Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kazettás magnó (deck) javítása
 
Témaindító: damien, idő: Júl 16, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   184 / 184
(#) Tomi94 válasza FeketeZoli hozzászólására (») Jan 7, 2025 / 1
 
Szia!

Szerintem szerencséd van, itt még pont van belőle egy db: Bővebben: Link

Most az mindegy, hogy Pioneer-hoz ajánlja, a motor típusa azonos, legfeljebb majd a szíjtárcsát át kell cserélni rajta. Ezek eredeti japán cuccok, többségében régi szervizek maradékából (valószínű ezek alapján címkézi fel egy adott típushoz az amúgy univerzális darabokat). Az L/LE végződés sem gondolom, hogy nagyon jelentős lenne, főleg csévélő motor esetén, ahol csak egy áramkorlát van a nyomaték beállítására az elektronikai oldalról.
(#) FeketeZoli válasza Tomi94 hozzászólására (») Jan 7, 2025 /
 
Szia!
Köszönöm. Meg is rendeltem.
(Én valamiért nem találtam meg nála, pedig néztem a weboldalát.)
Remélem nem lesz szívás átcserélni a tárcsát, mert az eredetin valami irányváltó van műanyagból meg ricnis műanyag tárcsa (lehúzni, az újra meg feltolni, talán kibírja).
(#) Tomi94 válasza FeketeZoli hozzászólására (») Jan 7, 2025 / 1
 
Simán addig írtam be a keresőbe, hogy "MMN", és közte volt. Azt nem figyeltem, hogy logikus kategóriába volt-e feltéve.

A műanyag tárcsák nem szoktak eltörni, csak elegendően széles lapos csavarhúzóval nyúlj alá. Inkább az ezen levő fém tárcsa szokott fejtörést okozni, mert az a műanyagtól sokkal nehezebben jön le. Ezt érdemes pákával 10-15 mp-en* át melegíteni (a réz részen, s ami hő a tengelyen átterjed, a motornak nem árt még), akkor a tágulás miatt is engedhet, vagy ha használtak menetrögzítő ragasztót anno, akkor az is megolvad, utána ugyanúgy letolható csavarhúzóval. Persze a tengely kihűléséig érdemes 1-2 percet várni a műanyag rátolása előtt, esetleg le is takarítani a tengelyt a ragasztómaradványoktól.

* ez személyes tapasztalat 75W-os pákával, gyengébbel, vagy más kiképzésű heggyel lehet több is. A motort mindenesetre nehéz így károsítani, percekig nyilván nem kell izzítani.
A hozzászólás módosítva: Jan 7, 2025
(#) FeketeZoli válasza Tomi94 hozzászólására (») Jan 8, 2025 /
 
Köszönöm a tanácsokat, már nálam a motor. Valamelyik nap nekiállok.
(#) FeketeZoli válasza Tomi94 hozzászólására (») Jan 10, 2025 /
 
Ma délután kicseréltem a motort.
A tárcsák szépen lejöttek és felmentek ahogy írtad.
Mégsem lett jó.
A motor forog ha külön ráadok 12V-ot, de a helyén már nincs benne elég kraft. Az irányváltásra még van ereje de a tárcsákat már nem tudja elforgatni.
Gondolom a motorvezérléssel lesz valami probléma.
Azért köszönöm a segítséged.
(#) Tomi94 válasza FeketeZoli hozzászólására (») Jan 10, 2025 /
 
Biztos nem csúszik az áttétel inkább? (Onnan látszik az elakadás helye, hogy a motor forog-e, miközben áll az orsó, vagy a motor is megáll..) A "ricnis műanyag tárcsából" gondolnám, hogy gumi idleres a gép, nem pedig fogaskerekes. Azoknak pedig szokása, hogy kikeményedett gumi esetén megszűnnek csúszásmentesnek lenni..
(#) FeketeZoli válasza Tomi94 hozzászólására (») Jan 12, 2025 /
 
Először én is arra gondoltam, hogy a gumis tárcsa koszos, kemény. Azért szedtem szét. Megtisztítottam, nem kemény. Aztán a motor hibára gyanakodtam, mert eléggé csapágyas hangja volt amikor kiszerelve meghajtottam.
A motor nem forog sajnos. Már az irányváltás is "lassú". Rámértem kb. 3V van rajta terhelés alatt.
Lehet, hogy az elektrolit kondik gyengélkednek? Végül is negyven éves.
(#) Tomi94 válasza FeketeZoli hozzászólására (») Jan 13, 2025 /
 
És maguk az orsók mennyire járnak könnyen? Fék mechanizmus oldódik indításkor?

A 3V egyébként lejátszásban nem biztos, hogy kevés lenne. Gyors előre/hátra tekeréskor is ennyi csak?
(#) FeketeZoli válasza Tomi94 hozzászólására (») Jan 13, 2025 /
 
Direktbe ráadtam 12V-ot a motorra (előtte leforrasztottam az elektronikáról), hibátlanul teker oda-vissza. Ebből gondolom, hogy nem kap elég feszültséget/áramot.
(#) Adumble hozzászólása Jan 27, 2025 /
 

SONY FH-B500 deck mechanikai/elektronikai(?) hiba

Üdvözletem,
szeretném életre kelteni egy Sony FH-B500 (HCD-H51) mini HiFi torony kétkazettás deckjét. Ehhez nagy tisztelettel kérném a hozzáértők segítségét.
A hibajelenség deck A esetén: a kazetta lejátszáskor lassabban megy a kelleténél, majd egyre lassul, 1-2 perc után megáll. Hátracsévélés esetlegesen működik, de van, hogy a mikrokapcsoló megnyomása után a fej elindul befelé, mintha lejátszás lenne, majd csévélés helyett leáll, és a fej visszahúzódik. Előre tekerés indításakor a fej elindul befelé, majd lejátszási sebességgel forog a magnó.
A hibajelenség deck B esetén: Lejátszás kapcsolásakor a fej elindul befelé, majd mintha szorulna a szalag, a művelett leáll, és a fej visszahúzódik. Csévélés indításkor ugyan ez.

A szíjtárcsák kipucolva, rendelési szám szerinti új szíjak és nyomógörgők már beszerelve. Reel motor kivezetésein a lejátszás közben mért feszültségek: GND/+: 12V; GND/A speed:11,2V; GND/B speed:10,1V

A javítást azzal kellett kezdenem, hogy egy beszorult fejmozgató mechanikát vissza kellett állítanom alaphelyzetbe. Biztos, hogy nem szakszerűen csináltam, mert közben kiemeltem egy olyan fogaskereket is, aminek az oldalán bütykös mechanizmust mozgató kényszerpálya van. Ezt minden bizonnyal nem az eredeti pozíciójába helyeztem vissza. Lehet ez a problémák forrása? Ha igen, hogyan találhatom meg a megfelelő pozícióját?
Vagy elektronikai hátterű a jelenség?

Előre is köszönöm a segítséget.
Üdv:Adumble
(#) Tomi94 válasza Adumble hozzászólására (») Jan 27, 2025 /
 
Üdv!

Nem látom képtalálatként sehol, hogy milyen mechanika van benne, de tippjeim vannak. Ha jól tippelem, akkor ez az "összesen kétmotoros" (egy motor közösen a lendkerekeknek, egy másik közösen, középen, mint üzemmódváltó) dupla Sony futómű lesz. Ezt a korábbi hozzászólásomat javaslom alapos átnézésre, kiemelten a 4. pontot a fogaskerék repedéséről. (Az okozott hiba itt kicsit más, a leírtak az oldalanként kétmotorosra vonatkoznak.)

A lelassulás-megállás vagy motorhiba lesz, vagy a szétrohadt szíj maradványai valahová bejutottak (szívás lesz, ha így van..). Azért egy feszültségmérés a leálló állapotban nem árthat.

Beszorult fejmozgató mechanika: ez a Play-Stop mozgás (felfelé a kazettába), vagy az irányváltás (körbefordítás)?

... Az szinte biztos, hogy az elektronikának minimális köze van a hibákhoz. Sajnos '90 után már elkezdődött erősen a mechanikán spórolás, műanyagosítás - ennek a hatásai meg is látszónak 25-30 évvel később.
A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2025
(#) Adumble válasza Tomi94 hozzászólására (») Kedd, 2:06 /
 
Üdv!
Köszönöm a választ! Valóban 2 motoros a mechanika. A funkcióváltó motoron találtam repedt fogaskereket. A beszorult fejmozgató mechanika a Play-Stop mozgásos eset.
Azt figyeltem meg, hogy az optikai forgásérzékelő fogaskereke leáll idővel, és azután kapcsol ki a lejátszás/tekerés. Valamilyen kuplung problémára gyanakszom. A kuplungot hogyan kell felújítani? (Kuplung cserealkatrészt nem találtam sehol.)
Azt hiszem, teljes szétszerelés és tisztítás következik.
(#) Tomi94 válasza Adumble hozzászólására (») Kedd, 9:26 /
 
Szia!

A repedt fogaskereket előbb-utóbb mindenképp ki kéne cserélni. Addig jönnek az ilyen problémák, hogy nem jut el a csévélés állapotig (mert a megnőtt hézagban elforog a motortengely, nem visz át elég nyomatékot). Próba erejéig talán lehet esélyt adni ragasztásnak is, de nagyon tartós nem lesz valószínűleg. Rendszeres használatra mindenképp az eBay-es vagy Vaterás pótlást javaslom.

A fejmozgató mechanikánál akkor a fejet átpördítő fogasív törését (kb. pótolhatatlan lenne) megúsztad.

A forgásérzékelőnél nézd végig, hogy mi az erőátviteli útvonal. Kép nélkül nem tudom, de gyanítom, hogy a forgásérzékelőnek merev kapcsolatban kéne lennie valamelyik (ideális esetben a felcsévélő.. de ugye kétirányú mechanikánál ez is változik, hogy mikor melyik az..) orsóval. Ha így van, akkor a leállás előtt már a csévélés is megáll, és a szalagbegyűrést akadályozza meg a védelem a leállítással. (Ennek viszont elvileg nincs köze a funkcióváltó fogaskerékhez.)

Kuplung cserealkatrész nem jellemző, de a klasszikus értelemben elkopni sem szokása. Maximum épp, hogy összetapad és felerősödik évtizedes állás után. Ami gond lehet, ha valami rugóval feszített műanyag része eltört mára - de ezt látatlanban szintén nem tudhatom. Ez a nagyobb szívás egyébként, ha így van, mert az általában típushiba (anyagfáradás), és nem akárhol lehet gyártatni hozzá pótlást.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 9:28
(#) Adumble válasza Tomi94 hozzászólására (») Pé, 13:26 /
 
Nagyon köszönöm a választ! Hétvégén nekiesek.
Következő: »»   184 / 184
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem