Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Valaki tud segíteni? (légyszi ott válaszoljatok)
Bővebben: Link
Szia! Kizárásos alapon, beleszámítva az alacsony leadott teljesítményt is, az jön ki, hogy a valóságban nincs meg a 6x3000µF tápszűrés.
Lehetséges okok: ócska kondi, beforrasztási hiba, nyák vezetési hiba /lyukgalván/. Ez a kérdés 2dB 10.000µF kondival megválaszolható. Mint írod, nem akarsz panel szinten javítani. Az még talán bele fér, hogy a test és az egyenirányító híd + és - kivezetéseire polaritás helyesen rákötöd a két kondenzátort. (Ezt a két kondit akkor is rákötném, ha amúgy hibátlanul működne.) Mielőtt vennél, vagy kölcsön kérnél kondikat, kérlek mérd meg az egyenirányított tápfeszültséget, praktikusan az egyenirányító híd + és - kivezetésein. A mérést végezd el a multiméter egyen és váltófeszültségű állásában is (ez utóbbi csak pár tizedvolt lehet). Ezekből az adatokból és a 26-27V szekunder feszültségből rálátást nyerünk a tápszűrés esetleges hibájára. Ha a válaszod elkerülné a figyelmemet, küldj üzenetet
Szia! Figyelem a kísérleteidet :yes:
Pár hete építettem ilyet, nagyon jó lett. Szívesen megosztom a tapasztalataimat Idézet: „saját tervezésű erősítővel akarok büszkélkedni” Vagy csak jelezzem, hogy közelít, vagy távolodik az elképzelésünk
Szia!
Azt megköszönném, ha megosztanád velem tapasztalataidat! Egyébként az első nekifutás az volt, hogy: - egy nagyon kicsi (cca gyufásdobozméretű) végfokot tudjak építeni - relatíve nagy teljesítménnyel - ne végfok IC-s legyen - saját tervezésű legyen - 2 x 16V vagy 2 x 25V tápfeszültségről üzemeljen - szépen szóljon - olcsó alkatrészekből álljon Ezzel a kompozícióval már egész közel járok a végleges változathoz.
Hát kezdő vagyok ilyen téren nagyon, első erősítőmet épetettem volna meg. A kötéseket így csináltam :
Van a dióda híd - > egyik sarka le van csapva és rajta egy + jel, itt jön ki a + 35V , vele szemben a -35V és így a maradék két sarokra tettem a trafó két (piros / kék ) végét. Amíg nem kapott földet hibátlan volt, adta is 35 V csak az erősítő részénél gondok voltak és nem szólt. Ezért elkezdtem babrálni és a még nem rögzített trafót arréb raktam és pont úgy hogy összeért a tekercs ( sárga/szürke összekötött föld lába a diódahíd +35 V os részéhez) egyből áram le , kb 1~ fél mp-ig tartott ez az állapot. Elmentem vettem másik dióda hidat, ugyan így bekötöttem, kapcsolás , ugyan ez a jelenség , diódahíd azonnal serceg és melegszik, a trafó azonnal lagyons lett, míg előtte mikor járattam és nem szólt az erősítő rész akkkor kb 40 percig stabilan adta a 34V-ot és egyáltalán nem melegedett. Hát ezért gondolom én hogy a trafóval van gond, bár lehet az erősítő nyákjában keletkezett hiba miatt megy el a dióda híd? Esetleg valami módszer amivel ki lehet mérni a trafót , hogy az jó e?
megint én -.- rossz volt a táp kábel, és úgynézki nektek lesz igazatok a zárlat máshol lesz aminek örülök, új kábellel a mérés során föld piros 24V föld kék 24V és nem melegszik gondolom a 2x24V os trafónál ez a normális
Itt már számolgattunk páran, és 2x16V-ról még a 30Watt is vadítóan sok 4Ohm-os hangszóróra. Nem valószínű, hogy képes leadni 50Wattot 2 x 18V tápfeszültségről.
A méreteket könnyen csökkentheted az alkatrészek állított beültetésével. A relatív nagy teljesítményt földelt emitteres kapcsolású végtranzisztorokkal, vagy a nagyjelű erősítőben feszültség utánhúzó kondenzátorral tudod elérni. Ez utóbbi már három tranzisztorral is megépíthető. A kísérletekből hiányolom a végtranzisztorok és a báziselőfeszültségüket előállító félvezetők thermikus csatolására való törekvést.
A műveleti erősítőre kapcsolt emitter követős impedancia illesztés bár rossz hatásfokú, de nagyon szépen szól. Ilyet építettem. A végtranzisztor báziselőfeszültség beállításhoz a diódákon átfolyó áram erősségét szabályoztam. Az emitterek megérdemelnek egy-egy ellenállást.
A trafót elég nehéz tönkretenni, a pillanatnyi rövidzárat általában túlélik
Akkor kösd rá újra a trafót, ha a dióda lábak között és a dióda lábak és a test között sehol nincs zárlat. Ha nem igazodsz el a diódahíd bekötésén, nézd meg az adatlapját, vagy tégy fel egy fotót.
Ha jót akarsz magadnak az erősítő biztosítékait a graetz elé teszed.(igaz ide lomhább kell,mert a pufferkondik töltődését túl kell élnie,de a graetz utáni biztikkel az a tapasztalatom ,ha az egyik bármi okból kimegy (csináltál egy testzárlatot) a végfok is meg szokott hibásodni. Valamint a graetz hibára is füsttel válaszol a trafó.
Kísérletezéshez legjobb egy izzó a primerrel sorbakötve, a bizti szerintem is elengedhetetlen :yes:
A 2N3055-höz ilyen jellegű kapcsolást ajánlok.
Szia reloop.
Ebből a kapcsolásbol +30-40V al mekkora teljesítményt lehet kihuzni? Vagy a 2. verzió jön képbe, hogy kell egy egszerü, jóhangú 30W os erösíttő kapcsolása.
Szia! 30W 4ohm 35-40V tápot igényel. A kapcsolást egy az egybe megépítheted a 2N3055-tel. Ha nagyobb nyugalmi áramra lenne szükséged, mert egész halkan hallgatva torzítást észlelsz, akkor az R6 értékét kell csak csökkentened. A rajzon nem szerepel, de az input és a test között legyen 1Mohm-os ellenállás.
Nagyon jó!Köszönöm.Esetleg ha lenne hozzá nyák-rajzod azt is nagyon megköszönném!
Köszi még egyszer.
A bekötésem tuti jó , mivel működött előszőr
de itt egy kép ezen láthatjátok így kötöttem be , mostmár tuti ,hogy az erősítő részében van a hiba, bár ránézésre semmi nem látszik ( nincs égés, minden kondi normális állapotú, egyik sem puklis, ellenállások is egyben ) szóval valószínűleg a végfok húzta a rövidebbet. Esetleg valami módszer , amivel meglehet mérni a végfokot , hogy jó-e ? vagy valami ami alapján tutira azt lehet mondani hogy rossz? TDA7294V -t használtam, de úgy érzem érdemesebb újrakezdeni az egészet. Olcsóbb és gyorsabb újból megépíteni , mint találgatni , amennyiben nincs módszer a végfok kimérésére
Kösz a gyors választ. Kipróbálom így is meg ahogy köbzoli javasolta. Próbálkoztam én is hogyan lehetne helyrehozni a cuccost. Próbáltam a köbzoli fajtát is, hogy kivettem a 2db 100nF kondit és talán kicsit jobb lett. Megpróbálom egyszerre használni mindkét fajta módszert. Úgy biztosan működni fog.
Helló! A fotóból nem látom, hogy a diódáról hová mennek a vezetékek :no:
A trafó az szép egészséges, nem pörkölődött meg A TDA-val annyit tehetsz, hogy megméred a 13,14,15 lábak egymáshoz illetve a testhez képest zárlatosak-e.
Sajnos nem találok nyákrajzot. Nincs kedved megpróbálkozni ezzel ?
Muszály lessz.Nem vagyok valami nagy nyáktervezö az itt a gond! De azért megpróbálom
Nos hát megmértem , 2x mert hídban akartam eredetileg.
az Egyik végfokon : földnél sípol a 15 és 14 illetve 15 és 14 egymásra is sípol a másikon a földre csak a 15 sípol, és ott egymásra egyiksem. Ebből következik hogy akkor mind két végfok elszállt ? vagy ha a 15 sípol földre az nem baj?
Azt az IC-t amelyiknél a 14,15 láb egymás közt zárlatos, nyugodtan kiveheted. A 15-ös láb össze van kötve a hűtőfüllel, a hűtőbordán keresztül is létre jöhet zárlat. De meg kéne nézni külön a negatív táp pufferkondiját is.
Feszültésgutánhúzós megoldásra tudnál mutatni egy példát? Ez érdekelne nagyon.
A végtranzisztorok báziselőfeszültésgének szabályozó diódák thermikus csatolása megtörtént egy damper dióda segítségével. Nem éppen erre a célra találták ki, de remekül bevált. Az emitterellenállás jelentőségét le tudnád írni nekem? Köszi szépen a segítséget!
"Egyben" nem tudod megmérni, ha valami zárlatos. Szét kell választani a tápegységet és a végfokot. Először a tápot kell mérni, és ha az jó, utána jön a végfok, de áramkorláttal.
A fotón semmi hasznos nem látszik, de a mérés úgyis megmutatja jó-e vagy sem.
hát kivettem mind a két IC-t megméregettem úgy is, amelyik sípolt 14-15 re az kint is sípol, a másik egyáltalán nem sípol sehogy. Viszont ,hogy lábról lábra néztem, feltűnt ,hogy a nyákomon a csatlakozási pontok pont fordítva vannak, vagy ez alap hogy az IC -t a forrasztási oldal felöl kell berakni? Legalább most már tudom miért nem szólalt meg
Mondjuk mivel a mute / std by nem kapott feszültséget , akkor elvileg be se kapcsolt az ic? Tehát van esély arra, hogy a 2. végfok megmarad? Vagy mindenképpen kell venni másikat az helyett is ? Mondjuk pénzben lehet érdemesebb mert ha lefüstöl még 1 dióda hidat akkor kb majdnem ott van mintha végfokot vettem volna ...
Ez egy nagyon egyszerű példa a feszültségutánhúzásra, a jel erősítő tranzisztor egyenletes áramterhelést kap, és a TIP142 telítésig vezérelhető.
Az általam épített kapcsolásban ez az a C3,4 kondenzátorok segítenek a maximális kimenő feszültség elérésében. Bár füleserősítőnek készült, de egy jack/hangfal átalakítóval 50%-ban hangfalról szól. A hangzás minden eddigi építésemet felülmúlja. Kis túlzással azt mondanám, hogy audiofil. Kipróbáltam szubládával, ott is feltűnő javulást tapasztaltam. Az emitter ellenállásnak a munkaponti stabilitásban látom a szerepét, szakszerű magyarázattal nem tudok szolgálni, csak tapasztalatból ismerem a kedvező hatását. A 4,7 ohm-hoz természetesen nem kell ragaszkodni, a tizede is elég lehet. A nyugalmi áramot az R5,6 ellenállások szimmetrikus változtatásával 3mA-re állítottam be.
Ez az erősítő amit építettem nagyjából 10mA-től ad szép színuszjelet, ez felett tűnik el a (számomra) hallható torzítás. Jelenleg mintegy 15mA a nyugalmi áram.
A bootstarp-ot kipróbálom otthon. Meglátom mit sikerül alkotni vele. Köszi szépen az infókat, az erősítőd meg nagyon szép lett, gratulálok!
Ha már egyszer szólt, akkor jónak kellett lenni az IC beültetésnek. Így, hogy kivetted a kevésbé gyanús IC-t érdemes újat tenni a helyére. A hibát abban látom, hogy vátlóáram került az erősítőre, ezért továbbra is ajánlom a puffer kondik ellenőrzését, IC-k nélkül kösd rá a trafóra a tápot, és mérj rajtuk feszültséget, valamint azt, hogy kikapcsolás után egyenletesen sülnek-e ki. Ha a kísérletek során egy 60W-os izzót kötsz a primer egyik ága elé, akkor nem kell az egyenirányító elfüstölésétől tartanod, legfeljebb az izzó folyamatosan világítani fog hiba esetén
|
Bejelentkezés
Hirdetés |