Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Érdekességek
A szélkereken is automatikus a lapátok szögbeállása, de az a hatalmas kinetikus energia miatt nem használhato a szinkronizáciora.
Igen az akku sok mindent megoldana, de az EUnak köszönhetöen ez is több helyen zsákutca, mert 2028-tól még egy vacak ceruzaelemre is elöirták az energiamix összetételét, amit pl a németek nem tudnak garantálni, mert az energiájuk kb 80%-a foszilis eredetü. Ráadásul a szélkerekek hatásfoka elképesztöen rossz s ha még ehhez akkutelepeket is be kell épiteni, akkor már csak a hülye fektetné a pénzét egy ilyen rendszerbe.
A sogoréknak van elég hegyük meg visszatöltö vizerömüvük igy gyakorlatilag a szélkerekekkel az idö 60-70%-ban vizet pumpálnak vissza a tározokba.
A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2024
Idézet: Nem értem, hogy miért csak három relatíve vékonyka lapátkerék van. A teljes körfelületen (lapátkerék körbeforgó felület) lehetne jóval több lapát, így közöttük sok szél átfúj, energiája tovamegy. „a szélkerekek hatásfoka elképesztöen rossz”
Úgy képzeld el a lapátkerekek számát mint egy fogaskerekes áttételt, ha 2 lapátja van akkor gyorsan forog, ha 3 akkor lassabban de esztétikus, ha sok lapátja van mint a vízhúzókerék akkor lassan forog de nagyobb lesz a forgatónyomaték.
Azt nem tudom, de látjuk a repülögépeken, helikoptereken is sporolnak a lapátokkal. Biztos van oka, ha más nem, akkor az, hogy bonyolitaná a szögbeállást, meg méginkább drágitanák a gépet.
A hatásfokot nem a lapátok számából mérik, hanem a berendezés ára meg az élettartama alatt elvárt haszonbol, ami ugy látszik nagyon rossz. Ráadásul az elektromos teljesitményt a beépitett alternátor adja, arrol meg már volt szo, hogy hol vannak a határai. A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2024
Köszi. Próbálom megérteni aerodinamikailag. Több lapátnál egy lapát jobban bezavar a légáramlásba a szomszéd lapátnak?
És lehet, hogy feldönti egy komolyabb vihar.
Egyszerűbb mechanika kellene, komolyabb elektronikával.
- Közvetlen hajtás a lapátkerékről (áttétel nélkül), - Aszinkron generátor (nem kell hozzá mágnes, és ez legegyszerűbb felépítésű generátor, hosszú élettartammal) - Egyenirányító (így a generátorok frekvenciája onnantól közömbös, és még csak egyformának sem kell lenniük). - Energiatároló: nem csak akkumulátor lehet. Ha csaka hálózat szinkronban betáplálása miatt kell, akkor egy nagyobb szuperkondenzátorokból álló tároló is elég lehet (és ennek a töltés-kisütés ciklus hatásfoka, és az élettartama is bármilyen akkunál jobb). De az energiatároló más is lehet, pl.: víztároló, lendkerék, vízbontó (-> hidrogén). - Az energiatárolóból már bizonyos mértékben szabályozható a hálózatba juttatott energia mennyiség, a frekvencia (sziknron) pedig folyamatosan biztosított.
A mai korszerű szélerőműveknél már a közvetlen hajtás az általános, állandómágneses szinkron géppel, illetve inverterrel. Pontosan a karbantartásigény csökkentése miatt léptek ebbe az irányba a gyártók. Az inverter miatt a hálózati szinkronizáció szintén megoldott és ma már tud reagálni a frekvencia esésre is, és a határain belül besegít a hálózat stabilizálásában (virtual inertia).
Némi infó az alábbi linkeken: https://www.enercon.de/en/wind-turbines/technology https://www.enercon.de/en/wind-turbines/features https://cdn.prod.website-files.com/64c38ca9b1a2e59bd5b7d64a/66570b1...EN.pdf A mágnesek és az inverterekhez szükséges félvezetők elérhetősége valóban probléma lehet, viszont az európai hálózatban a szélerőműves kapacitás bővülése továbbra sem állt meg, 2023-ban már az atomerőművek után a szélerőművek termelték a legtöbb energiát az EU-ban. (Kezdetben az aszinkron generátorok alkalmazása is gyakori volt, a későbbi egységeknél már nagyobb rugalmasságot biztosító csúszógyűrűs (tekercselt forgórészű) aszinkron generátorokkal. Az aszinkron generátorok tulajdonságai miatt a szinkronizálás nem jelent problémát, viszont a fent említett állandómágneses szinkron gépek ma már komoly versenytársai lettek: https://www.windtech-international.com/windtech-future/is-using-dfi...nology ) A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2024
Idézet: Egy csomó faktor miatt, elég szép irodlma van a neten. Pl. több lapát nagyobb szélzajt kelt, több rezgést kelt (ami egy eléggé húsbavágó probléma) stb.„Nem értem, hogy miért csak három relatíve vékonyka lapátkerék van.” Google: "why wind turbines have 3 blades"
Csakhát egy alig 70 rpm-böl aligha tud bármilyen áramfejlesztö használhato áramot generálni, márpedig a szélkerék több okbol nem tud ( szabad) gyorsbban forogni.
Nem hiszem, hogy azok az emberkék akik a jelenlegi konstrukciot kifejlesztették nem mérlegelték az opciokat az áramfejlesztö kiválasztásakor. És tudjuk, hogy az autokban is majdnem 70 év kellett mire az alternatior felváltotta a dinamot. Irtam is, hogy kisérleteznek más áramfejlesztökkel, - Ausztriában is áll néhány ahol 7x kisebb az áttétel, de annak a mérete meg tömege már olyan tartományban van, hogy nem szállithato a szokványos modon ami nagyon megdrágithatja magát az erömüvet. Az akkumulátoroknál azzal számolt a politika, hogy a kimerült autoaksik erre jol jöhetnek, valoság meg az, hogy a kimerült akkuk bezuzása több haszonnal jár mint ujrafelhasználásuk ( a VW volt vezérigazgatoja szerint) igy ez az ut sem igen járhato. Nem tudom, hogy mennyi és milyen szuperkondikbol lehetne MW-s tartomályban kinyerni energiát, és mi lenne annak az ára. (Az AC-DC-AC rendszer meg már ma is az alap minden szélkerék telepnél, erröl irtam).
Valoszinü az ár meg a méret a kérdés, legalábbis egy sok 100 szélkereket üzemelö terepen 2-3 ilyen uj tipusu szélkereket látni. Ráadásul valoszinü a tömeg miatt sokkal alacsonyabb oszlopokon mint a többi, igy a zajuk is sokkal nagyobb ( még 5 km-röl is hallani a lapátok suhogását.)
Idézet: „(Az AC-DC-AC rendszer meg már ma is az alap minden szélkerék telepnél, erröl irtam).” Idézet: „3. Kisebb telepeken megprobálják egy AC-DC-AC váltoval kezelni a kérdést, ez addig megy amig van energia, azaz ha lassul a szél a konverter is leáll.” Nem arról írtál, hogy "alap", hanem arról, hogy "megpróbálják"... Lehet, hogy arra gondoltál, de nem azt írtad...
Na jo azért egy ilyen forumon elöfordul, hogy nem mindenböl azt olvasod ki amit a szerzö akar mondani.
Három lapátos szélturbina lapátvégének kerületi sebessége körülbelül négy - ötszörös mint a szélsebesség.
Söt ha jol számolom egy 50 méteres lapát vége 70 RPMnél már a hangsebességet is átlépi. Állitolag valamilyen ilyen okok miatt kezdték görbiteni a lapátok hegyeit.
A szárazföldön ráadásul a hanghatások miatt korlátozzák a lapáthegyek sebességét kb 1/4-re a hangsebességnek (80-90 m/s).
A szigetelőszalag mindenre jó, még öltözéknek is: Bővebben: Link
A direkt hajtás inverterrel nagyon nem új technológia... Itt egy szélerőmű katalógus kb. 2007-ből, és már akkor a direkt hajtás+szinkron gép+IGBT-s inverter konfiguráció általánosan elérhető volt... A direkt hajtású szélerőművek ráadásul picit halkabbak, ugyanis a hajtómű zajával nem kell számolni.
A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2024
Erröl irtam, ahol az a gond, hogy nincs mágnes (sem) söt arra is extra adokat meg vámokat vetnek ki, és szinte egyetelen forrás Kina. Ràadàsul a mérete már sokszor a lehetöségek feletti. Egy ir telepre egy vasuti hid alatt egy teflonszönyegen kellett ázhuzni. Ráadásul valoszinüleg joval drágább mint a másik A kis sebesség miatt nagyobb lapátok is kellenek. Szoval nem olyen egyszerü a dolog mint az a prospektusokban mondják. A hétvégén az osztrák parkban a sok száz szélkerék között csak 3 ilyent láttam.
Azt nem tudom mi alapján irod, hogy halkabbak amikor sokkal masszivabbak a lapátjai és alacsonyabb oszlopokon forognak. Még az autoban is hallani a suhogást mig a többit alig.
Azt nehezen tudom elképzelni, hogy a magas egységteljesítményű, modern gépeket alacsony oszlopra szerelnék... A korábban belinkelt E-175 EP5-ös gép rotorátmérője 175 m, ezt nem tudod és nem is célszerű alacsony oszlopra tenni...
De ha nincs mágnes, akkor sima szinkron gép is alkalmazható (ahogy ezt a 2000-es években tették a direkt hajtású gépeken), viszont ezek karbantartásigénye magasabb, hiszen a szinkron gép gerjesztőáramát csúszógyűrűkön keresztül kell átadni a forgórészbe, amit átlagosan félévente, évente cserélni/rendszeresen felülvizsgálni kell. Hatásfoka is alacsonyabb egy állandómágneses szinkron géphez viszonyítva. Egy szélerőmű zaja rengeteg paraméter függvénye, viszont a direkt hajtás kapcsán ha nincs hajtómű, akkor annak a zajhatása nem jelentkezik. Itt egy vizsgálat különböző típusú, magasságú szélerőművek zajáról: https://www.researchgate.net/publication/290522641_Analysis_of_the_...onment A hozzászólás módosítva: Aug 31, 2024
Pedig azt csinálják. Joval alacsonyabbak mint a többi a kis gepekkel. Valoszinü az ok a gép tömege meg a sokkal nagyobb ( szélesebb ) lapátok. Azért nem mindegy milyen magas oszlopra szerelnek egy nagyon nehéz gépezetet, hatalmas lapátokkal, amiknek ellen kell állnia a nagy viharnak is.
Nem tudom milyen mely alapok kellenek egy ilyen szerkezethez. Itt megint nyilván az ár a döntö. Ha van lehetöséged kocsikázz át a sogorékhoz, majd az autopálya pozsonyi elágazásán menj Pozsony felé kb 5 km- ott áll ha jol emlékszer 3 ilyen a többiek között. Nem tudom ennek a méreteit a lapát vége kb 5-10 méterrel van magasabban mint a föld felszine s nem ugy mint a többi ventillátor a környéken. Nincs képem arrol a 3-rol, de a többi az kb ilyen. És ahogy látom máshol is ilyeneket telepitenek az osztrákok.
Tungsram NG 91 macskás glimm lámpa.
Hú, egy helyen láttam ilyet, ahová egy időben rendszeresen hordtam árut.
A leányzók semmit nem tudtak mondani róla (a főnöké, nem használjuk), így csak agyalgattam, hogyan is működhet. Sejtésem az volt, hogy ilyen állásban biztosan nem "tű" nyomódik a lemezre. Valami lézeres dologgal olvasgatta a lemez barázdáit? A hozzászólás módosítva: Aug 31, 2024
Ugyanugy, az ellensulyt másképp is a karhoz lehet rögziteni hogy kialakuljon a tünyomás.Nyilván a lineáris mozgatás kompenzálta az antiscatinget is, igy azzal nem igen kellett foglalkozni annál inkább a hajtás okozta rezgésekkel meg az okozta zajjal.
Ha jol emlékszem B&O-nak is volt ilyen gramofonja. Amugy sok wurlitzerben ( jukebozban) is voltak ilyenek. A lemezek vertikálisan voltak a karusszelben onnan lettek a vertikális lejátszoba tolva, majd vissza.
Mintha láttam már volna hasonlót videóban, ezekben is tű megy a lemeznek, a kar speciális kialakítása teszi lehetővé az álló helyzetben való működést. A feliratokból ítélve ebben két fej lehet, hogy emberi beavatkozás nélkül is le tudja játszani a lemez hátoldalát is.
Köszi a találatot, még nagyon jól jöhet.
Kb. télen lesz lehetőségem neki esni, de mivel >15 évet állt egy polcon biztosan lesznek kihívások. |
Bejelentkezés
Hirdetés |