Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autós erősítős kérdések, problémák
Témaindító: Thomas10100, idő: Dec 28, 2005
Témakörök:
Lehet próbálkozni a szimmetrikussá alakítani bemeneteket.
KÉP A testet ebben az esetben nem használjuk, a 2, 3, pontokra kell a jelet kötni. Van kapcsolási rajza a tápnak? Lehet hogy optokapuval meg lehetne oldani a visszacsatolást. Esetleg építeni kell egy autós topológiát alkalmazó tápot! Van olyan ami egyszerű mint egy szeg, pl a Mac Audio Thunder szériában, pár tranyó az egész. Kicsit jobbak a TL494-el felépített tápok, ezek már lehetnek feszültség és/vagy áram visszacsatoltak.
Köszönöm a válaszodat!
Nos az erősítő kicsit bonyolultabb, sztereó jel megy be, onnan egy aktív SUB filterrel vágom a mély hangot, ez megy egy végfokra ami a mélyet hajtja. A jobb és bal oldalon van egy-egy felüláteresztő szűrő, majd ezek is egy- egy végfokra mennek. A táp egy Ebay-es táp Tl494-el. Most mértem A jelföld és a betáp föld között 10Kohm mérhető, mikor jár a motor nem sípolásszerű a zaj, hanem inkább 50Hz-re hasonlító a zúgás, fordulatszám változásra nem változik a hamgja. Tehát vasmagos tekerccsel nem szűrhető ki ez a jelenség? Esetleg a jelútba leválasztó trafó? Bár ez a hangzást rontaná....
Olvasgattam a témáról, a gondot a több testpont közötti potenciál különbség okozza.
Végeztem egy kis tesztet, beindítottam a motort, a bekapcsoltam a fejegységet (ami kapcsolja az erősítőt is), a zúgó hang hallható, érdekes mert a magasakból hallani elől. Az első hangszóró szett keresztváltóval rendelkezik, a többi hangszóróból nem hallható a zúgás. Kihúztam az egyik oldali RCA kábelt, így az egyik oldalt elmúlt a zúgás, míg a másik oldalt megmaradt. Kihúztam a másik RCA kábelt is és teljes csönd támadt. Az erősítő így néz ki, általam (részben) készített. Olvastam még hogy a tápvezeték mellett haladó RCA kábel is okozhat ilyen bajt, nekem a bal küszöbben jön a táp, a jobb küszöbben a jel, egy kis szakaszon találkoznak, az erősítő mellett, ahol az RCA kábel pár menetnyit föl van tekerve (hosszú volt) de ezt eltávolítottam a táp vezetéktől, így is megmaradt a jelenség.
Idézet: „Esetleg a jelútba leválasztó trafó? Bár ez a hangzást rontaná....” Meg is válaszoltad! Nem tudsz olyan linearitást elérni. Az alap gond hogy a jelföld vezetéken táp áramok is folynak, így a jelre szuperponálódik a zaj. Ez úgy lehet megszüntetni ha szakadásig növeljük a két táp közötti ellenállást. Félmegoldás a szimm. bemenet, annak elég magas lehet a bemeneti impedanciája a föld felé. Egyébként van egy egyszerű teszt amivel kiszűrhető a földhurok hiba! Földfüggetlen készülékről adni neki jelet! Pl telefon. Ha ekkor is zajos akkor az erősítődben van a gond.. Igazából nem értem minek erőt csinálni kocsiba, lehet venni hibásan olyan minőségű erőket bagóért amit nem éri meg építeni A hozzászólás módosítva: Aug 8, 2016
Idézet: „Igazából nem értem minek erőt csinálni kocsiba, lehet venni hibásan olyan minőségű erőket bagóért amit nem éri meg építeni” Már régi álmom egy saját végfok, engem sokkal jobb érzéssel tölt el ha azt hallgatom.
Megnéztem külső jelforrásról, semmi zaj, tök csönd van, így földhurok gyanús a dolog
![]() Részben örülök is meg nem is, RCA kábel jelföld elszigetelése az erősítőnél célra vezethet?
Próbáld Ki!
Egyébként nem... Amíg a táp áram a jelentős hosszúságú áram út miatt értékelhetően "elemelik" a erősítőt a valós földpotenciától addig ez a zavar belehallatszik a hangképbe. A hozzászólás módosítva: Aug 8, 2016
Egy mély erősítőhöz szerintem megoldás lehet egy autós földhurok leválasztó trafó.
LOL!
Ahelyett hogy megfelelő kapcsolást alkalmaznának! Minden a jel útjába iktatott eszköz nyomot hagy a hangképben.
Idézet: „Amíg a táp áram a jelentős hosszúságú áram út miatt értékelhetően "elemelik" a erősítőt a valós földpotenciától” Ezt ki tudnád fejteni jobban? ![]()
Egy házilag, komolyabb tervezés nélkül, különböző elemekből összeépített mélynyomó erősítőn 100Hz alatt ez akkora gond? Megoldás kell, ez a legegyszerűbb és legbiztosabb. Nem fogja észrevenni a különbséget, csak, hogy nem zúg.
Attól, hogy házilag épült, nem egyenlő avval hogy rossz.....
Nem írtam, hogy rossz. Dícséretes, hogy ilyet építettél. Nem ismerni a kvalitásait, akár jól is szólhat. De, hogy egy házi mélynyomó erősítő hangképében (egy gyárit, főleg, ha felsőbb kategóriás; elég jól összehangolnak, finomítják, tesztelik mire véglegesítik) akkora nyomot hagyna egy földhurok leválasztó trafó, azt kétlem (a kommersz gyáriakban sem, szerintem), erről szólt a hozzászólás.
Igyekszem.
Tehát a jel a földponthoz képest értelmezendő, valamilyen feszültség. Ha elvágod a jel föld vezetéket amivel ugyan megszüntetted a földhurkot, még mindig marad egy olyan vezeték (nyák, csatlakozó, tápkábel, kocsikaszni..) amin a jel árama (ez ugyan nagyon kicsi) és a táp árama (ez viszont nagy és változó) is együtt folyik. Ezen a szakaszon eső feszültség, amiért főként a tápáram a felelős, hozzáadódik a valós audió jelhez. Tehát az a föld ami ez erősítőhöz érkezik, az már nem igazi... Ez a hatás csökkenthető a vastag tálkábellel , földelési pont legjobb kialakításával, de meg nem szüntettető teljesen! A hozzászólás módosítva: Aug 9, 2016
Köszönöm a válaszodat!
Megpróbáltam elvágni a jelföld vezetéket, de az erősítő sípol álló motornál a jelföld hiányában. Aztán számítógéppel bekapcsoltam az üzemanyag szivattyút, de nem az hallatszik bele, a gyújtást is tudom tesztelni, az némileg belehallatszik álló motornál is. A tápkábelek elég vastagok (25mm2) a testelési pont fix és biztos helyre van kötve. Azt fogom megvizsgálni hogy a fejegység az akkura van-e testelve közvetlenül, mert egy olajnyomás mérővel volt már gondom a km 100mV különbséggel a motorblokk és a kaszni között, lehet hogy most is ez szivat. Gondolom ezt ki tudom úgy küszöbölni, hogy az erősítőnek is az akkutól viszek testet (ha a fejegység ide van kötve), vagy meg kell vizsgálni/ újítani az akku és a karosszériát összekötő vezetéket.
Bele se kezdj! Csak időpocsékolás.
Elmondtam mi a megoldás, azt is hogy miért. Amit csinálsz, csinálni akarsz, az tipikusak az elefánt megdu..ása. Inhouse! Az mély erősítőhöz való földhurok leválasztó is egy trafó...hangfrekvenciás, keskenysávban optimalizált, így olcsó. Egy rendes széles sávú HF trafó minden, csak nem olcsó. A másik hogy a kollégának van 2 normál széles sávú csatornája is...
Köszi a tippeket, tehát akkor jó lenne elválasztani a két földet egymástól igaz?
Utánanézek hogyan lehet TL494-es tápot optocsatolós csatolásúvá átalakítani. A tápom szabályozható feszültségű, így ezért van a visszacsatolás. Vagy, van nekem régi (már nem emlékszem hogy milyen) keverő erősítőből való HF leválasztó trafó. Megnézem hogy milyen sávszélességet tudhat, de a tápot lenne az igazi megoldani.
Vigyél testet a fejegységnek az erősítőtől, volt ahol ez jött be, egy próbát ez is megér.
Azon átsiklottam, hogy üzemel a felüláteresztős része is az erősítőnek.
Nos haladtam az ügyben, megoldottam (új gate meghajtás) a táp galvanikus elválasztását.
Ám nem változott semmi, ugyan az a jelenség hallható. Most azonban feltűnt, hogy mintha a fejegység szedné össze a zavart, mert,ha 00-ra letekerem a hangerőt elmúlik a zúgás, amint 01-re tekerem előjön a zúgás, de ha feltekerem 60-ig is a zúgás nem hangosodik, hanem állandó hangerővel van jelen. Idézet: ... az előzőt megszüntetve persze. „Vigyél testet a fejegységnek az erősítőtől”
Meg fogom ezt próbálni, ha megtalálom hol van testelve a fejegység, de az hosszadalmas lesz, bontani kell ezt-azt az autóban.
Így gondoltam megoldom a tápot és a földhurok megszűnik, ami már nem tud kialakulni, de ..... Meg fogom még próbálni hogy egy hálózati erősítőt kötök a fejegységre járó motornál, ha ott is hallani a zajt, na az lesz a hab a tortán....
A fejegység az ISO csatlakozóban kap egy ponton testet, valamint az antenna árnyékolása lehet még testen, esetleg a külseje lehet még letestelve. Kihúzod az antennát és az ISO csatlakozót és ellenállást mérsz a háza és a kaszni között, ha szakadás, akkor nincs több. Próbáld meg kihúzott antennával is...
A hozzászólás módosítva: Aug 11, 2016
Igen, tudom hogy a csatlakozóban ho la test, csak a másik vége hol lehet... akku vagy valahol a karosszérián...
Mindegy hol van. Szakítsd meg a csatlakozónál és egy megfelelő keresztmetszetű (inkább vastagabb, mint vékonyabb) vezetéket húzz el, akár ideiglenesen, próbára az erősítő testpontjáig és próba! Az antenna kihúzást is próbáld meg...
A hozzászólás módosítva: Aug 11, 2016
Köszönöm a tanácsokat!
Ki fogom próbálni, ugye mint írtad, ez a testpotenciál különbség miatt van, de így már a jelút és a táp test az erősítőben nincs egy potenciálon, akkor miért maradt meg a jelenség? ![]()
A hálózati erősítős tesztet mindenképp ejtsd meg, mielőtt másba vágnád fejszédet!
Elképzelhető, hogy a hangerő 0-ra tekerésével működésbe lép a fejegységen a kimenetek némítása! Ebben az esetben szívás..
A másik ami kipróbálható, hogy az erőd bemeneti impedanciáját egy 22k ellenállással csökkented, hátha javít a zajviszonyokon.
22K Ohm a jelbemenet és a test közé?
Sajna, vagy nem sjna, a hálózati erősítőn is hallható a zaj....
Azt is kipróbálhatod, hogy odanyomod a kihúzott RCA-kat a fejegyég házához úgy, hogy a test és a melegpontok is hozzáérjenek. Ezután bekapcsolod (3 kezesek előnyben) és figyeled, hogy van-e zaj? Stabilan tartsd, el ne engedd, mert zajongás lesz, érdemes lehet lejjebb halkítani az erősítőt, hogy csak minimum beállítással menjen, ahol még hallod a zajt, ha van. Így a testek össze vannak kötve, viszont jelet nem kap.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |