Fórum témák
» Több friss téma |
A Skory féle az nekem mindig eldurrant. Szerintem az a baj hogy nincs benne semmi szabályzás, felmegy a freki olyan magasra hogy a végén összenyit a 2 FET és vége. Nekem nem jött be
Ez
Így néz ki (Skorié) Szerintem kezdésnek tökéletes, ha bontasz egy pc tápot, akkor abból a főtrafó, a kimeneti dióda, és a kimeneti fójtó (sárga porvasmag) használható lesz hozzá. Továbbá bontanod kell még egy kompakt fénycsövet is, azokban szokott lenni, kb 1cm átmérőjű, Al2000-es ferritgyűrű. Feteket veszel bele (pl IRF840) kb. ennyi öszefoglalva ui: ha majd kell segítek méretezni menetszámokat, stb...
Skori oldalán vannak régebbi tranzisztoros fénycsőgyujto elektronikák, az egyiket megépíted csak fénycső helyett trafot teszel a kimenetére (gyakorlatileg skori tápja is ilyen, le is írja) ha mindenképp PC tápbol akarsz bontani, mert annak a kapcsolotranyit akarod használni, de szerintem is jobban jársz ha veszel két FET-et.
MaSTeRFoXX: gondolkodjál már, hogyan nyitna össze a két fet, a meghajtó tekercsük egy trafón van, és ha az egyiken áram folyik akkor a másikon azzal ellentétes, vagyis az egyik fetet zárja a másikat nyitja.
A 2 fet nem nyithat össze. A freki pedig beáll egy állandó értékre, nem fut fel a végtelenbe, hanem kb. a trafó induktivitása, és a tápfelező kondik által meghatározott frekire fog beálni...
Pimi9: Gondolkodtál már azon,hogy a fetek sem ideális kapcsolóeszközök? Az összenyitás alatt ebben az esetben azt kell érteni,hogy az egyik fet a véges kikapcsolási ideje miatt még vezet,mikor a másik már nyit,és PUKK. A ki és bekapcsolási idő gyorsitására van néhány megoldás ,de elhanyagolni nem lehet. Ráadásul a terhelésük induktiv ami még rontja a helyzetet. Ahogy növeled a kapcsolási frekvenciát ezek a jelenségek egyre erősődnek.
Igen, tudom hogy a fetek sem ideális kapcsolóeszközök. Lesett hogy hülyeséget mondtam.
De ha pl. megnézed az STW9NA60 adatlapját, láthatod hogy menyi idő kell a be, ill. a kikapcsolásához, megfelelő meghajtás esetén. Az áramkörben pedig 12V-ról, egy 47 ohmos ellenáláson keresztül tölődik a fet bem. kapacítása. (meg kell jegyezni, hogy a vezérjő jel -12V-tól +12V-ig megy el a fet gate-jén, vagyis az első periódus után már 2-szer akorra árammal sül ki, ill. töltődik) Ebből köv. az hogy max. 510mA töltődik, ill. sül ki a bem. kapacítás. Ennek a fetnek a 'Total Gate Charge'-je max 100nC lehet. Ebből a két adatból kijön hogy kb 195nS alat nyit ki, és zár is a fet. Ha a 2 fet teljesen azonos, de ellentétes fázísú jelet kap, akkor, a legroszabb esetben 195nS-ig nyitnak egymásra. Ha egy teljes periódust nézünk akkor, 2 olyan időszak van, míg a fetek egymásra nyitnak, ez összesen 390nS. A periódus idő (75Khz-ból adódóan) 13,3uS, ennek kb. 2,9%-a az ameddig egymásra nyitnak. De csak a legroszabb esetben enyi, ha kifogtuk a leglomhább, leglasabb, legroszabb fetet. Ez, hogy enyi idejig nyitnak egymásra (nem is úgy hogy teljesen kinyitnak) nem elég ahoz hogy a fetek meghaljanak. Ráadásul egy ilyen egymásranyítás alatt nincsen semeliyk sem teljesen nyitva. De tegyük fel azt is hogy mondjuk a freki 300Khz akkor a periódus idő 3,33uS és ebben az esetben az egymásranyítás is 11,7%, a legroszabb esetben... Ezzel elismerem, tévedtem, talán mert nem gondoltam át logikusan De az biztos hogy a 2 fet nem az egymásranyítás miatt halhatott meg MaSTeRFoXX-nál (feltéve hogy ezeket a fet-eket használta, mert ennél már csak kisebb bem. töltésűt lehet kifogni) szerk: uh, nem vettem figyelembe hogy késleltetése is van a fetnek, de ez nem sokat számít
IRF840-et használtam. De már rég volt, próbapanelon volt összerakva. Szerintem akkor is túlságosan egyszerű az áramkör ahhoz hogy stabilan működjön
Elé volt rakva egy 100W-os izzó is a próba idejére. Az meg villogott. A kimeneten csak pár száz mA-es terhelés volt rakva... De én kiábrándultam ebből a kapcsolásból. Inkább szerintem TL494-el vezérelt kapcsolással kell próbálkozni.
Köszönöm a válaszokat!!Na nézegettem mik vannak itthon
hát pc táp fő trafó az van 3 darab is kimeneti dióda is jó sok és sárga fojtó tekercs is van egy jó pár darab és szétszedtem egy már rossz kompakt fénycsövet kivettem belőle a kb 1cm-es ferritgyűrűt!Am találtam egy 1,5cm-es átmérőjű ferritgyűrűt is annak kb. mekkora az AL száma??Melyiket használjam majd??Azonkívül találtam még 2 darab IRF840-et is van egy 330µF/400V-os kondi a többi cucc meg hát már csak apróság ezek a fő dolgok amik kellenek!Na most meg nem tom akkor ezt építsem meg vagy vmi TL494-essel működőt?? Am ha a tervezéshez segítséget tudnátok adni hogy a nagy freki miatt mire kell figyelnem és a tekercsa adatok maradhatnak amiket Skory tüntetett fel??? Előre is köszönöm a segítségeteket!! ÜDv
PC táptrafó az jólesz válaszd ki a legkisebbet, bőven elég lesz az is a 12V 20A-hoz. A szétszedését én úgy oldottam meg hogy nitrohigítóba áztattam 1-2 napra, ami nem jött szét az meg ment a Hammeright-os ecsetlemosóba, az mindent old.
A kis 1cm-es ferritgyűrű bőven elég, annak kb 2000 az Al-ja, a másikról nem tudok mondani semmit. Az IRF840 jó lesz hozzá. Keríts nekik egy akorra bordát mint ami a pc tápokban van, az elég lesz. Szerintem először épísd meg ezt, hogy legyen egy kis tapasztalat. (Én pc-tápokat alakítottam át, 250W +-35V kb. 2000Ft-ból kijött az egész, a táp az 100Ft volt a bontóban) Akkor, a trafó meneteit én átszámolnám, kéne a vasmagnak a keresztmetszete. Gerjesztését lehet kb 150mT-re venni, és akkor már számolható a menetszám a ~tranzformátor egyenletből~ A sárga mag jó fojtónak, kb 15-20 menet elég lesz rá a 30uH-hez, és kibírja a 400A*menet-es gerjesztést. (a legnagyobb magot válasz ami van) A trafó tekercselésére visszatérve, ha 12V és 20A-es terhelés van akkor az 240W, primer oldalon az 1,5A-es áramot jelent, 3A/mm^2 áramsűrűséggel számolva az 0,5mm-es huzal kell primernek, szekundernek pedig majd 12-13 szál 0,5mm-es összefogva. A primert tanácsos 2, vagy 3 részre osztani, és rétegesen tekerni, p-sz-p vagy p-sz-p-sz-p elosztás szerint, a prim.-szek. csatolástól függ majd az átvihető teljesítmény. Kb. ennyi, mértd meg a pctrafó méreteit, meg elkezdheted tervezni a nyákot, aztán hajrá... Sok szerencsét!
Cső
Én a trafószétszedésról anyit említenék hogy egyszerűbben is szét lehet szedni: Azt vettem észre, hogy a műgyanta amivel összeragasszák csak feszítőirányban erős, viszont hosszirányban nem. Éppezért én élére szoktam állítani és egy fogónyéllel az I részére ütve lepattintom. 5 ből 4,5 nél bejön ez a módszer. Érdekelne milyen képlettel méretezed a trafó primerét? Valamint miért jó az ha P-SZ-P tekercselést alkalmazol? Üdv...
Csá
Trafó méretezés, az alapképlet így néz ki: B=(10^4*U)/(4*f*A*n) Ez a tranzformátor egyenlet, 4szög jelhez igazítva, ezzel számolható ki a mágneses indukció a magban. Ferrit magoknál ennek úgy 150-200mT körül kell lennie, a mag adatlapjában van benne hogy mekkora a megengedhető max. gerjesztés. Ez alapján a épletet átírva, a menetenkénti feszültség: U=(f*A*B)/2500 (f a freki Hz-ben, A a vas keresztmetszet cm^2-ben, B az indukció). Ha mondjuk 160V volt a primer fesz (félhidas táp) akkor elosztom a 160V-ot a menetenkénti fesz.-el, és kijön a prim. menetszám. Ugyanígy a szekunder is... A P-Sz-P tekercselés pedig azért jobb, mert jobb a csatolás a prim és a szekunder között mintha feltekerném simén p-sz ként. Minnél több rétegre osztod fel, annál jobb a csatolás, annál nagyobb az átvihető teljesítmény. Persze ezt a felosztást korlátozza az ablakméret, meg sok más is. Én p-sz-p-sz-p szerint soktam tekercselni, a primert háromrészre, a szekundert 2 részre osztom fel. (a primert sorosan 2 részre, a szekunder pedig párhuzamosan 2 részre) Ja, és minnél szorosabb a csatolás, annál kisebb a szórt-induktivitása is. Huh, mára elég
Kösz a választ.
Énis ezzel a képlette számolok. Mégegyet viszont nemértek a trafóméretezésnél: Biztos ismered ezt az oldalt, nah és ott van egy trafóméretező prigo. Szóvalmost. Beírok minden adatot a PC tápból bontott EI33 vasról beirom a frekit, meg a feszeket és sitenért sem akar 100W nál sokkal többet engedni. Pedig ezekből kszednek a PC tápban 300W ot is Akkor most ez hogyvan? Rosszlehet az a program?
Hanyagold inkább azt az oldalt!
PC tápban nagyon finoman össze van lőve a cucc, valamint azoknak a tápoknak, amikből vannak a trafóink, nem szokásuk leadni a ráírt teljesítményt. Az átvitt teljesítmény nem csak a vasmag keresztmetszetétől és a frekitől függ. Ha ügyesen tekered, több menet fér rá, ugyanazon áram mellett nagyobb feszültséget engedhetsz meg, és így nagyobb az átvitt teljesítmény is.
Ne 160V-al számolj félhídnál, hanem inkább 100-110 körül.
Ha mondjuk a primer áram 1A, akkor a kondenzátorból 10ms alatt 10mC töltés távozik. Ez 330µF kondenzátornál kb. 30V feszültségesést jelent, tehát neked leesik 130V környékére a pufferen a feszültség. Erre még rá kell számolni némi biztonsági tartalékot; hálózati feszültség 10%-os ingadozását, puffer kiszáradását, stb.
Hát igen (háttal nem kezdünk mondatot ) ezt a programot inkább hanyagold, nem olyan vészesen sok számítás van egy kapcsolóüzemü tápban. Csak józanul kell gondolkodni.
potyo: A pc tápok valóban nagyon finoman bevannak lőve, de sikerrel át lehet őket építeni más feszültségre. Egy fontos dologra kell csak odafigyelni, az pedig a tranyák meghajtása, ugye, a pc táp-ok tranzisztorokkal mennek ( ), a tranyáknak pedig fenn kell tartani egy bizonyos bázisáramot. A pc táp meghajtótrafója, úgy van megtekerve hogy a tranzisztorok kollektor áramából álítja elő a bázis áramot (a meghajtó trafón keresztül, ezért van ott az 1 menetes tekercs). Ezért a meghajtótrafón, és azt körülvevő alkatrészeken nem nagyon szabad módosítani. A főtrafót, a vezérlést teljesen át lehet tervezni... Átvitt telj: elméletben nem függ semekkora mértékben sem a vas keresztmetszetétől. De gyakorlatban, mivel nincs othon szupravezető zsínórunk, és nem tudjuk 1000 rétegre felbontani a tekercselést, ezért kénytelek vagyunk komprumiszumokat (nehéz szó) kötni a rézveszteség, és a tekercselés kivitelzhetőségében. Így az az eredmény, hogy gyakorlatban függ az átvihető telj. a mag-keresztmetszettől. ui: pc tápokban úgy valósul meg az a 300-400W hogy ott 10A/mm^2-es áramsűrűséggel számolnak, és van melette egy folyamatosan menő venti. A pc-tápban, a trafón nagyobb a rézveszteség, de így átmegy rajta ekkora teljesítmény.
Császtok!Most még egyenlőre nem szedtem szét a pc táp trafót amúgy én eddig mindig mikróztam az ilyen ragasztott cuccokat és elég jó eséllyel szétjönnek jó sokáig vagy 4-5 percig két pohár víz közé beteszem a trafót aztán kiveszem és szétcsúszik könnyedén mert megolvad a ragasztó anyag közte!!Kérdeznék egy dolgot a trafó nem jó úgy ahogy van???A pc tápban is van 12V csak azt nem tudom hogy a primerre hány voltot kapcsolgathatnak mind1 egyik trafót szétszedem és mindjárt küldöm a vasmagkeresztmetszetet!!
Na két darab EI33-mam van és annak a vasmagkeresztmeszete mármint a középső részének: 9,5mm*12,75mm tolómérővel mérve de lehet a külsején lévő ragasztő pár tized mm de szerintem attól függetlenül jó ez az értek.Nekiállok majd megtervezni én egy pc táp dobozba szánom szal lesz venti is és hűtőborda is van a tápból!Elég bonyulultan van megtekerve ez a pc táp trafó :eek2: nem müxene a gyári tekeréssel???Annak örülnék a legjobban de ha nem akkor hát tekergetek és annyit még hogy leghamarabb kedden tudom összerakni mert akkora tudok bemenni a hiányzó cuccokért!Köszönöm a segítségeteket remélem lesz egy jó tápom jajj még kifelejtettem használható az 1cm-es ferrit gyűrű helyett mondjuk egy EE19 vagy hasonló vasmag??
Hova akarod használni az 1 cm es gyűrűt?
Üdv!
A trafót sajnos már nem akarom szétszedni mert össze van ragaszva de még van pár használataln szétbontott trafóm, majd azokkal kísérletezgetek. Most egyenlőre a tápomban egy EI33 as van félhídba rakva. Fetek pumpálják rá a cumót. A trafó kb 70khz en megy. 1sor rimer urána szigetelés és 1 sor szek. Árnyékolófólia: kifelejtettem Primer 30, szekunder 2x13 menet. Eddig 120 W ig nyomattam erősítővel és nem volt baj a kimeneti feszingadozással, szóval eddig bírja. Valahol 250W környékén meg leszek vele elégedve Jah és még annyit akarok hogy ti mivel ragasszátok össze a magot, mert én pillanatragasztóval.
potyo: igaz, a kondi töltőárama nem álandó hanem kb 100Hz-s, ezért valóban le kell hogy essen a fesz.
Ezzel nem foglalkoztam túl sokat, egyrészt a tápfelező kondikat nem használom fel a pc tápból, hanem a lomexben van olcsón 680µF 200V, az tökéletes. Másrészt a szükséges kimeneti feszültség kétszeresére méretezem a szekunder, így még teljes terhelésen sem esik le a feszültsége. kurtyka: Végülis használható lenne a pc-táp trafó, csak akkor a 12V helyett 18V az 5V helyett 8V-od lenne. Mivel azokba a trafókba is bele van méretezve a tartalék. Magok pdf Úgy számolom, 100mT-s gerjesztésnél 75KHz-n,kb 3,6V-ot lehet menetenkét kb, ezt lehet 4V-ra is venni: Így kb 140V-os () feszhez a primeren 30-35-40-45 menet, a szekunderen pedig 2*3 menet, így álítható feszültségeket kapsz... Az EE19 is megfelel a meghajtótrafónak, ha nem akarod a gyűrűmagon átfüzögetni a drótot. cimopata: Az árnyékolás általában fölösleges, de lehet rakni, azt pedig úgy hogy mikor már össze van szerelve a trafó, vasmag is benne van, akkor kiörbeveszed teljesen rézfólíával, és lekötöd a földre, az mindent megfog. Összefogáshoz kábelkötegelőt használok, pillanatragasztó is jó, de ugye nem a magokat ragasztottad össze vele, mármint nem azt a részt, ahol a 2 vas érintkezik? A trafódban elég gyenge a prim.-szek. csatolás, ha van snubber (RC-tag) a trafódal párhuzamba, az eléggé melegszik nem? A pc tápokban is úgy tekerik hogy p-sz-p.
A magokat az EI részél rahasztom össze, mégis holmáshol :yes:
Van snubber párhuzamosan, asszem 100Ohm/2W és 1n/1kV A trafó cseppet sem melegszik. Mondjuk az is igaz, hogy 2 cm re ottvan tőle a lágy szellő generátor.
Ott nem szabad összeragasztani, a pc tápokban sem ragaszják össze, hanem összepréselik, és beöntik epoxyval.
Ha oda nyomod a ragasztót akkor az légrésnek vehető, csökken vas Al értéke, könyebben telítésbe megy, stb... az úgy lesz jó
Hát nemtudom de szerintem akkor megy hamarabb egy vas telítésbe ha minél nagyobb az AL száma.
Mertha légrés keletkezik akkor csökken az Al és ilyenkor a fluxusvonalak a légrésen keresztül kilépnek a magból és nem a magban záródnak. Ezért gyártanak légréses vasakat is. Pl: az EI42 nek ha a légrés 0 akkor jóesetben 4750 az al száma, de ha mondjuk veszek 1,5mm es légrésel (amit kinéztem a lomexben) akkor annak 259 es Al je van ami azt jeleni a számításaim alapján hogy nagyobb teljesítmény kinyerhető belőle. (jóvalnagyobb) (remélem nemmondtam hülyeséget)
nem vagyok normális, tényleg, akkor megy telítésbe könyebben minnél tömörebb, minnél nagyobb az Al-ja. Összekevertem, egy légréses mag így, ahogy te közelítetted meg, valóban jobb mint egy rés nélküli.
De pl. adott egy mag, aminek x az Al-ja, evvel n menetszám mellet adott a prim. induktivitása. Ez a prim. induktivitás korlátozza az áram változásának sebességét a tekercsben, ha légrés kerül a magba, akkor az Al csökken, vagyis az induktivitása négyzetesen csökken. Így a prim. áram változásának sebessége négyzetesn nő, és ha adott idő alatt nem 4A-es áramváltozás jön létre hanem mondjuk 64A-es áramváltozás jön létre akkor durrannak a fetek. (4A-ból 64A úgy lesz hogy 3-szorosára csökken az Al-je) (persze csak ha nem számoltam el valamit fejbe ) Ebből köv. hogy jó ha légrés a mag. Ha mégis akkor sokkal több menetet kell rá tekerni, és úgy elérni a kivánt induktivitást.
Császtok!!Na látom ti elmélkedtek én meg hát mérgelődök mert eltörtem kettő darab EE19-et és már csak EE16-om van remélem arra is jó lesz meghajtótrafónak ja és pimi9 köszönöm a kiszámításaidat először megpróbálom a trafó szétbontása nélkül majd utánna megnézem a te adataiddal is!!Na am megterveztem a nyákot és megcsináltam a fojtó tekercset naon állat let 12 szál 0,5-ös huzolt összeforraszottam a végénél majd egyik vége satuba másik fúrógépbe és gyönyörű szépen feltekerte aztán megtekertem a sárga porvasmagot de csak 13 menet lett rajta remélem müxeni fog azzal is majd kipróbáljuk!!Jah és remélem jó lesz EE16-ra a meghajtótrafó!!Amúgy most ez az AL szám nem a vasnak a jósága??Vagy mi is ez mostmár pontosan nem tudom....
Na mára befejeztem megtekertem az EE16-ot végre jó lesz de éppen hogy csak befért a vasmag Majd kedden megveszem a hiányzó cuccokat összepakolom és majd meglátjuk lesz a durr Na jóccakát!!
Na befejztem mára!!!Megcsináltam az EE16-os meghajtótrafót jó lett de éppen hogy befért a vasmag Majd kedden megveszem a hiányzó cuccokat és összepakolom majd meglátjuk lesz e durr NA jóccakát!!
Cső mivel szertnél kapcsolgatni fetekkel vagy tranyókkal?
Szkópod van? Mert elötte mindig érdemes rámérni hogy milyenre sikerült a jel.
Jajj bocsi hogy kétszer írtam csak szarakodik a net és nem voltam benne biztos hogy elküldi
Amúgy feteket akarok használni 2 darab IRF840-t és hát igen ez a legnagyobb gond hogy nincs szkópom és azza baj hogy nem is tok most kölcsönkérni mert hát messze van a suli ahol tanulok és kolis vok amúgy : habár azon gondolkodok így hirtelen kinek van na majd megpróbálok szerezni egyet de ha nem lesz attól függetlenül összerakhatom és meg is próbálhatom igaz??Hátha müxeni fog
Megpróbálhatod, bár sokkal nehezebb lesz rájönni a hibára ha van valami gond.
1. Mielött rákötnéd a hálózatra, ellenőrizz le mindent kétszer! (Akár tegyél fel ide képeket is hogy mi is átnézzük, több szem többet lát ) 2. Az elején kössél sorba vele egy izzót (kb 60W-ost) és ha megy, akkor próbáld meg picit leterhelni, ha ok, nem melegszik semmi sem, nem ad fura hangokat, nem robban ui: mérd meg árammérővel, hogy menyit vesz fel üresben, és terheléssel, az izzzó még legyen bekötve! 3. akkor mehet a 230-ra izzó nélkül, és ott is próbáld meg lassan egyre nagyobb terhelésekkel terhelni, és figyeld árammérőn menyit vesz fel mekkora terhelésre, nézd meg nem melegszik-e valami, vagy ad ki valami fura hangot, stb... 4. szkóp jól jönne hozzá, ellenőrizni kéne a fetek g-s között a jelalakot, nézni kéne a kim. fesz hullámosságát, stb... ui: esetleg, a trafód primer-jével párhuzamosan betehetnél egy 100ohm 1nF soros RC tagot, hogy biztosra menj Sok sikert! ui2: az ujjal való tapogatózást nagyon óvatosan, lehetőleg papucsban, nem leföldelve nyúlkájl, és semmi fém dolgot se érinttve, nagyon veszélyes dolog a 230, ja, és mindenképp legyen még valaki más is ott ja, meg minden áramtalanítás után süsd ki a puffert, mert úgy megráz hogy képen vered magad (tapasztalat) |
Bejelentkezés
Hirdetés |