Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Aszinkron motorok tekercselése
 
Témaindító: zgancs, idő: Szept 30, 2007
Lapozás: OK   2 / 18
(#) VIM válasza zombee hozzászólására (») Ápr 14, 2010 /
 
Idézet:
„Ha normális irányba kötöm be akkor kb. 40%-al erősebb és nem melegszik annyira.”

No itt lesz a kutya elásva! Nem is annyira az irány, mint inkább a hozzá tartozó kapacitás érték! Ha kevesebb az a baj, ha több az a baj. Szerintem a kondi kiszáradása vezetett a motorod leégéséhez, persze lehet, hogy a súbert is kicsit jobban kihúztad mint lehetett volna és így a 90fokot nehéz volt követnie a forgórésznek.
(#) zombee válasza VIM hozzászólására (») Ápr 15, 2010 /
 
A súber fogalmát eddig nem ismertem, de sejtem mire gondolsz.
Ehhez nem volt súber, de pont a motor miatt készítettem egyet kupakból, erre csak kukoricánál volt szükség mert az tudta igazán megfogni a motort.
Ügyeltünk rá hogy mindig a (majdnem) teljes fordulaton menjen a motor, mert akkor van hűtése és akkor a legkevesebb a terhelés.
A mellékelt képen megmutatom hogy kötöttem be.

energomat.PNG
    
(#) zombee válasza VIM hozzászólására (») Ápr 15, 2010 /
 
ja, és itt egy tekercselő fószer:Bővebben: Link

hogy kötögeti össze a tekercsek végeit? forrassza aztán szigetelőszalag?
Nekem van egy sejtésem: vágok annyi drótot amennyi a horonyba belefér/szükséges, ezeket párhuzamosan húzom be úgy, hogy egyetele kört menjen és legyen még kb. 15-15centi ráhagyás mindkét végénél. Kiválasztok egyet, ami a végpontja lesz a pólusnak, multiméterrel megkeresen a végét, és hozzákötöm egy véletlenül kiválasztott drót elejét, forraszt, szigetel, majd a másodiknál húzva lassan megfeszítem hogy ráüljön a horony széleire, és ne törjön meg. És így folítatom, minden pólussal eljátszom ezt, majd végül a pólusokat is összekötöm, és kész.
Lehet hogy ennél kisebb szívás ha menetenként feltekerem belülről a pólusokat?

Vagy van még egy elképzelésem, lehet h. ez lesz a jó:
Van egy motornak jósok hornya, azokat pólusonként kb így feltekerem egy kötegnyi lakkos huzallal(bár ez 3fázisú): Bővebben: Link
Ugye így több kört kapunk de a lényeg ugyanaz: a pólusok egymásba lógnak és egy pólus több körből áll.
ahol majd összekötögetjük a drótokat ott hagyunk rá 15-25 centit, de a forrasztásnál úgy csináljuk hogy a következö összeközés kicsit arrébb van így nem fedik egymást. Természetesen a horonyból jócskán kinyúlik az egész tekercs(a pajzshoz épphogy ne érjen hozzá, így lesz helyünk összekötögetni.
Itt is látok ilyesmi dolgot, sajnos a lényeg, a tekercselés lemaradt: Bővebben: Link
(#) inborn válasza VIM hozzászólására (») Ápr 15, 2010 /
 
Kijelentéseddel azért vitatkoznék!
Találkoztam én is olyan motorral, amelyik egyik irányba jobban szeretett forogni, mint a másik irányba.
Hogy ennek mi az oka, azt nem tudom, de létezik ilyen.
(#) dobo válasza zombee hozzászólására (») Ápr 15, 2010 /
 
Ha sok időd van kérjél könyvet abból meglátod hogy kell csinálni. a tekercsek fel vannak tekerve méretre és a horonyba a két ujad között finoman igazgatva lehet besodorni.
A szálanként átfűzés halott ügy.
Sérül a lakk a huzalon .
you tube-on van róla videó.
Én is könyvből tanultam és meg lehet tanulni.
Az elkötésekkel lehet szívni de csak addig amig rá nem jön az ember.
(#) VIM válasza zombee hozzászólására (») Ápr 15, 2010 /
 
Szia!
Itt mindent megtalálsz az elektronika könyvtárban a 2. oldalon a könyvek között. Ha véletlenül nincs Djvu-d azt meg ezermesteréktől töltsd le (ezzel a lpuginnal tudod nézegetni a könyv oldalait).
A tekercselésről még annyit, hogy nem hiába van annyiféle tekercselési módozat, de a gyárilag tervezett paraméterekkel fog a legjobban működni a motor azzal a vashosszal, horonyszámmal, tekercskialakítással (koncentrikus vagy koszorú), huzalátmérő és menetszám a lépések arányában stb... A koncentrikus tekercselésnél a tekercsek egymástól el vannak "különítve" (esetleges meghibásodás miatt kivehető a tönkre ment tekercs), míg a koszorú kialakításúnál egymásba vannak "fonva" a tekercsek és e miatt nem lehet roncsolás mentesen (sehogy sem) javítani a hibát.
A "fűzögetést" :no: nem ajánlom semmilyen szinten, mert ablakon kidobott :gumicsirke: !
(#) rrpisti válasza zombee hozzászólására (») Ápr 19, 2010 1 /
 
Szia Zombee! A főfázistekercs és segédfázistekercs megcserélése azert nem megfelelő mert jelentős eltérés van a menetszámok és a huzalvastagságok között. A főfazis vastagabb huzal ami nagyobb áramot bir elviselni és kevesebb menet ami nagyobb áramfelvételt biztosit. A segédfázis több menet ami kisebb áramfelvétellel jár viszont kisebb a huzal keresztmetszete is.Mindennek ellenére a motor működik forditott bekötéssel is.A másik lehetőség az, hogy a forgórészt forditva teszed vissza az állórészbe és máris megfordult a forgásirány. Én eggyes gorenje mosógépmotoroknál ezt praktizáltam. Persze csak abban az esetben,ha a vasmag a motortest közepén helyezkedik el és ha a motor boritólemezei (én dekninek hivom) egyformák.A tekercselés menete a következő lenne: gondosan megszámolod a kétpólusu motorhoz tartozó meneteket minden horonyban külön külön és lejegyzed papirra.Mivel mosógépeknél mindég koncentrikus tekercselés van a következőképpen fog kinézni: legkisebb tekercs 28me második 31me harmadik 35me negyedik40me stb. A szemben lévő tekercsek szimetrikusak. Ezt a műveletet a fő és segédfázistekercseken is végezd el.Nem lesz egyszerű mivel a lakkozás nagyon fogja.Ha ezzel megvagy jöhet a motor kibelezése majd a hornyok beszigetelése szigetelőpapirral.Mivel berendezésed nincs kézzel hajtsd be a tekercseket lassan menetenként, nagyon lazára.Kezd a legkisebbről, ha megvan folytatod ugyanúgy menetirányba a második tekercsel majd a harmadik ..... aháhy tekercs volt eredetileg.A vezető vastagabb lehet van elég hely de vékonyabb nem.Ugyanigy a szemben lévő tekercset is, majd a segédfázist- 90 fokkal elforgatva a főfázistól.A szemben lévő tekercseket sorba kötöd mint a rajzodon van,csupán annyit módosits,hogy vezesd ki a főfázis mindkét végét és a segédfázis mindkét végét.Ezzel tetszés szerint kötheted be később a forgásirányt.Én a mosógépmotoroknál a tekercsfejeket soha nem szoktam egymástól elszigetelni, tehát jöhet a lekötés.Zsineggel vagy köpperrel minden horonynál átfűzve szorosan rögzitsd a tekercseket egymáshoz majd lakkozás és szerelés.Ha nem sikerül a menetszámokat megszámolni ird meg a horonyszámot a forgórész átmérőjét a vasmag hosszát és küldök adatot hozzá.
(#) zombee válasza rrpisti hozzászólására (») Ápr 19, 2010 /
 
Ezt a leégett motoron meg fogom játszani, működő motorral nem babrálnék. Egyébként, egy horonyban csak egyetlen tekercshez tartozó köteg fut vagy több is?

Szálanként, menetenként tekercseljek vagy csináljak sablont amire feltekerek 30-40 menetet(amit megszámolok), és azt beillesztem a hornyokba?

A mosó fokozat tekercseit nem kivánom feltekercselni, és az se lenne utolsó ha kicsit erősebb lenne a motor.
Gondolom lehet erősebb, hiszen értékes hornyok fognak felszabadulni, a forgórésznek meg olyan mind1.
Hogy különítem majd el a mosó-és a centrifuga tekercsrészeket? Lekaparom a köteg egyik drótjáról a szigetelő réteget és kimérem multiméterrel?

A "dekni"-t mifelénk "pajzs"-nak hívják.
Ennél a motortípusnál a pajzsok nem cserélhetőek meg, mert az elülső pajzs és a tekercs közti távolság nagyobb mint a hátsónál.
A képen egy ilyen motor látható

Még arra is gondoltam, hogy a forgórész hátsó oldalát megtoldatom. Faterom esztergaműhelyben dolgozik, a daráló tengelyét is meg tudta hosszabbítani.
Kifúrta mindkét tengelyvéget, beléjük menet, összecsavar, összehegeszt, majd egyenletesre esztergálás.
(#) rrpisti válasza zombee hozzászólására (») Ápr 20, 2010 /
 
Azt hiszem volt már dolgom ilyen motorral.Javits ki ha tévedek ezeknek a motoroknak a pajzsa valami műgyanta félével van rögzitve,hogy közponon maradjon.A forgórész vasmagját préssel birod előrébb hátrább tolni a tengelyen, igy megforditás esetén is megfelelő helyre kerulhet.A sablonra akkor jó ha van a mellékelt képen látható sablon.Minden horonyban van a mosó motornak is tekercse és a centrifugának is ezért kell a számlálást a tekercsfejen végezni ahol áttekinthetőbb.Amennyiben a forgórész átmérője 98mm és a vasmag hossza 51mm az adat a következő: főfázis 6 tekercs sorban a kicsi felől kezdem a menetszámot 27me-29me-31me-29me-30me-30me huzalátmérő 0,62mm
segédfázistekercs 50me-50me-50me-50me-50me-53me huzalátmérő 0,43mm az átmérők a csupasz vezetékre vonatkoznak lakk nélkül. Erősiteni a motoron nem tanácsos mert mágnesesen telitődik a vasmag.Esetleg 1-2 menetet ellopsz minden kötegből és kicsit vastagabb kb +0.1mm huzalt használsz.
(#) Takács Roland hozzászólása Máj 19, 2010 /
 
Hello, hogyan tudnám megállapítani, hogy a légkompresszorom aszinkronmotorja menetzárlatos? Égésnyomot nem látok az állórész tekercsén így ránézésre, de szaga az volt (nincs még szétszedve a tekercs). Tökre laikus vagyok, úgy írjatok, köszönöm.
(#) rrpisti válasza Takács Roland hozzászólására (») Máj 21, 2010 /
 
Szia!
Nem tudom mit jelent,hogy tökre laikus vagy,mert ha a villamosság és a műszer használata idegen akkor ne vesződj vele.Ha tudsz mérni mérőműszerrel akkor mehet.Amennyiben a motor egyfázisu (monofázis) akkor ellenőrizd le a kondenzátor kapacitását.Lemérheted a tekercsek ohmos ellenállását is ami hobi gépeknél Kb 5-8 ohm főtekercs és 15-25 ohm segédtekercs. Az értékek nem mérvadóak, csak irányadó.Utána megméred a két tekercs soros ellenállását ami az előző mérések összege és ha minden jó akkor sem lehetsz biztos mivel a néhány menet zárlata nem igen mutatható ki ohmosan.Tehát ha a kondi jó és a motor nem szorul akkor zárlatos.Háromfázisú motor esetén összehasonlitod mondhárom tekercs ohmos ellenállását, egyforma kell,hogy legyen.Egyébként ha a zsinegek amivel a tekercsek rögzitve vanank elszakadoztak a hőtől akkor 99 százalék kifüstölt a motor.
(#) szlacika hozzászólása Júl 24, 2010 /
 
Üdv!
Egy kérdésem lenne.
rrpisti a képeid között láttam egy motortekercseléshez való sablont, azt letudnád nekem rajzolni méretekkel nagyon megköszönném
(#) szlacika hozzászólása Júl 24, 2010 /
 
Vagy bárki más akinek van bevállt sablona motortekercseléshez, fontos lenne köszönöm a segítséget.
(#) dcsabi válasza szlacika hozzászólására (») Júl 25, 2010 /
 
Amit a hivatkozott képen látsz az tökéletes.
A mérete attól függ, mekkora motort akasz tekercselni.
Esztegálással készül kemény fából.
Ha a ház körül előforduló motorokhoz (...-2,2kw-ig) akkor amit a képen látsz, azt tudod használni.
Pontos méretre nincs szükség, -nekem is van hasonló.
Az alsó nagyobb átmérő 100-110mm, aztán arányossan csökken felfelé. A beszúrások (mélyedések)
12-13 átmérőnek megfelelő méretüek.
Majd kettévágod, és kifúrod.
Egy 20-25cm-es (6X20-as) laposvasra fúrsz 15-20 milliméterenként 8-as furatokat, esetleg a szélsőt össze is "reszelheted horonnyá"...
Ez valójában a csévetest, akkorára állítod amekkorára szükség van.
Tengely és kézi forgató kell csak hozzá, aztán lehet tekerni...
(#) szlacika hozzászólása Júl 25, 2010 /
 
Üdv! Én azzal a megoldással akarom megcsinálni, hogy kör alakú korongokat vágok ki, ahogy írtad a legnagyobb akkor mondjuk 110mm lesz és így haladok lefelé, ha a legnagyobb 110mm akkor a következő milyen átmérő legyen a legkisebb milyen átmérő legyen, és hány db ilyen korong van egymásmellett ilyen adatok kellenének.
(#) szlacika hozzászólása Júl 25, 2010 /
 
Hogy konnyebb legyen elképzelni vágok vékonyabb elválasztó lapokat is és az egészet mint összeragasztom (szendvics) És utána vágom ketté.
(#) dcsabi válasza szlacika hozzászólására (») Júl 25, 2010 /
 
Ha nem akarsz tulságosan sok motort tekercselni, akkor nem kell sok bemélyedést csinálni.
Ha csak egy motorról van szó, akkor annak a horonylépésének megfelelő távolság szerinti körívet kell használni.
Célszerűbb esztergálni ívesre, mert szebb lesz a tekercs és ne csipódik be a vékony drót sem, továbbá nem akad el a peremben a huzal...
Egy db fát bármelyik esztergályos 10perc alatt elkészíti erre a formára.
A méretek nem fontosak, ugyanis a sablonról levett 50-100 menetes tekercset kézzel könnyedén alakíthatjuk.
Ha mindenképpen as ragasztott tárcsával akarod megoldani, -azzal is lehet tekercselni, csak körülményesebb.
Valójában kör alakura is meg lehet tekerni és utána, formálni a kivánt alakra...stb
(#) szlacika hozzászólása Júl 25, 2010 /
 
Üdv!
Nem 1 motort akarok vele csinálni eddig is csináltam már elég sokat csak azokhoz mindg csináltam sablont vagy a meglévőt alakítottam át, esztergályos meg nincs a közelben ezért akarom ezzel a megoldással megcsinálni. ezért kellene egy bevállt sablon mérete hogy asszerint tudjam megcsinálni az enyémet.
(#) szlacika hozzászólása Júl 25, 2010 /
 
valaki már csinált azzal a technikával a fórumon sablont csak nem tudom a nevét sajnos, a képen az ő munkája látható hátha így felismeri.
(#) rrpisti válasza szlacika hozzászólására (») Júl 31, 2010 /
 
Sziasztok.Először is bocs nagyon el voltam foglalva a héten meg sem néztem a leveleimet .Azért irom többesszámban mert a többieknek is szól. dcsabi jól irta az elkészités menetét azonban nagyon fontos a sablon mérete. Mint a neve is mondaj van 11-es 12-es 14-es 16-os 18-as és igy tovább. Ezek a méretek a sablon "lépései".Mivel a motorok horonyszáma és forgórész átmérője eltérő, igy a koncentrikus körök formájában legombolyitott huzalok egymáshoz viszonyitott mérete is motoronként eltérő. Érthetőbben: a nagyobb horonyszámú motorok tekercsei között kisebb a méretbeli eltérés mint az ugyanolyan átmérőjű de kevesebb horonyszámú motor esetén.A sablon elkészitése lehet keményfából, műanyagból vagy aluminiumból, hogy minél könnyebb legyen.A méretezés a következőképpen történik: pl a 11-es sablon esetén a legkisebb bemélyedés átmérője 11mm(erre a méretre soha nincs szükség csak az elmélet végett emlitem), a második 22mm, a harmadik 33, majd 44, majd 55...
A 14-es sablon esetén pl: 14(a gyakorlatban ez sem kell) majd 28, majd 42, majd 56......
Mosógépmotoroknál sűrűn van szükség 8 koncentrikus tekercset lehajtani egyszerre , én 12-es sablont hazsnálok igy ezt a sablont 8 besüllyesztéssel készitettem a többi esetében elég a 6 . A tekercseket elválasztó rekeszfal mérete nem kritikus, legyen egy kicsit ferdén lefaragva,hogy ne akadjon fel a huzal a peremén. Röviden igy néz ki a dolog, ha valakit még érdekel valami akkor folytatjuk.
Ha nem elég érthető megpróbálhatok feltenni képet méretekkel amit kézzel rajzolnák a gépi szerkesztésbe megöregednék
(#) karistokodas hozzászólása Nov 24, 2010 /
 
Szebb napot!
Segíthetnétek nekem! Az a problémám,hogy van egy leégett nagyflexem.Teljesen szétszedtem,az állórész tekercse égett le ez jól látszik.Leszedtem a tekercseket,megvan a menetszám:
tekercsenként 133menet(ebből ugye 2 van) és a huzal átmérő.:0,6mm

Arra volnék kíváncsi,ez milyen típusú vezeték?Azt tudom hogy zománchuzal,de van e valami specifikációja,És főként,ha ugyanúgy újratekerem jó lesz e?Mire kell figyeljek?Tekercseltem már egyszerűbb motort,de ti biztos tudtok valami rafkót!
És még valami...a forgórészen nem látszik semmi,a kommutátor jó,a vezeték is jónak látszik.Hogyan tudom kimérni biztos jó e?
Előre is köszi mindenkinek Z
(#) mex válasza karistokodas hozzászólására (») Nov 24, 2010 /
 
A sarokcsiszoló erős igénybevételnek van kitéve, márkától függően,akár határra méretezve, is előfordul.... Mindenesetre, ha valóban a FLEX gyártmányról van szó, akkor ettől nem kell tartanod. Az új tekercset minimum 180°C hőállóságú, dupla zománcszigetelésű huzalból kell megtekerni, és természetesen lakkozni is kell, különben nem lesz hosszú életű. Találkoztam olyan, ugyancsak FLEX sarokcsiszolóval, amelynek az álló, és a forgórésztekercsét is a beszívott por lekoptatta, nemcsak a zománcot, hanem magát a huzalt is. A vége nem tekercszárlat, hanem szakadás lett.
Bár ez nem a topic témája, lévén soros kommutátoros motorról szó...
(#) karistokodas hozzászólása Nov 24, 2010 /
 
Köszi,nem flex,hanem egy ferm holland gép.
1800w 6000ford
Szóval ha újratekercselem,szigetelem ahol kell,a végén is lakkozom,akkor jó lehet?Van valami módszer a forgórész mérésére??
köszi
(#) mex válasza karistokodas hozzászólására (») Nov 24, 2010 /
 
Természetesen mérhető a forgórészzárlat is, de ezt speciális berendezéssel szokták végezni. Hivatásos tekercselőknél érdeklődj, sokuk rendelkezik ilyen mérőeszközzel. Házilag nem tudod elvégezni.
(#) rrpisti válasza karistokodas hozzászólására (») Nov 24, 2010 /
 
Amit Mex mondott helytálló,egy kissebb kiegészitéssel.A forgórészt is le tudod ellenőrizni, ha jól tudom itt a fórumon MORGÓ néven emlegetett trafóval. A lényege,hogy ne E-I tipusú vasmagja legyen. Pl egy U alakú lemezelt vastestre csévélsz a méretének megfelelő menetszámú tekercset .Váltóáramú hálózatról táplálod és az U nyitott végébe illeszted a forgórészt. Amennyiben zárlatos a tekercs vagy a komutátor,létrjön egy mágneses mező a forgórész körül amit úgy észlelsz,hogy a forgórészhez érintesz egy vaslemez darabkát.Vonzani fogja,vagyis rezeg.Amennyiben a forgórészben nincs zárlet a mágnese tér szimmetrikus vagyis kieggyenlitik egymást a hornyok és nem vonza a vaslemezkét(pl késpenge ,fűrészlap).A szakadást ez nem mutatja ki, de az meglátszik a komutátoron beégés formájában a szegmensek között.
FONTOS nekem gyanús a 0,6-os huzalkeresztmetszet.Ekkora flexnél legalább 2*0,6 nak kellene lenni,nézd meg a kivezetéseknél hány szál van ráforrasztva.Amennyiben kettő akkor felezd a menetszámot és kétszálasan kell meghajtani.Ha egy szál akkor ez aligha 1800W Esteleg ird be a forgórész átmérőjet és hosszát.
(#) karistokodas hozzászólása Nov 24, 2010 /
 
Köszönöm neked is,holnap kipróbálom a forgórész mérését.A huzalról pedig,ugye az állórészről van szó,ami biztos leégett,le is"tekertem"ugye a gyűrűn egymással szemben 1-1 tekercs van.Nem duplán hanem szimplán volt vezetékelve.Ez szinte biztos...bár most megingattál...de valószínű.Megmértem átmérő zománcal 0,6mm anélkül 0,5mm,nem keresztmetszet hanem átmérő.Szerinted ez milyen vezeték?
(#) karistokodas hozzászólása Nov 24, 2010 /
 
Ja a fogórész méretei 41mm x 107mm tengely nélkül kommutátortól tekercsvégig.
(#) staci123 válasza karistokodas hozzászólására (») Nov 24, 2010 /
 
Szia,
egyezek a tisztelt kolegák véleményével,ha termodur H zománchuzalt találsz az megfelel... A forgórészt - rotort - úgy is kipróbálhatod hogy ráhúzol egy ideiglenes tekercset az állórész - sztátor - egyik oldalára,(pl.80x0.5mm) ahol az eredeti tekercs egyik fele volt, összerakod a gépet,sorbakötöd a rotorral.Rákapcsolsz 24Vegyenfeszültséget,ha a forgórész nem totálzárlatos,elindul forogni,mindegy mere... Lefékezed a forgórészt és erőszakkal forgatod ellenkező irányba - ha a nyomaték egyforma a teljes körben - jó a rotor!Érdemes eredetire megoldani a sztátort. Ha a rotor nem jó nem biztos hogy érdemes vele foglalkozni tovább...
(#) staci123 válasza karistokodas hozzászólására (») Nov 24, 2010 /
 
Ha jó a rotor és gondolod hogy elfér,a sztátorra tehetsz 1tizeddel vastagabb huzalt...
(#) karistokodas hozzászólása Nov 25, 2010 /
 
Hello
OK a rotort nézem meg előbb! Tehát tehetek vastagabbat,ugyanazzal a menetszámmal,vagy több menet kell?
Köszi
Következő: »»   2 / 18
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem