Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kazettás magnó (deck) javítása
 
Témaindító: damien, idő: Júl 16, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   183 / 183
(#) Gafly válasza Massawa hozzászólására (») Csü, 9:04 /
 
A mellette lévő pdf fájl a teljes service manual, robbantott ábrával meg minden...
Ez alapján csak három motor van benne:
- Reel
- Assist
- Capstain
(#) PeachMan válasza Massawa hozzászólására (») Csü, 9:06 /
 
Három darab motor van.
- capstan-motor (ez állandóan forog, esetünkben irreleváns)
- reel-motor (csak akkor forog, mikor a motorvezérlés elindítja, két irányba forog)
- assist-motor (csak akkor forog, mikor a vezérlés indítja, két irányba forog)

A motorokat (is) lehet látni a SM 14. oldalán.

A reel-motor vezérlését az IC703 adja, ami egy BA6219B motorvezérlő IC.
Két bemenete van, ami úgy működik, hogy:
- LOW, LOW - nem csinál semmit
- HIGH, LOW - előre forog
- LOW, HIGH - hátra forog
- HIGH, HIGH - fékezés
A LOW szint <1V, a HIGH szint >3V.

Az assist-motor vezérlését az IC704 adja, ami egy LB1641 motorvezérlő IC.
Enenk is két bemenete van, valamelyest hasonló működésű, de egyszerűbb, mint a BA6219B.
Esetünkben ez szerencsére rendben működik. Szóval ezzel nem kell foglalkozni.

A kazettaajtó mozgatását onnan tudja a cpu, hogy:
- megnyomták az előlapon a gombot (SM 14. oldal, S751, cpu pin2 [key7])
- még nincs a kazettaajtó végállásban (open-sw vagy close-sw kapcsolók figyelik, cpu pin21, 22)
ekkor:
- ha nincs a mechanika "kazettaajtó" módban (S1001, rotary encoder figyeli) akkor az assist-motor átforgatja a tárcsát és áttolja a fogaskerekeket a kazettaajtó fogaskerekeihez
- a reel-motor beindul(na) a megfelelő irányba (open-sw és close-sw végállás mikrokapcsoló dönti el melyikbe) és addig mozgatja az ajtót, míg a másik mikrokapcsoló nem érzékeli a végállást
A hozzászólás módosítva: Csü, 9:07
(#) Massawa válasza PeachMan hozzászólására (») Csü, 9:25 /
 
Ez világos, de az nem, hogy a reel motor honnan tudja mikor melyik tekercsét kell hajtania a kezettának, mert az nem egészen mindegy.
Meg ugye az ajto nyitás/záráshoz is irányt kell váltania. Azaz a procibol irányválto jel kell, meg eldönteni, hogy most csévélö FF/REW üzemmodban van, meg mikor van ajtonyito modusban. Gondolom, hogy azt pontosan a torque áramkör döntheti el. Hiányolom azokat az érzékelöket, amik eldöntik, hogy melyik csévélömodusban van, mikor kerül a fejhid neutrális állásba ( azaz nincs a kazettában, ezért gondolom, hogy ezeket az állapotokat a torque áramkör dönti el. Ott van ugye 3 állapot FWD, FF meg REW. Azt kell kideriteni amikor az ajtonyitás megy melyik állapot a 3-bol a mérvado, és ha jol látom ebböl az áramkörböl megy 2 jel a prociba ( 12, 13 láb).
(#) Tomi94 válasza Massawa hozzászólására (») Csü, 9:43 / 1
 
TCM-200 Sony mechanika van benne, a képen láthatónak valamelyik variánsa. A csévélés irányváltása úgy működik benne, hogy a középen látható himba a motor forgásirányától függően (pici súrlódó kapcsolat közbeiktatásával) egyik vagy másik orsónak lökődik neki. Ehhez elég egy reel motor, ami pozitív vagy negatív feszültséget kap iránytól függően (lejátszáskor meg ugyanez hajt, csak áramkorláttal, kisebb nyomatékkal). A capstant meg egy másik motor hajtja lapszíjjal (és azt semmi más nem terheli), ezekben a gépekben jellemzően hálózati bekapcsolástól folyamatosan.

És akkor a harmadik motor az üzemmódváltó szervo, valóban az dönt arról, hogy a fejszán fent legyen-e, ill. hogy a reel motor ezt a himbát, vagy az ajtómechanikát mozgassa-e. Itt van egy részletesebb video amúgy a belsejéről.

Részemről azt nézném még meg, hogy az a pozíciójeladó tárcsa a szervohoz rendben van-e. Elég hajlamos kontakthibás lenni, amit spray nem is old meg, csak a műanyagház szétpattintása, és alapos takarítás, esetleg polírozás. Ugyanez érvényes a kazettafészek tetején a fémnyelves letapogatókra is, de azok szétbontását már nem javaslom (nagyon könnyen törik és nem kapható), helyette 1A körüli áramkorláttal megnyomkodni, akkor kiég róla a beoxidált rész és stabil jelet fog adni újra a procinak.
A hozzászólás módosítva: Csü, 9:45
(#) PeachMan válasza Tomi94 hozzászólására (») Csü, 10:18 /
 
Köszönöm, pont elkezdtem én is hasonló leírást írni, de ez így pontosabb. Így működik.

Idézet:
„pozíciójeladó tárcsa a szervohoz rendben van-e”

Igen, rendben van. Ellenőriztem és az üzemmódokat is jól érzékeli.
Ha jól tippelem ez a négy üzemmód van: üres, play, tekerés, ajtó
Ezek mindegyikére rendben beáll.
- üres
- play (megemelkedik a fej és megjelenik a kijelzőn a play ikon, monitor:source->tape váltás)
- ajtó (fogaskerekek átállnak az ajtó hajtására, reel-motor manuálisan hajtva nyit/zár)
- tekerés (ez az egyetlen ami rendben működik)

Idézet:
„kazettafészek tetején a fémnyelves letapogatókra”

Ezek is rendben, megfelelő szalagtípust mutat, nem engedi a rec módot ha a kazetta védett
Ezeket amúgy én úgy szoktam pucolni, hogy vékony papírcsíkot csúsztatok az érintkezők közé és felülről, újjal ellentartva összenyomom kissé őket, majd kihúzom a papírt. két-három ilyen és teljesen rendbejönnek.

Van viszont még furcsaság.
A reel-motor nyomaték elektronikánál, a szervizkönyvben jelzett feszültségek nem minden esetben klappolnak.
Próbálok a működésén kiigazodni, hogy miként kapcsolja a nyomatékot, de nem sikerül megértenem.
Ebben kérnék kis segítséget.
(csatoltam a szervizkönyv 14. oldalát)

Pár mérés:

cpu pin13:
- idle: 5V
- play: 5V
- ff/rew: 0V

cpu pin12:
- idle: 5V
- play: 5V
- ff/rew: 2-3V (nincs a himba a reel motoron most, ezért 1mp alatt leáll, így csak megközelítőleg sikerült mérnem)

A Q705 tranzisztor emitterén, ami szerintem az IC703 motorvezérlő 4-es lábán keresztül a kimenet feszültségét/nyomatékát állítaná, a ServiceManual jelez feszültségéeket, de ezek sem klappolnak nálam:
idle: 0.2
fwd: 3.1V - nálam 0V !!!
ff: 4V - nálam 4V
rew: 4V - nálam 4V

Mint írtam, nem értem a működését, de gyanus, hogy a cpu play/ajtó módban a reel motor pineken sem küld "HIGH" jelszintet és nem indul be a motor és a motorvezérlő sem kap megfelelő nyomaték feszültséget ezekben a módokban.
Mindeközben megfelelően érzékeli az állapotokat és pontosan tudja melyik üzemmódban van.
A hozzászólás módosítva: Csü, 10:21
(#) Massawa válasza Tomi94 hozzászólására (») Csü, 11:02 /
 
Gondolom, hogy valami ilyesmi van ebben a magnoban, már sok éve nem foglalkoztam kazettás magnokkal, de régebben sokat főleg a felsőbb kategoriás gépekkel.
Szoval igen, ha itt valamilyen dörzskuplung mozgatja a meghajto szerkezetet akkor oda kell még valami ami ezt kizárja akkor, ha a kazettaajtot kell ugyanazzal a motorral mozgatni, mert a csévélés meg az ajtonyitàs a fejhid azonos helyzetében történik, és amikor az ajtot nyitod akkor a fejhid ki van huzva, viszont az nem blokkolhatja a csévő kuplungot. Azaz oda kell még valami ami ilyenkor dönt, hogy mit hajt meg ugyanaz a motor.
(#) Massawa válasza PeachMan hozzászólására (») Csü, 11:07 /
 
Az fwd lehet, hogy azért 0V nálad mert nincs benne kazetta. Nálad is biztos a himba jelzi, hogy feszül-e a szalag, ami azt jelenti, hogy a jobb oldali cséve tekeri fel a szalagot.
Ez a magno ezek szerint egy analog áramkörrel különbozteti meg az üzemmodokat. Ezt fog kelleni tüzetesen átvizsgálni.
Igy nehéz többet mondani. A pirossal jelölt feszültségeket vizsgáld.
A hozzászólás módosítva: Csü, 11:12

IMG_7316.jpeg
    
(#) PeachMan válasza Massawa hozzászólására (») Csü, 11:21 / 1
 
Van benne kazetta, különben nem emeli meg a fejet és nem is teker.
Nem azért 0V.
Hidd el, ezeket a köröket végigfutottam.
A probléma abban nyilvánul meg, hogy a cpu nem küldi a motorvezérlőnek egyik irányba forgatáshoz sem "HIGH" jelszintet play/door módokban.
Illetve a lassú/gyenge nyomatékú módokban (play/door) a nyomaték jelző feszültséget sem állítja be.

Fentebb írtam milyen feszültségeket látok Bővebben: Link

Amúgy ebben a magnóban nincs kuplung. A motor nyomatéka hagyja például, hogy lejátszás esetén felcsévélésnél lassan forogjon. Ugyanígy működik a Technics az vége szériában.

Csatoltam egy képet a mechanika hátuljáról. Ezen látszik a szürke "üzemmód tárcsa".
Úgy dönti el, hogy a fogaskerekek az ajtót vagy az orsókat hajtsák-e, hogy bal-felülről belóg a tárcsa szélére egy fehér hosszúkás elem. Ez az elem középen fel vann függesztve, a másik végén egy rugón lévő fogaskereket nyom. Ha megnézed a tárcsa szélét, akkor látod, hogy ahol éppen most áll ott teljesen sík, de tőle lefele elkezdődik a szélén egy bemarás.
Ahol bemarás van, ott a műanyag elem egyik vége belesüllyed, a másik vége felemelkedik és engedi emelkedni a fogaskereket. Ahol a tárcsán nincs bemarás, ott felnyomja a tárcsa azt a felét, a másik felén lenyomódik a fogaskerék.
Így kapcsol áttételt az ajtó-csévélőorsok között. A forgás pedig kétirányú, szóval adja magát a többi.

De szerintem engedjük már el a mechanikai dolgokat, mert azok rendben vannak.
Valami elektronikai oldalról nem korrekt.

A mechanika minden esetben a megfelelő pozícióba áll be, a cpu nem küld megfelelő jelet a motorvezérlőnek (kivéve tekerés). Direktben megadva a jelet működik 1-1 adott pozícióban is.
A hozzászólás módosítva: Csü, 11:25
(#) Massawa válasza PeachMan hozzászólására (») Csü, 12:22 /
 
Nagyon hiszel abban, hogy a CPU a hibás. Ez egy elég rossz hozzáállás. Meg kell viszgálni, hogy a portok mükődnek-e. Ahogy irtad, hogy ugyanaz a motor más üzemmodban müködik. Márpedig egy port vagy jo vagy nem. A FW hiba az esetek 99% ki van zázva, hacsak valaki nem turkált bele. Ahogy látom a cél IC-én nagyobb feszültség is van ez elég veszélyes a turkálok számára,
Szoval még egyszer vizsgálj meg minden kimenetet, hogy milyen változások vannak rajtuk.
A bekerezett feszültségeknél van több olyan ami kritikus lehet.semilyen proci nem tud 0,1 V meg 5,5 V stb kiadni, az mindig kivülröl jön.
A hozzászólás módosítva: Csü, 12:24
(#) PeachMan válasza Massawa hozzászólására (») Csü, 13:44 /
 
Szerintem nagyon elbeszélünk egymás mellett.

Egyáltalán nem állítom hogy a cpu hardveresen hibás.
Nem lehetetlen ugyan, de tekerés üzemmódban ugyanazokon a lábakon képes küldeni a vezérlő jelet.

1. Az viszonyt tény, hogy a play és door üzemmódokban nem ad ki magából ugyanott 5V jelet, ahol tekerésnél igen.

2. Az is tény, hogy a szükséges üzemmódokat felismeri, pontosan tudja, hogy most ajtónyitás van vagy éppen lejátszás, mert minden egyéb része működik, kijelzőn mutatja, stb. (rec is működik)

3. Az is tény, hogy a problémás üzemmódokban a motornak a tekerésnél lassabb fordulaton/kevesebb nyomatékkal kellene üzemelnie. Ezért terelődött a gyanu a nyomaték állító elektronika felé, ami viszont számomra nem értelmezhető, nem értem aműködését.

Idézet:
„semilyen proci nem tud 0,1 V meg 5,5 V stb kiadni, az mindig kivülröl jön”

Nem is állítottam.
Ha megnézed a cpu 1-es lábon van egy Vref 5V. Ezt a kimeneti portokon (pl. 14, 15) vagy rákapcsolja, vagy nem. Így vezérli például az IC703 segítségével a reel-motor forgásirányát.
Én is innét vettem az 5v-ot amikor próbálgattam manuálisan az ajtót és a lejátszást.

A 12, 13 lábak viszont feltételezhetően bemenetként működhetnek. Nem tudom biztosan, de a rajzon ezeken a lábakon lévő diódák irányából tippelem.
Viszont az 5V/0V feszültségek miatt lehetne akár kimenet is, nyomaték vezérlő jel. De akkor nem értem a D703, D704 dióda irányát.
Itt elakadtam sajnos.

Te érted itt a nyomaték elektronika működését?
Hogy miként állítja be az IC703-on a nyomatékot és hogyan jönnek a képbe a CPU 12, 13 lábai?

Az általad bekeretezett feszültségeket amúgy már megmértem pár napja.
Leszámítva az assist-motor nyomaték vezérlését (Q706) aminél a feszültségek rendben vannak, a reel-motor környékén (Q705) a feszültségek ff/rew módokban rendben vannak, de fwd módban már nincsen sehol.

Szóval ismét csak arra gyanakszom, hogy a nyomaték állításnál van valami gond.
De sajnos nem értem elektronikai szempontból, hogy a Q705 hogyan szabályozza ezt az értéket.

Fentebb írtam a feszültségeket:
Idézet:
„cpu pin13:
- idle: 5V
- play: 5V
- ff/rew: 0V

cpu pin12:
- idle: 5V
- play: 5V
- ff/rew: 2-3V (nincs a himba a reel motoron most, ezért 1mp alatt leáll, így csak megközelítőleg sikerült mérnem)”


Ha megnézed a rajzot, akkor látod, hogy ez gyakorlatilag a pirossal karikázott feszültségek közül a két alsót takarja. Azok mennek a cpu 12, 13 lábaira.
Namost, ez sincs rendben.

elmélet:
Ha feltételezem, hogy a cpu 12, 13 lábai (MO3V, MO4.5V) a reel-motor lassú vagy gyors forgásáért felelős, akkor kezd kirajzolódni, hogy valami ott sem megfelelő.
De nem világos a működése.
A hozzászólás módosítva: Csü, 13:52
(#) PeachMan válasza Massawa hozzászólására (») Csü, 15:57 /
 
Csináltam egy mérést az általad említett (bekarikázott) részeknél.
A csatolt képen ott vannak a mérési pontok elnevezve (P1, P2 ... P5) és a referencia értékek (ref) és a mért értékek (measure) egy táblázatban.

Hááát ... elég durva eltérések vannak.
A hozzászólás módosítva: Csü, 15:58
(#) Massawa válasza PeachMan hozzászólására (») Csü, 16:01 /
 
Hàt sajnos nagyon mellébeszélsz. Kértem, hogy ellenőrizd azokat a feszültségeket, amik egészen biztosan nem a procibol jönnek, és pl a 12, 13 lábakon is megjelenik ( 0,1 V, meg a motoráram ( torque) tranzisztorain vannak olyan feszültségek mint 2,5 V stb. Ezeket kellene végignézni, mert itt dől el hogy mi is történik.

Azok a 12. 13. Lábra menö feszültségek a tranzisztoros részben keletkeznek. A proci maximum a földre huzza öket.
De ezt neked kell kinyomoznod.
Az rajz egy kicsit csaloka a tranyok kollektira van a GND-n - az a felső vastagabb vezeték a GND, és a tápot a motorvezérlő IC-k +12,2V-s tápjábol kapják igy aránylag fèlremérni, mert ott üzemállástol függően billen a feszültség. ( ellenőrizd azokat a 2,5, 6,5 V stb voltokat. S ha a diodákon át esetleg a 12,2 V jutott az IC lábai az könnyen kinyirhatta azt.
Én azt gyanitom, hogy itt nincs rendben valami. Azok a osztok a bázisokon aránylag fixek.
Az egész ugy mükődik, hogy van egy alapállás, ahol az irt feszültségek mérhetők a bázisokon. A proci a 12. meg a 13. söntöli ( párhuzamosan kapcsol) a rajzon a felsöbb ellenállásokkal másikat a diodákon át, amiken kb 0,7 V esik., azaz a föld felé huzza a bázist azaz jobban nyitja a 2 PNP tranyot, ami viszont a motor meghajto ICben szabályozza a motoráramot.

Szoval itt kellene előbb tisztázni, hogy rendben van-e minden. Itt megteheted, hogy kiforrasztod a 2 dioda katodját és azokat felváltva kapcsolhatod a GND-re meg az 5 Voltra és meglátod mi történik. A proci csak a GND-re tud kapcsolni különben nem terheli az áramkört. [open collector]

S láthatod, hogy a motorhajto 4. Lábán állitják a motoráramot , nagyon alacsony tartományban 0,2 ill 0,6V -al.
A hozzászólás módosítva: Csü, 16:07
(#) Massawa válasza PeachMan hozzászólására (») Csü, 16:24 /
 
Egyszerübb lett volna a B-E feszültségeket mérni, méghozzá ugy, hogy az E legyen a pozitiv láb.
Itt kellene kb +0,7 V-t mérni minden üzemmodban.
A hozzászólás módosítva: Csü, 16:25
(#) PeachMan válasza Massawa hozzászólására (») Csü, 17:13 /
 
Azt hiszem újra kéne gondolni a vezérlést.
Nekem úgy tűnik a CPU 12, 13 lábai is kimenetek.

Kiforrasztottam a D703, D704 és a D705 diódák katódját. Így gyakorlatilag nincs nyomatékkapcsoló elektronika.

Ebben az esetben a CPU 12 és 13 lábain:
- idle: 12 láb (5V), 13 láb (0V)
- door: 12 láb (5V), 13 láb (5V)
- play: 12 láb (5V), 13 láb (5V)
- tekerés 12 láb (5V), 13 láb (0V)

Szerintem door és play módokban a CPU-nak a 12-es lábon le kellene húznia GND-re az 5V Vref-et. Rajzon is 0.1V-ot jelez. De nem teszi.

Rosszul látom a dolgot?
A hozzászólás módosítva: Csü, 17:15
(#) Massawa válasza PeachMan hozzászólására (») Csü, 18:42 /
 
Ha azok a kimenetek open collector kimenetek, akkor felesleges volt a mérés. Még mindig nem tudjuk mi van a B-E átmeneteken. Most hogy ki vannak forrasztva a diodák mérd meg a feszültségek ujra


A dioda katodja a +5Vra kőtve

GND. B
GND. E
E-B

Majd a dioda katodja a GNDre kötve ugynezt

Mindkét tranyon.
Meg ellenőrizd a 12,2 Voltot.
Következő: »»   183 / 183
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem