Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akkumulátor töltő
 
Témaindító: josephx, idő: Jan 18, 2006
Lapozás: OK   181 / 299
(#) q765 hozzászólása Jún 1, 2015 /
 
Sziasztok!

Már régóta szeretnék egy savas akkumulatortöltőt építeni a meglévő sima graetz -es töltők helyett. Amit sűrűn használunk az egy 30A állandó, bikázó funkcióval ellátott töltő, aminek a legnagyobb gondja, hogy nem lehet rajtahagyni hosszabb időre - nehogy vizetbontson.
Sikerült szereznem egy régebbi komplett akkutöltőt, amit át szeretnék alakítani a kívánalmaim szerint. Szerintetek melyik kapcsolásba érdemes belefognom? Néztem Alkotóét...
Ezen a trafón több szekunder van, még nemmértem utána. Gondolom a szelént kidobhatom belőle.

Megtennétek, hogy rápillantotok? Úgynézem nagyobb a trafóvas ebben, mint amit használok.

Egyébként ILYET
használunk.
A hozzászólás módosítva: Jún 1, 2015
(#) q765 válasza q765 hozzászólására (») Jún 1, 2015 /
 
Nézelődtem egy keveset, és végül ENNÉL ragadtam le amit Proli készített. Igaz itt zseléshez írják, jólehet ez savasra is? Többen megépítették, gondolom igen..
Van ehhez esetleg valami cikk, vagy egy terjedelmesebb leírás valahol?
(#) Hurkafej1 válasza q765 hozzászólására (») Jún 1, 2015 /
 
Jó savasra is, a "zselés" nevet kapó akkumulátor lenne a kényesebb, tehát jó lesz a töltő.
(#) Alkotó válasza q765 hozzászólására (») Jún 1, 2015 /
 
Itt is láthatsz egy megvalósítási lehetőséget, ugyanehhez a kapcsoláshoz. (Amire válaszol, ott találod a terveket.)
(#) q765 válasza Alkotó hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Igen, erre gondoltam az első hozzászólásomban. Oda is írtam a neved.
Nyomogomboknak sima mezei záró megfelelő? Gondolom nem kapcsoló kell. Tirisztorokat, diodákat találtam itthon mezei to220 tokban. Ami lenne nagyobb teljesítményű, egyiksincs párban.
Elutazom most egy pár hétre itthonról, majd megpróbálom beszerezni mire hazaérek.

Ami az egész projektet elindította, hogy 2 éve indítomotor gondom volt (ami eléggé megviselte az akkumat (100Ah), idén reflektor bajuszkapcsoló állandóan kontaktos lett. Sokszor merítette egy éjjszakán át az akkut. Az akku már 11 éves, így raktam bele egy újabbat.
Megpróbálnám újraéleszteni a régit.
Szerintem annak sincs gondja, mert ha újrafeltöltöm használható lenne. Na, de..

Eddíg a régi töltővel, ha ráraktam az akkura egyből 30A volt az átfolyó áram. Igaz egy fél óra után, már lehetett indítani. (gyári volvo akku)
A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2015
(#) q765 válasza q765 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Megkerestem mittalálok itthon to220 -ban.

MCR72 -3 100V ;8A
BYW 29 200V ;8A

Ez elég karcsú lenne ehhez..
(#) q765 hozzászólása Jún 2, 2015 /
 
Sima greatz-es akkutöltő kimenetét érdemes pufferelni elkoval, hogy nemaradjon rajta pozitív színusz? Most 60VAC van rajta pozitívba, effektív 12VDC. Raktam rá 4000µF , és így DC18V lett.
A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2015
(#) Hurkafej1 válasza q765 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Szerencséd van, hogy nem robbant fel az akku a közeledben. Az akkut a normál áramával kell tölteni, ami a kapacitásban jelzett szám tizede, tehát esetedben 10A. De mivel akku kapacitása az évek során csökken, ezért inkább kevesebb.
(#) q765 válasza Hurkafej1 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Nemcsak autókat töltöttünk vele, hanem munkagépeket is. Már 10 éve. Akkor igazán szerencsénk volt. Mostanság, ca. 5 éve úgy használjuk, hogy fél óra töltés 30A, bikázó üzemmód - és indítás. Onnan már a generátor töltötte.
Most felraktam egy kis 6 amperes töltőre a régi akksit. Szépen tölti már 4 órája. 4 ampert vesz fel.
Azért kísérleteztem az előbb, mert az akku üresjárati kapocsfesze 12,2V - töltés közbeni feszültsége 12,2V szintúgy. Gondoltam meghalt a híd a töltőbe, és azért neméri el a vízbontási határfeszt. Kicseréltem a greatz -et, bepuffereltem és ugyanúgy megjelet üzem közben a vac, és a feszültség ugyanúgy 12,2VDC.

NAja, szeretnék egy valamivel jobb töltőt.

"Az akkut a normál áramával kell tölteni, ami a kapacitásban jelzett szám tizede" Ez most C10 vagy C20 akkura jellemző? Mondjuk volt egy izgalmas eset, mikor ez a töltő rákerült egy egész éjjszakára egy segédmotor akkujára. : )
A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2015
(#) Hurkafej1 válasza q765 hozzászólására (») Jún 2, 2015 / 1
 
A normál áram az a kapacitás tizede, függetlenül attól, hogy 10 vagy 20 órás akkuról van szó.
A névleges áramnál jön számításba, hogy a kapacitást 10-el vagy 20-al kell osztani.

A töltőt nem szokták nagy kondikkal kisimítani, mert az a gondolat járja, hogy impulzus üzemben jobb tölteni.

Még esetleg megnézheted a regeneráló töltő leírását is a cikkek között, a régi akkukra lett kitalálva.
(#) q765 válasza Hurkafej1 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Az átalakítandó töltő dobozába befér, néztem már. Tervezem is melléje.
Szóval C10 -re értendő a kapacitás tizede, C20 a kapacitás huszada, stb..?
Meríteni ígyszokás, tölteni is? Akkor 100Ah C20 -ast 5Ah -val illik tölteni 20 órát?

Lehet gubancos a fogalmazásom, csak próbálom felkapni a láncot.

Ha én most 4Ah -val töltök pár órája, és megrázom az akkut és felugrik 6Ah -ra, akkor valószínű az ólomszulfát hullik le az akkulemezekről.? 1 hólapja nincs az autóban.
Az iszap okozhat zárlatot? Ilyenkor szokták (régebben) kitisztítani, és "újrasavazni"?
Ha lemerül víz van benne, ha feltöltöm sav. Csak kíváncsiságképp melyik állapotban szokták tisztítani? A nevéből gondolom adódik, hogy teljesen feltöltik...

Mint írtam 11 éves. Lehet megpróbálnék rekordokat döntögetni. : )
A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2015
(#) zolika60 válasza q765 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Pufferelni nem kell, az akkunak jót tesz a lüktető egyenáram.
(#) Hurkafej1 válasza q765 hozzászólására (») Jún 2, 2015 / 1
 
Nem. Tölteni a kapacitás tizedével, tehát jelen esetbe 10A-el kellene, 10 órán keresztül. A feszültség folyamatosan megy egyre feljebb eközben, az áram pedig csökken. És amikor eléri a 14.4-et, akkor van kész a töltés. Megjegyzem, roszabb állapotú akkuk nem így viselkednek, hanem hamar felugranak erre a feszre.
Az, hogy 20 órás akkud van annyit jelent, hogy néveleges árammal terhelve (5A), 20 órán kresztül bírja. Tehát azt a töltésmennyiséget akkora áramnál tudja elviekben kiadni magából.
Nagyobb árammal terhelve gyorsabban merül, és kevesebb jön ki, míg kisebbel többet bír a tapasztalat szerint.
(#) q765 válasza Hurkafej1 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
C10 -es van, csak kultúrálódok... érted... (nem japán, bosch szabvány)
A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2015
(#) Hurkafej1 válasza q765 hozzászólására (») Jún 2, 2015 / 1
 
Okozhat zárlatot, de mivel csak víz bomlik az akkuban, ezért csak vizet szabad tölteni bele. Az ólomlemez azonnal károsodik, ha oxigénnel érintkezik, tehát ilyeneket nem csinálunk, mert csak ront a helyzeten.
(#) q765 válasza Hurkafej1 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Értem. Kösz, hogy beszélgetsz velem. Mostmár mindenképp kíváncsi vagyok ezekre a határfeszen járó, töltésfigyelő kapcsolásokra. Ez a Proli, (alkotó) féle töltő végig vízbontáson (alatt) jár?, áramkorlát állíthatósággal, töltéslekapcsolással? Hogy írjam másként..
(#) q765 válasza Hurkafej1 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Ha az ólom elfogy, hiába rakok bele vizet, az ólom már nemtudja felvenni nem? Pb2SO4
(#) Hurkafej1 válasza q765 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Nekem egyik töltőből sincs készleten, de szerintem a beállított árammal elkezdi tölteni az akkut, és a feszültség csak lassan fog nőni. Ha eléri a 14.4-et, akkor a töltő úgy gondolja, hogy végzett, és átkapcsol csepptöltésre.

Ha lemerül az akku, akkor PbSO lesz a pozitív és negatív lemezből is, valamint víz lesz mellette. Emiatt lehet egy teljesen lemerült akkut fordítva feltölteni. Töltéskor a lemezekből megint ólom és ólom oxid lesz. Mivel a két kémiai reakciós egymás ellentétének mondható, ezért alakult ki az az elképzelés, hogy ha simítatlan feszültséggel töltesz, akkor az jobban "szétbombázza" a lemezeket, és nagyobb felületet alakítasz vissza eredeti formájára.
(#) q765 válasza Hurkafej1 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Ezért keletgezik iszap az akkuba. Értem. Ha simított egyenárammal töltök, akkor "szulfátosodik" el az akkumulátor. MIvel a lemezek nem pucolódnak. De már most hülyeség amit írok. De én értem. : ) Ezért találták ki, a zacskós szeparátorlemezeket. Naja.
Ezt a spént ami az alján van, ezt szabadszemmel láthatom? Nem öntöm ki, csak kérdem.
(Az elméletből adódik, ha teljesen feltöltöm cserélhetek rajta vizet, ha nem éri levegő - nem oxidálódnak a pozitív lemezek.).

Gondolom egy inteligensebb töltő, regenerátor segíthet meghosszabbítani egy koros akku életét még ebben a helyzetben is. ?.

"Töltéskor a lemezekből megint ólom és ólom oxid lesz." gondolom szulfátot szerettél volna írni.
A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2015
(#) Hurkafej1 válasza q765 hozzászólására (») Jún 2, 2015 / 1
 
Nem, töltéskor ólom és ólom oxid lemez, amiből gazdálkodunk. A szulfát az merüléskor keletkezik az előzőekből.
Ha cellazárlatos lenne az akku azt észrevennéd.
Ha benne van az előírt kénsav mennyiség, akkor én azt nem bolygatnám, mivel ugye csak a víz szeret távozni az akkuból. Savsűrűség mérés egyébként sok mindent elmondana az akku állapotáról.
(#) q765 válasza Hurkafej1 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Értem. Utánaolvastam. Régen volt.
A kérdés, hogy cellazárlatos lesz -e, ha sokáig rázogatom. Savat nemtudok mérni. Lehet van ilyen szipkás mérőm valahol, de nemkísérleteznék vele. Refraktometerem meg nincs sajnos. Sörfőzéshez akartam egyszer, de azis csak oldott anyagmennyiséget mért volna.
Ami a lényeg, miért nemvétózunk a sok egyszerű töltő láttán? Vagy egyszerűen házi használatra megfelelnének? Mi az a házi használat? Hamár lemerült, érdemesebb generátorral visszatölteni?

Ilyen töltő csak annak kell, aki csak akkuval foglalkozik? Lenne valami öröktörvény, hogy miért érdemes ilyen akkutöltőt használni otthon? (30Ampert kivéve...: ) )
(#) q765 válasza Hurkafej1 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Pb + PbO2(s) + 2H2SO4 <-> 2PbSO4 + 2H2O
ólom+ ólomoxid + kénsav - - ólomszulfát + víz

nem ólomoxid, és olomszulfát váltakozik a lemezek közt?
A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2015
(#) q765 válasza Hurkafej1 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Az akku már 12,41V ; és 3,6A -nél jár. A töltő "bazi"meleg.
Valószínű jólesz, csak sosem töltöttem ilyen kis teljesítménnyel.
Azthiszem tirisztorokat, és diódákat kell szereznem. Lesz ebből még 20 éves is..
Ha "formázom" 3A, - 12V ;44W -al merítsem?
A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2015
(#) Hurkafej1 válasza q765 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Most, hogy mi hányszorosan pozitív vagy negatív attól eltekintve a képet : Pb + 2HSO + PbO <=> PbSO + H2O + PbSo
Az egyenlőség utáni részen ott az ólomszulfát, ami a merült lemez.
Nem tudom cellazárlatos lesz-e, szerintem nem valószínű, de ki tudja.

Szerintem házi használatra jó ha van, de egy áramkorláttal rendelkező tápegység is megteszi, főleg azt figyelembe véve, hogy a járművek akkujához akkor kell általában nyúlni ha öreg és már dédelgetést igényel, vagy épp rajta maradt a gyújtás, és lemerült - menteni a menthetőt, esetleg a töltésrendszer haldoklik.
(#) q765 válasza Hurkafej1 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Ebből adódik, hogy mi a jobb. Határfeszen járatni ékszíjjal az autó generátorát, vagy 30 amperrel bikázni, vagy 4 amperrel tölteni. Van egy autóm, ami 4 évig állt. Bebikázták, és utána sorsára hagyták 100 kilóméterre. 40 kilóméter után megállt, és megszünt egyenirányítani. Nem volt zárlatos. Azóta sem nyúltam hozzá. 10,4 után mindegy már úgyis. Értem amit mondassz.

Igazából elbizonytalanítottál. Nincs olyen érv, amiért ilyet kellene építeni. Majd a többiek megmondják. Ami most benntvan 40Ah rosszabbul indít, mint ez amit most töltök.
Ez olyan, mint a rák. Mentjük évekig ami igazából menthetetlen? Kíváncsi vagyok erre az új töltőre. Azlenne a legjobb ha észre sem venném, hogy használ.
Ördögi kör ez a rákos akkukkal. Nemakartam megbántani senkit.

Itt ha jólértem az autó határozza meg az akku életkorát. Ha aztmondja, hogy vége - akkor vége.

Azértvagyok lelkes, mert 11 év, az 11 év. Hiszem azt, hogy használat tárgya az elhasználódás. Valamikor azttanultam, az akkumulátor az egyetlen olyan alkatrész, ami akkor romlik el, ha nemhasználják.
A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2015
(#) q765 válasza Alkotó hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Szó -mi száz- szerzek most tirisztorokat meg normális diódákat. Biztos kellmajd a segítség. Máskor is számíthattam rátok.
Proli, azzal a táppal nemmerem tölteni, amit összeraktunk. Nemlövöm le a poént. Érdekel ez a kapcsolás, majd kutatok a piacon. Párhét múlva itthonvagyok.
Ezzel az akkuval vacakolok. Jólenne még életben tartani. Egyébként kettő van belőle. A másik is ugyanennyi idős, csak abba kevesebb kilóméter van. Nemvolt semmi indítómotor gondja, és sosem volt még töltőn..Mindkettő 11 éves.
A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2015
(#) Hurkafej1 válasza q765 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Ma már ott tart a dolog a tömeg csökkentés miatt, hogy minél kisebb akkukat tesznek a kocsikba. Mivel ha 2-t fordul a főtengely, már be kellene, hogy induljon, ezért ha nő az akku belső ellenállása akkor csökken a zárlati áram, tehát hamarabb fogy el az egész.
Menet közben nem csak töltés, hanem kisütés is van, ezért az másabb, mint egy sima töltés. De az autók és motorok között ez az egyetlen alkatrész, aminek jót tesz ha sokat van használva.
(#) q765 válasza Hurkafej1 hozzászólására (») Jún 2, 2015 /
 
Már 13,15VDC a kapocsfesz. 3,1A -al tölt. Márcsak 2 nap, és kész.. : ) Kíváncsi lennék a démász mennyit kér ezért..
(#) szsrobert válasza q765 hozzászólására (») Jún 3, 2015 /
 
Szerintem nem.
12V-os akkura 16V-os tüskék mehetnek.
60V-os tüske 4 akkuhoz, 48V-hoz jó.
(#) q765 válasza szsrobert hozzászólására (») Jún 3, 2015 /
 
Ma délbe elkezdte bontani a vizet 14,04V -nál. Látszik, hogy rossz a multim. Pihentettem egy órát, és 1 óra (8 órája) óta merítem 2,5 amperrel. Most jár 12,4V-nál...
Tudtok ebből kapacitást számolni? Jólehet ez még szerintem...

Közben kikaptam egy 40Ah akkut a sarokból aminek 6VDC volt a kapocsfesze. Rég kuka.. Gondoltam tornáztatom. Már 5 órája töltöm 4 amperrel, és most 12V -nál jár. Ilyenekkel szívesen játszanék. Bár esélytelen könyv szerint..
Következő: »»   181 / 299
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem