Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Muzeális készülékek-alkatrészek restaurálása
Témaindító: Kutyuli, idő: Márc 29, 2008
Témakörök:
Lusta vagyok, igen (elismerem ).
R20 rajz van fent valahol vagy melyik RT-ben van publikálva? Doboza sincs meg, csak a "lelke" de az sértetlen. Feltámasztanám mert kedves emlékek fűznek hozzá...
Sziasztok!
Olvasgattam itt a hozzászólásokat és azt tapasztalom, hogy sokan javasoljátok a régi papír és kerámia kondik cseréjét. Elko ? Valóban van értelme a cserének még akkor is, ha esetleg jó? Hogyan állapítjátok meg, hogy kell-e cserélni vagy sem? Nekem még van "új" papírkondim is 3-4 különböző kapacitású. Akkor ezeket már nem érdemes felhasználni?
A kerámiacsöves Remix és Siemens olajpapír kondikat nyugodtan használhatod,azok igen megbízhatóak,én azokat használom audio célokra.Az MP azaz fémezett papír kondikat is nyugodtan használhatod(ezek főleg nagy fémkocka házban vannak),ezen felül a Remix stiroflexek is jók.A kátrányos papír kondikat már kerülni kell,mert ezek megbízhatatlanok,könnyen átütnek.Az epoxi gyantás kondikat se ajánlom,mert az epoxi idővel zsugorodik és a fegyverzet egymáshoz préselése miatt könnyen átüt.
Az ELKO-k között igen sok jó és elrettentően rossz van: A magyar MM kondik között a nagy kapacitásúak sokszor mai napig jók 100µF/450V-okat használok és jók. A másik nagyon megbízható ELKO a Sprague,ezek ritka és drága kondik,audiotechnikára kiválóak.Továbbá az ERO-ROE kondenzátorok is igen jók,még ha régiek is.Az újak közül kizárólag a Rubycont tartom valamire.
Szia!
Csak a nyilvánvalóan sérült, megmérve átvezető vagy zárlatos papírkondenzátorokat cseréld ki lehetőleg ugyan olyanra. Ha mást teszel bele az nem restaurálás még csak nem is felújítás hanem megújítás. Ha minden ma már korszerűtlen alkatrészt modernebbre cserélnénk akkor már nem beszélhetnénk az adott típusról hanem egy újonnan létrehozott replikáról amiben már csak a doboz eredeti. A régi kondenzátorokat egy digitális kéziműszerrel ellenállás mérésre állítva tudod átvezetésre megmérni.
Folytatom az Orion 222 felújitást. Régebb óta volt egy bontott néprádióm, nem tudtam eldönteni mi legyen vele, hát most eldölt hogy már nem lesz összerakva, mivel a hangszórója pont jó a törpeszuperbe. Ezt már régebben megcsináltam, most csak fel kellett használlni. A kitrafó is jó lett bele, csak meg kellet javitani, a burkolatát átcserélni, meg lefesteni. A gond a trafó felerősítésével volt, mivel az eredeti szögletes hangszórón volt egy hegesztett lap amire a trafót rögzíteték, ez most hiányzott úgy hogy ki kellett fúrni a hangszórót, menetet vágni, hogy a kimenőt rögzíteni tudjam, ahogy az eredetileg is volt. És most egy jótanács, senki sehol, ne fúrjon bele egy acélkosaras hangszóróba kellő körültekintés nélkül, mert a keletkező vasreszeléket a mágnes magához rántja és marha nehéz onnan kipucolni. Ha meg belemegy a légrésbe, akkor szinte lehetetlen. Én előzőleg a mágnes köré, meg a majdani lyuk alá kétoldalán ragasztós szalagot raktam ( szőnyegszél ragasztó) és ez a reszelék nagy részét felfogta, persze így is volt mit takarítani a fúrás-menetmetszés után.
De végre a hangszóró-trafó-előlap rész kompletten kész lett, lehetett visszarakni. Az elkókkal is volt gond, a kis hely miatt csak az eredeti Tesla kisméretü elkókat lehetett volna betenni, ilyenem persze nem volt, igy a régi elkókat kellett "feújlitani" vagyis szétperemezni kipucolni és egy mai új elkót berakni a régi dobozba. Ezután mindent visszaraktam, bekötöttem és bekapcsoltam. Elsőre szólt, még a negtiv visszacst. sem kellett megforitani, vagyis elsőre sikerült a kimenő tr. menetirányát eltalálni. Persze nem tökéletes, Kossuth nincs a helyén, a felső sávon érzéketlen meg fütyül is, úgy hogy holnap jöhet a teljes hangolás, KF.trafó felújítás stb. Megpróbálom az elektromos részt holnap befelyezni, aztán jöhet majd a doboz. Holnap újból írok (már ha egyátalán érdekel valakit.) Üdv:
Szevasz! Na persze, hogy érdekel, Más kárán tanuljon az okos! Gondolok itt a vasreszelékre.... Na félre a viccet, örülök, hogy nem csak én írom le részletesen a küszködést egy-egy régi készülék nyűgjeivel, hiszen mindegyik más és más hibával lepi meg gazdáját. Maradjon meg a jó szokásod, továbbra is szívesen olvasom, olvassuk leírásodat.
Jó minőségű skálahúrt lehet-e valahol szerezni? Egy tökéletes állapotban lévő Pacsirta javítására kértek fel, de eddig mindenhol elnéző mosollyal mondtak nemet, mikor skálahúrt kerestem. Az előlapi középhullámú billentyű törésén kívül teljesen sértetlen, valószínűtlenül szépen szól, de ferritantenna forgatás megszakadt, és a főskála is a végét járja.
Persze gondolom vizsgálat előtt érdemes kiforrasztani.
Amúgy a régi, de még nem használ kondijaim orosz (szovjet ) darabok.
Elég az egyik kivezetést kiforrasztani. Az orosz papírkondik között kevés hibásat találtam.
Megpróbálkozhatsz horgász damillal. A kicsit vastagabb fajta nem nyúlik (annyira).
Én találtam egy linket, egy Bp. Thököly u-i bolt, van telefonszám de nem tudom mennyire friss az oldal, érdemes előbb telefonon rákérdezni. Az oldal tetején ott a skálahúr.Bővebben: Link
Sprőd 0.6-0.8 mm átmérőjű horgászzsinórból is meg lehet oldani a skálahúrozást.
A damil félmegoldás... működik, de nem túl elegáns, és nem csak nyúlik, de merevedik és törik is.
Igaz, részben. 30 éve használok egy akkor is horgászzsinórnak sprődnek tűnő "SYLON" zsinórt amit akkortájt kirakatrendezők is használtak tárgyak fellógatására. Még egy sem szakadt el, egy olyan volt ahol egér rágta meg. A vastagabb (0.8 mm) zsinórok nyúlása a rugóval kompenzálható. Persze ha mód van rá én is skálazsinórt használok.
Én egy "Juta" boltnak kesztelt üzletben ahol zsákokat, zsákvásznat, kötelet, hálót, meg ilyeneket árulnak, találtam körszövött!!(igy kell keresni) fonalat, ami nagyon hasonlit a skálahúrhoz. De ha van egy sebész ismerősöd, akkor kérhetsz tőle legvastababb sebkötöző cérnát (az is körszövött) ami szintén használható skálahúrnak, csak kissé drága mulatság.
Sebészet jó ötlet (csak ne mint munkadarab legyél ott).
Skálahúr mellett disznósajthoz is tökéletes
Helosztok.
Vettem egy Terta T425 öst. A doboza rossz állapotban van, málik róla az anyag. A belsőt most élesztgetem. A hálótrafóval szerintem valami baj van. Üresjáratban 580V van a kimenetén, sercegés hallatszik belőle.Egy-egy nagyobb sercenéskor a skálavilágítás fényereje csökken. EZ t beletéve szikrázik a cső belseje. (ez szerintem a cső hibája, vagy utána valami zárlatos) Lehetséges, hogy nedvesség érte?
Hát, ha nincs jobb, akkor megteszi. Persze egy rendes skálahúr jobb, könnyebb is vele dolgozni.
Ha jól van beállítva a primer, akkor vagy a sec. közepe nincs testen, esetleg a primer menetzárlatos-tartós nedvességtől lehetséges, de akkor üresjáratban is melegszik.Gondolom, az EZ80 cső villog(naná dupla feszt kap), mérd meg a trafót kivett eir.csővel! Az anódsec. felén kb.270V lehet.
A hálózati trafó szekunder tekercsén cca. 2x 290 volt van. Ez a két szélső pontján 580 Volt váltó feszültség. Ha öreg az egyenirányítócső (EZ80) akkor szikrázhat, átüthet, ez sercegésként hallatszik a trafóból. Vedd ki a csövet és így is hallgasd meg ha ekkor is pislognak a skálaizzók akkor valószínű hibás a trafó. De meg kell nézni a szekunder tekercseken lévő 2 db papírkondenzátort is. Általában 4,7 nF értékűek. Ezek átütései ugyancsak sercegő hangot eredményeznek. Így , cső(terhelés nélkül) a trafó nem melegedhet.
Jocó beelőzött, az is lehet, amit Ő írt!
Szerintem trafó hiba. Egyencső nélkül is serceg. A két 4.7n t kerestem én is, de nincsenek beépíve. Nem baj, rendbe hozom a dobozát, dísznek jó lesz. Megpróbálom még alaposan kiszárítani, hátha megjavul.
Megnézem, hátha csak ennyi a gond. A trafó rossz.
Sziasztok! van egy R4350 rádióm. Szeretném feléleszteni,csak az a baj hogy nem találok hozzá kapcsolókat. Amik benne vannak már széttörtek. Ha valaki tud hasonlót kérem jelezze.
Van pár darab rajzom, írjatok típust ha van küldöm a rajzát!
Szia! Még egy kis hozászólás a kondikhoz: én egy kis kombinált készüléket készítettem a kondenzátorok vizsgálatához: egy hálózati trafó anódfesz.kivezetésével (és perszeEZ 80-as csővel)sorbakötöttem egy 5kohm-os elenállást és egy glimmlámpát. Ezzel a kivezetéssel a piko és nanofarád értékű kondik vizsgálhatók.Ha átvezet,zárlatos,akkor kigyullad a lámpa,ha szakadt akkor nem világít.E két szélsőséges estben szoktam őket cserélni. Az áramkör másik fele pedig ugyancsak a hál.trafó anódkivezetése,de itt 2db. BY238-as dióda biztosítja az egyenfeszültséget.Ezt az áramkört a pufferelkók regenerálásához,vizsgálatához szoktam használni. Egy kapcsoló váltja át a trafó kimeneteit a két áramkör közöt.Egy depréz műszert (+természetesen egy shunt)és egy 10kohm/10W értékű ellenállást(ami a lassú töltést biztosítja) tettem sorba kötve az egyik kimenetre.Így a műszer jelzi az elkó felvett áramerősségét.Ha átvezet a műszer max. kitérésen marad,ha jó és befejeződőtt a regenerálás a nullpontra tér vissza a mutató. Ha érdekel teszek fel rajzot hogy érthetőbb legyen. Ez a kis dobozka évek óta végzi a dolgát.
Folytatom a 222-es feújitást. Ma vasárnap lévén nem akartam sok időt tölteni vele, nincs is már sok vissza, gondoltam én, de hát ember tervez.......... Szóval kezdődőtt a hangolással. Álmomban sem gondoltam, hogy simán lehet tekerngeti a vasmagokat, ezért óvatosan láttam hozzá. A KF serleget levettem, majd a 60 éve beszáradt méhviaszt, kikapartam, amennyire lehetett, kis olajos benzint öntöttem rá, majd megpróbáltam csavarni. 3 db el is indult, szépen kicsavartam, a negyedik beletörött. Persze nincs nagy vész, ezek a vasmagok valamilyen hőre lágyuló müanyag-alapból vannak, igy aztán pákával melegitett forró csavarhúzval lehet bele új nútot melegiteni, majd lehülés után újból próbállkozni. Harmadikra sikerült. A vasmagokat szépen letisztitottam, a töröttet megforditottam, majd jöhetett a hangolás. Szignál, hangfr. millivoltmérő, ahogy tanultuk. Simán ment, jó lett, a szivót is beállítottam. Jöhettek a KH tekercsei, a módszer az előző, az is jó lett. A készülékbe, gondolom spórolásból annak idelyén ugynevezett "hernyó" trimmereket tettek, (vastag drótra tekert vékony cerimell huzal) amit hangolás után levágtak, vagyis az alkatrész egyszer használatos újból már nem lehet hangolni, illetve csak levenni lehet belőle. Ezt én mindig is szívből utáltam, úgy hogy az eredetiséget felrúgva raktam bele (a modulátorba) egy kerámia trimmert, és igy már könnyen be lehetett hangolni. Aztán elsősorban érintésvédelmi okokból kicseréltem egy két "kötelezö" kondit, (antenna kondi, hálózatot testelő kondi,) 1000V-os stiroflexre természetesen a régi házába. Belekerült a már előzőleg kimosott textil boritású eredeti hál zsinór, és azt hittem kész vagyok. Most, hogy minden jó volt benne, jó hangosan szólt, és itt jött a VAZZE, nem lehetett rendesen lehalkítani. Ezt eddig észre sem vettem. Persze szakadt a pot méter alsó fele. Hát ilyen poti se égen se földön, most mit csinálljak. Némi töprengés után eszembe jutott, hogy vagy tiz éve vettem folyékony grafitot, akkor a távsz. gumilapok feújitásához árulták, de valahogy nem vállt be. Most előkerestem. Na poti kiszerelés ( jobb lett volna addig, míg nincs fönt az előlap) szétszedés, majd mindkét végét a szegecsek környékén, alatta, bekentem a sűrü grafittal. Száradás után még ki is égettem, vagyis beraktam 20 percre a minigrillbe, kb 120 fokon. Lett mint az új. Remélem így is marad. Hát ennyit a mai "szenvedésről". Holnap, ha szép idő lessz jön a káva felújitás, chromofág, higitó, akrillak kell hozzá, ezért csak az udvaron tudom csinálni, büdös is meg mérgező is a gőze. Holnap újból írok
Mit értesz kapcsoló alatt? a hálózati kapcsolót (pot.méter) a hullámváltót, annak is a csuszkáját, vagy a nyomógombokat, vagy az arretáló részt, vagy valami mást? akkor mit. Üdv.
Folyt. 222.-es. Ma került sor az egész felújitás legutálatosabb részére. Kromofaggal lemartam az összerepedezett lakkot, spaklival letoltam, majd többször átmostam nitrohigitóval. Persze ilyenkor minden ragad mindenhez, az egész udvar tiszta ragacs lett, mert a szél elfujta a pucoláshoz használlt ujságpapirt, még a kutyám füle-farka is nitrós lett, meg prüszkölt is rendesen. Száradás után csiszoltam, elöbb durvább, majd egész finom csiszolópapirral. Száradás, portalanitás után jött a lakkozás. Én a doboz akrilt meleg vizbe felmelegítettem, úgy könnyebb vele dolgozni. Csak annyit igyekeztem ráfujni, hogy szép fényes legyen, de ne folyon meg. Egész jól sikerült, látszik a képeken.
Kb 1 hét teljes száradás után még majd, autófényezővel felpolírozom, akkor nyeri majd el a végleges fényét. Most 2 napig száradni hagyom, aztán tudom csak összerakni készre a gépet. Szerdán írok megint.
Még képek:
Szerbusz! Apropó. lyukak...... hogy ölted ki a lyukak elkövetőit? Biztosan nem maradt benne élő szuh?
Na haladok a rádióval. A trafó primerje a vasra volt zárlatos. Kiszárítottam a trafót, kitettem az ablakba hűlni. Bedugdam,véletlen hozzáértem a vashoz, és enyhe bizsergést éreztem. Rámérek a védőföld és vas közti feszültségre, 32V. Kihúzom a dugót bedugom fordítva, 200V. Még jó hogy élek! Szétszedtem a trafót, A tekercseket körbetekertem celluxszal ahol érintkezik a vassal. Jó lett. A rádió most ha PU ra kapcsolom és megérintem a bemenetet, halkan búg.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |