Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapcsolóáramkör MOSFET-tel
 
Témaindító: petrosz, idő: Jún 8, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   2 / 9
(#) sector99 hozzászólása Nov 20, 2007 /
 
Sziasztok !
Gépkocsi mechanikus világításkapcsolóját szeretném "kiváltani". Mekkora FET kellene hozzá ?(max 250 W) Esetleg egy kapcs. vázlattal is segítenétek....
KÖSZI !
(#) dickheadz hozzászólása Nov 24, 2007 /
 
Sziasztok, sajnos én is belefutottam 1 problémába.... Autómban szeretném megoldani a csomagtér elektromos nyitását. Egy központizár-motor lett beépítve, viszont a vezérlés kicsit problémás lesz: riasztóról/pontosabban a távirányítójával kapcsolva/ kapná a indító-jelet, ami aktív alacsony szint, ez pedig egy olyan MOSFET-es meghajtóra kerülne, mint a Motorvezérlés.pdf -ben lerajzoltatok. Viszont az a bökkenő, h nálam a motor fixen testre van kötve....és ugyebár ebben az esetben nem jó az áramkör. Itthon van jópár N-csatornás FET-em, jó lenne ezekkel megoldani a dolgot. Párszor már kerestem a neten is, persze ilyenkor semmi komoly dolgot nem találok Ötlet?
(#) aflmor válasza dickheadz hozzászólására (») Nov 24, 2007 /
 
Hali. Kicsit nem értem... Miért nem jó ugyan-úgy (nem ugyanakkor ) nyitni, mint az ajtókat szokták(tuk) ... az csak egy 5. ajtó.

Amúgy meg jó egy olyan (hasonló) vezérlés, még ha testelt is, mert úgyis csak egy irányba forog a motor, alaphelyzetbe a mechanika húzza.
(#) dickheadz válasza aflmor hozzászólására (») Nov 24, 2007 /
 
Idézet:
„Miért nem jó ugyan-úgy..”

Az centrálzár-motorok a riasztóra vannak kötve, tehát innen kapják a vezérlést - riasztó nyák-ján megvannak a mefelelő nagyáramú relék+ 2irányú működés.
Az 5. ajtóm is hasonló, és valóban, csak az 1ik irányba kell vezérelni, mert alaphelyzetbe a mechanika húzza vissza. A gondom az, h csak 1 vezetékem van kihúzva a kocsi hátsó részéig/ezen menne a '+' táp/, a nyitó-motor másik csatija fixen testre van kötve. Szemléltetve :
akku--->MOSFET-->ajtó-motor-->test. Ez lenne a felállás.
Ezt most találtam: http://epanorama.net/phpBB2/viewtopic.php?highlight=ics&t=66326
E szerint nekem a "high-side" vezérlésre lenne szükségem - N-cst FET-tel...
Remélem, most már kicsit értetőbben sikerült...
(#) aflmor válasza dickheadz hozzászólására (») Nov 24, 2007 /
 
Ezt értem! De! Ha a távirányítódon van egy "csakcsomagtartónyitásgomb" annak van kimenete a vevőoldalon. Nnna. Akkor oda miért nem jó egy olyan nagyáramú rész, mint az ajtókhoz?
(#) dickheadz válasza aflmor hozzászólására (») Nov 24, 2007 /
 
A nagyáramú rész/a centrálzár-motorokhoz/ a riasztóban fixen van kialakítva relékkel.
Első gondolat tényleg az volt, h csak 1 nyomógombot használok, amint azt más Fiestákban is láttam /box direkt olyan kialakítású/. Aztán találtam ki azt, h a riasztón úgyis van 1 'szabad felhasználású' kimenet, miért ne használjam azt - viszont ennek a terhelhetősége van csak/max 100-200mA//nincs relézve .
Ha csak /nagyaramu/ nyomógombbal oldanám meg, akkor tényleg nem lenne gond, mert rákötném a fix 12v-ra, és azt kapcsolná.
(#) Pafi válasza dickheadz hozzászólására (») Nov 24, 2007 /
 
Ne szivasd saját magadat, vegyél egy p csatornás FET-et 200 Ft-ért!
(#) dickheadz válasza Pafi hozzászólására (») Nov 24, 2007 /
 
Azért görcsöltem eddig vele, mert van 1 rakat N-es SMD MOSFET-em és az életbe' nem fogom elhasználni őket.
A megoldások végül:
1. a leg1xübb : P-cst MOSFET.
2. High-Side Gate Driver - cél-ICvel/Maxim,Linear Tech./
3. High-Side Gate Driver - diszkrét alkatrészekből összeállítva,/csak mazochistáknak!/ pl.: http://www.innovatia.com/Design_Center/High-Side%20Drivers.htm

Most, h jobban utánanéztem a dolognak - vszleg tényleg az lesz, amit Pafi javasolt
/persze alapból ez lett volna a kézenfekvő, de az elfekvő készleteimet is ki kell üríteni 1x.... /
Köszi mindenkinek az erőfeszítéseket/ja, csak Pafi és alfmor ! /

(#) Suncorgo hozzászólása Nov 26, 2009 /
 
Sziasztok! Én is építettem innen 1 FET meghajtót (http://www.innovatia.com/Design_Center/High-Side%20Drivers.htm) a nem invertálóból az elsőt! A probléma pedig a melegedés.... PWM el kapcsolgatnék induktív terhelésre villanyt és hiába a külső védődióda akkor is melegszik a fet már 1A tól forróra.... IRF540N-et használok! Szerintem az lenne a baj hogy mikor a bemenetére +5V kap akkor a tápfesz a GATE-ig igaz eljut de a SOURCE felé a terhelésen keresztül megy a töltés. Diszkrét alkatrészekből szeretnék 1 tranyós fet meghajtót csinálni! csak nem toom hogy... ez 1 BLDC motorhoz kellene mint +táp kapcsoló, a negatív tápot meg tudom oldani hisz ott a SOURCE GND-n van viszont a Hight side driver-rel vannak gondjaim... valakinek valami ötlete?

Üdv: Sunci
(#) lgyk válasza Suncorgo hozzászólására (») Nov 26, 2009 /
 
Szia!

Idézet:
„Szerintem az lenne a baj hogy mikor a bemenetére +5V kap akkor a tápfesz a GATE-ig igaz eljut de a SOURCE felé a terhelésen keresztül megy a töltés.”


Ezt nem igazán értem. Ha arra gondolsz, hogy a drain tápon van, a gate-et az áramkörön keresztül vezérled és a source pedig a terhelésen keresztül megy a földre, akkor jól van bekötve, így kell működnie.

Ha PWM módban nagyon melegszik a FET, annak két fő oka lehet:

-vagy nem kapcsol be teljesen, vagyis nem kap megfelelő feszültséget a gate, tehát nem rövidzárként üzemel, hanem valamilyen nagyobb ellenállásértéket vesz fel a karakterisztika alapján;

-vagy túl nagy frekvenciánál a bekapcsolási/kikapcsolási szakaszban fellépő véges ellenállás miatt melegszik, mivel a kapcsolási szakaszok ideje nagy frekvenciánál összemérhető az elméletileg disszipációmentes kikapcsolt/bekapcsolt állapotok idejével.

Első körben érdemes mérni a terhelésmentesen bekapcsolt állapotú FET ellenállását, ha túl nagy érték, akkor nem nyit ki teljesen a tranzisztor.

A melegedés mennyire komoly? Valamilyen szinten melegszenek az így meghajtott FETek is, ha hűtőbordával is tűzforró az alkatrész (100 fok C felett a hűtőzászlón mérve), akkor gond lehet. Esetleg a terhelést is érdemes jobban megnézni, hátha zárlatos, vagy nagyobb az áramigénye, mint amit az adott FET elbír.
(#) Suncorgo válasza lgyk hozzászólására (») Nov 26, 2009 /
 
az a baj hogy terhelés mentesen nem tudom megmérni a fet belső ellenállását mert amint te is mondtad (én is) a terhelésen keresztül kapja a SOURCE a - tápot a GATEhoz képest, a kapcsolófrekvencia meg nem túl magas (kb 5-14Khz PWM) de attól függetlenül összerakom próbapanelen és megmérem a source és a GATE között feszt és írok majd
(#) Suncorgo hozzászólása Nov 29, 2009 /
 
megvan a hiba igazad volt lgyk! a High Side fet a gate és source lábak közés a 36V-ból csak 3,5V kapott! próbáltam átvariállgatni meg ilyenek a kapcsi rajzot de ez nem volt jó, emelni a tápfeszt de akkor is csak a tizede ment nyitásra am amit még próbálltam a fő tápnak még segíteni kell 1 segéd táppal ami nekem valószínüleg vagy 1 DC/DC konverter lessz vagy 1 + akksi

szal a felső oldali drivernek több feszt kell adni annyival amennyi kell a fet kinyitásához! az a +12V

Am elmondom hogy ez 1 elektromos bicikli BLDC motor vezérlőjének készül! ez a problémám megoldódott hála neked! Van 1 másik dolog is ami ezután következett be
(#) Suncorgo hozzászólása Nov 29, 2009 /
 
ez így jó is lenne de az a baj vele hogy rövidre zárja a dióda a motorból kijövő indukciós feszöltséget ami ilyenkor generátorként működik! És ez fékező hatást fejt ki a motorra(kerékre) ez így nem jó, mert ha meg lessz építve még a másik 2 félhíd ami a motor másik 2 fázis tekercsére megy akkor mikor az 1ik hajt a másik 2 diódája fékez!
(#) Suncorgo hozzászólása Nov 29, 2009 /
 
nah így már nem fékez! viszont akkora diódákat igényel hogy az már hülyeség! ultra gyors nagy teljesítményú diódák kellenének ide.... de ez a megoldás se jó! néztem a gyári vezérlőt ott nincsenek védődiódák!
(#) Suncorgo hozzászólása Nov 29, 2009 /
 
így viszont mind 2 fet melegszik! vagyis a bennük lévő gyors védelmi diódák
(#) Suncorgo hozzászólása Nov 29, 2009 /
 
A gyári panelen nincs semmiféle védődióda
valahoz a félhíd kimenetek vannak visszacsatolva vagy a uC-be vagy egyenesen a Gate Driver bemenetére ami figyeli a BEMF (visszaható önindukciós feszültség) -et és nem toom hogy ilyenkor most ez megint rá nyitná a fetet vagy hogy?

valami külföldi PDfben láttam hogy szoftverből compenzálják ezt visszaható feszültséget de nem értem a lényegét! tud-e erről valaki vmit?
(#) bernula hozzászólása Jan 20, 2010 /
 
SZIASZTOK!

Egy N-fet nyitása gyorsítható a gate-source közé tett zéner diódával? Gondolatom szerint a nyitásnak is gyorsabbnak kell lennie mert meredek a zener karakterisztika, és a zárás is hamarabb megtörténik, mert a diódán keresztül kisül a fet bemeneti kapacitása?
Segítsetek, jó a gondolatmenetem?
(#) pbalazs válasza bernula hozzászólására (») Jan 20, 2010 /
 
Én máshogy gondolom:
az a Zener azért van ott, hogy a kb. 20V-os Ugs-t sose lépjük túl. A Zener feszültsége jellemzően 15V körül van, a vezérlő fesz meg kb. 10V körül, azaz a Zener nem vezet üzemszerűen. Mivel nem vezet, a P-N átmenet mindig zárt, így ott egy kapacitás alakul ki, ami összeadódik a FET G-S kapacitásával, ami ront a helyzeten.

A Zener meredek karakterisztikája annyit jelent, hogy ha túlléped a küszöbfeszt, akkor gyorsan nő rajta az áram. Ha a vezérlőfesz túllépné ezt a feszültséget (azaz a Zener bekapcsolna), akkor a meghajtó áramkörnek még a Zener áramát is biztosítani kellene a G-S kapacitás töltésén kívül, ami akár lassíthatná is a bekapcsolást, ha a meghajtó nem elég bika.

A FET kikapcsolást sem gyorsítja számottevően, mert nem vezet, így csak a szivárgó áram folyik rajta.

Mindez csak akkor igaz, ha a Zener üzemszerűen nem vezet (védelmi funkció). Ha a vezérlőfesz meghaladja a max. Ugs-t, akkor már kicsit más a helyzet, mert a Zener üzemszerűen is vezet.
(#) El_Pinyo válasza bernula hozzászólására (») Jan 20, 2010 /
 
Egyik feltételezés sem helytálló. Ugyanis, a Zener dióda akkor fog áramot vezetni, amikor elérjük a letörési feszültségét, addig nagyjából olyan mintha ott sem lenne. Tehát a Zener gyakorlatilag "megfogja" a Zener feszültségnél a GS feszültséget, a felfutási időt azonban nem csökkenti. Zárásnál pedig a G elektróda magasabb potenciálon van, mint a S elektróda, így a hagyományos diódaként működő Zener záró irányban lesz előfeszítve, rajta lényeges mértékű áram nem folyik.
Szvsz nem járható ez az út!
Üdv.
(#) Suncorgo hozzászólása Jan 31, 2010 /
 
Sziasztok!

Azt nem mondom hogy terveztem mert az eléggé nagy szavak lennének tőlem inkább kreáltam/összedobtam egy Gate drivert N-eszközökhöz magas oldalra és kikérném 1 pár szaki tanácsát hogy min lehetne változtatni hogy ettől is jobb legyen. Íme:

Üdv: Sunci
(#) tom75 hozzászólása Márc 2, 2010 /
 
sziasztok!

IRF 530-ad n csatornás fettel szeretnék egy lámpát kapcsolni gét feszültségét feszültség osztóval állítottam be 5 voltra drain re kötöttem a plusz 12v sourcen csak 4v ot mérhető.
Miért nem tudok 12v ot mérni?
Mit rontottam el?


Köszi
(#) kadarist válasza tom75 hozzászólására (») Márc 2, 2010 /
 
Szia!
Adj a gate-re 12V-ot. De a gate és a source közé tegyél egy pár kiloohmos ellenállást, hogy kikapcsoljon a fet, a 12V gate-feszültség megszűnése után. A source testen van, nem? azon hogyan mérsz feszültséget?
(#) tom75 válasza kadarist hozzászólására (») Márc 2, 2010 /
 
source nincs testen.
drain pozitívon és a sourcen gondoltam továbbítani a feszt a fogyasztó felé mint ergy kapcsoló.
(#) mex válasza tom75 hozzászólására (») Márc 2, 2010 /
 
A fogyasztót a pozitiv és a drain közé kösd be! Ha a source-be kötöd, akkor azon feszültség esik, a source annyival magasabban lesz a 0V-nál, igy a gate nem tud nyitni, mert megszűnik a nyitáshoz szükséges feszültségkülönbség a gate-source viszonylatban.
Ahogy előttem irták, adj a gate-re 12V-ot, és tegyél egy ellenállást a gate-source közé. Értéke nem kritikus, lehet 10-100k ohm közt bármilyen.
(#) Rumcájsz hozzászólása Márc 7, 2010 /
 
Sziasztok!

Nem akarok OFF-olni de tudnátok segiteni az IRF9530N P-csatornás, TO220AB tokozású FET-nek a lábkiosztásában? Adatlapot találok de nincs feltüntetve hogy melyik láb micsoda. A szokásos TO220 tokoknál használt (B->J) GDS bekötés nem jó.
Segitségeteket köszönöm, hátha megvan valakinek...
(#) kadarist válasza Rumcájsz hozzászólására (») Márc 7, 2010 /
 
Szia!
A doksi végén, a "Package Outline"-nál van rajz a lábkiosztáshoz (LEAD ASSIGNMENTS).IRF9530N
(#) Rumcájsz válasza kadarist hozzászólására (») Márc 7, 2010 /
 
Jéééé, tényleg. Akkor jó a bekötés, ahogy gondoltam, de igy nem akar működni a kapcsolásom. Pedig abban reménykedtem hogy nem én néztem el valamit. Tovább törpölök rajta.... Eléggé eldugták a lábkiosztást, pedig egy jópárszor átfutottam ezt én is. A technikai méreteket nem nagyon néztem, a figyelmemet teljesen elkerülte.
Köszönöm a segitséget!
(#) tápos hozzászólása Ápr 10, 2010 /
 
Sziasztok!
irf530-as fethez szeretnék egy kis segítséget!
12 v-ot szeretnék kapcsolgatni,de frekigenerátorral szeretném vezérelni!
gate-ra kössem a frekigenerátor egyik végét a másikat a sourcra, valamint ide kell egy ellenállás? és hova kössem a 12v-ot valamint a fogyasztót???
Köszönöm!
(#) tápos válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Ápr 10, 2010 /
 
köszönöm a segítséget!
Megcsináltam ezt a kapcsolást,működik,de az a baj vele hogy a 12 V-ból nem marad csak 3-4 V!
A frekigenerátor 50 Ohmos terhelésen ad le 10Vpp-t!
Mi lehet a baj?
Köszönöm!
(#) kadarist válasza tápos hozzászólására (») Ápr 10, 2010 /
 
Szia!
Dehát mire számítottál? Egy ideig be van kapcsolva a FET, egy ideig ki van kapcsolva. Ennek a kapcsolgatásnak az a következménye, hogy a fogyasztódra jóval kevesebb effektív feszültség jut (fele), mintha folyamatosan be lenne kapcsolva a FET-ed.
Következő: »»   2 / 9
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem