkumlátor hőmérsékletének figyelése, 40, 45 C fok felett a töltés leállítása.
Ezért mondtam, hogy jó univerzális automata töltőt az eltérő, (csak nagy vonalakban hasonló) töltési karakterisztikák, valamint a jelentős gyártási szórások (eltérő használat) miatt elég nehéz elkészíteni, a készen kapható "univerzális" töltők csak a töltés menetének ilyen-olyan logikával történő megvalósítása. Ezért vannak jó, és kevésbé jó töltők. Általánosságban nincs is szükség ilyen precíziós töltőre, bár aki sokat foglslkozik akkumlátorokkal, annak szüksége lehet ilyenre.
(#) Inhouse válasza ferzoo hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
Szia!

Mivel egy feltöltött 12v savas ólomakku kapocsfeszültsége 12,6-12,7V, és a 11,9V már igen erősen merített állapot (gyakorlatilag dízelnél télen kötve hiszem hogy beindul), és a kettő között tized volt a különbség...hát legyen hülyeség... És ez már eléggé a két véglet...

Üdv
Inhouse
(#) dolfin válasza pucuka hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
Ni-MH akku pack-ot töltenék. Ha azt mondod hogy nem szabad csepptölteni akkor az csak pár sor a PIC programjában hogy ne csepptöltés legyen hanem ne legyen töltés, a kapcson lévő 2 LED jelzi majd h végzett a töltés, le lehet húzni, de addig is az akku az 1K-n át merül, de az csak pár mA, ami nem gond. Akkor esetleg egy hőkapcsolót is bele lehet építeni.
A 2000-2500 mAh-s akksit tölteném 1.25A-rel ami 0.625C-nek felel meg, ez már a gyorstöltés határban van benne de nem túl magas, nem is annyira kíméletlen.

Akkor annyit teszek hogy a programban nem lesz csepptöltés.

A GP gyári oldalán találtam hogy ők is a karakterisztika alapján való töltést javasolják, a feszültség alapján.
(#) proli007 válasza dolfin hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
Hello!
Te jó ég! Miről beszéltek itt? vagy én vagyok más vonaton :no:
Egyáltalán erről a kapcsolásról van még szó?

- A kutyát nem érdekli, az LM317 Out feszültsége és a diódán eső feszültség.. A PIC-be menő feszültségosztó közvetlenül az aksi kapcsaira van kötve, így a PIC azt méri.
- A 317-et nem érdekli sem a dióda, sem az aksi feszültsége. Ő csak az 1ohm-on eső feszültséget nézi, az meg a kimenő árammal arányos. És addig növeli a kimeneti feszültségét, míg be nem áll az 1,25A áram..
- A diódára azért van szükség, hogy amikor a 317-et leszabályozza a tranyó, ne folyjon viszáram az aksiból a 317 felé, mert esetleg megsértődik. (A töltéssel soros dióda soha nem a fordított polaritás miatt van - mer attól ugyan nem véd - hanem a viszááram megakadályozása céljából.)
- Ha az aksi feszültsége nő, akkor nem a "referencia feszültség nő", csak az ADJ láb feszültsége. De ez nem a töltés végén van így, hanem a töltés egész folyamán! (És mellesleg semmi hatása nincs, sem a töltésre, sem a mérésre.)
- Honnan vettétek, hogy a töltés végén a töltőáram csökken "néhányszor 10mA-ra"? Már többször írtam, hogy az LM317 állandó áramot ad. Függetlenül az aksi feszültségétől. (Ez a csökkenés csak akkor lenne igaz, ha elfogyna az LM317 működtető feszültsége. Az meg a hálózati feszültségtől, meg mindentől függne, kivét az aksi feszültségétől)
- A -dV és processzoros töltés pont azért kell, mert ezeket az aksikat, nem lehet feszültségértékre tölteni.
- Ezek a 101..105%-ok, nem az aksikapacitás és a töltési kapacitás arányára vonatkozik, hanem a névleges töltöttségi szintre. (Amit a gyártó gondol, hogy 100%-nál van feltöltött állapotban az aksi.) Tehát a megállapítások a leírásokban a túltöltés minimalizálásáról szólnak, nem másról. Ha csak 5% többlettöltést kellene bevinni az aksiba, akkor igen jó lenne a hatásfokuk, csak sajnos nem így van.. (De az C/10 áram bevitele 14 órán keresztül, az pont 40%-al több töltést jelent, mint amit ki lehet venni belőle..
- Sajnos a -dV karakterisztika csak akkor mérhető (csak akkor van ez a csökkenő feszültségű szakasz a töltés végén) ha 1C feletti töltőárammal töltünk. (meg kell nézni a gyári karakterisztikákat) Viszont az a tapasztalat, hogy AA méretű celláknál, az 1A feletti töltőáram már túlzás. Nos, történetesen ezért vagyok pesszimista a töltési eljárásokkal szemben.

De úgy látom hiába töröm magamat, mert vagy el sem olvastátok amit írtam, vagy nem értettétek amit az LM317-ről írtam, vagy nem szóltatok..
üdv! proli007
(#) troyan hozzászólása Feb 6, 2010 /
 
Teljesen eltérő kérdés: valamelyikőtök nem tudja, hogy az iPhone töltők hogy működnek? Mert ha simán bedugom az USB-t olyan portba, ahol csak 5V és GND van akkor nem tölt. Gyári töltő nagyon drága.
(#) dolfin válasza proli007 hozzászólására (») Feb 6, 2010 /
 
Engem biza érdekel és kérdeztem is sokat de sok kérdésemre nem érkezett válasz.
Akkor a dióda mégiscsak kell oda, OK, belerakom.
Akkor azt mondod hogy a kapcsrajz szerinti elrendezésben a PIC az akksi aktuális feszültségét méri? -dV-t mérnék én is, 65%-os C-vel. Ezek szerint a kapcsolás nem ér semmit?
Most már kíváncsi lennék. Tudom hogy a 317 folyton 1.25A-t ad bármi történik, emiatt kell a PIC-cel PWM módban vezérelni.
Már megcsináltam a kapcsot, csak a PIC van hátra, remélem nem feleslegesen dolgoztam...

Tudnál gyári karakterisztikára link-et adni?

Köszi
(#) pb válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 7, 2010 /
 
helló
megépitettem a kapcsolást és lenne egy pár kérdésem.
A trafó kimenetén terheletlenül 28voltot mérek és a kapcsolás kimenetén is terheletlenül viszont ha rövidrezárom a kapcsolást akkor nem szabályoz le 600ma-nál hanem átenged 1.5ampert.
Rövidzárnál ez normális vagy a rövidzárlati áramot is lekéne szabályoznia 600ma-re?
egyébként a trafó 450ma-t tud.
(#) ferzoo válasza dolfin hozzászólására (») Feb 7, 2010 /
 
Prolinak teljesen igaza van a pic k.val muködö töltövel kapcsolatban.A pic fesz.g oszto(figyelö ellenllsokon keresztul figyeli az akku ramt,es töltöttseget, ennek megfelelöen llitja a kimenetre kiadott impulzusok idejet,kitöltesi tenyezöjet.
(#) dolfin válasza ferzoo hozzászólására (») Feb 7, 2010 /
 
Akkor a dióda kell oda, és töltés közben is csak az akku fesz.-ét méri? Mindenesetre a programot úgy csináltam hogy a PWM nem töltős szakaszában mérje.
(#) dolfin válasza ferzoo hozzászólására (») Feb 7, 2010 /
 
Tettem a kapcsra egy LM35DZ hőmérőt (TO-92 tokozású), csak azt tudnám hogy hogy érdemes rárakni az akksi pack-ra hogy ne a szobát hanem az akksit mérje így nem lehetne hő-karakterisztika alapján tölteni, mert a külső hő úgyis bezavarna, egyelőre csak biztonsági lekapcs funkció miatt lesz, 40-45 fok közöttre.
(#) pb válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 7, 2010 /
 
helló
rátettem az akkura de egykét dolgot nemértek.
A trafóm csak 450ma-t tud de a multi szerint az akkuba 850ma-folyik.Apotit akárhova tekergetem nemváltozik az áramerősség. jah és az 1ohmos ellenállás helyett 0.7ohmos van benne a 120ohmos ellenállás helyett bedig 100ohm. az ic az lm350 a tranyó az meg 2n3055.
(#) pb válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 7, 2010 /
 
jah és amely kapcsolás kivan egészitve a leddel ott a tranzisztor npn vagy pnp?
(#) pb válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 7, 2010 /
 
helló
megéptettem ismét a kapcsolsát találtam azaonos értékű ellenállásokat eggyelőre úgynézki hogy működik a potival üresjárásban ahogy néztem a feszt állit.
terhelvacsak holnap tudom megnézni
(#) pcroland hozzászólása Feb 8, 2010 /
 
hi!
nekem van egy BOSCH(psr 960) 9.6-voltos aksis fúróm aminek tönkrement az aksija.rákötöttem 12 voltot hálózati átalakítóval de nem ment és egy másik 20-24 voltossal sem mi lehet a baja(áramerősség)?
(#) proli007 válasza pcroland hozzászólására (») Feb 8, 2010 /
 
Hello!
Ön nyert! A motor rendesen kajál, amit az aksi bír a táp meg nem. (Nem ismerem a gépedet!)
üdv! proli007
(#) proli007 válasza dolfin hozzászólására (») Feb 8, 2010 /
 
Hello!
Már nem tudom hol láttam.. De itt van az RT cikke, gondolom ezt is abból ollózták. De itt is látszik, amiről beszéltem.
üdv! proli007
(#) kistigris hozzászólása Feb 9, 2010 /
 
Űdv.

Olyan kapcsolást keresek akkumlátortöltöhöz,amely ki és be kapcsolja a töltőt feszültség függvényében.Adott egy automata töltő és azt szeretném ha eléri a 14V-t akkor lekapcsolja a primert(vagy a hálózatról).Ha pedig 12v-ra merül akkor bekapcsolja a töltőt.Ha lehetne ezt a két értéket potival álítani.

Előre is köszönöm
Következő: »»   39 / 299
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem