Fórum témák
» Több friss téma |
Ha jól megnézed, a kettő megegyezik, csak más elrendezéssel.
Jól megnéztem, csak az előtte lévő hozzászólás képét képet néztem meg jól. Igazad van.
Azt áruld még el, hogy milyen elgondolás vezetett arra, hogy egy gyújtásszögvezérelt alkatrészt impulzusszélesség-modulációval vezérelj egy optodiakon keresztül.
Szia.
A hozzá nem értésem az oka... Digitális elektronikában van gyakorlatom, ahol 5-12V a tápfesz és relét vagy MosFet-et kapcsolok. Erősáramban igen kezdőnek számítok. Kizárólag a fúró fordulat-szabályozási igény miatt folytam bele ebbe a témába... Mivel a DCC áramköreimben (adó, mozdonydekóder) sikeresen alkalmaztam a PIC 12F..16F mikrovezérlők által szélességmodulált négyszöghullámot, ezért vontam párhuzamot (elismerem, hibáztam) a váltakozó áramú elektromos fogyasztóval....
Üdv!
Valaki rápillantana erre a kapcsolásra, mert van 1-2 eltérés a régebben csatolt kapcsoláshoz képest. Ehhez van nyákterv is. P és N FET is jó bele és eleve 30-50 A-re van tervezve állítólag. Sajnos itt amiket találtam nem méretarányos nyomtatható hulk színes .
Egyébként nem hülyeség PWM-el vezérelni a triakot, csak a PWM frekvenciának illene lényegesen kisebbnek lennie a kapcsolt szinuszos áraménál. Hálózati frekvencia esetén inkább hőmérséklet szabályzásoknál van értelme.
SZia
6A-ig hasznalhatod barmelyiket.
Köszi!
Egyébként az a fontos, hogy N-es FET-et találjak? Vagy valami másra is oda kell figyelni?
Szia!
A fiókodban szinte biztosan N-FET-et fogsz találni és igen, fontos. Az is számít, hogy a nagyobb feszültségtűrésű típusoknak nagyobb az ellenállása, ami miatt azok jobban melegednek.
Ebben a fórumban érdemes kérdezni! Köszi a választ! Ismét tanultam valamit!
Sziasztok!
Van nekem autóban egy 12V-os proporcionális szelepem, amiről csak annyit tudok, hogy PWM-mel kell meghajtani. Ha direktbe adom neki a 12V-ot akkor 4,4 A az áramfelvétele. Vettem is hozzá egy IRF5305-ös FET-et vezérelni.....100%-os kitöltésen fasza, percek után is csak langyos. Viszont ha elkezdem csökkenteni a kitöltést, akkor működik, de 10-20 sec után már nagyon felforrósodik. Ez amúgy normális? Egyébként arduino R3-mal vezérlem...Próbáltam először 100Hz-en. Itt nagyon hangos volt. Felemeltem gyári 480-ra, itt már sokat halkult és működött is, majd 1kHz-en még tovább halkult, de ahogy nézegettem a melegedést nem befolyásolta a frekvencia. Valakinek ötlet esetleg frekvenciára, melegedésre?? Magneti Marelli típusú, gyári adatot nem találtam róla. Válaszokat előre is köszi!
A FET. Tettem rá hűtőbordát, de egy idő után így is forró.
Akkor azért, mert visszarúg a tekercs. Tegyél egy schottky diódát a tekerccsel párhuzamosan, katóddal a táp felé. Pl. pc tápból bontott schottky is jó, vagy mondjuk 1N5822.
Mivel P-FET, kérdés, hogy hajtod az arduinoról? Lehet, hogy a meghajtásod sem elég erős és sokáig tartózkodik a FET a telítési szakaszban. A hozzászólás módosítva: Máj 30, 2014
Eredetileg is P csatornás FET-et szerettél volna? Az érdekelne mekkora frekvencia, amivel kapcsolgatod. Az adatlapon van egy működési tartomány, amit illik betartani (FBSOA), tehát megadja, mekkora kapcsolási frekvencián, mekkora áramokat tudsz kapcsolni....
Adatlapon ez a 8. grafikon. A hozzászólás módosítva: Máj 30, 2014
Egy Bömbibe nehezen tudok elképzelni akkora szelepet, hogy rendes meghajtás esetén egy ilyen FET-nek problémát jelentsen az FBSOA területén. Inkább egy kapcsolási rajz kellene... különben csak találgatni lehet.
Igen P, mivel autóban gyárilag a pozitívat vezérli. Jelenleg Arduino gyári hardveres 480Hz PWM-ről megy. ÉS működni működik, szépen teszi a dolgát, csak nem merem sokáig rajtahagyni.
katt, honnan tudod, hogy BMW-be kell? Sajnos az autógyártók nem nagyon szeretnek kiadni efféle dolgokat...én napokig bújtam a netet, többfelől is érdeklődtem de semmi. A hozzászólás módosítva: Máj 30, 2014
Honnan tudom? Ráéreztem...A fiamnak is volt M3-asa, de ő elvitte szerelőhöz. Ráadásul egy olyanhoz, aki ért is hozzá... kevés ilyen van...
Ha választ akarsz a kérdésedre, akkor némi információ is kellene... tehát, esetleg egy kapcsolási rajz, hogy éppen mivel próbálkoztál.
Kérdeztem én több szerelőt is, komolyabb autós fórumokra is írtam, de mindenki csak széttárta a kezét.
Ezzel a kapcsolási rajzzal raktam össze.
Mekkora a két ellenállás értéke?
A szeleppel köss párhuzamosan egy 5...10 A körüli diódát úgy, hogy az anódja a testen legyen ( minuszon ) A 12 V-os betápra tegyél egy legalább 2200 µF/16 V-os elkót. Az összerelésnél arra ügyelj, hogy a kondi, a FET és a dióda a legkisebb méretben legyen összerelve. Vagyis, a lehető legrövidebb drótokkal kösd össze őket. Az R6 ne legyen több, mint 330 ohm, de kevesebb se nagyon, mert a kis tranyó fog melegedni. Az R7 legyen mondjuk 1 k, remélem az arduino tud 5 mA kimeneti áramot. ( Ezt nem ismerem. ) Így elvileg 1 kHz-ig jó lesz. Ha nem, mert valami nagyon melegszik, akkor komolyabb meghajtás kell a FET-nek. Óvatosan próbáld ki, mert a FET és a dióda is melegedhet, tehát lehet, hogy kell nekik valami hűtőlemez, vagy borda.
Szia!
Mekkora az R6 és R7 értéke? A visszáram dióda elengedhetetlen, de szerintem nem nyit ki rendesen a FET sem, vagy nem elég meredek a meghajtójel, ezért alacsonyabb kitöltés mellett sok az az idő, amikor nagy a belső ellenállása és ezért rettenetesen nagy feszültség esik rajta. Egyszerűen nincs ideje kihűlni sem, elvezetni pedig annyi hőt nem tud. A P csatornás FET-ek Rdson ellenállása különben is sokkal nagyobb, mint az N csatisoké. Az IRF4905 nyitott ellenállása pont a harmada az általad használtnak, ráadásul logikai FET, vagyis 5V-al biztosan ki is nyit. Lehet, hogy jobb lenne ide? Mikozben írtam megjelent katt kolléga hasonló kérdése is, gondolom nem véletlen az azonos gondolatmenet. De ha már abba is beleolvastam, akkor kis kiegészítzés, annak a bizonyos elkónak meg nem ért ha ESR, vagyis kis belső ellenállású az is. Arról nem is beszélve, hogy lehetne egy kisebb kondit is párhuzamosan tenni vele a nagyfrekis tüskék kiirtása végett. A hozzászólás módosítva: Máj 30, 2014
Nem fog ez a FET ebben a környezetben olyan gyorsan kapcsolni, hogy igazán nagyfrekis tüskék legyenek. Emiatt a low ESR sem szükséges.
A kolléga problémája a következő: nem nyit ki rendesen a FET. (arduino 5V) Két lehetősége van: vagy logikai FET-et használ, vagy megoldja, hogy a Gate legalább 8-10 Voltra fel legyen töltve.
Kiindulópont FET adatlapja.
Ott a Q10 tranzisztor, az a gate-et leteszi a földre, így az kap elég nagy feszt, tehát ki tud nyitni rendesen, miután a tápfesz 12 V.
A hozzászólás módosítva: Máj 30, 2014
Nálam mindkét ellenállás 9 k. Lehet, hogy ez a gond? (tranyó nem melegszik)
Dióda és az elko kötelező? (most nincs rajta)
Dióda, elkó kötelező és tedd be azokat az ellenállásokat, amiket javasoltam.
Rendben megpróbálom, köszi!
Hello! Szeretnék ezzel a kapcsolással egy elektromos kerékpár motort meghajtani. 24 Voltos,és 250 Wattos. A MOSFET típusa IRF 3205,párhuzamosan kötve 2 darabot gondoltam kapcsolni. PWM -el szabályoznám a fordulatot. Azt szeretném kérdezni,hogy a maximális fordulatszámnál hány százalékosra tervezzem a kitöltési tényezőt? Ha 100%,akkor el bírja-e a FET?Köszi!Bővebben: Link
|
Bejelentkezés
Hirdetés |