Fórum témák
» Több friss téma |
Jó a kézi is. Kapható hozzá gyári állvány és sok féle tokozáshoz kiforrasztó fejek.
Itt lehet válogatni. Persze, ha megvan a megfelelő fejprofil, szinte felesleges az állvány.
Nekem az infrás gép ezt viszont gyönyörűen megoldja. Közbe rájöttem egyáltalán nem kell használni a 350 fokot a gépen... 200-250 bőven elég 5-10 perc alsó melegítés után, igaz több idő de nem sül meg a chip
(#906694) bajoros Én is olyat használok,de nekem sincs hozzá semmi amivel kinyomjam. Csavarhúzóval szoktam kipréselni belőle Mit lehet kérni egy BGA reball munkapadért 3 db univerzális stencilell? Sajnos rájöttem,h amit vettem hőlégfúvóhoz jó...
Mit jelent neked, hogy kézi? Amit belinkeltél az mind kiforrasztóállomás tartozék. Én pont erről beszéltem. A sima hőlégfúvókkal is lehet kínlódni, de inkább nem ajánlanám...
[OFF]Ezek szerint egyre gondoltunk. Engem az irányított fejek tévesztettek meg...
Az ígért képek a pasztás beültetésről! Hangsúlyozom nem fordítottam rá különösebb gondot egy levágott kicsit túl vastag tűvel adagoltam saccra..
Nagyon jól sikerültek a forrasztások. Én nem látok kivetni valót benne. Gratulálok. Csak irigykedve nézem! Szemeztem én is az általad ajánlott és használt pasztával, kár hogy fél év a lejárati ideje. Én nem használnám el annyi idő alatt a felét sem.
Eláll az ha hűtőben tartod egy évet is de szerintem még többet.. Az ár a bolti tizede
Sziasztok!
Olvasgatom a fórumot és látom, hogy milyen sokat szívtok a BGA-k levételével. Eleinte én is szívattam magam, de most már könnyebben megy. Az biztos, hogyha túlhevítitek, vagy hirtelen adjátok neki a hőt, akkor belül megreped, felpúposodik, egyszóval tönkremegy. Nem kell nekiesni 350°c-al. Szépen elő kell melegíteni 150-180°c-ra majd emelni az olvadási hőmérsékletig. Ha nem olvad fel egyenletesen, akkor nincsen egyenletesen hevítve. Ilyenkor nem szabad nagyon emelgetni, mert lehet, hogy lejön a BGA, de letép néhány pad-et. Olvastam, hogy Patexati próbálkozott már többféle melegítéssel. Nekem a 150W/15V és 250W/24V szpotok jöttek be. Ezek nem drágák 2-3e Ft. Projektorba való izzók, itthon be lehet szerezni. Persze hűteni kell őket. 100-150°C-ra melegítem elő a panelt, aztán kb 5-7 cm-ről világítom meg. Ha közelebbről nyomom, akkora hőt kap, hogy meghal. Ha nagy a távolság, akkor meg nem melegszik fel. Egyébként most építem a BGA állomásomat, már kész van, csak összetákolva. Ha egy kicsit jobban néz majd ki, akkor teszek fel képeket róla. Egyébként az alsó fűtés szabályozható. A felső programból vezérelt, amit a PC látok is. Alsó és felső hőmérsékletet is K szenzorok mérik. Így is fele annyiból kihoztam, mint a legolcsóbb kínai csoda, aminél lehet szívni az ember fogát, ha garanciában kell javítani, vagy ha izzót kell benne cserélni és nem is PC-ről kontrollált. Nem is beszélve a Jovy 7500 vagy egyéb komolyabb berendezések áráról. Arra jöttem rá, hogy hőlégfúvóval lekínlódni a BGA-kat, az majdnem mindig kuka. Legalább is nekem nem sikerült. Túl sokáig kell melegíteni őket. A BGA állomás lényeg a becsatolt hőprofil. Ha nem eszerint dolgozunk, akkor kevés az esély a sikerre. Én is eltöltöttem anno 5 évet elektronikai gyártásban. Ott ahhoz a pár féle BGA-hoz megvolt a hőprofil, kamerás beültető rendszer, szóval egyszerű volt vele Dolgozni. A levett BGA ment a kukába, mert az biztosan rossz volt. Előtte javítósok körbemérték, megröntgenezték. Mondjuk nálunk nem volt jellemző a fültisztítóval tisztogatás. Volt flux eltávolító spray,a minek kefés volt feje. Ilyenkor eszembe jut, hogyan is is jön a fültisztító az ESD környezetbe. Amennyiben szeretnétek képeket a berendezésről, akkor teszek fel. Moatantól jobban fiygelem a fórumot és én is próbálok ekapcsolódni az eszmecserébe, megosztani a tapasztalatokat. Köszönöm a türelmeteket! Üdv: Robi
Szia! Nagyon kíváncsi vagyok a projectedre!!! Tapasztalataim szerint sem lehet egyszerű smd hőlég állomással BGA-t forrasztani nekem sem jött be! SMD pasztás beforrasztásra kiváló de nem jó a BGA-hoz.. Én is izzót használok a "reflow" eljárásoknál soha nem megy semmi tönkre nagyon jól viselik a hosszú melegítést a gyors kinyírja őket..
Szia!
Én is csatlakozom az előttem szólóhoz. Jó lenne képeket látni egy működő technológiáról, úgy, hogy kérdezni is lehet. Üdv.: Gyula
Azért ne írjátok le a jó öreg levegős (gázos) forrasztást. Én is csak most kezdtem el foglalkozni az infrás forrasztással de annak is van hátránya. A levegővel ellentétben szinte lehetetlen megoldani az forrasztandó alkatrész hőmérsékletének szabályzását. Nagyon könnyű túllőni a meghatározott maximumon és ráadásul úgy, hogy nem is nagyon vesszük észre.
Szia Joetaylor!
Nem írjuk le természetes. Például a Komáromi Nokia gyárban és más helyeken is, ahol láttam, az SMD rework állomások levegővel melegítenek alul, felül. A beültető kemencék szintén levegővel mennek. Ez tényleg pontosan szabályozható, de az a gond vele, hogyha nincs eltalálva a légmennyiség, akkor lefúj egyes kisebb alkatrészeket. Persze mögöttük van egy mérnök csapat és több éves tapasztalat. Az is biztosa, hogy házilag épített szerkezetnél jóval nehezebb szabályozni a légmennyiséget, fűtést, mint egy izzót, fűtőtestet kapcsolgatni. Én az érzékelőt mindig a BGA tetejére teszem, fluxxal körbekenem. Így kb. a BGA kőmérsékletét mutatja. Ha a BGA mellé tettem, akkor idáig többször átvágott, jóval alacsonyabbat mutatott. Nemhiába egy valamire való forrasztó állomás több millió forint.
Szia Patexati!
Nekem az volt a gondom az SMD hőlég állomással, hogy nem tudott elég hőt adni. Vettem egy hőlégfúvó pisztolyt, azzal az gond, hogy a levegő mennyisége 2 fokozatban állítható csak. Ez nem elég nekem, nem lehet finoman szabályozni. Hamar meg lehet sütni az áramkört. Ha a BGA tok nem tud egyenletesen melegedni, akkor megreped, amit észre sem vesz az ember, de kuka. Igen a gyors melegítés szerintem azért nyírja ki őket, mert megreped a tok és belül a vezetékek megszakadnak, chip felreped a hordozó felületről.
Szia!
Az én véleményem az, hogy a 200°C aláfűtés kicsit sok. Nem értem minek annyira feltolni. 100-140°C elég kellene, hogy legyen. Legalább is én nem megyek e fölé. Ha az ólommentes olvad 230°C-on, akkor ha még rátolsz egy kicsit nem is kell a felső melegítő. Normál nagyüzemben sem mennek az általam írt fölé az alsó fűtéssel. 2 ok miatt. Az egyik, hogy ez felett nem megvalósítható az általam becsatolt hőprofil, a másik, hogy sok helyen az alsó fűtés folyamatosan megy és ki szedné le a 200°C-os paneleket az állomásról. az alsó előmelegítés, mint a nevében is benne van arra való, hogy a panelt előmelegítsük, hogy az minél kevesebb hőt vigyen el a forrasztandó alkatrésztől és egyenletesebb legyen a melegítés. Az nem arra való, hogy a panelt közel az ón olvadási hőmérsékletéig tüzeljük. Ha így teszünk, akkor vetemedik a panel, sérülnek a műanyag alkatrészek és tönkremehetnek egyéb alkatrészak például az oszcillátor, ami nagyon érzékeny a hőre. Azt sem értem hogyan tudja a szerkezet, hogy éppen hol van hőfokban, mert nem látok szenzort. Ha adhatok egy tanácsot, akkor próbáld meg 100-140°C-ra az előmelegítőt. Ha a panel átvette a hőt, ezt mérd is le, akkor tedd a szenzort a BGA-ra. Kend meg a BGA környékét fluxal, hogy az alá tudjon folyni. Nem kell agyon fluxozni, mert ha sok, akkor a keletkező gőz lefeszíti a BGA-t. Most kezd el 2-5°c/mp-es tempóban az általam csatolt hőprofil szerint 150-180°C-ra előmelegíteni. Ezen tartsd 60-80 mp-ig, majd 2-5°C/mp-el fűtsd 230°C-ra, amin 20-60 mp max, Itt már le kell, hogy tudd venni az áramkört. Szerintem a Te esetedben a hiba. - Magas alsó fűtés hőfok - kevés felső fűtés (160°C) (ólommentes 230°C-on olvad) - Van-e hőmérő szenzor, ami visszacsatolja a hőfokot a fűtésszabályzónak (enélkül nem megy) - Honnan tudod, hogy a hőfok tényleg annyi a chipnél? Nem akarlak elszomorítani, de az a készülék elég kezdetlegesnek néz ki, nem láttam még olyan képet róla, ahol látszódna, hogy mérik vissza a hőfokot. 150W-os izzó tolja a hőt, de ha nem kontrollálod megfelelően, akkor vagy túlmelegít, vagy alul. De lehet, hogy egy remek darab, nem akarlak megsérteni, azért írom ezt, mert nem láttam, nem ismerem a működését. Tudnál küldeni néhány képet arról, hogy hogyan méri vissza a hőfokot és mik az elején a kijelzők.
Szó szót követ egy a lényeg a hőprofilt eltalálni amit nem lehet úgy ,hogy veszek egy állomást és kiveszem berakom.. Ránézésre el kell tudni dönteni mekkora a hővesztése kb a munkadarabnak (nem mindegy egy mobiltelefon vagy egy batár nagy alaplap) mivel ezeknek a lapoknak nagyon jók a hővezető tulajdonságuk úgy elviszik a hőt mint a fene még a külső hőmérséklet is sokat számít (műhelyben télen nem is állok neki mg nem megfelelő a hőmérséklet (20-25 fok).. Mérni kell érezni kell utána megy mint a fene.. Rá kell érezni de kell érzék is ez olyan mint a zene
Nem kell a hőmérséklet mérést a túlzásba vinni. Egy idő után kialakul az emberben a "ránézek és tudom, hogy miből mennyi kell". A hőprofilnak is pont az a szerepe, hogy mérés nélkül lehessen véghezvinni a forrasztást. Persze ideális esetben el lehet játszani a mérőszenzorok rögzítésével csak akkor ez több időt vesz igénybe és megnöveli a hibák esélyét is.
Szia Joetaylor!
Én nem azt akartam mondani, hogy mindenek felett hőmérséklet méréshez, de az az érzésem, hogy Crea1984 mintha teljesen vakon dolgozna és azt sem tudja mi lehet az oka, hogy nem jön le a BGA. Azért azt illene tudnia, hogy amit csinál, az végeredményben mit produkál. Legalább egy szenzor kellene. Mint mondtam nem tudom, hogy az az állomás hogyan csatol vissza. Ezt szeretném vele tisztázni. Igen, lehet, hogy kialakul "a miből mennyi kell", és az az állomás szerintem olyan is, de addig mérni kell. Itt ez a két paraméter van: idő, hőmérséklet. Én segíteni próbálok, ezért kérem Crea1984-et, hogy osszon meg több infót. Ha már neki is sikerül a szerkezettel 1-2 sikeres levétel, akkor neki is rutinná válik, addig szerintem jobb, ha méricskél.
Szia !
Én is érdeklődve olvasom ezt a fórumot már egy ideje , különös tekintettel a BGA-val kapcsolatban.Jelenleg is egy "rework" állomás építésén töröm a fejemet ezért sok fórumot nézegettem (nyugati és lelkes orosz és ukrán amatőröket akik néha fillérekből alkotnak) de sajnos csak olyan projektekbe botlottam ahol nem számítógéppel vezérelt a hőprofil , hanem csak a mikrovezérlő vezényli le a dolgot és nincsen PC kapcsolat illetve olyan kemence vezérléssel találkoztam ahol volt PC s kapcsolat , de az csak a hőmérsékleti diagram kiírására szorítkozott. Te a sajátodat egyedül tervezed vagy ismersz olyan kész projektet vagy fórumot ami tudna segíteni egy ilyen állomásnak a szakszerű megépítésében (különös tekintettel a PC ről vezérelt kapcsolatra) ? Jó lenne már M.o. on is amatőr szinten (akár itt a fórum keretein belül) közös erővel egy jól működő BGA állomást megalkotni, elvégre egyre nagyobb az igény most már hobbi szinten is erre (különös tekintettel mióta bejött az ólom mentes "gyártás" az iparban).
Szia! Én is akarok egyet készíteni de én nem fogom bonyolítani tiszta analóg lesz.. Veszek egy infra lézerpointeres mérőt azzal készítem a hőprofilt terveim szerint majd.. Ha ráérzel megy nem kell túl bonyolítani..
Sziasztok!
Kb fél éve én is csináltam egy reflow kemencét, egy légkeverős grillsütőből Működik, de idő hiányában nem fejlesztem tovább. Aki akarja módosítsa. Felrakom a kapcsolást, a kontroller programját, és a pc progit is. A panelra 4 hőmérőt (K) terveztem, és 4 kimenetet(nullátmenetes opto/triac) mivel eredetileg egy forrasztóalagutat szerettem volna, de végül csak egy tesco gazdaságos grillsütő lett belőle. De remekül működik, a nyákgyártóval csináltatok pasztalemezt, pár ezer forint (nyilván nem egy darabhoz, hanem kisebb-nagyobb sorozatokhoz). A progi végtelenül egyszerű(egy délutános project), nem bonyolítottam túl. A soros porton kommunikál a pc-vel. A hőmérsékletet 2-vel osztva(így egy bájtba belefér akár 500 °C-ig, a pc oldalon visszaszorozzuk, igaz így csak 2 °C a felbontás de szerintem ez elég) folyamatosan küldi ki. A pc szintén egy bájtban visszaküldi a fűtés kitöltési tényezőjét. A pc-s progiban 30 másodperces osztással lehet megadni a kívánt hőmérsékletet, a lekapcsolás idejét. Van automata és kézi üzemmód is(amikor egy csúszkával be lehet állítani a fűtési tejesítményt). Mégegyszer hangsúlyozom, hogy egy 00000001-es verzió, sok hibával. Rengeteget lehet (és kell is)rajta finomítani. De ezt majd Ti megteszitek Altium designer, AVR studio, Visual studio.NET
Sziasztok!
A gépet eladtam. Lehet türelmetlen voltam, de nem igazán boldogultam vele, sok idő lett volna mire megtanulom. Az alsó melegítés picsafüst volt. a 200 fok az valós, rajta a kerámián ( infrás hőmérővel mértem egyébként mindent ) na most 10 perc alsó melegítés után a VGA és a kisebb panelok olyan 90 fokig melegedtek fel, nagyobb alaplapok pedig max 80 fok annyira elvezette a hőt az alaplap. Tehát szerintem ez nagyon karcsú. Szerintem előmelegítéshez kb 130-140 fok kellene (PANELON MÉRVE!) a többit meg megoldaná a lámpa vagy hőlégfúvó. tehát a következő projekt alsómelegités egy átalakított villanyrezsó felül pedig lámpa. Pár hét és össze áll a gép majd leírom hogy sikerült, és használható-e Tehát a lényeg, hogy amit a gép irt, hogy 200 fok az a kerámián mért hőfok nem a panelon. Ha maxra állítottam akkor panel max 80-90 fok volt ami szerintem nagyon kevés.
Szia! Nekem van ötletem az alámelegítésre! Kenyérpirítónak az a csillámlemezes fűtőrendszere jó lenne egy triak kordában tarhatná némi analóg vezérlővel..Lehet "tönkreteszem" a kenyérpirítót
Nem rossz ötlet, annyit simán megér, hogy szétbombázd. A gépből azért az infra lámpa hiányzik az tényleg nagyon jó volt.. de nekem nem érte meg,h benne álljon a pénzem. A villanyrezsó projekt is csak idő hiányában áll, de majd megvalósítom. Egy ilyesmi hőkapcsolóval mert amit tesznek a rezsóba elég gázul kapcsolgat. Nem bíznék rá egy alaplapot Höfok
Köszi majd átfutom a terveidet ha lesz egy kis szabadidőm.
Szia ! Emlékszel a vaterán egy vevő jelöltre aki laptop csere plusz kp.t ajánlott ? Én voltam...Tudtam, hogy az alsó melegítése egy nagy nulla (céloztam is rá) , de nekem csak a felső rész miatt kellett volna , hogy tüzetesebben belekukkantsak aztán én is passzoltam volna tovább.De ha már így alakult akkor egy kicsit tudnál mesélni az infrás részéről ? különösen az érdekelne, hogy az előtét lencse , hogyan helyezkedik el kb. milyen távolságra stb.(a felépítése érdekelne hátha kiváncsi voltál Te is rá) tudnál ebben segíteni ? Vettem egy két alkatrészt a megépítéséhez (legalábbis ahogy elképzeltem) majd ha megérkeznek akkor teszek fel képeket róla.
Szia!
Igen emlékszek. Nem szedtem szét a gari miatt ( bár kínában nem tudom hogy érvényesíthető) De alapvetően pofon egyszerű cucc. A lámpája ilyen Az előtét lencse egy sima üveg, igazából csak szűkítési haszna van neki a lencse kb a foncsor széléig feltekerhető volt. Az izzó brutál jó volt még megkockáztatom,h megérné rendelni egyet Ha megmaradt volna a cucc szétszedtem volna és alsófütést megerősítettem volna, de így nem akartam hozzányúlni.
A lámpáját ismerem ,illetve egy oldalon az előtét lencsét is meg lehet rendelni , én kerítettem egy anno MOM os projektor lencsének a fémből (aluból ? még nem érkezett meg) készült házát meg egy fényképező gépekhez való közbetétet a lencséhez és valahogy össze akarom "eszkábálni , de például a hűtését nem tudom, hogy hogyan működött (felfelé szívta a hőt ki vagy lefelé fújta be ? illetve a lámpa foncsorát körülvevő ház mennyire szorosan volt körülötte stb.. ezen infókra lenne szükségem pl.
Illetve először a philips 250 w os halogénjével szeretném tesztelni.
A foncsort teljesen körbevette a ház. A venti ha jól rémlik elszívta a hőt, de ebben sajnos már nem vagyok biztos.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |