Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   87 / 153
(#) eadx válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Jún 16, 2014 /
 
Két különböző motorra kell a szabályozó. Van egy kerékpár motor, amelyik 300 W-os és van 2 db kis motor az általad linkelt. Nyilván nem a kicsi veszi fel az 50 A-t. Nem szeretnék 5 fajta panelt készíteni, ha a kis motornak jó, akkor gondoltam egy FET cserével "nagyosítom" 50 A-re. Lehet nem jó az elgondolásom. Szórakozni nem szoktam senkivel, ha tudnám ezeket a dolgokat nem kérdeznék itt.
(#) Peter65 válasza eadx hozzászólására (») Jún 16, 2014 /
 
Szia! Vissza szeretnék térni, a kis motor alacsony fordulatszám tartására. Már többen elmondták, hogy valamilyen fordulatszám szabályzó megoldásra van szükséged. (Az igazán korrekt megoldás a fordulatszám szabályozás alárendelt áramszabályozással.) A fordulatszám érzékelése elég macerás külső eszközzel egy ilyen motornál, ezért kettő más lehetőségre szeretném felhívni a figyelmed.
Az első, az úgynevezett belső feszültség szabályozás, vagy másképpen az IR kompenzációs fordulatszám érzékelés. Az elv lényege az, hogy a motor fordulata a belső feszültségével arányos, ami a motor kapocsfeszültségéből meghatározható, ha a motor impedanciáin eső feszültséget kivonjuk. A szabályozás végeredményben az áramfelvétellel arányosan emeli a kapocsfeszültséget, és így igyekszik a motor fordulatszámát stabilan tartani.
Egy másik lehetőség, hogy a motor kommutátorán létrejövő kommutációs zajokat kiszűröd, és ezekből a motor fordulatszámával arányos frekvenciájú jelekből képzel fordulatszám visszavezetett jelet.
Tudom, egyik sem nagyon egyszerű, de talán egyszerűbb más megoldásoknál.
(#) TheShaft válasza eadx hozzászólására (») Jún 16, 2014 /
 
A mellékelt leírás ezt mondja. Középállásban nem forog, egyik végállás teljes sebesség előre, másik végállás teljes sebesség hátra.
(#) eadx válasza Peter65 hozzászólására (») Jún 17, 2014 /
 
Elolvastam amiket írtál és kb ennyi, amire képes vagyok. Biztosan igazad van, de ilyen szabályozás megépítéséhez nincs elég alaptudásom.
(#) eadx válasza TheShaft hozzászólására (») Jún 17, 2014 /
 
Köszönöm a fordítást, akkor sajnos ez nekem nem jó vezérlés.
(#) etm hozzászólása Jún 19, 2014 /
 
Hello ! Lenne itt nekem egy DC Motor PWM szabályozása 24 Voltról,. Vissza rajzoltam a kapcsolást,de nem értem hogy hogyan is szabályoz? El tudná nekem valaki hozzá értő magyarázni aki bújja a témát? A komparátor kapcsolások nem világosak számomra. Hogyan lesz abból PWM? Kétszer is leellenőriztem a rajzot,és hibát nem találtam. Tehát várom a válaszotokat Urak!

scan0001.jpg
    
(#) Karesz85 válasza etm hozzászólására (») Jún 19, 2014 /
 
Bővebben: Link
Ez "olvashatóbb".
(#) eadx hozzászólása Jún 19, 2014 /
 
Üdv!
A mellékelt kapcsolást szeretném annyiban változtatni, hogy több fetet teszek bele. BUZ 11 lenne az áldozat. Az R6 értéke mennyi legyen mitől függ? 1 db FET 30 A, ha 4 db teszek 120 A lesz a terhelhetősége?
(#) pucuka válasza eadx hozzászólására (») Jún 19, 2014 /
 
A 10 ohmos ellenállások szerepe, hogy a ki-, és bekapcsolás nagyjából ugyanolyan fel-, és lefutással következzenek be. Az sem annyira evidens, hogy egy tranzisztor 30, akkor 4 120 A. Állandósult állapotban még csak csak, de itt kapcsolgatásról van szó, és a tranziens folyamatoknak is nagyon hasonlóaknak kell lenniük. Mert ha valamelyik gyorsabb, az viszi a terhelés nagyobb részét, és lehet, hogy feladja magát előbb utóbb. Ezért veszélyes a párhuzamos kapcsolás. Jobb lenne 1, max 2, ami bírja a szükséges terhelést.
A teljesítmény FET -eknek igen jelentős a DS kapacitása (1 - 2 nF), amit igen gyorsan kell feltölteni, és kisütni, ami igen jelentős áramokat igényel, igaz csak rövid időre. Ehhez szerintem már 2 tranzisztor esetén is jó volna valamilyen FET meghajtó áramkör, ami kis kimeneti impedanciával, és nagy áramterhelhetőséggel rendelkezik.
120 A -t kis motorok nemigen szoktak felvenni, már ennek tizedénél is elfüstölnek.
(#) kadarist válasza pucuka hozzászólására (») Jún 19, 2014 /
 
GS-kapacitása.
(#) Sebi válasza etm hozzászólására (») Jún 19, 2014 /
 
Ez egy szokásos PWM előállítási módszer: 2-4-5 szekció négyszög- generátor, de nem a kimenetét használják, hanem a C6 kondin "előálló" nem túl szép háromszög jelet. 1-6-7 komparátor kimenetén már PWM van, mert 6-on lévő háromszögjel a Hall-tól érkező aktuális feszültséggel komparálódik. A másik két szekcióval nem tudtak mit kezdeni: 10-11-13 simán ad egy tiltást (7-et nullába teszi), 8-9-14 talán bekapcsolás utáni kis késleltetést ad. A 339 open kollektoros, tehát sima huzalozott vagy kapcsolatra így alkalmas.
(#) pucuka válasza kadarist hozzászólására (») Jún 19, 2014 /
 
Bocs, elírtam, kösz.
(#) etm válasza Sebi hozzászólására (») Jún 19, 2014 /
 
Köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Jún 19, 2014
(#) eadx válasza pucuka hozzászólására (») Jún 19, 2014 /
 
A motor 25 A vesz fel max12 V-on csak gondoltam arra nem elég a 30 A-es FET így túlbiztosítottam. Az elmondásod szerint a 2 db is elég lesz, hiszen folyamatosan lesz terhelve és az áramkör a max fordulatot is képes beállítani.Köszi a választ.
(#) pucuka válasza eadx hozzászólására (») Jún 19, 2014 /
 
Sajnos, ez nem olyan biztos. Nem arról van szó, hogy egy teljesen nyitott FET -en folyik egy állandó áram. A FET -et kapcsolgatjuk. A kapcsolási idő alatt az RDS(on) ellenállás több nagyságrendet változik, ezalatt az átfolyó áram melegíti. Hogy ez mekkora hatás, és azt mennyire viseli az adott eszköz, arról az adatlapban találsz adatokat. Feltétlen érdemes tanulmányozni. Azt is ellenőrizni kell, hogy a karakterisztika biztonságos területén működjön.
(#) etm hozzászólása Jún 24, 2014 /
 
Hello! Szeretnék készíteni egy DC motor fordulat szabályzót. Az érdekelne,hogy hogyan tervezzem a max fordulatszámot? Úgy,hogy akkor max kitöltés legyen (FET állandóan nyitva legyen),vagy kb. 75-80%-os kitöltés legyen,és ez fölé ne lehessen állítani? Attól félek,ha állandóan nyitva lesz a FET,akkor el fog szállni. Hogyan szokták ezeket tervezni? Különben a motor fesz 24 Volt lenne,a teljesítménye pedig kb.250-300 Watt.Köszönöm.
(#) kadarist válasza etm hozzászólására (») Jún 24, 2014 /
 
A FET éppen azt szereti, ha állandóan teljesen nyitva van, mert az a legkönnyebben elviselhető üzemmódja. Persze a maximális áramot akkor sem nem szabad átlépni. Egyébként PWM-vezérlővel nem tudsz 100%-os kitöltési tényezőt beállítani, mert akkor az már nem PWM-vezérlés lenne.
(#) etm válasza kadarist hozzászólására (») Jún 24, 2014 /
 
Köszi! De azért egy valami nekem mégsem világos. Állítólag a FET max árama Ids=110 Amper. Na most ha én azon végig engedek már csak 30 Ampert is, akkor szerintem már régen szét ég,mivel a lábkivezetések kereszt mettszete már eleve nem bír el 30 Ampert sem.PL. a IRF3205 MOSFET állítólag 110 A-t bír el.Olyan vékony lábai vannak,hogy szerintem már a max áram negyedénél szét égnek. Akkor hogyan is van ez?
(#) cimopata válasza etm hozzászólására (») Jún 24, 2014 /
 
Az a 110A úgy van megadva hogy tövig be kell forrasztani. Tehát kb 2-3mm hosszó vékony lábrész marad. Itt nyilván kicsit magasabb lesz az áram sűrűség, de mivel réz lábak 2-3mm-re már kiszélesedik így az a plusz hőmennyiség ami helyileg keletkezik könnyel eloszlik a TO220-tok felé valamint a nyáklap felé. Így képes elvinni 110A-t.

Egyébkén az hogy x vezeték mennyi ampert képes vezetni károsodás nélkül az csakis a hűtés minőségén múlik. Amit a standard villanyszerelési szabványokban találsz egy előre kalkulált norma amik csak a leggyakrabban használt szerelési módoknál érvényesek.
(#) pucuka válasza etm hozzászólására (») Jún 24, 2014 /
 
Az, hogy egy vezeték mekkora áramot bír, az attól is függ, hogy mennyi ideig folyik az áram.
Gyanítom, hogy annak a "pipaszár" lábú FET -nek a 110 A csak a max megengedhető csúcsárama, valószínűleg megadják hozzá a környezeti, vagy inkább a tok hőmérsékletet, valamint azt is, hogy mennyi ideig, milyen sűrűn (kitöltéssel) viseli el. Ez a normális áramnak sokszorosa szokott lenni, és egyáltalán nem az üzemi körülményekre vonatkozik.
(#) cimopata válasza etm hozzászólására (») Jún 24, 2014 /
 
Lényeg:
Continuous Drain Current, VGS @ 10V 110 A*****

***** Calculated continuous current based on maximum allowable
junction temperature. Package limitation current is 75A.
(#) zsoltkis100 hozzászólása Jún 27, 2014 /
 
Kedves Mindenki!
Segítséget kérnék egy szabályzáshoz, adott egy 24vdc 2 kw-os motor (raklapemelő motor volt) és annak szeretném szabályozni a fordulatszámát, (egy gokarthoz szeretném) még régebbről megmaradt egy ilyenem Bővebben: Link
ezt át tudom valahogy alakítani hogy jó legyen vagy inkább keresek valami teljesen ujjat vagy tudna valaki ajánlani valami jó kapcsolási rajzott esetleg?

Előre is köszönöm.
(#) SKY hozzászólása Jún 28, 2014 /
 
Sziasztok! Azt szeretném kérdezni a hozzáértőktől, hogy nagyfrekis szempontból mennyire megfelelő az alábbi nyákterv részlet?
A hozzászólás módosítva: Jún 28, 2014

pwm_alap.jpg
    
(#) cimopata válasza SKY hozzászólására (») Jún 28, 2014 /
 
Jó, de ne a sönt lábáról vidd a el a vezérlés GND-jét hanem a fet lábáról. Így lesz némi zaj a sönt jelében de azt így is úgy is szűrni fogod. Szóval a vezérlés GND-je a fet source-nál kapcsolódjon.
(#) SKY válasza cimopata hozzászólására (») Jún 28, 2014 /
 
Üdv! Valóban a bemeneti/ellenállás lábról vittem volna a GND-t, de akkor legalább pozitív fesz esett volna az ellenálláson. A másik, hogy a bemeneti feszen DCDC is lesz, ami a vezérlést látja el, vagyis lehet hogy kisebb mértékben, de úgy is lenne valami külső zaj a söntön. Elektromos bringához lesz.
A sönt csak az áramhatároláshoz és egy körülbelüli áram megállapításához kell, ha kap szűrést, akkor is nagyon belezavarna a fetmeghajtás szerinted? Egyébként 12-20A körüli értéket kapcsolna maximum a fet, azért az nemcsak effektívbe, de csúcsba is nagyságrenddel nagyobb a gate áramnál.
(#) Sendi hozzászólása Jún 29, 2014 /
 
Üdv. Pár napja olvastam itt egy általános 555-s dc motor vezérlőről, és volt utánna egy link, ahol ugyan az a kapcsolás 180V-s motorra volt. Már órák óta keresem de nem lelem. Tudtok segíteni?
(#) BMW-M3 válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 2, 2014 /
 
Végre volt időm megcsinálni, és így már teljesen jó, abszolút nem melegszik!
Köszi mégegyszer!
(#) (Felhasználó 46585) válasza BMW-M3 hozzászólására (») Júl 2, 2014 /
 


Elfelejtettem valamit, de pótolom...
(#) zosza18 hozzászólása Aug 4, 2014 /
 
Üdv!
A napokban szükségessé vált egy fűtőventilátor szabályzása autóba. Egy kis gondolkodás és beszélgetés után a PWM-es szabályzónál döntöttem, méghozzá TL494-el. Mielőtt megvalósítanám, gondoltam csinálok egy univerzális NYÁK-ot, majd utána megcsinálom a speciális változatot az autóba. A speciális most azt jelenti, hogy adott a fűtőventilátorban a hűtőborda és a NYÁK alakja mérete és helye. Összeraktam dugaszpanelon az áramkört, kapott egy lágy indítást, az áramfigyelést viszont kihagytam most, majd később beépítem azt is. Csatolok képeket is róla, ma megcsinálom a NYÁK-ot is hozzá és majd azt is felteszem ide. Nagyon jól működik eddig, tökéletesen szabályoz. A frekvencia fix, a kitöltést állítgatom. A lágy indítás is 0-10s állítható kb. és 0-98%-os kitöltési tényezővel fut fel. Íme a rajz és a kép. Most a próbás képen csak egy LED van a kimenetre akasztva, de azóta már a motor is volt rajta, majd úgy is készül még kép.
(#) Sebi válasza zosza18 hozzászólására (») Aug 4, 2014 /
 
Korrekt a megoldás, bár én feleslegesnek tartom a 2db FET alkalmazását... Azt a kis motort egy is bőven elbírja, a két kimenet simán párhuzamosan köthető.
Következő: »»   87 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem