Fórum témák
» Több friss téma |
Két különböző motorra kell a szabályozó. Van egy kerékpár motor, amelyik 300 W-os és van 2 db kis motor az általad linkelt. Nyilván nem a kicsi veszi fel az 50 A-t. Nem szeretnék 5 fajta panelt készíteni, ha a kis motornak jó, akkor gondoltam egy FET cserével "nagyosítom" 50 A-re. Lehet nem jó az elgondolásom. Szórakozni nem szoktam senkivel, ha tudnám ezeket a dolgokat nem kérdeznék itt.
Szia! Vissza szeretnék térni, a kis motor alacsony fordulatszám tartására. Már többen elmondták, hogy valamilyen fordulatszám szabályzó megoldásra van szükséged. (Az igazán korrekt megoldás a fordulatszám szabályozás alárendelt áramszabályozással.) A fordulatszám érzékelése elég macerás külső eszközzel egy ilyen motornál, ezért kettő más lehetőségre szeretném felhívni a figyelmed.
Az első, az úgynevezett belső feszültség szabályozás, vagy másképpen az IR kompenzációs fordulatszám érzékelés. Az elv lényege az, hogy a motor fordulata a belső feszültségével arányos, ami a motor kapocsfeszültségéből meghatározható, ha a motor impedanciáin eső feszültséget kivonjuk. A szabályozás végeredményben az áramfelvétellel arányosan emeli a kapocsfeszültséget, és így igyekszik a motor fordulatszámát stabilan tartani. Egy másik lehetőség, hogy a motor kommutátorán létrejövő kommutációs zajokat kiszűröd, és ezekből a motor fordulatszámával arányos frekvenciájú jelekből képzel fordulatszám visszavezetett jelet. Tudom, egyik sem nagyon egyszerű, de talán egyszerűbb más megoldásoknál.
A mellékelt leírás ezt mondja. Középállásban nem forog, egyik végállás teljes sebesség előre, másik végállás teljes sebesség hátra.
Elolvastam amiket írtál és kb ennyi, amire képes vagyok. Biztosan igazad van, de ilyen szabályozás megépítéséhez nincs elég alaptudásom.
Köszönöm a fordítást, akkor sajnos ez nekem nem jó vezérlés.
Hello ! Lenne itt nekem egy DC Motor PWM szabályozása 24 Voltról,. Vissza rajzoltam a kapcsolást,de nem értem hogy hogyan is szabályoz? El tudná nekem valaki hozzá értő magyarázni aki bújja a témát? A komparátor kapcsolások nem világosak számomra. Hogyan lesz abból PWM? Kétszer is leellenőriztem a rajzot,és hibát nem találtam. Tehát várom a válaszotokat Urak!
Bővebben: Link
Ez "olvashatóbb".
Üdv!
A mellékelt kapcsolást szeretném annyiban változtatni, hogy több fetet teszek bele. BUZ 11 lenne az áldozat. Az R6 értéke mennyi legyen mitől függ? 1 db FET 30 A, ha 4 db teszek 120 A lesz a terhelhetősége?
A 10 ohmos ellenállások szerepe, hogy a ki-, és bekapcsolás nagyjából ugyanolyan fel-, és lefutással következzenek be. Az sem annyira evidens, hogy egy tranzisztor 30, akkor 4 120 A. Állandósult állapotban még csak csak, de itt kapcsolgatásról van szó, és a tranziens folyamatoknak is nagyon hasonlóaknak kell lenniük. Mert ha valamelyik gyorsabb, az viszi a terhelés nagyobb részét, és lehet, hogy feladja magát előbb utóbb. Ezért veszélyes a párhuzamos kapcsolás. Jobb lenne 1, max 2, ami bírja a szükséges terhelést.
A teljesítmény FET -eknek igen jelentős a DS kapacitása (1 - 2 nF), amit igen gyorsan kell feltölteni, és kisütni, ami igen jelentős áramokat igényel, igaz csak rövid időre. Ehhez szerintem már 2 tranzisztor esetén is jó volna valamilyen FET meghajtó áramkör, ami kis kimeneti impedanciával, és nagy áramterhelhetőséggel rendelkezik. 120 A -t kis motorok nemigen szoktak felvenni, már ennek tizedénél is elfüstölnek.
Ez egy szokásos PWM előállítási módszer: 2-4-5 szekció négyszög- generátor, de nem a kimenetét használják, hanem a C6 kondin "előálló" nem túl szép háromszög jelet. 1-6-7 komparátor kimenetén már PWM van, mert 6-on lévő háromszögjel a Hall-tól érkező aktuális feszültséggel komparálódik. A másik két szekcióval nem tudtak mit kezdeni: 10-11-13 simán ad egy tiltást (7-et nullába teszi), 8-9-14 talán bekapcsolás utáni kis késleltetést ad. A 339 open kollektoros, tehát sima huzalozott vagy kapcsolatra így alkalmas.
Köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Jún 19, 2014
A motor 25 A vesz fel max12 V-on csak gondoltam arra nem elég a 30 A-es FET így túlbiztosítottam. Az elmondásod szerint a 2 db is elég lesz, hiszen folyamatosan lesz terhelve és az áramkör a max fordulatot is képes beállítani.Köszi a választ.
Sajnos, ez nem olyan biztos. Nem arról van szó, hogy egy teljesen nyitott FET -en folyik egy állandó áram. A FET -et kapcsolgatjuk. A kapcsolási idő alatt az RDS(on) ellenállás több nagyságrendet változik, ezalatt az átfolyó áram melegíti. Hogy ez mekkora hatás, és azt mennyire viseli az adott eszköz, arról az adatlapban találsz adatokat. Feltétlen érdemes tanulmányozni. Azt is ellenőrizni kell, hogy a karakterisztika biztonságos területén működjön.
Hello! Szeretnék készíteni egy DC motor fordulat szabályzót. Az érdekelne,hogy hogyan tervezzem a max fordulatszámot? Úgy,hogy akkor max kitöltés legyen (FET állandóan nyitva legyen),vagy kb. 75-80%-os kitöltés legyen,és ez fölé ne lehessen állítani? Attól félek,ha állandóan nyitva lesz a FET,akkor el fog szállni. Hogyan szokták ezeket tervezni? Különben a motor fesz 24 Volt lenne,a teljesítménye pedig kb.250-300 Watt.Köszönöm.
A FET éppen azt szereti, ha állandóan teljesen nyitva van, mert az a legkönnyebben elviselhető üzemmódja. Persze a maximális áramot akkor sem nem szabad átlépni. Egyébként PWM-vezérlővel nem tudsz 100%-os kitöltési tényezőt beállítani, mert akkor az már nem PWM-vezérlés lenne.
Köszi! De azért egy valami nekem mégsem világos. Állítólag a FET max árama Ids=110 Amper. Na most ha én azon végig engedek már csak 30 Ampert is, akkor szerintem már régen szét ég,mivel a lábkivezetések kereszt mettszete már eleve nem bír el 30 Ampert sem.PL. a IRF3205 MOSFET állítólag 110 A-t bír el.Olyan vékony lábai vannak,hogy szerintem már a max áram negyedénél szét égnek. Akkor hogyan is van ez?
Az a 110A úgy van megadva hogy tövig be kell forrasztani. Tehát kb 2-3mm hosszó vékony lábrész marad. Itt nyilván kicsit magasabb lesz az áram sűrűség, de mivel réz lábak 2-3mm-re már kiszélesedik így az a plusz hőmennyiség ami helyileg keletkezik könnyel eloszlik a TO220-tok felé valamint a nyáklap felé. Így képes elvinni 110A-t.
Egyébkén az hogy x vezeték mennyi ampert képes vezetni károsodás nélkül az csakis a hűtés minőségén múlik. Amit a standard villanyszerelési szabványokban találsz egy előre kalkulált norma amik csak a leggyakrabban használt szerelési módoknál érvényesek.
Az, hogy egy vezeték mekkora áramot bír, az attól is függ, hogy mennyi ideig folyik az áram.
Gyanítom, hogy annak a "pipaszár" lábú FET -nek a 110 A csak a max megengedhető csúcsárama, valószínűleg megadják hozzá a környezeti, vagy inkább a tok hőmérsékletet, valamint azt is, hogy mennyi ideig, milyen sűrűn (kitöltéssel) viseli el. Ez a normális áramnak sokszorosa szokott lenni, és egyáltalán nem az üzemi körülményekre vonatkozik.
Lényeg:
Continuous Drain Current, VGS @ 10V 110 A***** ***** Calculated continuous current based on maximum allowable junction temperature. Package limitation current is 75A.
Kedves Mindenki!
Segítséget kérnék egy szabályzáshoz, adott egy 24vdc 2 kw-os motor (raklapemelő motor volt) és annak szeretném szabályozni a fordulatszámát, (egy gokarthoz szeretném) még régebbről megmaradt egy ilyenem Bővebben: Link ezt át tudom valahogy alakítani hogy jó legyen vagy inkább keresek valami teljesen ujjat vagy tudna valaki ajánlani valami jó kapcsolási rajzott esetleg? Előre is köszönöm.
Sziasztok! Azt szeretném kérdezni a hozzáértőktől, hogy nagyfrekis szempontból mennyire megfelelő az alábbi nyákterv részlet?
A hozzászólás módosítva: Jún 28, 2014
Jó, de ne a sönt lábáról vidd a el a vezérlés GND-jét hanem a fet lábáról. Így lesz némi zaj a sönt jelében de azt így is úgy is szűrni fogod. Szóval a vezérlés GND-je a fet source-nál kapcsolódjon.
Üdv! Valóban a bemeneti/ellenállás lábról vittem volna a GND-t, de akkor legalább pozitív fesz esett volna az ellenálláson. A másik, hogy a bemeneti feszen DCDC is lesz, ami a vezérlést látja el, vagyis lehet hogy kisebb mértékben, de úgy is lenne valami külső zaj a söntön. Elektromos bringához lesz.
A sönt csak az áramhatároláshoz és egy körülbelüli áram megállapításához kell, ha kap szűrést, akkor is nagyon belezavarna a fetmeghajtás szerinted? Egyébként 12-20A körüli értéket kapcsolna maximum a fet, azért az nemcsak effektívbe, de csúcsba is nagyságrenddel nagyobb a gate áramnál.
Üdv. Pár napja olvastam itt egy általános 555-s dc motor vezérlőről, és volt utánna egy link, ahol ugyan az a kapcsolás 180V-s motorra volt. Már órák óta keresem de nem lelem. Tudtok segíteni?
Végre volt időm megcsinálni, és így már teljesen jó, abszolút nem melegszik!
Köszi mégegyszer! Elfelejtettem valamit, de pótolom...
Üdv!
A napokban szükségessé vált egy fűtőventilátor szabályzása autóba. Egy kis gondolkodás és beszélgetés után a PWM-es szabályzónál döntöttem, méghozzá TL494-el. Mielőtt megvalósítanám, gondoltam csinálok egy univerzális NYÁK-ot, majd utána megcsinálom a speciális változatot az autóba. A speciális most azt jelenti, hogy adott a fűtőventilátorban a hűtőborda és a NYÁK alakja mérete és helye. Összeraktam dugaszpanelon az áramkört, kapott egy lágy indítást, az áramfigyelést viszont kihagytam most, majd később beépítem azt is. Csatolok képeket is róla, ma megcsinálom a NYÁK-ot is hozzá és majd azt is felteszem ide. Nagyon jól működik eddig, tökéletesen szabályoz. A frekvencia fix, a kitöltést állítgatom. A lágy indítás is 0-10s állítható kb. és 0-98%-os kitöltési tényezővel fut fel. Íme a rajz és a kép. Most a próbás képen csak egy LED van a kimenetre akasztva, de azóta már a motor is volt rajta, majd úgy is készül még kép.
Korrekt a megoldás, bár én feleslegesnek tartom a 2db FET alkalmazását... Azt a kis motort egy is bőven elbírja, a két kimenet simán párhuzamosan köthető.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |