Fórum témák
» Több friss téma |
Szia!
Szerintem szerencséd van, itt még pont van belőle egy db: Bővebben: Link Most az mindegy, hogy Pioneer-hoz ajánlja, a motor típusa azonos, legfeljebb majd a szíjtárcsát át kell cserélni rajta. Ezek eredeti japán cuccok, többségében régi szervizek maradékából (valószínű ezek alapján címkézi fel egy adott típushoz az amúgy univerzális darabokat). Az L/LE végződés sem gondolom, hogy nagyon jelentős lenne, főleg csévélő motor esetén, ahol csak egy áramkorlát van a nyomaték beállítására az elektronikai oldalról.
Szia!
Köszönöm. Meg is rendeltem. (Én valamiért nem találtam meg nála, pedig néztem a weboldalát.) Remélem nem lesz szívás átcserélni a tárcsát, mert az eredetin valami irányváltó van műanyagból meg ricnis műanyag tárcsa (lehúzni, az újra meg feltolni, talán kibírja).
Simán addig írtam be a keresőbe, hogy "MMN", és közte volt. Azt nem figyeltem, hogy logikus kategóriába volt-e feltéve.
A műanyag tárcsák nem szoktak eltörni, csak elegendően széles lapos csavarhúzóval nyúlj alá. Inkább az ezen levő fém tárcsa szokott fejtörést okozni, mert az a műanyagtól sokkal nehezebben jön le. Ezt érdemes pákával 10-15 mp-en* át melegíteni (a réz részen, s ami hő a tengelyen átterjed, a motornak nem árt még), akkor a tágulás miatt is engedhet, vagy ha használtak menetrögzítő ragasztót anno, akkor az is megolvad, utána ugyanúgy letolható csavarhúzóval. Persze a tengely kihűléséig érdemes 1-2 percet várni a műanyag rátolása előtt, esetleg le is takarítani a tengelyt a ragasztómaradványoktól. * ez személyes tapasztalat 75W-os pákával, gyengébbel, vagy más kiképzésű heggyel lehet több is. A motort mindenesetre nehéz így károsítani, percekig nyilván nem kell izzítani. A hozzászólás módosítva: Jan 7, 2025
Köszönöm a tanácsokat, már nálam a motor. Valamelyik nap nekiállok.
Ma délután kicseréltem a motort.
A tárcsák szépen lejöttek és felmentek ahogy írtad. Mégsem lett jó. A motor forog ha külön ráadok 12V-ot, de a helyén már nincs benne elég kraft. Az irányváltásra még van ereje de a tárcsákat már nem tudja elforgatni. ![]() Gondolom a motorvezérléssel lesz valami probléma. Azért köszönöm a segítséged.
Biztos nem csúszik az áttétel inkább? (Onnan látszik az elakadás helye, hogy a motor forog-e, miközben áll az orsó, vagy a motor is megáll..) A "ricnis műanyag tárcsából" gondolnám, hogy gumi idleres a gép, nem pedig fogaskerekes. Azoknak pedig szokása, hogy kikeményedett gumi esetén megszűnnek csúszásmentesnek lenni..
Először én is arra gondoltam, hogy a gumis tárcsa koszos, kemény. Azért szedtem szét. Megtisztítottam, nem kemény. Aztán a motor hibára gyanakodtam, mert eléggé csapágyas hangja volt amikor kiszerelve meghajtottam.
A motor nem forog sajnos. Már az irányváltás is "lassú". Rámértem kb. 3V van rajta terhelés alatt. Lehet, hogy az elektrolit kondik gyengélkednek? Végül is negyven éves.
És maguk az orsók mennyire járnak könnyen? Fék mechanizmus oldódik indításkor?
A 3V egyébként lejátszásban nem biztos, hogy kevés lenne. Gyors előre/hátra tekeréskor is ennyi csak?
Direktbe ráadtam 12V-ot a motorra (előtte leforrasztottam az elektronikáról), hibátlanul teker oda-vissza. Ebből gondolom, hogy nem kap elég feszültséget/áramot.
SONY FH-B500 deck mechanikai/elektronikai(?) hibaÜdvözletem,szeretném életre kelteni egy Sony FH-B500 (HCD-H51) mini HiFi torony kétkazettás deckjét. Ehhez nagy tisztelettel kérném a hozzáértők segítségét. A hibajelenség deck A esetén: a kazetta lejátszáskor lassabban megy a kelleténél, majd egyre lassul, 1-2 perc után megáll. Hátracsévélés esetlegesen működik, de van, hogy a mikrokapcsoló megnyomása után a fej elindul befelé, mintha lejátszás lenne, majd csévélés helyett leáll, és a fej visszahúzódik. Előre tekerés indításakor a fej elindul befelé, majd lejátszási sebességgel forog a magnó. A hibajelenség deck B esetén: Lejátszás kapcsolásakor a fej elindul befelé, majd mintha szorulna a szalag, a művelett leáll, és a fej visszahúzódik. Csévélés indításkor ugyan ez. A szíjtárcsák kipucolva, rendelési szám szerinti új szíjak és nyomógörgők már beszerelve. Reel motor kivezetésein a lejátszás közben mért feszültségek: GND/+: 12V; GND/A speed:11,2V; GND/B speed:10,1V A javítást azzal kellett kezdenem, hogy egy beszorult fejmozgató mechanikát vissza kellett állítanom alaphelyzetbe. Biztos, hogy nem szakszerűen csináltam, mert közben kiemeltem egy olyan fogaskereket is, aminek az oldalán bütykös mechanizmust mozgató kényszerpálya van. Ezt minden bizonnyal nem az eredeti pozíciójába helyeztem vissza. Lehet ez a problémák forrása? Ha igen, hogyan találhatom meg a megfelelő pozícióját? Vagy elektronikai hátterű a jelenség? Előre is köszönöm a segítséget. Üdv:Adumble
Üdv!
Nem látom képtalálatként sehol, hogy milyen mechanika van benne, de tippjeim vannak. Ha jól tippelem, akkor ez az "összesen kétmotoros" (egy motor közösen a lendkerekeknek, egy másik közösen, középen, mint üzemmódváltó) dupla Sony futómű lesz. Ezt a korábbi hozzászólásomat javaslom alapos átnézésre, kiemelten a 4. pontot a fogaskerék repedéséről. (Az okozott hiba itt kicsit más, a leírtak az oldalanként kétmotorosra vonatkoznak.) A lelassulás-megállás vagy motorhiba lesz, vagy a szétrohadt szíj maradványai valahová bejutottak (szívás lesz, ha így van..). Azért egy feszültségmérés a leálló állapotban nem árthat. Beszorult fejmozgató mechanika: ez a Play-Stop mozgás (felfelé a kazettába), vagy az irányváltás (körbefordítás)? ... Az szinte biztos, hogy az elektronikának minimális köze van a hibákhoz. Sajnos '90 után már elkezdődött erősen a mechanikán spórolás, műanyagosítás - ennek a hatásai meg is látszónak 25-30 évvel később. A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2025
Üdv!
Köszönöm a választ! Valóban 2 motoros a mechanika. A funkcióváltó motoron találtam repedt fogaskereket. A beszorult fejmozgató mechanika a Play-Stop mozgásos eset. Azt figyeltem meg, hogy az optikai forgásérzékelő fogaskereke leáll idővel, és azután kapcsol ki a lejátszás/tekerés. Valamilyen kuplung problémára gyanakszom. A kuplungot hogyan kell felújítani? (Kuplung cserealkatrészt nem találtam sehol.) Azt hiszem, teljes szétszerelés és tisztítás következik.
Szia!
A repedt fogaskereket előbb-utóbb mindenképp ki kéne cserélni. Addig jönnek az ilyen problémák, hogy nem jut el a csévélés állapotig (mert a megnőtt hézagban elforog a motortengely, nem visz át elég nyomatékot). Próba erejéig talán lehet esélyt adni ragasztásnak is, de nagyon tartós nem lesz valószínűleg. Rendszeres használatra mindenképp az eBay-es vagy Vaterás pótlást javaslom. A fejmozgató mechanikánál akkor a fejet átpördítő fogasív törését (kb. pótolhatatlan lenne) megúsztad. A forgásérzékelőnél nézd végig, hogy mi az erőátviteli útvonal. Kép nélkül nem tudom, de gyanítom, hogy a forgásérzékelőnek merev kapcsolatban kéne lennie valamelyik (ideális esetben a felcsévélő.. de ugye kétirányú mechanikánál ez is változik, hogy mikor melyik az..) orsóval. Ha így van, akkor a leállás előtt már a csévélés is megáll, és a szalagbegyűrést akadályozza meg a védelem a leállítással. (Ennek viszont elvileg nincs köze a funkcióváltó fogaskerékhez.) Kuplung cserealkatrész nem jellemző, de a klasszikus értelemben elkopni sem szokása. Maximum épp, hogy összetapad és felerősödik évtizedes állás után. Ami gond lehet, ha valami rugóval feszített műanyag része eltört mára - de ezt látatlanban szintén nem tudhatom. Ez a nagyobb szívás egyébként, ha így van, mert az általában típushiba (anyagfáradás), és nem akárhol lehet gyártatni hozzá pótlást. A hozzászólás módosítva: Feb 11, 2025
Nagyon köszönöm a választ! Hétvégén nekiesek.
Eredeti fej helyett másik fej?Sziasztok!Nakaficsi bx125 megszakadt a fej jobb oldala. 270ohmos volt az eredeti,sajnos sehol sem találok belevalót,megfelelő specifikáciokkal. Maradt az eredeti nem hamisított aiwa dx head amely 240 ohmos. Felfogatás minden egyezik. Lejátszik ,vesz is fel csak hozzá kellene hangolni az elektronikát./előmágnesezés/ Eltudná mondani valaki szájbarágósan? Előre is köszönöm!
Szia!
Kellene hozzá vonatkoztatási alap (mérőszalag, vagy legalább hitelesnek tekintett magnó 0 dB-es mérőjel felvétele), mert a lejátszási szint is elmászhatott a fejcserével. Ezzel kell kezdeni (0 dB-t mutasson, amikor olyan mérőszalagot játszol le rajta). Jellemzően "Playback level" vagy "Playback Cal." trimmer pár az alaplapon. Utána közepes frekvencián (tipikusan 315 vagy 1000 Hz) 0 dB-es felvétel készítése a beállítandó magnóval, és addig játszani a "Rec. level" belső trimmerekkel, amíg a visszajátszáskor is ugyanennyit kapsz vissza. Végül előmágnesezés: 10..12 kHz-es mérőjellel, de ezúttal -20 dB kivezérléssel. Itt is az a cél, hogy a "Bias" trimmerekkel beállítsd az azonos kimeneti szintet visszajátszáskor (ne emelje és ne is vágja a magas tartományt). Kimenő jelszint mérésére itt már nem biztos, hogy elég egy kézi multiméter; én vagy mutatós műszeres másik magnóra szoktam kötni a beállítás alatt álló gép kimenetét, vagy hangkártya bemenetére és felvevő programmal dB-es felbontással látható. Viszont! Ezt a cserét tudom támogatni a szokásos kommersz kétfejes gépeknél, de nem igazán egy Nakamichi-nél, még ha az egy egyszerűbb kétfejes példány is. Mechanikus méreteket tekintve persze belerakható, szólni is fog vele. De a lényegét veszíti el, a saját fejlesztésű fejek voltak főképp, ami miatt a kazettás technika egyik élvonalbeli gyártója volt a cég. Nem az ellenállás a gond, hanem a fejmag anyaga, a fejrés kiképzése, amitől egyedi. Persze, tudom, boltból rég nincs ilyesmi (a keleti blokkban talán soha nem is volt), eredetit találni valós esély kb. fórumon keresztül (érdemes lehet magnós FB csoportokban is érdeklődni) vagy eBay-ről van. Úgy sem feltétlen azonnal, és az is valószínű bontott lesz, drágán. Tul.képp gazdasági totálkár. De én a magam részéről pl. biztos, hogy ha Nakamichi decket szeretnék venni (nincs amúgy, nem is tervezek már gyűjteményt bővíteni), akkor nem vennék meg egy olyan példányt, amiben nem gyári fej van. Általában véve igényes saját felhasználásra sem ajánlanám, de netán eladásra felkészítésképp főleg nem.
Szia!
Köszönöm a részletes információt. A deckről annyit nem a sajátom,kb egy hónapja volt nálam reel motor javitáson,ill nyomaték beállitáson.Akkor tőkéletes volt,bár kissé kopott volt a fej. A tulaj nem használta ,bent volt a szobában kb 22fokon. Zenét akart hallgatni de akkor már csak a left channel müködött. Sajnos pb/rec fejet jó állapotban /még kopottat/ se lehet szerezni,így maradt az aiwa dx. Saját használatra lenne,de filózik rajta hogy el lesz bontva …..sajnos
Pár fotó a régi fejrol,most nemazért de semmi extra.
Amúgy is alapmodellben volt nem egy nagyobb szériásban. Ráadásul nagyon kopott volt.
Elsőre néztem, hogy mit mértek egy mérőszalaggal...
![]()
Elsösorban le kell mágnesezni minden fejet meg alkatrészt amihez a szalag hozzáér, mert ha mágneses a fej akkor kinyirja a szalagot. Vigyázni kell a törlöfejre, mert az sok olcso magnoban ez egy permanens mágnes. Utánna be lehet állitani a fej azimutját és megmérni a frekvencia menetet. A szalagon van egy 330 Hz-es (0 vagy -3 dB szinten a mérökazettátol függ) jel majd egy sereg alacsonyabb meg magasabb frekvencia, ha jol emlékszem 10 dB-lel alacsonyabb szinten. Ezzel be lehet állitatni a lejátszo jelút frekvenca görbéjét. Ha ez megvan akkor egy másik szalagra lehet felvételt csinálni hasonlo szinten és frekiken és beállitani a felvételi áramköröket.
Idézet: „mert ha mágneses a fej akkor kinyirja a szalagot” ???????? Idézet: „Vigyázni kell a törlöfejre, mert az sok olcso magnoban ez egy permanens mágnes.” !!!!!!!!!!!
Egy méröszalag eredeti méregdrága és ha ahhoz hozzáér egy mágnes akkor eldobhatod. Csupán ezěrt.
És sajnos meg asztali gépekben is elöfordult, higy a törlöfej csak egy mágnes volt.
Nem értem a csodálkozásodat... A mérőszalagok általában acélból készülnek, az pedig mágnesezhető...
![]() Azonban oda kell figyelni, és semmiképpen se használjunk colostokot, mert az nehezebben halad át a szalagvezetőkön és a fa nem mágnesezhető. ![]() Valamint a szabók és varrónők (illetve régen, a leszerelés előtti utolsó 100 napban a sorkatonák) által használt "centi" sem jó, mert bár hajlékonyabb, mint a colostok, de leginkább szövet-műanyag keverékéből készül és az sem mágnesezhető. ![]() És jellemzően mindkettő szélesebb, mint a magnófej előtti rész.
Ha rákattintasz a linkre, a hozzászólásomban, akkor látszik, hogy mire gondoltam elsőre. Természetesen tudom, ti mire gondoltatok, attól függetlenül, hogy olyan mérőszalag nem volt még a kezemben.
![]()
Nem írtad milyen szalagra gondoltál, de lényegtelen, felmágneseződött fej nem okozhat kárt a szalagban, annyira nem lehet mágneses! Állandómágnessel vallóban törölnek szalagot, de nem a deck kategóriában. Ezért sem értettem miért említed meg...
Az állandómágnesről, mint törlő eszközről. Én is egy gagyi megoldásnak tartom, az általa keltett nagy zajszint miatt. Meg az a koppanás a felvétel indításakor, ami ilyen gépeknél a szalagra kerül..
![]() De ezt a "szép lassan letörli a műsor magas hangjait" félelmet én se értettem sose. Ha nincs felakadva a mozgató mechanika, akkor kb. 1 cm-re van lejátszás állásban a szalagtól. Ha onnan hatással tudna lenni a szalagon levő jelre, akkor szerintem a felvétel közben a B oldal műsorát is letörölné..
Ha majd te is száz Eurokat fogsz fizetni egy valodi mérökazettáért akkor elolvasod a hozzáadott utasitásokat és nem inditasz értelmetlen vitákat.
Nálunk a studioban mindennapos rutin volt minden magnot reggelente a „lemágnesezni” ( van erre jobb magyar szo?). És érdekes modon mindenki betartotta. ( a másik állitásod sem igaz. Volt olyan duplakazettás deck amiben bizony mágnes volt a törlöfej. Söt vol olyan gép is ahol ugyan rendes fej volt a törlöfej, de DC feszültseget kapott felvételkor). A hozzászólás módosítva: Pé, 10:32
Nem az eljárásrol volt szo, mert az tényleg csapnivalo, ennek ellenére a magnok millioiban használták.
Persze, de itt azért egy Nakamichi magnóról van szó, kár a kérdezőnek állandómágneses törlőfejekről magyarázni
![]() A hozzászólás módosítva: Pé, 11:18
Nem erröl szolt az eszmecsere, és a Nakamichiben is vigyázni kell a felmágnesezödött alkatrészekre, ha már valaki egy mérökazettát kezébe vesz.
S ahogy neztem most aránylag olcson lehet mérökazettákhoz jutni. ( igaz, csak utánnagyártottak). |
Bejelentkezés
Hirdetés |